SSMA skrev:
Er der nogen af jer to der har HPPD?
Ja og nej. Jeg siger ja til at jeg har haft det precis som dig (hvor jeg har set flimrende lys) og nej til at jeg opfatter det som noget "jeg har" -altså en sygdom eller hjernedefekt. Alt for ofte bliver HPPD anset for noget uønsket ureversibelt man har pådraget sig ved at trippe. Det tjener kun til at forstærke ubehaget i de individer som oplever HPPD.
Der findes to slags HPPD (som jeg ser det). Det du oplever, er ofte stres og angst-relateret; dvs det bliver forstærket af din stres/angst når du focuserer på om du nu stadig har HPPD. Måden at blive det kvit på er at aksepterer den flimren du ser, som noget der er blevet en del af dig. Bliv ligeglad med den, eller -hvis det er umuligt for dig at være ligeglad, -så gå ind i selve angstfølelsen og aksepter den. Du kan evt. også gå ind og angribe "den der er angst" ved at forstærke den flimren der skræmmer dig. Det er en slags omvendt psykologi, hvor du netop forstærker de angstprovokerende ting, så dit forsvar bryder sammen, og du ender med at nå en tilstand af at aksepterer tingenes tilstand. Du skal tænke på, at det jo i dette tilfælde faktisk er din angst som skaber HPPDén. Derfor er det din angst du skal modelerer og ikke flimeren.
Jeg kan fortælle dig, at jeg kan fremprovokere den slags flimren hvornår jeg vil, men har ingen problemer med det idag, fordi jeg ikke længere er bange for det.
Den anden slags HPPD (hader igen det ord!) er de bløde trip-agtige visioner du kan opleve når din bevidsthed er en lille smule udvidet, og du befinder dig i et lys-dæmpet rum eller er udenfor ved tusmørke eller nat. Disse visioner er næppe noget du vil "klage" over, da de er behagelige og er en naturlig følge af, at din bevidsthed har lært at bryde gennem et par lag på trip. Denne evne vil din bevidsthed kunne benytte sig af på "base line" hvis du er åben. F.eks. sker det ofte for mig, hvis jeg er i selskab med andre som tripper, og jeg ikke gør.
Håber du kan få noget ud af hvad jeg har skrevet. Det er lidt svært at beskrive.
Hilsen Fanny