Astral skrev:
Mener at atomer og subatomere partikler er meget beslægtet med tanker og dermed er det også i teorien muligt netop at manipulere atommare og subatomere partikler ved tankens kraft
Den del af det har jeg ikke ku' gennemskue til min egen tilfredshed endnu.
Jeg har indtil videre mest den holdning at vores tanker er et _resultat_ af den fysiske verden, og at vi derfor som sådan blot er tilskuere til den fysiske process det ser ud til foregår (altså at den fysiske process er blevet selv-bevidst, hvorfor den så end sku' være blevet det)
Men det er Umuligt, for mig ihvertfald, at vurdere om det måske i virkeligheden er omvendt; at den fysiske verden er et resultat af bevidstheden istedet (feks at vi drømmer virkeligheden, og derfor tror den er virkelig)
I begge tilfælde kun såfremt bevidsthed og fysik hænger Uløseligt sammen selvfølgelig. Hvis bevidsthed og fysik er 2 forskellige størrelser, der ko-eksisterer men ikke som sådan er afhængig af hinanden, så er der jo en masse andre muligheder der ka' være gældende.
Virkeligheden ser ganske vidst virkelig nok ud, men det skyldes måske bare at vi ikke har noget at sammen-ligne den med. Vi oplever jo kun det vi oplever, så vi ka' jo Umuligt vide hvad der måske eksisterer udover dette, som vi _ikke_ oplever (lidt i stil med hvis man feks ser et teater-stykke, så oplever man jo også kun det der foregår på scenen, men teater-stykket er jo i lige så høj grad også alt det der sker _bag_ scenen)
Vi ka' kun vurdere eksistensen ud fra det vi ka' se, eller ihvertfald det vi tror vi ser, men vi ved ikke hvor meget af det 'hele' vi ka' se. Det komplicerer jo tingene en anelse

HardcoreWizard skrev:
det er spekulativt og usandsynligt at sige at atomer i alle slags mønstre kan skabe en given form for bevidsthed.
Spekulativt er det. Men ligefrem Usandsynligt mener jeg ikke du ka' sige det er.
Som jeg ser det er der 2 muligheder; enten er bevidsthed koblet med fysisk materie (hvor atomer så er den grundlæggende byggesten vi kender idag, og som derfor som minimum må være en med-spiller i skabelsen af bevidsthed. Enten fordi atomerne selv besidder nogle fundamentale egenskaber der skaber bevidsthed (som feks 1 atom = 1 kvant bevidsthed), eller også fordi der sker noget 'magisk' med atomer når de sætter sig sammen i emergente mønstre og feks danner en menneske-hjerne (og personligt synes jeg det sidste her lyder mere langt ude end at atomerne måske besidder nogle fundamentale bevidstheds-egenskaber, men under alle omstændigheder er det stadig spekulativt, det bestrider jeg ikke

))
Den anden mulighed er at bevidsthed og fysisk materie _ikke_ er koblet med hinanden (hvilket så åbner for en masse fantasifulde muligheder)
Hvad der er Usandsynligt vil jeg ikke satse nogle penge på. Universet ser ud til at eksistere, hvor Usandsynligt er dét???
Der hænger en ild-kugle på himlen som vi kalder solen, hvor Usandsynligt er dét?? Vi ka' tænke, tilsyneladende som det eneste levende væsen, hvor Usandsynligt må dét derfor ikke være (hvis det var særligt sandsynligt at hjerner ku' tænke selv-bevidst, ville flere vel gøre det?)?
Så Uanset hvad der er Usandsynligt eller ej, tror jeg man ska' være forsigtig med at tro alting er så ligetil som det måske gi'r indtryk af (selvom det selvfølgelig godt ka' være det er. _Jeg_ har ikke opfundet universet, så jeg ved af go'e grunde ikke hvor Usandsynligt det egentlig er

)
Gængs viden si'r hjernen er det organ vi tænker med, og jeg forsøger så bare at komme det lidt nærmere. _Hvor_ i hjernen opstår tanken, og hvorfor. Og siden hjernen består af atomer, virker det relativt åbenlyst på mig at de selvfølgelig derfor må ha' noget med det at gøre (man ka' ikke frita' hjernen fra atomerne, på nogen-som-helst måder, da den jo er bygget 100 procent af atomer)
Men hvordan det hænger sammen ved jeg selvfølgelig ikke. Så selvfølgelig er det spekulativt

Hvorfor, hvor og hvordan tror du selv bevidsthed opstår?
Hvad er bevidsthed, og hvordan hænger den sammen med den fysiske verden?
Hvorfor får man black-out når man ikke får ilt-atomer til hjernen (feks hvis man rejser sig op hurtigt efter at ha' ligget ned et stykke tid)? Ka' man udlede noget om bevidsthed, ved den viden at ilt-atomer tilsyneladende er en essentiel nødvendighed? Og hvis ilt-atomer er en nødvendighed, hvordan forklares så folk's nærdøds-oplevelser, hvor de jo tilsyneladende oplever 'noget' selvom deres hjerne ikke modta'r ilt.
Der er masser af spørgsmål

Og derfor mener jeg atomet er det rigtige sted at fokusere, i søgen efter bevidsthed. Jeg ved ikke hvor man ellers sku' begynde at lede, med den viden vi mener at ha' i dag om den fysiske verden. Men igen; det er spekulativt, selvfølgelig, ingen tvivl om det

Måske kigger en eller anden 'gud' ned på os ligenu og griner over vores forsøg på at forstå hvorfor 'rotte-buret' ser ud som det gør, eller hvad man nu ka' forestille sig.