Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 18:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Hej.

Vil det være dumt at blande therma power og kiks.?
Pga af man sveder meget når man spiser therma power.

Nogen der har nogle gode dårlige oplevelser med det?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Kolding, Danmark
Det ville være ret dumt, begge dele forhøjer kropstemperaturen så det vil ikke blive sjovt for dig.

Bland det helst heller ikke med amfetamin.

Titel:
Der er mange der blander amfetamin og MDMA, men det er heller ikke nogen god kombo. Begge dele øger puls og blodtryk og det vil have samme effekt hvis du blander Therma Power (som er ephedra og guarana). Jeg ville ikke gøre det og synes du burde tage tingene hver for sig, i stedet for at blande.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Glem ej hellere den mulige neurotoxicitet ved samtidig indtag af MDMA i forbindelse med amfetamin og/eller efedrin, som begge er dopaminerge stoffer :wink:

Titel:
Flueknepper kongen

CannaChem skrev:
Glem ej hellere den mulige neurotoxicitet ved samtidig indtag af MDMA i forbindelse med amfetamin og/eller efedrin, som begge er dopaminerge stoffer :wink:

Efedrin har zero affinitet overfor dopamin (DA) og 5-HT transportørerne. MDMA's virkning ved 5-HT er det der giver neurotoxiciteten. Blandingen er
"kun" dum fordi risikoen for hjerneblødning og andet sjovt bliver forhøjet væsentligt.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Levose AKA Veritas skrev:
CannaChem skrev:

Efedrin har zero affinitet overfor dopamin (DA) og 5-HT transportørerne. MDMA's virkning ved 5-HT er det der giver neurotoxiciteten. Blandingen er
"kun" dum fordi risikoen for hjerneblødning og andet sjovt bliver forhøjet væsentligt.

OK :?
Men er nettoresultatet ved indtagelse af efedrin ikke en øget mængde dopamin?
Efter en MDMA rus forekommer der et meget lavt serotoninniveau. Hvis/når(?) dopamin fejlagtigt bindes til serotoninreceptorerne pga. lavt serotoninniveau, skabes der vel en øget mængde frie radikaler, når dopamin nedbrydes herpå. Hvorfor, aner jeg ikke, men er det ikke sådan det forholder sig i grove træk, eller er min forklaring ude på dybt vand?
Jeg kunne godt bruge TFSE, men min fordrukne hjerne vil ikke så meget i dag :-/

Titel:
Flueknepper kongen

CannaChem skrev:
CannaChem skrev:

OK :?
Men er nettoresultatet ved indtagelse af efedrin ikke en øget mængde dopamin?
Efter en MDMA rus forekommer der et meget lavt serotoninniveau. Hvis/når(?) dopamin fejlagtigt bindes til serotoninreceptorerne pga. lavt serotoninniveau, skabes der vel en øget mængde frie radikaler, når dopamin nedbrydes herpå. Hvorfor, aner jeg ikke, men er det ikke sådan det forholder sig i grove træk, eller er min forklaring ude på dybt vand?
Jeg kunne godt bruge TFSE, men min fordrukne hjerne vil ikke så meget i dag :-/

DA binder sig ikke til 5-HT-receptorerne, de nævnte receptorer mister bare deres ligand og dermed deres effekt. Derfor nedturen.

De frie radikaler (superoxid primært) dannes ved nedbrydning af MDMA itself.

Og Efedrin øger kun mængden af noradrenalin, hvilket MDMA selvfølgelig også gør.

Titel:
Levose:

Det vil jeg meget gerne se noget på. Så vidt har al forskning inde for MDMA's neurotoxicitet peget i retning af at de frie radikaler opstår ved nedbrydning af dopamin efter re-uptake af de serotonerge neuroner. Hvilke enzymer skulle MDMA nedbrydes af som skulle skabe frie radikaler ?

I øvrigt har det intet at sige om ephedrin har affinitet til hverken dopaminerge eller serotonerge re-uptake receptorer, da ephedrin øger dopamin sekretionen i samme stil som amfetamin. Jeg håber da ihvertfald ikke at du mener, at ephedrin skulle virke som en dopamin og serotnin RI, for så er du vist på gale spor.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
thermapower er guarana og koffein, ikke?
så får du ihvertfald gumleproblemer pga. koffeinen.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
ZlazkeDågge skrev:

Pharm skrev:
Begge dele øger puls og blodtryk og det vil have samme effekt hvis du blander Therma Power (som er ephedra og guarana).

Koffein er det aktive stof i Guarana.

Titel:
Flueknepper kongen

Pharm skrev:
Levose:

Det vil jeg meget gerne se noget på. Så vidt har al forskning inde for MDMA's neurotoxicitet peget i retning af at de frie radikaler opstår ved nedbrydning af dopamin efter re-uptake af de serotonerge neuroner. Hvilke enzymer skulle MDMA nedbrydes af som skulle skabe frie radikaler ?

