Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 11:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 180 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
PsyGoA skrev:
Jeg kunne selvfølgelig lige smutte over på gymnasiet, hive en popsmart fyr ind til siden og spørge, om han vil oprense noget amfetamin med mig, men tror ikke, den holder

LoL :!: :D :lol: 8)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ålborg
hvis jeg nu har noget brunt amf der var næsten flydende da jeg fik det, men nu er meget krystal agtigt, ville jeg så få noget ud af at "bade" det i acetone ? eller er der andre ting man kan gøre ved denne konsistens / farve? og hvor er det egentlig brunt og helt krystal agtigt ?

Titel:
Dedikeret medlem

man skal nok lige tage i hovedet, om det virkelig kan betale sig at rense små mængder frem for omkostningen af hvad rensningen koster..

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
nu er det jo ikke fordi acetone koster alverden.

Titel:
Dedikeret medlem

modsat ipa

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
ipa koster skuda heller ikke så fandens meget igen.

Titel:
Dedikeret medlem

nej nej...... men min pointe var man nok skulle overveje det, set i perspektiv til forlangtude's mængde, at omkostningerne på fremskaffelse af begge remider nok ville overstige hvad en ny pose ville koste.. og mon ikke bare det skulle ende her :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

sorn: Hvad er det for noget sludder? En halv liter IPA koster under en tyver, og det samme gør en halv liter acetone, så det er ikke det der vælter budgettet, plus så har han kemikalier til oprensning af de næste 30-40g amf han køber. Og nu snakker du om at han har små mængder, men jeg kan ikke se at han nogen steder skriver hvor meget han har!

forlangtude: Brunt amf??? Det må være nogle gustne urenheder der er i... Jeg ville prøve den med at skylle i iskold vandfri acetone, og se om ikke det hjælper. Hvis ikke, burde du nok prøve en grundig omkrystallisering, det burde i hvert fald hjælpe en hel del hvis du gør det rigtigt.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Hej.

Jeg har prøvet KenIshii´s metode, men uden held. Hvorfor?

Nedenfor er en lille beskrivelse af min fremgangsmåde.

Omkrystallisering af 0,7 gram amfetamin:

Jeg bragte en vandbad i kog og isatte en E-kolbe med 6 ml. IPA hvorefter IPA´en kom i kog ved 82 C. Jeg hældte 0,7 gram amfetamin i kolben (efter Dextroses anbefaling med at knuse det i en morder) og blandede det godt for at få amfetaminen opløst. Umiddelbart syntes opløsningen at være fundet sted men så efter 5 min. var det meste faldet til bunden og IPA´en var ikke klar længere men hvid. Jeg gik så ud fra at IPA´en havde opløst amfetaminen og tilsatte 18 ml. lunken acetone (40 C) og lod den stå til stuetemperatur. (ca. 20 C) for herefter at stille kolben i fryseren i ca. 8 timer vilket svarer til "natten over". Efter de 8 timer havde jeg ingen krystaller, men en skummetmælks-hvid acetone og bundfald.

Jeg går ud fra at jeg har lavet en fejl i opløsningsprocessen med kogene IPA fordi der var så meget bundfald?. Jeg mener ikke selv at amfetaminen var cuttet så meget op igen da den havde lugten, smagen og fugtigheden.
Men selvom amfetaminen var cuttet ca. 50% op, så burde jeg da alligevel have ca. 0,35 gram krystaller i kolben og ca. 0,35 gram bundfald (hvis altså ikke noget hænger i acetonen så bundfaldets vægt falder.)

Nogle der kan hjælpe?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg nøjes nu bare med iskold acetone til oprensning af mit amf og der er ingen problemer.

Evt. igennem Des. vand først.

