Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
En rigtig fin artikel, der sammenligner Ethanol og Ecstacy og stoffernes indvirkning på samfundet i England. Hurtigt læst. Man burde lave en dansk version og måske versioner, hvor andre stoffer sættes ind på MDMA's plads.

Her er den:

http://www.plot55.com/images/A%20tale%20of%20two%20Es.pdf

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Fremragende artikel med en god pointe.

Ja, en dansk-oversættelse ville være rigtig godt. :-)

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Sæt lidt tid af tid at læse den, det kan anbefales - han rejser nogen ret relevante spørgsmål.

Mvh Jonas!

Titel:
Admin
Brugeravatar

Han har nogle gode pointer som er ret væsentlige. Men imo favoriserer han MDMA i forhold til alkohol. Det er jo med visse forhold at alkohol er mere skadeligt end MDMA. Tror da fx at en dose alkohol om ugen er sundere end en dose MDMA om ugen.
Udemærket artikel, men nok lige en kende for subjektiv til min smag.

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Ja, jeg har det lidt på samme måde. Det virker som om, han har "taget side" i debatten fra begyndelsen. Et glas rødvin om dagen skulle fx være sundt, men det nævnes ikke. Jeg synes ikke, man skal lovprise ecstacy. Personligt er jeg meget varsom med at holde lange perioder i mellem brugen - for min egen sikkerheds skyld. Der i mod har jeg ikke dårlig samvittighed over at drikke et par gange eller flere i måneden - omend jeg ikke gør det.

Dermed ikke sagt, at artiklen ikke er god, og ikke fremhæver nogle gode fakta. Det gør den bestemt. Og den skærer nærmest ud i pap, at lovgivningen på dette område virker ret hyklerisk, hvilket jeg til dels vil give ham ret i. Stofferne er trods alt kommet for at blive, om man vil indse det eller ej.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Han overdriver jo fuldstændigt! Han påstår at alkohol er værre end mdma. Hvis vi nu tager i betragtning af hvor mange der drikker og hvor mange der tager ecstacy tabletter (mdma). Og hvor mange der så dør af alkohol, og hvor mange der dør/får depressioner af mdma. Så ser det altså ik ret godt ud for mdma. Det skal behandles med respekt, i modsætning til alkohol som man jo bare knækker op igen hvis man har fået for meget. Hvorefter man så drikker videre :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
@jeg ku godt tænke mig at se nogle statistiker på din påstand ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ConfusioN skrev:

Jeg har ikke lige nogen på stående fod, men siger det ikke lidt sig selv? Alle de kloge hoveder herinde advarer også imod at tage mdma mere end en gang hver anden måned. Og det er der en meget god grund til. Det er måske rigtigt nok at mdma ikke er farligt i den forstand at det dræber en. Medmindre man tager en sindsyg overdosis. Men det kan gå ind og forstyrre dit serotonin på mange måder. Give dig underskud af det osv. hvilket måske kan resultere med værre ting end døden.

Håber du forstår hvad jeg mener med hensyn til sammenligningen af de 2 substanser :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København.
Resist skrev:
ConfusioN skrev:

Jeg har ikke lige nogen på stående fod, men siger det ikke lidt sig selv? Alle de kloge hoveder herinde advarer også imod at tage mdma mere end en gang hver anden måned. Og det er der en meget god grund til. Det er måske rigtigt nok at mdma ikke er farligt i den forstand at det dræber en. Medmindre man tager en sindsyg overdosis. Men det kan gå ind og forstyrre dit serotonin på mange måder. Give dig underskud af det osv. hvilket måske kan resultere med værre ting end døden.

Håber du forstår hvad jeg mener med hensyn til sammenligningen af de 2 substanser :D

Fra "The Independent"

http://news.independent.co.uk/uk/politi ... 362535.ece

Alcohol is more harmful and causes more deaths than the drug ecstasy. Of course, we already knew this. But maybe it helps changing drugs policies when it is coming from a leading scientist who advises the British Government on drug safety.

Professor David Nutt, who earlier recommended the downgrading of cannabis, is urging the government to change their views on the dangers of excessive drinking. The addiction expert says only 10 premature deaths a year in the UK can be blamed on ecstasy, compared with at least 22,000 attributable to drinking. Moreover, he stresses that alcohol related violence is also very common, unlike ecstasy, which is not linked with violence.
The professor agrees with conservative leader David Cameron who recently suggested that E should be in a lower category than class A drugs heroin and cocaine. He writes: "Why is ecstasy illegal when alcohol, a considerably more harmful drug, is not? When we consider that the possession of a drug that is much less dangerous than alcohol can lead to a seven-year prison sentence, whereas alcohol use is actively promoted, perhaps David Cameron did not go far enough."

Nutt's comments have led to strong reactions among drugs prevention associations.
"Ecstasy kills at random and there is a lot of cumulative harm," said David Raynes from the National Drugs Prevention Alliance. "Although there is a lot of harm from alcohol, very few people just die from drinking alcohol, but they do die from taking E. If the Government does downgrade E, then it sends a signal that it's less harmful than it was before."

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, det er da ikke nogen hemmelighed at der årligt er flere alkohol-relaterede dødsfald end dødsfald af samtlige illegale stoffer tilsammen.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Resist > Er du ude af stand til at læse engelsk? Som det tydeligt fremgår af artiklen, dør der altså langt flere af alkohol end af MDMA-indtag.
At det så kan diskuteres hvorvidt hans sammenligning på andre punkter er helt fair er en anden sag.

Tak for artiklen, Has Oak aka Ashoka.

mvh. Psyko

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]