Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Junior medlem

Ærlig talt, så sidder jeg og er mere forvirret end før jeg stilte spørgsmålet.. :?

Alle har en mening og mange af dem ligger, bogstavelig talt lysår væk fra hinanden.. Virker også lidt som om nogle personer bare skal være rasmus modsat.

Har derfor ikke rørt dem endnu, bla. fordi jeg blæste her i torsdags til sidste skoledag.

Her fik jeg så den syge nedtur på, lige pludselig opdagede jeg at vi aldrig skulle side i et klasselokale sammen igen. Vi skulle aldrig høre hinandens dumme kommentarer igen, eller manipulere naive Sarah til at tro på den mest wackede historie for xxxxx antal gang og derefter som sædvanlig sige: "men det ku da godt være"

Konklusion:

Den dag jeg kan finde selvdisciplin nok, til ikke at kunne ryge før jeg rent faktisk skal i seng, vil jeg nok tage en. Men at ryge samme dag som at tage pillen, er det ikke bare ren pille-blasfemi ?

Tak for svarene

Titel:
Tabletterne skal ikke være som erstatning for dit hash misbrug. De skal hjælpe dig med at tackle de abstinenssymptomer som opstår efter lang tids misbrug, dvs. når du føler dig rastløs, angst, utilpas osv. kan de hjælpe dig med at sove, så dagen efter ikke synes uoverkommelig fordi ikke har sovet. At bryde en vane kræver energi og overskud og derfor er det en godt at man får en god nats søvn. Man bliver også tit deprimeret efter et rygestop og derfor kan melatonin hjælpe på det, samtidig med at det også hjælper på at falde i søvn. Truxal er et antipsykotikum (som de andre har nævnt) og er derfor ikke farligt i kombination med MDMA, men du vil næppe få særlig meget virkning ud af MDMA ved samtidig indtagelse af Truxal. Det ville dog også være tåbeligt at indtage dem sammen, da tabletterne skal hjælpe dig med at sove om natten i stedet for at ryge hash. Desuden gør rygestoppet dig også mere sårbar over for nedturen dagen efter, så at tage MDMA i den periode, hvor du vil stoppe med hash, synes jeg er en dårlig ide.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Kasper_fb skrev:
Ærlig talt, så sidder jeg og er mere forvirret end før jeg stilte spørgsmålet.. :?

Alle har en mening og mange af dem ligger, bogstavelig talt lysår væk fra hinanden.. Virker også lidt som om nogle personer bare skal være rasmus modsat.

Har derfor ikke rørt dem endnu, bla. fordi jeg blæste her i torsdags til sidste skoledag.

Her fik jeg så den syge nedtur på, lige pludselig opdagede jeg at vi aldrig skulle side i et klasselokale sammen igen. Vi skulle aldrig høre hinandens dumme kommentarer igen, eller manipulere naive Sarah til at tro på den mest wackede historie for xxxxx antal gang og derefter som sædvanlig sige: "men det ku da godt være"

Konklusion:

Den dag jeg kan finde selvdisciplin nok, til ikke at kunne ryge før jeg rent faktisk skal i seng, vil jeg nok tage en. Men at ryge samme dag som at tage pillen, er det ikke bare ren pille-blasfemi ?

Tak for svarene

Som pharm også er inde på er Melatonin et glimrende middel og jeg tror du vil få langt mere glæde af det, hvis du skal holde pause med hashen :)

Det er nemlig et naturligt stof som bliver dannet i din hjerne... Ingen personer har nogensinde haft behov for antipsykotiske stoffer, da de ikke er en naturlig del af hjernen og ej heller er noget der forekommer i naturen, vi er simpelthen ikke egnet til at tage den slags stoffer, da de virker som gift i organismen

MVh. Astral

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Astral langt de fleste stoffer som vi herinde tager hører heller ikke til i kroppen, og kan langt bedre betragtes som gift end mange lægemidler..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Magnum skrev:
Astral langt de fleste stoffer som vi herinde tager hører heller ikke til i kroppen, og kan langt bedre betragtes som gift end mange lægemidler..

Men de findes i naturen mange af dem, LSD er meget naturligt og minder om LSA og Amfetamin er også meget naturligt, det samme er kokain, heroin og de hæmmer ikke kroppens naturlige signalstoffer på samme måde, nærmere så stimulere det netop hvores receptore

Titel:
Admin
Brugeravatar

Imo er det sgu et ret usselt argument at "de findes i naturen". Det har da ikke en skid at gøre med hvor sunde de er for kroppen. Det faktum at fx atropin findes i naturen gør det da ikke mindre skadeligt for kroppen. Jeg tror altså ikke at de stoffer der findes i naturen er specielt indrettet til den menneskelige hjerne. Jeg er ret overbevist om at folk med psykiske problemer har mere gavn af en truxal end en omgang ayahuasca fx.

Mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Imp skrev:
Imo er det sgu et ret usselt argument at "de findes i naturen". Det har da ikke en skid at gøre med hvor sunde de er for kroppen. Det faktum at fx atropin findes i naturen gør det da ikke mindre skadeligt for kroppen. Jeg tror altså ikke at de stoffer der findes i naturen er specielt indrettet til den menneskelige hjerne. Jeg er ret overbevist om at folk med psykiske problemer har mere gavn af en truxal end en omgang ayahuasca fx.

Mvh.

Vi har en støre genetisk tolerance overfor naturlige stoffer da vi har haft længere tid til at tilvænne os dem, i naturlige doser naturligvis ;)

atropin virker forøvrigt imod nervegas endnu et dødeligt syntetisk stof skabt af mennesket

Titel:
Astral skrev:
Magnum skrev:

Men de findes i naturen mange af dem, LSD er meget naturligt og minder om LSA og Amfetamin er også meget naturligt, det samme er kokain, heroin og de hæmmer ikke kroppens naturlige signalstoffer på samme måde, nærmere så stimulere det netop hvores receptore

Hvad så med MDMA? Det er da heller ikke særlig naturligt... desuden findes naturlige SSRI så som hypericin der findes i prikpladet perikon. Så hvordan kan stoffer fremstillet i et laboratorie, der har samme virkningsmekanisme være unaturlige når de har samme egenskaber som stoffer der findes i naturen.

Om man hæmmer en genoptagsmekanisme eller stimulerer en receptor som ligand, gør ingen forskel. Summen er den samme. Kokain hæmmer for genoptaget af dopamin, hvor imod amfetamin stimulerer udløsningen.

Citat:
Vi har en støre genetisk tolerance overfor naturlige stoffer da vi har haft længere tid til at tilvænne os dem, i naturlige doser naturligvis

atropin virker forøvrigt imod nervegas endnu et dødeligt syntetisk stof skabt af mennesket

Hvor nervegas giver kramper virker atropin muskelafslappende. Det har intet at gøre med at atropin er naturligt, at det virker mod noget menneskeskabt. Dyr har også gifte, der minder om nervegas. Tænk bare på slanger, frøer og edderkopper.

Man kan også vende den om og sige at naloxon virker mod overdosis af opiater. Naloxon er syntetisk fremstillet, hvor heroin er naturligt. Hvad er forskellen?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Nerevgas er ikke et stof som sådan. men en betegnelse for gasfasen af en stofgruppe kaldet organofosfater. De har alle det til fælles at de i kroppen hæmmer enzymet Acetycholinesterase. Dette enzym er ansvarlig for nedbrydningen af transmitterstoffet acetylcholin i synapsen. Hvis enzymet inhiberes, fx. pga. en nervegift, bliver synapsen fyldt med acetylcholin som binder sig til ach-receptorene og i sidste ende fører til overstimulering af det post-synaptiske neuron. Atropin fungerer som en postsynaptisk ach-receptor-blokker og neutraliserer derfor nervegiftens effekt. Det er dog ikke kun syntetiske stoffer der virker sådan, men også naturlige som fx. dendrotoksin der er det virksomme stof i en bestemt slangegift.
At kalde molekyler gode eller onde er fjollet.

Titel:
Halifaxxx skrev:
Det er dog ikke kun syntetiske stoffer der virker sådan, men også naturlige som fx. dendrotoksin der er det virksomme stof i en bestemt slangegift.

Er det ikke også det der er i kuglefisk? hvis ikke jeg husker meget galt...?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror du tænker på tetrodotoxin, som er en noget mere potent nervegift. Den har en dobbeltbundet NH-gruppe der i sur ph er ioniseret til NH[sub]2[/sub][sup]+[/sup]. I kroppen binder denne grupe sig til Na[sup]+[/sup]-kanalen på overfladen af neuronet og blokerer den. Blokaden forhindrer Na[sup]+[/sup] i at blive transporteret ind i cellen og cellen er derfor ude af stand til at opbygge den spændingsforskel der er nødvendig for at sende et signal videre.