Titel:
Da amfetamin er lettere basisk (pga. aminogruppen) kan man tilsætte en vandig opløsning af saltsyre og et organisk solvent f.eks. ethylacetat, acetone eller IPA. Amfetamin bliver dermed omdannet til sit ammoniumsalt og er opløseligt i vand, mens urenheder opløses i den organiske fase. Man kan via destillering eller blot faseskilning få adskilt faserne og den vandige fase gøres basisk ved at tilsætte NaOH så man får sin aminogruppe omdannet fra syre til base-formen. Evt. kan der omkrystalliseres via ethanol eller et andet solvent, men ved omkrystallisering går der som regel en del til spilde, hvis man tilsætter for meget af sit opløsningsmiddel. Det kommer selvfølgelig lidt an på hvilke urenheder man har i sit stof, men er der tale om urenheder fra syntese kan disse fjernes på den måde.

Titel:
Site Admin

Pharm - Du skriver "korrekt" nok til at overbevise ukyndige, men desværre er det meste du har skrevet helt forkert. Forkert viden er værre end ingen viden, så være venlig at checke fakta inden du praler med "guldkorn".

Pharm skrev:
Da amfetamin er lettere basisk (pga. aminogruppen) kan man tilsætte en vandig opløsning af saltsyre og et organisk solvent f.eks. ethylacetat, acetone eller IPA. Amfetamin bliver dermed omdannet til sit ammoniumsalt og er opløseligt i vand, mens urenheder opløses i den organiske fase.

Amfetamin fra gaden, er allerede på saltform, ellers ville det være en væske. Det er allerede helt opløseligt i vand, så der skal ingen syre til. Dernæst er alle de nævne opløsningsmidler ubrugelige til syre base ekstraktion, da de alle er meget opløselige i vand (ethylacetat kunne man måske slippe afsted med, men stadigt underligt valg.)

Pharm skrev:
Man kan via destillering eller blot faseskilning få adskilt faserne og den vandige fase gøres basisk ved at tilsætte NaOH så man får sin aminogruppe omdannet fra syre til base-formen.

Begrebsforvirring? På nuværende stadie, er amfetaminen på saltform - den kan ikke destilleres! At skille faserne er heller ikke muligt, da det hele er blandbart. Hvorfor skal amfetaminen gøres basisk, efter du har forsøgt at destillere den? Det giver heller ingen mening.

Pharm skrev:
Evt. kan der omkrystalliseres via ethanol eller et andet solvent, men ved omkrystallisering går der som regel en del til spilde, hvis man tilsætter for meget af sit opløsningsmiddel.

Accepteret.

Pharm skrev:
Det kommer selvfølgelig lidt an på hvilke urenheder man har i sit stof, men er der tale om urenheder fra syntese kan disse fjernes på den måde.

Kan en omkrystallisering se forskel på hvor ens urenheder kommer fra?

Titel:
My bad... jeg glemte selvfølgelig at tænke på at man har sit amfetamin som salt og ikke opløst. Well, det er stadig samme fremgangsmåde

Forestil dig, at du har dit amfetamin som et ammoniumchlorid salt - det opløser du i vand og tilsætter base, for at få så meget amfetamin som muligt på baseformen. Så har du den rene baseform i ligevægt med syreformen, altså den protonerede form og en smule af saltformen.

Og jo man kan sagtens destillere en saltforbindelse - den skal bare være opløst (selv om det så i princippet ikke længere er et salt) i et passende solvent som så kan destilleres. Der kan også anvendes faseskilning.

Jeg forestillede mig bare at man havde sit amfetamin fra en syntese som i dette tilfælde er opløst på sin baseform. Her kan tilsættes syre for at få en saltforbindelse, som er opløseligt i vand og den vandige fase kan isoleres enten ved destillering eller faseskilning (det er dog ikke alle der har en skilletragt, men princippet i den er ikke alverden). Urenheder som ketoner og aldehyder, amider osv. opløses i det tilsatte organiske solvent og man har altså renset sit stof for det.

Hvad mener du med om en omkrystallisering kan se forskel på hvor ens urenheder kommer fra? Det er klart, at urenheder der er vandopløselige ikke bliver fjernet, men her kan filtrering under vakuum og overhældning med iskold methanol eller acetone gøre tricket.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Pharm skrev:
Og jo man kan sagtens destillere en saltforbindelse - den skal bare være opløst (selv om det så i princippet ikke længere er et salt) i et passende solvent som så kan destilleres. Der kan også anvendes faseskilning.

