Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 13:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Ashoka skrev:
Galaxy Quest

Hyggelig film, der faktisk er ret tro mod sci-fi genren.

Hmmmm...Hold af skuespillere der medvirker i en Science Fiction serie, men bliver headhuntet til at hjælpe nogle aliens med at bekæmpe en anden, ondere alien?

Hvis det er den jeg tænker på, så er den faktisk ok. Jeg så den i sommers, samme aften/nat som vi havde været ude at køre i vogn med HF-klassen. Det var udemærket underholdning i situationen.

Mvh. Psyko

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Hmm, svært at finde noget der ikke allerede er nævnt, det skulle da lige være den banebrydende japanske tegnefilm fra 1988:

AKIRA

Egentlig ville jeg bare lige opponere mod folks anbefaling af Lynch´ DUNE - det må være en af verdens absolut dårligste film!

TV-Serien med bl.a. William Hurt er til gengæld hæderlig, selvom den kan blive noget kedelig i længden hvis man har læst bogen (dog ikke noget en enkelt joint ikke kan råde bod på :))

Titel:
Insane psychedelia user!

Hehe, Halifaxxx, jeg var lige ved at lave en liste lig din øverste, men jeg besluttede mig for at jeg havde bedre ting at lave. Men hvorfor er der dog ingen der har nævnt Existenz? Man går aldrig galt med Cronenberg. Forresten vil jeg den følsomme del af min personlighed (aka. MuseJens) også lige nævne Steven Spielbergs AI. Måske en lidt naiv film, og plottet kender vi jo alle, men om ikke andet er det en ret flot film.

Og Back to the future trilogien rocks! Om ikke andet, så pga. Huey Lewis faktoren.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg vil lige støtte et par af de nævnte film:

Enemy Mine - Totalt lækker. Også relevant i forhold til krig generelt og den dehumanisering af fjenden, der altid følger med.
The Thing - Jeg så den for nyligt, og selv om effekterne er lidt latterlige nu, så holder filmen stadig 100%.

Og Dune... Selv om den har sine øjeblikke, så er den alt i alt en skuffelse, som slet ikke lever op til bogen. Et plus er den alt for lækre Sean Young, som også spiller Rachel i Blade Runner.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg var inde og se V for vendetta igår, og den er faktisk ret fed. Det er Wachowski-brødrene, der står for manuskriptet (en omskrivning af en gammel tegneserie).
Filmen er en ret god kritik af den politik, der bliver ført på verdensplan i tiden, historien er ikke helt usandsynlig, hvis man altså lige trækker lidt action fra hist og pist, og så er Natalie Portman jo altid en fryd for øjet.

Jeg anbefaler den hvertfald, og den har fået 8.2 på IMDB, hvilket jo absolut ikke er en dårlig score.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
noname skrev:
Filmen er en ret god kritik af den politik, der bliver ført på verdensplan i tiden, historien er ikke helt usandsynlig, hvis man altså lige trækker lidt action fra hist og pist, og så er Natalie Portman jo altid en fryd for øjet.

Sgu' da ikke uden hår på hovedet, din freak! Jeg må blankt indrømme, at jeg er pisse træt af Wachowksi brødrene fordi de krydrer alle deres film med kristen symbolik og andet bræk. Jeg ved godt, at jeg ikke er særlig nuanceret, men jeg gider bare ikke betale for at se propaganda.
Samme grund til at jeg hader Michael Moore, den fucking flødebollemand!
8)

MuseJens > Enig, AI er en udemærket eventyr/sci-fi film, selvom den nok havde været bedre om Kubrick havde fået lov til at afslutte sin film selv. Stephen har en kedelig tendens til at gøre tingene mere nuttede end de behøver være, og det er en skam.

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Dr. Phibes skrev:
Men hvorfor er der dog ingen der har nævnt Existenz? Man går aldrig galt med Cronenberg.

Prøv at læse inlægende igen, den er på min liste!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
@Psyko: Jo for helvede, jeg ville absolut ikke sige nej til hende, bare fordi hun ikke har hår på hovedet.
Jeg synes ikke V for vendetta er slem mht kristen symbolik, slet ikke på samme plan som Matrixfilmene.

Og så vil jeg lige rette en tidligere udtalelse i denne tråd, Event Horizon ER fed. Jeg forvekslede den i et øjebliks stenen med en anden film. My bad...