Titel:
Men det kan da ikke være NH gruppen der gør hele forskellen. Der findes jo iminer i mange ting som man indtager uden at det nødvendigvis er giftigt.

Titel:
Flueknepper kongen

Astral skrev:
Magnum skrev:

LSD er sguda ikke naturligt iflg. din definition. Ej heller amfetaminerne. DE ER SYNTETISKE OG ER OPFUNDET AF LÆGEMIDDELINDUSTRIEN... Måske er det blot acetylgrupper der er snapset på et naturligt stof, men det bliver stadig fremstillet syntetisk. Det indeholder ikke en eller anden esoterisk livsenegi.

Atropin er en muskarinær ANTAGONIST. Det hæmmer kroppens naturlige signalstof acetylcholin i det parasympatiske nervesystem. Hvordan passer det ind? Desuden kan atropin nemt slå ihjel ved hjertestop.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
Vi har en støre genetisk tolerance overfor naturlige stoffer da vi har haft længere tid til at tilvænne os dem, i naturlige doser naturligvis Wink

Så du mener at ayahuasca er bedre for min krop bare fordi der engang var en indianer i Sydamerika der drak det? Så vidt jeg ved tager det kroppen så mange år at tilpasse sig sådan noget at hvis det skulle være tilfælet så skulle vi alle have ædt urter siden vi var neandertalere.

mvh.

-Jimmy Carter

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Pharm skrev:
Men det kan da ikke være NH gruppen der gør hele forskellen. Der findes jo iminer i mange ting som man indtager uden at det nødvendigvis er giftigt.

Nej, det er det heller ikke. Det er NH[sub]2[/sub][sup]+[/sup]-gruppen der er dobbeltbundet til et carbon der igen er forbundet med to nitrogen (kaldes en guaningruppe) der gør forskellen. Den binder sig meget stærkt til glutamat-grupper i Na-kanalen og blokerer således kanalen for indflux. [sub]1[/sub] Jeg har ikke et konkret tal ved hånden, men hvis det har interesse kan jeg prøve at rode noget frem.

Billede

Andre Na-specifikke nervegifte som fx. saxitoksin fra alger eller conotoksin fra havsnegle fungerer på samme vis.

(1)Stryer et. al. - Biochemistry

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Halifaxxx skrev:
Nerevgas er ikke et stof som sådan. men en betegnelse for gasfasen af en stofgruppe kaldet organofosfater. De har alle det til fælles at de i kroppen hæmmer enzymet Acetycholinesterase. Dette enzym er ansvarlig for nedbrydningen af transmitterstoffet acetylcholin i synapsen. Hvis enzymet inhiberes, fx. pga. en nervegift, bliver synapsen fyldt med acetylcholin som binder sig til ach-receptorene og i sidste ende fører til overstimulering af det post-synaptiske neuron. Atropin fungerer som en postsynaptisk ach-receptor-blokker og neutraliserer derfor nervegiftens effekt. Det er dog ikke kun syntetiske stoffer der virker sådan, men også naturlige som fx. dendrotoksin der er det virksomme stof i en bestemt slangegift.

Jeg har tit tænkt på om nervegas i små doser måske var positivt imod hukommelsesbesvær ? :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Pharm skrev:
Hvad så med MDMA? Det er da heller ikke særlig naturligt... desuden findes naturlige SSRI så som hypericin der findes i prikpladet perikon. Så hvordan kan stoffer fremstillet i et laboratorie, der har samme virkningsmekanisme være unaturlige når de har samme egenskaber som stoffer der findes i naturen.

Det er ikke helt rigtigt.Hypericin virker som en svag MAOI, der igen har en virkning der kan minde lidt om SSIR brigaden.
SSIR´s er efter min mening alt for udbredt.Det er så nemt at skrive en recept istedet for at få snakket lidt om dit og dat.
:roll:

Titel:
Gonzo skrev:
Pharm skrev:

Det er ikke helt rigtigt.Hypericin virker som en svag MAOI, der igen har en virkning der kan minde lidt om SSIR brigaden.
SSIR´s er efter min mening alt for udbredt.Det er så nemt at skrive en recept istedet for at få snakket lidt om dit og dat.
:roll:

Der er andre aktive komponenter i perikon som opsummeret giver en blanding af en smule MAO hæmning og reuptake hæmning. Jeg mener at hypericin i lab forsøg har vist sig at stå primært for re-uptake hæmningen på bla. noradrenalin, serotonin og dopamin. I tests har perikon da også været foretrukket frem for klassiske antidepressiva som sertraline.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]