Zarathustra skrev:
Jeg synes du har en meget uheldig tendens til at sætte bevidstheds-tilstande lig med hjerne-tilstande med den største selvfølgelighed. Men denne reduktion er netop ikke selvfølgelig, og er noget der debatteres meget om i bevidstheds-filosofien.
Læs evt. hvad jeg skriver om reduktiv materialisme og andre mulige metafysiske synsvinkler på sagen i denne post:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=13183Den har jeg læst og også kommenteret

Nu handler dén tråd jo om fri-vilje, men jeg har taget et par quotes fra den og ført over i denne tråd:
Zarathustra skrev:
Thomas Nagel har skrevet en nem, indflydelsesrig artikel, der hedder "What is it like to be a bat", hvor han argumenterer for, at man ikke kan skære det særlige oplevelsesmæssige aspekt af bevidstheden væk (dvs. en slags "anti-reduktionisme" modsat den "reduktive materialisme")
( fra:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=13183 )
Den syns-vinkel er jeg helt enig i. Og præcis derfor mener jeg ikke man ka' udelukke at alting ka' beside en eller anden form for bevidsthed, det være sig et dyr, et træ, en sten, en planet, en galakse.
Zarathustra skrev:
En flagermus' bevidsthed har noget at gøre med, "hvordan det er at være en flagermus". Og da mennesker slet ikke er bygget på samme måde og oplever verden fundamentalt anderledes end en flagermus (der jo "ser" ting ved at mærke de lydbølger som tingene sender tilbage fra dens skrig), kan et menneske aldrig forstå, hvordan en flagermus' bevidsthed fungerer, lige gyldigt hvor meget vi undersøger den videnskabeligt.
( fra:
Og derfor ka' vi heller ikke vide om bevidsthed er noget der kun ka' opstå i en hjerne, eller i forbindelse med en hjerne. En bevidstheds-tilstand ka', som du selv si'r, være _noget andet_ end en menneskelig bevidstheds-tilstand.
Og det jeg spekulerer over er så hvad vi _alle_ har tilfælles i dette univers; hvilket er at masse består af atomer.
Hvad er konsensus-vedtaget viden i dag? Følgende:
#1: Menneskelig masse, hjerne-masse, består af atomer.
#2: Mennesket har bevidsthed.
Det er hvad vi ved iøjeblikket, eller ihvertfald er blevet enige om nok er sandt. Mere substans har vi ikke at arbejde med, og derfor ka' man ikke inddrage mere substans i sin spekulation.
Vi ka' se og måle massen, og konkludere at den eksisterer som atomer. Vi ka' fornemme vores egen bevidsthed, og konkludere at den eksisterer _samtidig_ med et univers bestående af atomer. Det er det _eneste_ vi empirisk ka' sige.
Den logiske konsekvens af dét, må naturligvis være at vi derfor kæder bevidsthed sammen med masse. For vi har _ikke andet_ materiale at arbejde med!
Zarathustra skrev:
Vi kan ikke se hvad et andet menneske føler og tænker, ved at undersøge dets hjerne. Og dette skyldes, at den mest korrekte og "objektive" måde at anskue subjektive oplevelser på netop er den subjektive synsvinkel. Den mest korrekte analyse af en oplevelse gives altid af personen der har oplevelsen, og ikke af en psykolog, neurolog eller hjerneforsker, der undersøger den oplevende person.
Når en person siger "det gør ondt i min arm", vil det være vanvittigt at benægte det, da man ikke kan tage fejl mht. sine egne følelser. Måske har personen fantom-smerter eller hallucinationer, der ikke ledsages af de "rigtige" neurokemiske processer i hjernen for smerte, men dette ændrer ikke ved, at personen OPLEVER en smerte.
( fra:
Den subjektive syns-vinkel. Jeg er helt enig

Og præcis derfor ka' vi ikke med sikkerhed sige noget-som-helst om hvordan andre eventuelle bevidstheder oplever deres eksistens. Det ka' de kun _selv_. Og derfor ka' vi heller ikke kategorisk afvise at der eksisterer andre bevidstheds-former, end vores egen.
Og når man så spekulerer over hvordan disse _eventuelle_ andre bevidstheds-former måske ku' se ud (hvilket naturligvis _er_ spekulation. Det behøver vi ikke være Uenige om

