Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 15:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Tror du på determinisme?
Nej 56%  56%  [ 22 ]
Ja 15%  15%  [ 6 ]
Ingen kommentar ("I dont give a fuck") 28%  28%  [ 11 ]
Afgivne stemmer : 39
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg vil gerne lige prøve at forklare hvad determinisme er.

Teorien siger ikke at alle udfald er bestemt på forhånd. Teorien siger at i enhver situation hvor man skal tage et valg, vil man altid vælge efter ens bedste overbevisning og valget kan derfor kun have et udfald. Ikke fordi man ikke har mulighed for at vælge noget andet, men fordi man ikke har årsag til at vælge noget andet. Eftersom alle valg derfor har et udfald, så kan man sige at fremtiden kun kan udfalde på en måde. Den er altså ikke "forudbestemt", men med de givne omstændigheder er der kun en måde den kan udfalde på.

Det med at man så "i teorien" kan udregne hvordan hændelser vil udfalde i fremtiden, kan slet ikke bevises. Hvis jeg kaster en terning, så kan der under de givne omstændigheder kun være et udfald. Men der er ingen måder at afgøre hvad udfaldet vil blive. Der er så mange faktorer i spil at udfaldet bliver tilfældigt.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Hvis det skal forstås sådan så er det komplet meningsløst. Brug jeres tid på noget andet.

Titel:
Relativistisk båthorn

Åndsamøbe skrev:
Hvor skulle jeg vide det fra.... Fillosoffer har diskuteret det i flere tusind år og er stadigt ikke enige.

den holdning tilslutter jeg mig også

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Tjaa.. Jeg tilslutter mig mere eller mindre de folk, der mener at denne problematik er spild af tid, da den er umulig at afklare. Det eneste vi kan forholde os til, er at vores valg føles frie og afføder en konsekvens.
Om det så hele tiden har været meningen at vores liv har skullet udforme sig på en speciel måde, er, for mig, ligemeget af to grunde:

1. Vi finder aldrig (sig aldrig) ud af, om vi har mulighed for at afvige fra den kurs, der er lagt på forhånd

2. Vores handlinger bevirker stadig en forandring i verden omkring os og vores vilje føles fri, om den så er det eller ej.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg har den samme intuitive fornemmelse af at have en fri vilje i en vis udstrækning som mange af jer har. Dagligt befinder man sig i situationer hvor man kan vælge A eller B, en kombination, ingen af delene, eller måske endda våge sig ud i C eller D. Og ligeledes i retrospekt, kan man også have på fornemmelsen at man havde muligheden for at kunne have handlet anderledes. Intuition og common sense er dog ikke særligt gode argumenter i min verden (særligt sidstnævnte.) og jeg kan fint følge de der mener at det er en ligegyldig debat hvis/når både et deterministisk scenarie og et scenarie inkluderende den frie vilje fører til nøjagtig samme Status quo. Problemstillingen er dog ikke meningsløs IMO for som Grufle er lidt inde på, har det stor betydning når vi laver moralske og i konsekvens-mæssig sammenhæng særligt juridiske domme. Er det rimeligt at dømme mordere, pædofile, voldtægtsforbrydere etc. for deres handlinger hvis de er determinerede på forhånd, måske endda fra før fødslen? Kan man sige noget er rigtigt eller forkert, hvis alle handler som de gør med nødvendighed fordi sådan er deres 'skæbne' bestemt?
Determinismen rejser også spørsmålet om en første årsag; hvis alt er en kausal følge af en tidligere hændelse eller hændelser, som igen er effekten af en tidligere årsag, fører det enten til en uendelig regress eller en 1. årsag som satte maskineriet igang, og hvad, hvordan og hvornår startede det hele så? Den problematik er dog nok for omfattende og til dels off topic/irrelevant til at gå i dybden med her.

p.s. jeg håber ikke det blev alt for rodet, men blame it on the alcohol hvis visse dele ikke giver mening :)

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
For en del år siden rodet jeg mig ud i en trafik ulykke.

– Denne oplevelse gav mig klart fornemmelsen af, at jeg havde min fri vilje til, at vælge hvorledes jeg ville håndtere det jeg ufrivilligt var blevet udsat for. Men kunne klart mærke jeg ikke selv kunne vælge ulykkens kommen til eller fra.

Dvs. for mig har vi en fri vilje til at reagere på skæbnen. Altså man kan ikke bestemme hvad der tilkommer en, men når det er der, kan man frit vælge hvorledes man vil reagere …….. giver det mening???

Senest rettet af Troll 15 okt 2007 15:02, rettet i alt 3 gange.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Holbæk
ja, men kan ikke formullere det... men i bund og grund, mener du vel også at der ikke findes en skæbne?

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
Jow HOLE - Mener der er mening med hvert enkles liv. Altså der er en skæbne, men inden i den er det op til os selv, at vælge vores handlinger.
- Ligesom jeg ikke kunne fravælge ulykken men kunne vælge hvorledes jeg håndteret den.