Du skriver en masse vrøvl. Nej, aminer på saltformen kan ikke destilleres - og det hjælper ikke en dyt at have dem opløst. Tag en liter vand, opløs en teskefuld NaCl i det, og kog til vandet er fordampet. Er salten fulgt med? Nej. Og man kan ikke destillere saltformen af de fleste organiske aminer selv under reduceret tryk - molekylet dekomponerer inden det fordamper.

Pharm skrev:
Jeg forestillede mig bare at man havde sit amfetamin fra en syntese som i dette tilfælde er opløst på sin baseform. Her kan tilsættes syre for at få en saltforbindelse, som er opløseligt i vand og den vandige fase kan isoleres enten ved destillering eller faseskilning (det er dog ikke alle der har en skilletragt, men princippet i den er ikke alverden). Urenheder som ketoner og aldehyder, amider osv. opløses i det tilsatte organiske solvent og man har altså renset sit stof for det.
Det ville da være særdeles upraktisk at isolere en vandfase ved at destillere den organiske solvent fra - jeg tror at flere har en skilletragt derhjemme end et destillationsudstyr. Og hvis du mener at destillere vandfasen fra MED stof, er du godt og grundigt på herrens mark som ovenfor.

Titel:
Prometheus skrev:
Du skriver en masse vrøvl. Nej, aminer på saltformen kan ikke destilleres - og det hjælper ikke en dyt at have dem opløst. Tag en liter vand, opløs en teskefuld NaCl i det, og kog til vandet er fordampet. Er salten fulgt med? Nej. Og man kan ikke destillere saltformen af de fleste organiske aminer selv under reduceret tryk - molekylet dekomponerer inden det fordamper.

Hehe, jeg har det med at formulere mig lidt kringlet :)

Altså, nej man destillerer ikke vandfasen - den beholder man. Det organiske solvent som man bruger har som regel lavere kogepunkt end vand, så man skiller den organiske fase fra med en destillering, hvor der varmes op på hele opløsningen (vand + solvent) og solventet fordamper så, hvorefter det køles ned og bliver på flydende form igen, blot i en anden kolbe (der bruges selvfølgelig en tilbagesvaler el. lign). Så har man adskilt sine urenheder opløst i det organiske solvent og sit stof (på saltform) i den vandige fase. Den vandige fase kan så inddampes enten på rotationsfordamper (som de fleste jo nok har derhjemme :D) under vakuum eller under en varmelampe.

[/quote] Det ville da være særdeles upraktisk at isolere en vandfase ved at destillere den organiske solvent fra - jeg tror at flere har en skilletragt derhjemme end et destillationsudstyr. Og hvis du mener at destillere vandfasen fra MED stof, er du godt og grundigt på herrens mark som ovenfor.[/quote]

Ja jeg ved godt, at hvis det er noget man skal stå og lege med derhjemme i køkkenet er det måske ikke lige så let at destillere, men nu hører kemikalier og synteser jo også hjemme i et laboratorium ;)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Den fremgangsmetode kræver jo, at samtlige urenheder har lavere kogepunkt end vand, ellers bliver de jo tilbage. Din metode holder ikke en meter, hvis det virkelig var så nemt at oprense stoffer på den måde, så ville der være en del kemikere rundt omkring, der kunne spare enorme mængder tid i laboratorierne.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
:yeah:

Jeg er helt enig... det kræver jo at man ved hvilke urenheder (og deres respektive kogepunkter) der er i den organiske fase, så hvorfor benytte sig af tidskrævende destillation, når man kan bruge en skilletragt?

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
skilletragtem holder
- hvis man husker at smøre hanen

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
Jeg har tænkt på at anskaffe mig sådan en skilletragt men hvordan bruger man den? en guide evt?

Titel:
Insane psychedelia user!

:lol:

Du kan dreje en hane, så den står horisontalt eller vertikalt. Hvor svært kan det være?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 180 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]