), så må man nødvendigvis holde sig indenfor de rammer der videnskabeligt eksisterer; altså at alt fysisk bestående masse er opbygget af atomer, og at vores bevidsthed ikke ka' erkende noget fysisk bestående masse der ikke består af atomer.
Vores bevidsthed ka' sagtens, teoretisk betragtet ihvertfald, være Uafhængig af den bestående masse vi ka' observere. Måske skyldes den noget religiøst eller guddommeligt? Det er da teoretisk muligt, men det er i så fald spekulation. Ska' vi holde os strengt til det empirisk observerbare, så er der kun den bestående masse til at skabe bevidsthed. Simpelthen fordi vi ikke ka' observere noget andet bestående masse end den der består af atomer. Ska' man gå udover masse, så er det eneste vi kender fysisk til; EM-stråling (feks fotoner)
Zarathustra skrev:
Jeg tror, at de fleste filosoffer idag mener, at det er naivt, at hævde, at "bevidstheden bare er fysiske processer i hjernen".
Men det er (selvfølgelig?) samtidig også naivt at benægte, at der er en speciel form for sammenhæng mellem bevidstheden og de fysiske processer i hjernen. Men denne sammenhæng er mere kompleks, end at man bare kan sætte det mentale lig det fysiske.
( fra:
Jeg ved ikke hvorfor det er naivt ligefrem, vi ka' jo kun beregne på de ting vi ka' observere. Det er jo den empiriske videnskab's præmiss.
Og så tilbage til det du si'r i denne tråd:
Zarathustra skrev:
På den anden side mener jeg også, at du bliver for ivrig, når du prøver at finde bevidsthed uden hjernen. Det er måske ikke en logisk nødvendighed, at hjerne-tilstande optræder sammen med bevidstheds-tilstande, men det er nu engang en god empirisk opdagelse, som de fleste fornuftige mennesker (dvs. udover tågede New Agere der finder en "bevidsthed i alting") vil godtage.
For mig at se er der en sammenhæng mellem bevidsthedstilstande og hjernetilstande, men IKKE nødvendigvis en en-til-en ligheds-relation, der gør det muligt at reducere bevidstheden til noget fysisk (hjernen).
Jeg synes altså du mod-siger dig-selv her. På den ene side si'r du man er 'tåget' hvis man tror bevidsthed ka' eksistere i andre former end lige i en hjerne, og samtidig si'r du så at du ikke tror hjernen er alene-ansvarlig for bevidstheden.
Jeg tror bevidsthed skabes af det fysiske. Det er ihvertfald det eneste jeg ka' finde belæg for, hvis jeg ska' blive indenfor det empiriske (og det vil jeg helst, da jeg ikke bryder mig om tituleringen: tåget new-ager, hehe

