Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 22:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dj-ing
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Hey!
Her på det sidste har jeg leget lidt en, efter min egen mening, interessant tanke om at begynde at eksperimentere som dj.
Jeg har spillet musik i efterhånden ret mange år, men indenfor dette felt er jeg helt grøn. Først skal jeg selvfølgelig beslutte, om det skal foregå med vinyler eller cd'er. Førstnævnte er selvfølgelig det klassiske, som mange sværger til, hvorimod sidstnævnte er mest praktisk. Hvad hælder I (de af jer, der selv praktiserer diciplinen) til, og hvilke overvejelser bør man gøre sig, inden man investere. Både mht. ovenstående valg og helt generelt!?

Titel:
Medlem

Har selv leget lidt med vinyler, men det var meget begrænset, og projektet er lidt gået død igen :(. Det bliver hurtigt en dyr hobby hvis man skal ud og købe plader hele tiden, men mig og en kammeret investerede derfor i produktet "Final Scratch".
Det er en ret genial idé, hvor du med din normale pladespiller bruger nogle specielle plader med nogle hyletoner på. Disse hyletoner bliver herefter dekodet af en lille boks, der derefter får et computerprogram til at bearbejde nogle lydfiler og derefter sende dem ud til mixeren. Man kan derfor med samme vinyl scratche med hele sin mp3-samling. Det giver omtrent samme effekt som hvis du stod med en rigtig vinyl, men der er naturligvis nogle tekniske begrænsninger. Primært er der et problem når du når ned i meget lave hastigheder, da opløsningsgraden af din lydfil så giver op, og du får nogle grimme hak og klik.
Jeg ved at der er kommet nogle nyere og langt mere avancerede produkter på markedet, men de koster (så vidt jeg ved) også derefter. Jeg tror dog godt at det kan betale sig i det lange løb, og så har man desuden en langt større frihed.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Her og der
Personligt vil jeg anbefale dig den løsning jeg selv valgte at starte ud med - et par billige standard cd-afspillere (jeg har selv købt et par Numark Axis 2) og en billig behringer mixer. Det kommer dog an på så mange ting - hvilken slags musik har du f.eks. tænkt dig at spille?

Titel:
Flueknepper kongen

Alternativt kan du også tilføje mere kreativitet til dit hverv som DJ og få fat i deciderede DJ-instrumenter:

http://www.korg.com/gear/default.asp?categoryID=2

Jeg synes sgu DJ's der selv tilføjer musikken noget er federe end (ganske givet talentfulde) vinylbaskere...

Titel: Re: Dj-ing
Relativistisk båthorn

ManFromAnotherPlace skrev:
hvilke overvejelser bør man gøre sig, inden man investere.

Som pr0fane si'r; start billigt og simpelt. Du er helt grøn si'r du, og så er det måske ikke sikkert du overhovedet synes det er noget for dig når du har eksperimenteret lidt, og så er det jo ærgerligt hvis du lige har investeret en bondegård i udstyr.

Så køb noget brugt og billigt som du ka' bruge til at finde ud af om dj'ing overhovedet er dig :)

På den måde ka' du også lettere finde ud af hvilke funktioner du gerne vil ha' dit endelige udstyr ska' ha', når du har øvet dig lidt på noget billigt og fundet ud af at den og den funktion er smart, og den og den funktion er overflødig.

Ligesom med musik-udstyr; at købe 10 dyre bækkener, hvis du i virkeligheden har mere brug for 5 dyre tammer, er jo heller ikke en smart investering :)

Så dit første udstyr bør nok være noget du ka' kategorisere som trainer-udstyr. Altså noget du ikke nødvendigvis forventer at bruge i flere år, men mest til bare at få rystet det 'grønne' af dig :)

Men igen, hvad der er det helt rigtige at starte med afhænger jo også lidt af hvilken slags dj du godt ku' tænke dig at blive; hver genre har jo sin egen mix-stil efterhånden (i gamle dage var det jo nok hvis bare man ku' beat-matche musikken, men idag ska' der vist lidt mere til)