I øvrigt har det intet at sige om ephedrin har affinitet til hverken dopaminerge eller serotonerge re-uptake receptorer, da ephedrin øger dopamin sekretionen i samme stil som amfetamin. Jeg håber da ihvertfald ikke at du mener, at ephedrin skulle virke som en dopamin og serotnin RI, for så er du vist på gale spor.

Citat:
Some experiments indicate that use at very high doses may lead to the synaptic terminals of serotonin neurons being damaged. The precise mechanism of this action is unknown, but recent evidence (Jones 2004; Miller 1997; Monks et al. 2004) suggests that the metabolic breakdown of MDMA includes the formation of reactive oxygen species (ROS), chemicals known to cause oxidative cell damage when taken up into the releasing synapse.

This effect has been demonstrated experimentally in the brains of rats, where the serotonin terminals of animals who are given extremely high doses of MDMA over a prolonged period of time (usually ten to one hundred times greater than a typical human dose) become withered and useless, although this isn't certain[2][3]. This hypothesis is supported by the fact that the administration of selective serotonin reuptake inhibitors ("SSRIs", which bind to the serotonin cell's reuptake transporters and thus block ROS from entering the serotonin cells) along with or immediately following MDMA seems to block neuron damage in rats given MDMA.

Ephedrin øger skam også dopaminsekretionen, men med en langt mindre affinitet end amphetamin / cocain. Men NA er stadig den primære virkning.

Titel:
Dextrose skrev:
ZlazkeDågge skrev:

Pharm skrev:
Begge dele øger puls og blodtryk og det vil have samme effekt hvis du blander Therma Power (som er ephedra og guarana).

Koffein er det aktive stof i Guarana.

er det ikke guranidin, som ligner ?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Guaranin = Koffein...

Titel:
ah, ja så blev man da lidt klogere. Troede det var to forskellige stoffer :)

Titel:
Pharm skrev:
Levose:

Citat:
Some experiments indicate that use at very high doses may lead to the synaptic terminals of serotonin neurons being damaged. The precise mechanism of this action is unknown, but recent evidence (Jones 2004; Miller 1997; Monks et al. 2004) suggests that the metabolic breakdown of MDMA includes the formation of reactive oxygen species (ROS), chemicals known to cause oxidative cell damage when taken up into the releasing synapse.

This effect has been demonstrated experimentally in the brains of rats, where the serotonin terminals of animals who are given extremely high doses of MDMA over a prolonged period of time (usually ten to one hundred times greater than a typical human dose) become withered and useless, although this isn't certain[2][3]. This hypothesis is supported by the fact that the administration of selective serotonin reuptake inhibitors ("SSRIs", which bind to the serotonin cell's reuptake transporters and thus block ROS from entering the serotonin cells) along with or immediately following MDMA seems to block neuron damage in rats given MDMA.

Ephedrin øger skam også dopaminsekretionen, men med en langt mindre affinitet end amphetamin / cocain. Men NA er stadig den primære virkning.

Affinitet er et udtryk for hvor stor elektrisk tiltrækningskraft der er mellem en ligand og en receptor eller mellem en ligand og et andet stof, f.eks. i forbindelse med kompleksdannelse, så det er lidt forkert at bruge affinitet for at sammenligne virkningsmekanisme for henholdsvis ephedrin, amfetamin og kokain, da de alle tre har vidt forskellige virkningsmekanismer og derfor ikke virker på de samme receptorer.

Jeg synes stadig det er lidt for vagt et grundlag at komme med en entydig konklusion. Hvis du kigger rundt i artikler om MDMA neurotoxicitet konkluderer de fleste kun, at der tilsyneladende er neurotoxicitet fra superoxider og andre frie radikaler som følge af MDMA indtag, men ikke fra hvad. Det er altså ikke til at sige hvad de mellemliggende trin fra indtag af MDMA til radikaldannelsen er. Nogle teorier bygger på at dopamin bliver genoptaget og danner frie radikaler, andre gisner om at MDMA metabolitter står for radikaldannelsen. Der er kun tale om indikationer og at "noget tyder på", og desuden står der jo selv i den artikel du henviser til, at man ikke er klar over den egentlige mekanisme. Det er dog stadig interessant, at gives SSRI inden MDMA administration nedsættes neurotoxiciteten betydeligt, dvs. de(t) stof(fer) der står for den skadelige virkning tilsyneladende interagerer med den serotonerge re-uptake receptor. Mig bekendt burde metaboliseringen af MDMA til de foreslåede frie radikaler stadig ske, og dermed også give skade, til trods for en blokering af re-uptake receptoren. Jeg skal dog stadig ikke konkludere noget endegyldigt, men på grundlag af det synes jeg stadig at teorien om dopamin genoptag og metabolisering til frie radikaler virker mest oplagt.

Man kan dog, i forbindelse med topic sige, at både ephedrin og MDMA øger risikoen for hypertermi, altså overophedning, så den kombination er, uanset mekanismen for radikaldannelsen efter MDMA indtag, ikke særlig hensigtsmæssig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]