)
Hvis bevidstheden ikke skabes af det fysiske, så må den jo skabes af noget andet som er _ikke-fysisk_. Men da jeg ikke ka' se noget bestående i dette univers som er ikke-fysisk, ka' jeg heller ikke forholde mig til noget ikke-fysisk. Teoretisk ka' man selvfølgelig forholde sig til hvad-som-helst, feks gud, spøgelser, ånder, eller what-ever, men empirisk er der ikke andet end det fysiske. Og derfor vil jeg tillade mig at mene det først er 'tåget' hvis man begynder at spekulere i ting som eksisterer _udover_ det fysiske.
Zarathustra skrev:
Jeg er helt enig i dit synspunkt at "bevidsthed afhænger af omgivelserne".
Jeg er i gang med at skrive opgave om fænomenologen Maurice Merleau-Ponty, og en kongstanke i hans system er netop, at man ikke kan tænke sig en bevidsthed isoleret fra sin verden. Menneskets bevidsthed (og også dets "krops-bevidsthed") er intentionelt, hvilket vil sige, at det retter sig mod et objekt. Mennesket er "væren-i-verden", hvilket vil sige, at det altid er situeret, altid er bundet til en krop, altid "skaber" sin omverden i et konstant samspil, og altid forholder sig til sin egen eksistens.
MEN... det virker som om du hævder, at omverdenen "skaber" bevidstheden, dvs. at bevidstheden/hjernen er en passiv modtager, som omverdenen aktivt påvirker? Dette er lige så forkert, som at sige, at bevidstheden skaber omverdenen. Bevidstheden er kendetegnet ved frihed, refleksivitet og intentionalitet, og disse træk kan ikke opstå ved en passiv påvirkning. Bevidstheden er konstituerende for sin omverden og sig selv, og ikke bare et passivt følge-fænomen.
Alt hvad du ka' erkende om dine omgivelser, skyldes at du _modta'r_ information fra det omgivende.
Alt hvad du ser, er fotoner der rammer dit øje.
Alt hvad du lugter, er atomer der rammer din næse.
Alt hvad du mærker, er atomer der rammer din krop.
Alt hvad du hører, er atomer der vibrerer dit øre.
Du erkender _intet_ hvis det ikke har kontakt til din krop.
En totalt isoleret bevidsthed er en Umulighed, og derfor ka' vi ikke reelt efter-prøve hvordan en sådan situation ville opleves eller føles. Et menneske ka' ikke, under nogen omstændigheder, isolere sig fra det fysisk bestående. Og derfor er det Umuligt at vide præcis _hvad_, om noget, der kommer 'inde-fra'.
Man ka' sige at drømme ikke modtages, men skabes, men sålænge du trækker vejret bli'r du udsat for atomer der kommer udefra (de atomer du indhalerer), og derfor er du stadig ikke totalt isoleret. Og hvis 1 atom = 1 kvant bevidsthed, ka' de ilt-atomer du indhalerer være med-skaber af din drøm.
Det er fysisk Umuligt at afvise.
Det beviser selvfølgelig ikke at hjernen/bevidstheden er en passiv modtager. Det eneste vi ka' sige, er bare at hjernen/bevidstheden _ikke_ ka' isoleres på en sådan måde at man reelt ka' finde ud af hvad der kommer indefra og hvad der kommer udefra. Og dermed ka' man heller ikke kategorisk afvise at hjernen måske _er_ en passiv modtager. Personligt synes jeg dog det virker mere logisk at sige at 1 atom = 1 kvant bevidsthed, da det, ihverfald for mig, hænger bedre sammen med det observerbare (at bevidstheden ikke ka' isoleres fra det fysisk bestående)
Zarathustra skrev:
Jeg vil desuden mene at du bliver for ivrig og skyder over målet, når du begynder at tildele insekter bevidsthed.
Bevidsthed indbefatter - for mig - en form for selv-bevidsthed og forholden-sig-til-sig-selv, som så vidt jeg ved kun ses hos mennesker og måske til dels aber.
Den form for "bevidsthed" du hentyder til, i dit eksempel med træet, der mærker sine omgivelser, er bare en slags passiv sansning, og ikke et reflekteret forhold til omverdenen.
... håber det gav mening, jeg er lige vågnet, men var nødt til at svare på dit indlæg

Det er altid svært at vurdere om den måde man formulerer sig på, også opfattes som man selv mener det

Begrebet bevidsthed forstår jeg ikke som at man er _selv_-bevidst. Et dyr, feks en kat, betragter jeg som et bevidst dyr _uden_ selv-bevidsthed. Dvs katten, som levende væsen, 'ved' hvornår den er sulten. Uden denne basale bevidsthed ville den ikke ku' overleve. Hvis den ikke 'vidste' hvornår den var sulten, ville den jo heller ikke spise på de rigtige tidspunkter, og så ville den formentlig dø. Men katten 'virker', hvis man ka' sige det sådan. Den overlever. Den holder sig selv i gang. Altså er den bevidst om de funktioner der ska' tilfreds-stilles for at holde sig i live.
Men jeg betragter ikke en kat som selv-bevidst (uden dog at ku' vide om den måske er det), hvilket vil sige at jeg ikke tror katten _selv_ forstår at den er en kat der lever i et mærkeligt univers.
På den måde side-stiller jeg feks en kat og et insekt (og til dels også et træ). De fungerer basalt set på samme måde; spiser/opta'r næring når de føler trang til det, uden at de dog selv reelt er bevidste om denne trang på samme måde som vi mennesker er det (men jvf "What is it like to be a bat", så er det jo ren spekulation hvordan en kat eller et insekt oplever sit liv

