For det første vil jeg gerne anbefale dig at søge her på siden eller på
http://www.erowid.org Særligt Erowid har under hver enkelt stof, en kategori der beskriver (bi)virkninger ret overskueligt og forholdsvist detaljeret.
Theis J skrev:
kokaen har jeg en ide om ikke er så galt, da det er natur produkt, nogen procent af det man køber hvertfalde;D
At noget stammer fra naturen, har ingen betydning for hvor skadeligt det er. Godt nok kan man ved at isolere aktive alkaloider styrke (bi)virkninger i forhold til hvis man indtager planteproduktet, men der stadigvæk mange ting i naturen, f.eks. grøn fluesvamp der er pisse farligt at indtage. Så det nytter ikke, at bruge det argument, at alt hvad der kommer fra naturen nok er sundere end anden narko.
Desuden har man i et laboratorium en mulighed for at sortere giftstoffer fra så kun den ønskede effekt fremkommer - desværre har de fleste stoffer også nogle bivirkninger i de doser vi tager dem i, så det er sjældent at man helt kan undsige sig noget ubehag/nogle problemer.
Ganske kort vil jeg sige følgende, om de ting du spørger efter:
1) Amf er ret skadeligt for hjertet, særligt ved et stort forbrug og/eller ved længere tids brug. Derudover mener jeg, at det har en vis skadelig effekt på leveren/nyrerne. Amf kan vist også have en neurotoksisk effekt - det vil sige, at det kan give nogle skader i hjernen (det behøver ikke være fuldt så alvorligt, som det lyder.) Risikoen for en amfetaminpsykose er også til stede, hvis man går rigtig hårdt til den. Inden da er paranoia, tvangstanker osv. også at frygte.
2) Coke er også skadeligt for hjertet omend i en mindre grad end amf.
Såvidt jeg erindrer, er der også en eller anden form for skadevirkning på lever/nyrer (ihvertfald en af delene.) Man kan blive parnoid af kokain, og det har muligvis også en vis neurotoksisk virkning.
Selvom man ikke kan blive fysisk afhængig af coke, så kan den psykiske afhængighed være sindsygt stærk! Så pas endelig på med det!
Hvis man bliver afhængig er en af de første "bivirkninger" også en skrantende økonomi - coke er dyrt, som du nok ved.
3) Ecstasypiller (de fleste af dem er der faktisk KUN MDMA i, og det er også bedst, for ecstasy og amfetamin er MEGET dumt at blande.)
MDMA kan have en neurotoksisk indvirkning på serotoninreceptorerne (receptorer i hjernen, der hjælper med at producere lykkefølelse), og man kan således blive voldsomt - og varigt! - deprimeret, hvis man først kommer rigtig galt afsted med MDMA. Det skal nok lige tilføjes, at det er sjældent det ender SÅ galt. MDMA stresser også hjertet i en eller anden grad, omend jeg klart mener, det er mindre end amf.
4) Hash - Den største risiko, udover nedsat indlæringsevne og en ringere korttidshukommelse, lader til at være at man "hænger fast i et umodent stadie" - forstået på den måde, at hvis man starter med at ryge dagligt i 7. klasse og fortsætter til man er 22 år gammel, så kan man pludselig få en følelse af, at man ikke har gennemgået den samme psykologiske udvikling som andre 22 årige. Jeg har aldrig selv røget meget hash, men jeg har hørt ovenstående udsagn fra mange uafhængige personer.
Hash har jo heldigvis meget få fysiske skadevirkninger (og dem der er, er forbundet med selve rygningen ikke det faktum, at der er tale om hash*) De psykiske skadevirkninger kan tilgengæld være grelle, og paranoia er for mange en integreret del af hashrusen, hvilket også afholder mange fra at ryge i det hele taget. Derudover er der en vis risiko for at udvikle en hashpsykose, særligt hvis mann ryger meget og hver dag. Generelt er mild pot bedre for psyken end stærk skunk, så det er altså også et spørgsmål om ikke altid at gå efter det allerstærkeste.
Det blev en lidt lang post, håber du kan bruge den til noget, og husk så at bruge søgefunktionen her på siden, og Erowid.org fremover!
Go' vind i sejlene!
Mvh. Psyko
* Jeg mener, at påstanden om at en joint tilsvarer tre cigaretter i forhold til øget risiko for at udvikle lungecancer, ikke holder