Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jun 2025 13:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Teorier ?
Junior medlem
Brugeravatar

Hva er jeres teorier om psykedeliske stoffer, hvis i har nogen?

f.eks: Tror i at man ka bearbejde evighedstrip ved at bruge psykedeliske stoffer?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Måske skulle du have placeret denne tråd i filosofisk?

Men altså.. Jeg tror kort sagt at man vågner op.. Hvor meget man så vågner afhænger af mange ting, men hovedsageligt tror jeg det afhænger af hvor intelligent man er. Intelligent er dog lidt vat sagt.. Tror det er en holdning jeg vil holde for mig selv..

/IC

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg tror ikke på begrebet "evighedstrip".

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Dextrose skrev:

Samme her.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Dextrose skrev:

Nixen... det handler om at være åben overfor ting, ikke benægte dem, samt at være imødekommende overfor andre vinkler at se sin egen sag på. Derfor tror jeg heller ikke på evighedstrip.

Men først og fremmest må man erkende, at man har et problem (det er der fejlen begynder, og så eskalerer det). Dernæst må man til bunds i problemet, netop ved at finde ud af hvorfor man har det som man har det.

Jeg tror at "evighedstrip" skyldes uforløste mentale mekanismer, som man ikke helt forstår - ofte fordi man prøver at finde en logisk forklaring på noget, som ikke kan forklares med logik. Man skal på en eller anden måde nå frem til forløsning, eller katarsis med et mere fint ord.

F.eks., efter min egodødsoplevelse, havde jeg det virkelig elendigt. Min hverdag faldt fra hinanden, fordi jeg ikke kunne forstå trippet - jeg gik rundt og var virkelig deprimeret, træt af livet og vidste slet ikke hvad jeg skulle stille op med tilværelsen. Men en aften, efter en lang filosofisk/psykedelisk diskussion med en ven på come down af et trip, kom jeg frem til problemet.

Problemet skyldtes, at jeg prøvede at forstå den "uendelighed" jeg blev præsenteret for under trippet. Jeg kunne simpelthen ikke begribe hvordan uendelighed kunne eksistere - og jeg vidste den var der, for jeg har oplevet den på krop og sind. Jeg kunne ikke forholde mig til den.

Det gik op for mig, fra det ene sekund til det andet, at menneskers hjerner bare IKKE kan fatte uendelighed. Vi er vant til en start og en slut, og hvis en start og en slut ikke eksisterer, falder meningen med tilværelsen sammen (sådan er det i hvertfald for de fleste). Jeg indså, at jeg måtte forstå at jeg ikke kunne forstå uendeligheden, men blot acceptere at det er sådan og at jeg ikke vil kunne forstå det pga. min hjernes begrænsninger.

Pludselig begyndte alt i min tilværelse at give mening, og jeg blev ufattelig lykkelig for mit liv - jeg fik en følelse af, at jeg ville forstå det hele når jeg døde. Lige nu var fokus på livet og det faktum, at mennesker ikke kan forstå alting.

Det bragte mig til forløsning. Andre mennesker ville måske slet ikke kunne tænke som jeg gjorde, eller på en anden måde der er ligeså givende... deres tilværelse vil falde sammen, og de vil stemples som mærkelige resten af livet - eller skizofrene... indtil de forstår problemet.

(har en følelse af at alt det jeg har skrevet er bullshit :P)

Titel: Re: Teorier ?
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Anonym skrev:
Hva er jeres teorier om psykedeliske stoffer, hvis i har nogen?

Jeg ser det som en slags mental hovedrengøring, på linje med søvn/drømme, bare mere effektivt.

Anonym skrev:
f.eks: Tror i at man ka bearbejde evighedstrip ved at bruge psykedeliske stoffer?

Jeg tror at begrebet "evighedstrip" er opstået enten ud af en grov misforståelse eller bare for at skræmme folk. Man kunne godt forestille sig at "psykose" eller "udløsning af latente, psykiske sygdomme" ikke lyder skræmmende nok, så man har digtet et nyt og farligere ord.
Hvis man googler "evighedstrip" finder man da også kun lamme forumindlæg af folk der (tilsyneladende) ved meget lidt om det psykedeliske.

Nogen der kender et engelsk ord, af samme farlige, men upræcise betydning?

EDIT: Nu er jeg ikke længere sikker :)

Senest rettet af lallehat 22 mar 2006 00:07, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Jeg tror godt, jeg forstår dig, Ali, men jeg fortstår ikke din pointering af uendelighed. Jeg læser muligvis også noget ind i dine ord, som du ikke har ment.
Jeg har aldrig som sådan oplevet en uendelighed, men jeg har i dén grad oplevet, at der er et uendeligt antal mulige måder at opleve, forstå og bearbejde livet på.

For nu at holde mig til tråden: Jeg er overbevist om, at man kan bearbejde sit sind vha. psykedelika - på både godt og ondt.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Gachine skrev:
Jeg tror godt, jeg forstår dig, Ali, men jeg fortstår ikke din pointering af uendelighed.

Det var et personligt eksempel, det er nok derfor min post er orienteret omkring uendeligheden.

Det skyldes, at da jeg oplevede egotranscendens, var jeg en del af én stor, lang, evig strøm uden start eller slut. Og pludselig kom jeg tilbage til virkeligheden, hvor min hverdagsopfattelse ikke stemte overens med trippet - og så begyndte problemerne at overvælde mig, netop fordi jeg forsøgte at finde en logisk forklaring.

Jeg vil ikke skære begrebet uendelighed i pap hvad angår psykedeliske oplevelser, men blot henvise til Oddens rapport: Ind i everflowet.

http://www.psychedelia.dk/trips/trips.p ... iew&id=633

Han formår at beskrive det bedre end jeg gør i min egen triprapport.

Håber det var svar nok :)

Senest rettet af syreperlen 21 mar 2006 23:52, rettet i alt 1 gang.

Titel: Re: Teorier ?
Dedikeret medlem
Brugeravatar

lallehat skrev:
Jeg er MEGET sikker på at begrebet "evighedstrip" er opstået enten ud af en grov misforståelse eller bare for at skræmme folk. Man kunne godt forestille sig at "psykose" eller "udløsning af latente, psykiske sygdomme" ikke lyder skræmmende nok, så man har digtet et nyt og farligere ord.
Hvis man googler "evighedstrip" finder man da også kun lamme forumindlæg af folk der (tilsyneladende) ved meget lidt om det psykedeliske.

Nogen der kender et engelsk ord, af samme farlige, men upræcise betydning?

Hvad er det for noget vrøvl! Begrebet "evighedstrip" var i sin tid vist netop en formildende formulering af fx. "psykotisk". Blame it on the hippies.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg var godt klar over, at du henviste til dine egne oplevelser, Ali. Netop derfor refererede jeg også til mine.
Vi bliver nok aldrig enige om, hvor vores respektive oplevelser peger hen, men på mange måder tror jeg egentlig, vi er meget enige.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]