)
Jeg tror en plante, som feks et træ, mere ka' side-stilles med feks et organ i et levende væsen. Feks som en muskel i et dyr. Træet er jo levende, og det 'ved' hvornår det ska' blomstre og hvornår det ska' tabe bladene. Den information må nødvendigvis befinde sig et-eller-andet sted. Og da træet ikke har en hjerne som et dyr, er der jo kun atomerne tilbage. Derfor konkluderer jeg at atomerne bærer den information, der får træet til at vokse og opføre sig på en bestemt måde. For et træ vokser/opfører sig jo ikke tilfældigt. Et træ er ikke en ren kaos-mekanisme eller en tilfældigheds-generator, men følger nogle regler. Og de regler må jo nødvendigvis være defineret et sted. Noget bestemmer hvordan træet's fysiske atomer ska' sætte sig. Det er det jeg forstår ved begrebet 'bevidsthed' (at der findes noget ordnet information der dikterer en bestemt opførsel i et afgrænset system. En 'viden' om hvornår og hvordan bestemte mønstre ska' aktiveres og de-aktiveres (som feks blomstring og af-blomstring))
HardcoreWizard skrev:
Neuroner sender kemiske og elektriske signaler på baggrund af input, og sidder sammen i et overordentligt komplekst (men IKKE tilfædigt) netværk. Dette giver mulighed for tankegang, da der netop kan transporteres informationer, i modsætning til et tilfældigt virvar af atomer i f.eks. en sten eller et glas vand.
Du mener altså at bevidsthed først opstår når atomer sætter sig sammen i særlige molekyler?
Men hvad adskiller et molekyle-mønster, fra feks et galakse-mønster?
Begge dele er en bunke atomer, som alle-sammen er ens i sine enkelt-dele, der har sat sig sammen i et over-ordnet mønster.
Hvis 1 mønster ka' afstedkomme bevidsthed, hvorfor så ikke også et andet mønster?
HardcoreWizard skrev:
Atomer er blot "byggesten", og har ingen reel intelligens. Det ville svare til at sige at en transistor i en CPU er i stand til at lave aritmetiske operationer på egen hånd. Det kan den ikke, da det kræver at den er forbundet med andre transistorer på en ganske speciel måde. Du kaster ikke bare en håndfuld transistorer ned i en kasse, og forventer at du kan "kommunikere" med dem (i teorien kan man vel opbygge en hjerne af transistorer, da man kan simulere en neuron).
_Vores_ form for bevidsthed kræver formentlig at _vores_ hjerne er sat sammen på en ganske bestemt måde. Så langt er jeg enig. Men det er stadig de samme atomer vores hjerne består af, som alt andet består af. Og hvis 1 atom-mønster ka' skabe 1 slags bevidsthed, hvad afholder så andre atom-mønstre fra at skabe andre former for bevidsthed?
Du afviser konsekvent at atomerne er årsag til bevidsthed, men godta'r samtidig at atomerne, når bare de sidder i et bestemt mønster, pludselig alligevel godt ka' være årsag til bevidsthed. Er det så atomerne eller mønstret der skaber bevidsthed? Hvordan ka' et mønster skabe bevidsthed? Det må da være de bygge-sten som udgør mønsteret, der dermed skaber bevidstheden? (og så mønsteret der blot former hvordan bevidstheden kommer til udtryk)
Et molekyle er jo basalt set ikke andet end en emergent egenskab hos en særlig gruppering af atomer.
Et molekyle ka' ikke eksistere i-sig-selv, men kun sålænge 'foreningen' af atomer sidder sammen på en bestemt måde.
Så at tillægge 'foreningen' (altså molekylet) nogle selvstændige evner, er vel pr definition en Umulighed? Det er jo enkelt-atomerne der dikterer hvordan molekylet virker.
En sky på himlen er jo heller ikke en selvstændig 'ting', men en samling vand-dråber og is-flager der tilsammen gi'r illusionen af en sky (og hver vand-dråbe og is-flage er så igen en samling atomer der gi'r illusionen af vand-dråber og is-flager. Så dybest set eksisterer hverken vand-dråber eller skyer som selvstændige 'ting', men kun en masse atomer der, når de sidder i bestemte mønstre, gi'r illusionen af enten vand-dråber, skyer eller alt-muligt andet. Ergo er der vel kun atomerne til at bære den nødvendige information der får ting til at opføre sig på bestemte måder? Alternativet er jo at dén information ellers nødvendigvis må opstå ud af den blå luft, ligesom skyen jo reelt selv gør når atomerne sætter sig sammen på den måde som de nu engang gør i en sky. Og hvis det virkelig er tilfældet, hvordan i alverden vil du så logisk forklare dét? Det er da endnu mere absurd end at sige informationen bæres i atomet selv?)