Et bud jeg tror det er værd at overveje seriøst på et senere tidspunkt, hvis du vil være en seriøs dj og ikke bare hobby-dj til vennerne's hjemme-fester, er at gå efter noget udstyr der ikke kun mixer musik, men også mixer video-billeder. Altså at du også tænker den visuelle del ind i dj-arbejdet. Det tror jeg vi kommer til at se en del mere til (det er bare et gæt altså)
Hvis du så DMA forleden, og så da tv2 og outlandish spillede sammen på scenen, så så du måske noget af det dj-grej der stod ude i højre side af scenen. Det så ret spændende ud faktisk, og han mixede med noget sort/hvid video såvidt jeg ku' se :) (jeg tror det var Birthe Wilke & Gustav Winckler, men det må du ikke lige hænge mig op på)

Men altså kort; start simpelt og basalt (med noget brugt og billigt 'brug-og-smid-væk-udstyr' feks) for at finde ud af hvad dj'ing overhovedet er for noget, og om det overhovedet er noget der fanger din interesse når du har leget lidt med det et stykke tid. Og på det tidspunkt vil du samtidig ha' fundet ud af hvad du egentlig har mest brug for af udstyr (den viden kommer jo når du høster erfaring, ligesom du sikkert allerede kender til det som musiker med musik-udstyr. Det er samme princip :) )

Håber det var et brug-bart tip :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Har spillet siden 1993 i forskellige diskoteker.

Tjek http://www.djz.dk Alt hvad du får brug for.

Mvh Mikkel

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Du kunne også overvejer en helt anderledes og morderne måde at Dj'e på, hvor mulighederne er langt større, og lydkvaliteten kan være bedre end alle cd-afspillere tilsammen

Brug Ableton Live og en MicroModul DJ1 Midi-mixer

Ableton Live: Et super inovativet DJ/producer/remix værktøj, der er specialt udviklet til live og dj brug.

Den skulle eftersigne ha markedets bedste timestretching, downsampling og pitchshifting hvilket betyder: når du ændre et stykke lyds tempo, tone eller begge dele på en gang, og det vil jeg da også gi anmelder ret i. Det lyder fantastisk. Især fordi man selv har så mange muligeheder for at redigere.

Med Live har du mulighed få at bruge alle vst plugings, samt Lives egne effekter når du mixer, hvilket gør at du kan lave et meget mere spektakular og originalt set. I teorien kan du selv udvikle effekter og random maskiner med Reaktor elle Max Msp og bruge dem til at mixe med. Og med en micromodul DJ1 mixer, har du alle de samme muligheder som med to cd-afspiller. Desuden har du total kontrol over de numre du mixer. Du kan loope som du vil, flytte rundt på stykker, eller hvad du nu vil. Du kan for den sags skyld også mixe egen beats eller soundfxs ind oven i

Du kan også hvis du ønsker det, købe Final Scratch som HardcoreWizard snakker om, og tilslutte det til Live.

Nu kommer der sikkert nogen hårnakkede folk at sige at det er snyd at mixer på computer, fordi den bare finder tempoet og laver det hele. Men det er faktisk muligt at mixe på gammeldags måde hvis det er det man ønsker. Jeg synes man snyder sig selv.

Live: http://www.ableton.com

MicroModul DJ1: http://www.faderfox.de

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Nå ja, og det helt kan erhvers for under 2-3000, hvis man er smart. Det eneste du skal være opmærksom på, et at hvis du ønsker at spille i stereo. Skal du ha et lydkort med 2 stereo udgang. En til mainout, og en til din headphones.

Ja og selvfølgelig skal du bruge en computer, og en masse harddisk plads, medmindre du agter at spiller med MP3 filer, som efter min mening lyder af L¤%&

Titel:
Flueknepper kongen

eedeolla skrev:
Du kunne også overvejer en helt anderledes og morderne måde at Dj'e på, hvor mulighederne er langt større, og lydkvaliteten kan være bedre end alle cd-afspillere tilsammen

Brug Ableton Live og en MicroModul DJ1 Midi-mixer

Ableton Live: Et super inovativet DJ/producer/remix værktøj, der er specialt udviklet til live og dj brug.