Medlem

Strange Days:
I filmen kan man optage folks oplevelser direkte fra deres Cortex; det munder ud i sortbørshandler med "forbudte" oplevelser. Det er en interessant tanke, bl.a. er der en der optaget en voldtægt hvor forbryderen router hans oplevelse af voldtægten direkte ned i hjernen på offeret. Perverst og ondt må man sige, men, ikke desto mindre noget der rykker ved grænserne for menneskelig perversion.
Filmen drejer sig om et plot omkring et mord på en kendt rapper der er blevet optaget - Så går jagten ind på optagelsen, som finder sin ved til hovedpersonen der er sådan en "videopusher".

Citat fra filmen
"'This is life. It is a piece of somebodys life. It is pure, uncut, straight from the cerebral cortex. I mean, you are there you are doing it, you are seeing it, you are hearing it. You are feeling it.' 'What kind of things, exactly?' 'Exactly anything. It is whatever you want, whoever you want to be.' 'That sounds good' 'See, I can get you what you want. I can, I can get you anything, you just have to talk to me, you have to trust me, You can trust me 'cause I'm your priest, I'm your shrink, I'm your main connection to the switchboard of the soul. I'm the magic man... Santa Claus of the subconscious." Brugt i Darshan "Black Magic" tracket, Goa Trance :-)

Link : http://www.imdb.com/title/tt0114558/

Altered States:
Faktisk et lignende tema, i forhold til at optage hvad hjernen oplever - Her overskrider en videnskabsmand en grænse til døden, med psykedeliske konsekvenser.

Citat fra filmen
"'The way I feel I don't expect to go to sleep for a year. I'm on fucking fire." også brugt i Hallucinogen "Shamanix" - Kæmpe Goa Trance hit fra midten af halvfemserne :-)

Link : http://www.imdb.com/title/tt0080360/

Vanilla Sky:
En film der omhandler fænomenet Lucid Dreaming sat i et morbidt perspektiv.

Citat fra filmen
"'I'm real!' im...... Mortality as home entertainment, this cannot be the future!.... CAN IT?!" sampled i Full On Psytrance nummeret Atomic Pulse vs DJ Dede "I'm Real"

Link : http://www.imdb.com/title/tt0259711/

Forbidden Planet:
Gammel film, dog i farve, vidst nok fra 1956. Filmen omhandler en rumekspedition der bliver sendt til en fjern planet for at undersøge hvad der er sket med nogle rum pionerer der er sendt ud i rummet forinden.
Med tiden finder de ud af en overlevende professor gemmer på en dunkel hemmelighed - Klodens tidligere befolkning "the Krell", som har skabt topmålet af teknologisk terror og magt, er pga deres egen superintelligens blevet udslettet af deres egen primitive underbevidsthed. En underbevidsthed de har glemt alt om, men som gør sig gældende pga det neurale interface der anvendes til at kommunikere med deres teknologi. De hører iøvrigt noget underligt electro akkustisk agtig musik de kære Krell´er der :-) Filmen lukrerer stærkt på frygten for det ukendte, det man ikke kan se eller kontrollere i sig selv (essentielt psykedeliske områder i ens sind).

Citat fra filmen
'No offence but you are a robot aren't you?' Brugt i Shpongle "Shpongle Eyes", Psychedelic Chillout.

Link : http://www.imdb.com/title/tt0049223/

Til sidst kan jeg anbefale Sci Fi Serien Farscape der omhandler en forsker/astronaut der skaber et ormehul og ryger ad helvede til i universet.
Selvfølgelig havner han et eventyrligt, farligt og spændende sted - Der er flere passager i serien der er meget interessante. Bl.a. får han en kopi af sin værste fjende, Scorpius, ind i sin hjerne. Ham må han så forholde sig til, og det bliver rablende vanvittigt til tider...

Link : http://www.imdb.com/title/tt0187636/

God fordøjelse :-)

Bart

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Tak for anbefaligerne Bart, kan se jeg har et par film til gode :)

Vil lige tilføje at Vanilla Sky er et amerikansk remake af den spanske film Abre los ojos (1997) hvis der skulle være nogen som ikke vidste det. Enhver filmelsker med en smule respekt for sig selv, sværger jo altid til originalerne :wink:
http://www.imdb.com/title/tt0125659/

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Damn, folk får ellers dækket baserne rimelig godt af her. Men lige at par ting, der er top sci-fi, men som vist ikke er nævnt:

Hele Farscape serien + mini-serien, der afslutter odysseen. Det er lidt atypisk sci-fi, men hårdt, konsekvent og med en masse forståelige, menneskelige følelser ind over. Det er Jim Henson kompaniet (yeah, Muppets), der står bag, og jeg er glad for at det er så anderledes en serie, for ellers havde Star Trek: The Next Generation kommet til at kæmpe fælt om førstepladsen. Farscape er simpelthen en sindssyg serie, så fucking langt ud og så definerer de simpelthen ordet cliffhanger. Antallet af traumatiserede mennesker, der fylder op på sindssygehospitalerne efter diverse sæsonafslutninger, er værre end antallet af hashofre ...

