Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Aarhus C
Hey all!

Fedt forum I har jer her! Jeg er studerende og er midt i en eksamen som handler om brug af visuelle effekter ved koncerter. I den forbindelse er jeg kommet ind på LSD (en længere historie som I ikke behøver at tænke nærmere over, men det har noget med Disneys film "Fantasia" at gøre). :wink:

Jeg har derfor kigget rundt på dette forum for at finde frem til hvordan LSD påvrker én. Altså helt præcist hvordan trippet fungerer. Jeg har desværre aldrig selv prøvet det og er derfor slet ikke sikker på om jeg er nået frem til noget som er ganske korrekt eller helt ude i hampen.

Hvis jeg nu skriver følgende:

LSD er et hallucinerende stof som ofte går ind og tager udgangspunkt i personens underbevidsthed eller undertrykte tanker og mere eller mindre visualiserer disse.

Er det så helt misvisende? Jeg er nået frem til ovenstående efter at have læst en masse på dette forum og i et par forskellige bøger, men det er jo altid rart at få et specifikt svar på et direkte spørgsmål! :D

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg vil mene du også skal tilføre noget om at det er bevidshedsændrene altså at det også for en til at få tanker man normalt ikke ville have, og tænke mere over ting man normalt ikke ville tænke så meget over f.eks kan man få en eller anden lille ting til at blive hele livets mening.

I øvrigt er det jo ikke stoffet der er hallucinerende, men man bliver hallucinerende af at tage det altså er det halluciationsgenene :) (eller hvordan det nu staves ;))

Titel:
Junior medlem

Hehe, nåh ja, det har du selvfølgelig ret i. Jeg er vist lidt træt lige nu, så jeg formulerer mig ikke så godt. :roll:

Det med at stoffet også er bevidsthedsændrende har jeg været inde på i min opgave, men det er ikke så vigtigt for selve opgaven og derfor havde jeg ikke det med i mit spørgsmål herinde.

Men tak for svaret! 8)

Hvis der er andre, som mener at have noget at tilføje, så er I velkomne!
Men umiddelbart er jeg vist ikke helt ved siden af?

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
LSD er ikke 'hallucinerende'.. Det er et hallucinogent stof

Titel:
Junior medlem

Yesyes.... :)

En lille detalje jeg nok bør huske. Jeg tror sgu lige jeg drikker en kande kaffe. :!:

*edit* Hvorfor har jeg bragt mig selv i denne situation? Det er lørdag aften og jeg sidder og laver en opgave i stedet for at hygge med vennerne eller kæresten.... fjols!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
BACH>> Har du prøvet at læse nogle triprapporter her fra siden? Der er mange triprapporter om LSD der kan give dig en god ide om hvad stoffet gør.
Held og lykke med opgaven!

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Betegnelsen 'hallucingen' bliver for det meste brugt af folk der prøver at beskrive psykedelika (den farmakolgiske gruppe af stoffer LSD tilhører) fra en klinisk vinkel, mens 'enthusiasterne' bruger 'psykedelisk'.
Grunden er, at man ikke (eller kun sjældent og ved høje doser) oplever ægte hallucinationer, men til gengæld 'visuals' eller 'pseudo-hallucinationer'. Se her og her

I den sammenhæng du skriver i må synæstesi være ret relevant. Det er, kort sagt, når ens sanser blandes sammen, og kan ofte opleves på LSD.

Anyways: hvor meget skal du skrive om det?

Titel:
Medlem

Citat:
LSD er et hallucinerende stof som ofte går ind og tager udgangspunkt i personens underbevidsthed eller undertrykte tanker og mere eller mindre visualiserer disse.

...skal du nok ikke ligefrem skrive. Det er ikke fakta. Det kan du regne ud, for hvordan skulle man vide, om det, man oplever på trip, er undertrykte tanker eller helt nye tanker? Jeg tilbragte en del tid under mit sidste syretrip med at fundere over de der orange telte, vejarbejdere og andet godtfolk bruger, men det tvivler jeg på, har noget med undertrykte tanker at gøre.

Så kan du skrive, at dine observationer tyder på det, du skrev, eller noget lignende. Jeg synes dog, at du skal passe på med at være for kategorisk omkring LSD's virkning på psyken. Det er jo ikke ligesom fx morfin, hvor man uafhængigt af set og setting kan forudsige virkningen nogenlunde, mild eufori, afslappethed osv. Det mest sikre, man kan sige om LSD, er, at man bliver påvirket. Griner eller neder, hallu'er eller ingen hallu'er, guddommelig indsigt eller ligegyldighed, undertrykte tanker eller splinter nye ideer eller det hele. "You neva know, what yer gowna ge-at".

Vil jeg mene.

Du kan også lige checke erowid.org, hvis du ikke kender den.

Titel:
Junior medlem

Fanny skrev:
BACH>> Har du prøvet at læse nogle triprapporter her fra siden? Der er mange triprapporter om LSD der kan give dig en god ide om hvad stoffet gør.
Held og lykke med opgaven!

Hilsen Fanny

det kan du tro jeg har! Jeg har læst næsten alt på siden, inden jeg stillede spørgsmålet. :D

lallehat skrev:
I den sammenhæng du skriver i må synæstesi være ret relevant. Det er, kort sagt, når ens sanser blandes sammen, og kan ofte opleves på LSD.

Anyways: hvor meget skal du skrive om det?

Vi er skam også inde omkring synæstesi, men tak for forslaget! Det er også kun meget lidt jeg skal skrive om det. Jeg skal blot kort forklare sammenhængen mellem LSD-terapi, musikterapi (GIM, hvis nogle skulle kende til dét) og Disney's, "Fantasia" som fik en stor revival i 69 da den blev genudgivet. Folk var helt tossede med at se den mens de tog LSD! :D

Kaptajnkaffeøre---> Det er jeg godt klar over. Det jeg skrev i første post, var ikke så velformuleret, som det skulle have været! Jeg skal også kun komme ind på nogle af LSD's virkninger, nemlig dem som er relevante for vores oplæg. :wink:

Faktisk er selve LSD-delen meget kort (ca. 4-5 minutter ud af en times oplæg), jeg kan bare godt lide at få lidt "first-hand-approach" til det jeg laver og når jeg ikke selv kan skaffe noget, må jeg jo hellere høre lidt om det fra folk, som rent faktisk har prøvet det! :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]