Odden skrev:
Selvfølgelig hjælper denne lovgivning ikke, men at fjerne alt selvansvar, er at skrige om en legalisering, i ordets bedste forstand, hvor der er en myndighed der giver os lov til, med nåde, at tage stoffer. Er det, det du vil have JEL? En der tørrer røv på os, fordi vi ikke selv kan finde ud af det?
Nej, hehe

Det er det godt nok ikke.
Myndighederne gi'r ikke folk lov til at ta' stoffer, eller nægter folk at ta' stoffer. Folk ta'r stoffer Uanset hvad myndighederne synes om det.
Dét myndighederne derfor, efter min mening, bør gøre, er at sikre at de folk der vælger at ta' stoffer, ka' gøre det så sundt og sikkert som muligt. Og her mener jeg en legalisering ka' være en forbedring af visse områder, som feks til at sikre narko'ens kvalitet, styrke og renhed.
Narko der laves illegalt, og af forskellige lab's med forskellige standarder (og med forskellig moralsk etik), vil alt-andet-lige _altid_ være af forskellig styrke, renhed og kvalitet.
Det betyder at en narko-bruger ikke med sikkerhed ka' vide om den narko der købes, er af samme beskaffenhed som den narko personen købte sidste gang. Ikke engang selvom der handles med den samme forhandler.
Hvis man ku' se direkte på stoffet hvor potent det var, så var problemet selvfølgelig ikke til stede, men det ka' man jo ikke. Brun heroin, feks, ligner brun heroin, Uanset om det du har i den ene pakke er dobbelt så potent som det du har i den anden.
Det svarer lidt til at du forsøger at se på en dåse-sodavand, (en blank dåse uden billeder og deklaration), hvilken slags sodavand der er inden i. Det ka' du ikke på forhånd, før du smager på den (og så er det måske for sent)
Odden skrev:
jeg synes også dit indlæg udtrykker en ret sort-hvid holdning, hvor loven får skylden for alt.
Jeg gi'r ikke loven skylden for at ham gutten tog narko. Det er han's egen skyld (juridisk betragtet. Filosofisk er det en anden snak). Men jeg gi'r loven skylden for at fra-holde ham en vare-deklaration, og for at fra-holde ham muligheden for at ku' holde sin forhandler til ansvar for varen's kvalitet. I-og-med varen er dømt Ulovlig, er dem der vælger at bruge den slags varer alligevel, helt overladt til sig selv. Dét er en _UNØDIG_ risiko man pålægger narko-brugere.
Tænk hvis man gjorde detsamme med mad-varer. Hvis det var en's eget ansvar om det kød man købte indeholdt salmonella. Det ville ingen finde sig i.
Eller hvis det var en's eget ansvar om den is man måske køber og gi'r sine børn indeholder farlig syre (jeg ved ikke om du hørte om den episode fornylig med hjem-is og en mand der fik forbrændinger i halsen efter at ha' spist en af deres is)
Meningen med at gøre det lovligt, er at ku' gi' forbruger-beskyttelse. I dag hvor narko er Ulovligt, svarer det teknisk til at man istedet gi'r en de-facto producent-beskyttelse (meget firkantet sagt)
Odden skrev:
Jeg vil, som halvt skrevet før, være enig i, at loven ikke hjælper, men at det i sidste ende kommer ud på hvor forsigtig man er, når man leger med sin egen krop med disse substanser.
Jeg er helt enig i at folk ska' bære hoved-ansvaret for deres handlinger, og at man ikke ska' tude hvis man får en _forudseelig_ skade som følge af narko-brug. Hvis du feks ved du ka' dø af en overdosis hest, så ska' du selvfølgelig ikke tude hvis du bevidst ta'r en overdosis og dør af det.
Men folk ska' ikke bære hoved-ansvaret for handlinger de ikke selv har fuld kontrol over, som feks hvor potent et stof er. Det har du ingen jordisk chance for at vide, med-mindre du selv har lavet stoffet.
Problematikken har jo været set gentagne gange med E-piller. For nogle år siden var der en masse virak om nogle grønne piller der vistnok indeholdt noget helt andet end hvad folk forventede. Det ka' man ikke gardere sig imod, som almindelig bruger, sålænge narko er Ulovligt.
Det er myndighederne der spiller russisk roulette med folk's helbred, fordi de har en latterlig ide om at de er nogle helte når de forbyder narko. Rigtige helte sætter menneske-liv før ideologi.
Ligenu har vi et narko-forbud, og folk der dør. Ergo virker narko-forbuddet ikke, og derfor ska' det selvfølgelig laves om med det samme.
At en legalisering så måske vil betyde at narko-producenter kommer til at tjene flere penge, er en helt anden debat (det har jeg iøvrigt ikke noget imod at de gør)
Det vigtige for mig er bare; at dem der vælger at bruge narko, får de bedste betingelser for at ku' gøre det så sundt og sikkert som muligt. Ligenu lader man dem istedet i stikken fra regeringen's side, og det synes jeg er Usmageligt og Uetisk (folk der ødelægger andre mennesker's liv, er kriminelle og hører hjemme i spjældet. Og det Uanset om de går i jakke-sæt eller ej)