Det bliver først indviklet og underligt da jeg opdaget, at mine følelses reaktioner var ”udviklet”, så jeg nogen gange føler jeg skal håndtere en udefra kommende situation uhensigtsmæssigt, og så bare gøre det trods modstand og larm omkring mig.
Tiden viste altid det endte bedre end hvis omtænke styret mig. Så er vi nu også hele tiden herre over egne følelser og tanker inden i skæbnen???

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
100% enig! TOTALT ligegyldigt - har det præcis på samme måde som jer, selvom jeg tror på det.

Fenriz: Det du har skrevet giver absolut ingen mening for mig - men tror måske du tænker på blød determinisme, hvor jeg tænker på hård.

Third: Ja det er korrekt, men jeg mener ikke man skal blande determinisme ind i moralske beslutninger, jeg mener slet ikke determinisme kan bruges i nogen anden sammenhæng udover at komme op og skændes om.

Hole: Ja mand!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Troll skrev:
For en del år siden rodet jeg mig ud i en trafik ulykke.

– Denne oplevelse gav mig klart fornemmelsen af, at jeg havde min fri vilje til, at vælge hvorledes jeg ville håndtere det jeg ufrivilligt var blevet udsat for. Men kunne klart mærke jeg ikke selv kunne vælge ulykkens kommen til eller fra.

Dvs. for mig har vi en fri vilje til at reagere på skæbnen. Altså man kan ikke bestemme hvad der tilkommer en, men når det er der, kan man frit vælge hvorledes man vil reagere …….. giver det mening???

ja forstår godt hvad du mener - at tingene er fastlagte, men vores reaktioner på tingene ikke er fastlagte, det kunne jeg sagtens overtales til at tro på. Men pt. tror jeg: hvis vi selv vælger reaktionen - så præger denne reaktion jo skæbnen? Måske, måske ikke :D! hvem ved?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hole: Ja altså skæbne, forbinder mange med en gud der har bestemt tingene, jeg tror ikke det er en gud der gør det, men at man ikke kan ændre på tingene.
Men det er ikke sådan at jeg går og laver mærkelige ting hele dagen lang og siger "det er fastlagt!! jeg bliver nød til at voldtage dette æg!" :p

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Den her tråd vidner om, at nogen mennesker fylder sig selv med alle mulige undskyldninger. Baaaaaaaaaaaah. Tag jer lige sammen, gider I?

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

ZlazkeDågge skrev:
Hole: Ja altså skæbne, forbinder mange med en gud der har bestemt tingene, jeg tror ikke det er en gud der gør det, men at man ikke kan ændre på tingene.
Men det er ikke sådan at jeg går og laver mærkelige ting hele dagen lang og siger "det er fastlagt!! jeg bliver nød til at voldtage dette æg!" :p

Men du har endnu ikke præsenteret et eneste argument for din tro.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
ZlazkeDågge skrev:

Men du har endnu ikke præsenteret et eneste argument for din tro.

ok? det må du satme undskylde, giv mig din adresse så sender jeg 5 flasker vin og en blandet pose knark.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

New Order skrev:
Den her tråd vidner om, at nogen mennesker fylder sig selv med alle mulige undskyldninger. Baaaaaaaaaaaah. Tag jer lige sammen, gider I?

hvad mener du :)?

Titel:
Quarrelsome sponser

Jeg tror nu nok at New Order mindst en gang har spurgt sig selv "hvorfor skal jeg udsætte for dette?" ...... Right?

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

ZlazkeDågge skrev:

ok? det må du satme undskylde, giv mig din adresse så sender jeg 5 flasker vin og en blandet pose knark.

nej tak, et argument ville være bedre.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
ZlazkeDågge skrev:

nej tak, et argument ville være bedre.

fat dog noget

edit:
lige så meget som du ikke kan argumentere imod, kan jeg heller ikke argumentere for, mere end jeg har gjort.

de argumenter jeg har skrevet, er indlysende for mig, og ikke for dig.
PS: du skylder mig 150 mg valium

Senest rettet af DyrMedBønner 28 jul 2006 01:00, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Hva' med om alt findes i forvejen, nu, et virvar af sjæle der spinger på kryds og tværs af tid og universer?
Hmm, det må jo så være frie eller ikke frie valg i et univers der på sine punkter er deterministisk, men opløses i dets uendelighed......... I denne verden ville mulighederne være uendelige..... Måske vi ikke kan overskue valgene, er bevidst om valgene.... eller noget :joint:

Hvis alle muligheder findes og er aktuelle parrelelforskudt, bliver diskutionen om determinisme og ikke determinisme ikke opløst?

Vi befinder os i midten af et sort hul kære venner.

It will suck you down too eventually: Death!

Oh, my the dying, living everywere

inside blue

like ocean

ridles in the sand

outside black, ultra violet

purple blue

one

u2

The master detective Inspector Ganja Jahachmed says
]:joint: :Case:closed: :peace:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
:stupid:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]