Den skulle eftersigne ha markedets bedste timestretching, downsampling og pitchshifting hvilket betyder: når du ændre et stykke lyds tempo, tone eller begge dele på en gang, og det vil jeg da også gi anmelder ret i. Det lyder fantastisk. Især fordi man selv har så mange muligeheder for at redigere.

Med Live har du mulighed få at bruge alle vst plugings, samt Lives egne effekter når du mixer, hvilket gør at du kan lave et meget mere spektakular og originalt set. I teorien kan du selv udvikle effekter og random maskiner med Reaktor elle Max Msp og bruge dem til at mixe med. Og med en micromodul DJ1 mixer, har du alle de samme muligheder som med to cd-afspiller. Desuden har du total kontrol over de numre du mixer. Du kan loope som du vil, flytte rundt på stykker, eller hvad du nu vil. Du kan for den sags skyld også mixe egen beats eller soundfxs ind oven i

Du kan også hvis du ønsker det, købe Final Scratch som HardcoreWizard snakker om, og tilslutte det til Live.

Nu kommer der sikkert nogen hårnakkede folk at sige at det er snyd at mixer på computer, fordi den bare finder tempoet og laver det hele. Men det er faktisk muligt at mixe på gammeldags måde hvis det er det man ønsker. Jeg synes man snyder sig selv.

Live: http://www.ableton.com

MicroModul DJ1: http://www.faderfox.de

For at udbygge den statement - Ableton Live er et fantastisk stykke software.

Her er et eksempel jeg baksede sammen på 3 minutter for at vise hvad man kan kanon enkelt:

http://veracis.org/tunes/djex.mp3

Jeg har taget Bee Gee's "you Should Be Dancing", fået programmet til at tage to takter i starten, taget starten fra Final Countdown, hentet et beat fra en sample-CD, samt programmeret en synth-sekvens - og selvf. puttet effekter og EQ på. ALT var mp3'ere, og det lyder altså ganske glimrende IMO ;)

De to sange og beatet passede ikke i tempo og pitch - noget man kan rette meget hurtigt med Live.

Programmet er så nemt at gå til, at det ikke tager lang tid at lære.

Men jeg vil i mods. til eedeolla anbefale midi-keyboardet
Billede
CME UF-5, som har en 8-kanals mixer, 8 potmetre (fx til panorering), samt andre funktioner til styring af Live. Det fede er, at det kan tilsluttes USB uden strømforsyning, samt at det giver dig mulighed for at recorde og genbruge dit eget materiale (fx noget synth) når du er ude og DJ'e. Man kan også få en lydkortsopgradering, så du får stereo ind, og 3(?) stereo ud, så der er rigeligt til headphones og PA-anlægget.

Ableton Live giver dig mulighed for meget, meget mere end traditionel vinyl-DJ'ing - du kan lave ægte mash-ups, afspille et (i princippet) uendeligt antal audiospor samtidig, lægge effekter på uden at betale mange dyre kroner for deciderede hardwareeffektenheder.

Det er virkelig anbefalelsesværdigt :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Damn det kører for dig Veritas!

Jeg er personligt dedikeret vinyl DJ til jeg brækker ryggen på det. Men mange folk i de øvre lag af DJ bizzen (dem der rejser meget), siger at Appleton er det nye som alle kommer til at bruge snart. Men det har man jo hørt så mange gange om alt muligt. Jeg vil stadigvæk sige at hvis man har plader eller kan li' at lede efter dem på loppemarkeder, i gen'ere osv., så er to Technics 1210 pladespillere og en DJ mixer verdens bedste legetøj.
Husk at hvis du vælger Final Scratch skal du stadig bruge gramofoner og mixer. Til gengæld kan du spille alle formater.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Nogen der kan anbefale en billig midi-controller med to jogwheels og to fadere, som jeg kan bruge med Traktor + M-Audio Delta lydkort + ekstern mixer?

De eneste jeg kan finde har enten indbygget lydkort, ingen midi-support eller er bare crappy (og for dyre).

Min oprindelige plan er at købe 2 Pioneer CDJ-200s og en Denon DJ-mixer, men jeg kan jo lige så godt udnytte hvad jeg har indtil videre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]