Equilibrium (a.k.a. Cubic), Christian Bale

Split Second, Rutger Hauer

Og så lige "mig også listen": Demolition Man (udgør stadig den dag i dag 90% af mit ordforråd), Pi, Terminator 2, Aliens trilogien, Blade Runner.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 1.347
Nirvana - Starring Christopher Lambert og Roman polanskis kone :P

Omhandler et computerspil og en programmør i en nær fremtid :)

Og for nu at nævne Anime:

Serial Experiments LAiN
Stellvia

OG så kan jeg fandme ikk huske flere :( *banker hukommelse!*

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
Vil lige tilføje at Vanilla Sky er et amerikansk remake af den spanske film Abre los ojos (1997) hvis der skulle være nogen som ikke vidste det. Enhver filmelsker med en smule respekt for sig selv, sværger jo altid til originalerne

Originalen er i hvert fald at foretrække i dette tilfælde - man slipper for Tom Cruise og Penelope er stadig med.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Hele Farscape serien + mini-serien, der afslutter odysseen. Det er lidt atypisk sci-fi, men hårdt, konsekvent og med en masse forståelige, menneskelige følelser ind over. Det er Jim Henson kompaniet (yeah, Muppets), der står bag, og jeg er glad for at det er så anderledes en serie, for ellers havde Star Trek: The Next Generation kommet til at kæmpe fælt om førstepladsen. Farscape er simpelthen en sindssyg serie, så fucking langt ud og så definerer de simpelthen ordet cliffhanger. Antallet af traumatiserede mennesker, der fylder op på sindssygehospitalerne efter diverse sæsonafslutninger, er værre end antallet af hashofre ...

Lyder ualmindeligt interessant, ved du om det er noget der har været sendt, eller planer om det på dansk tv (eller bare en af de gængse kabeltv kanaler med engelsk tale!), eller om det er noget man skal bestille hjem over nettet eller finde som torrent ?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja, jeg er også med på farscape vognen. Absolut den bedste sci-fi serie ever! Så beskidt og fascinerende.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm.... Faktisk synes jeg også at Stargate SG serien er udemærket underholdning....... Nogle af afsnittende var ihvertfald cool nok :D .....
Selvom jeg havde min skepsis med ham McGeiver i starten.... Historien halter lidt hist og her, og skuespillet er langtfra godt (på sådan en moderne dansk tv serie måde) :?..... Tilført en god del amerikansk action...... Men serien har bestemt sin charme...... Effekterne fejler ikke noget, og ind imellem er historierne faktisk ret vellykede og medrivende, med tyndbenede fillosofiske og moralske overvejelser i vanlig sci-fi tradition.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Helt klart,Johnny Menemonic og Total recall.
12 Monkeys er også fed,og 5 element..Selfølgelig Alien serien,og Minority Report ,og Matrix serien var også til hest.
Event Horizon styrede fint,og jeg syntes også Arnold var rimelig i Teminator serien.
Oh damn...Harry Potter!!!
ROFL...! :D

Titel:
Medlem

Fahrenheit 451
Udmærket film fra '66, selvom den da også har sine svagheder. Jeg genså den for nylig, men syntes ikke helt så godt om den som første gang, dog er den værd at nævne.

Brainstorm
Det er lykkedes at udvikle et apparat der kan optage en oplevelse, og derefter afspille den direkte i folks hjerner. Dette giver gode muligheder for underholdningsindustrien, men desværre også militæret, der kan bruge redskabet til tortur. Og hvad sker der mon hvis man afspiller en sekvens hvor personen der optager får hjertestop og dør?

Titel:
Dedikeret medlem

Nu hvor vi er inde på serierne, så bliver jeg jo nødt til at nævne Babylon 5. Monster god.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
En anden rigtig fed serie jeg kun fik set et begrænset antal afsnit af, var LEXX. Igen beskidt, d.v.s. med masser af sex, drugs og vold, og et dystert univers.

Jeg har altid været forfalden til dyster sci-fi, måske fordi min intro til genren var Alien.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]