Chanders skrev:
Men bliver man ikke kun psykisk syg af hash hvis man ryger for meget og for hyppigt? Og hvis man i forvejen er en svækling, rent psykisk?
Jeg tror det mest ærlige at at sige "måske" eller "det ved vi ikke". Der florerer en del anekdoter a la "jeg røg hash én gang og så røg jeg på den lukkede". Der er dog grund til at betvivle sandhedsværdien af sådanne historier. Alligevel findes der trips på hash, der ender som "bad trips". Jeg har i hvert fald fra folk i miljøet hørt om tilfælde hvor ellers erfarne rygere pludselig har fået voldsomme angstanfald under en hash-rus (hvad jeg lige har bemærket hænger det ofte sammen med ekstra meget stress, sociale problemer, familiemedlemmers død osv., og så lader det til at den psykedeliske virkning af hashen trumfer den bedøvelse, som de egentlig var efter .... men det er min teori)
Generelt er der dog nok en sammenhæng mellem mængden man indtager og så de negative effekter. Der er jo folk, der praktisk talt forlader "baseline" i årevis. Hver eneste tanke de tænker sker under påvirkningen af et udefrakommende stof. Det kan helt sikkert have konsekvenser.
Dog lader alle lægerne og psykiaterne til at være rimelig enige om, at det er udsatte personer, der er mest i fare.
Chanders skrev:
Når jeg nu skærer ned til et forbrug på 2-4 gram om måneden og er ret stærk psykisk, har jeg så stadig større chance for at blive skitzo når min bror er det? Det er ihvertfald hvad min mor påstår..
Skizofreni er generelt arveligt, og som sådan ser din statistiske risiko ikke så godt ud som vi andres. Hash er generelt ikke godt til skizofrene - og det kan fremme den psykotiske tilstand hos personer, der endnu ikke er brudt ud med fuld styrke.
Så der er ingen garantier. Det eneste man næsten kan i alle livets forhold er at passe på, lytte efter kroppen og - også med hash - huske at Set og Setting er vigtig.
Jeg så engang en udsendelse om en skizofren person, og jeg fik det klare indtryk, at han - trods voldsom paranoia, CIA og mindcontrol - alligevel syntes at hans skizo-verden var
interessant. Jeg vil gå så langt som at sige, at han virkede som om han decideret opsøgte psykosen. Jeg kan udmærket se, at hash er farligt for sådan en person. Hash er - på godt og ondt - et psykedelisk stof, og sommetider får man mere end bedøvelsen med i trippet.
Det er godt nok bare min personlige teori, men jeg tror hash er udmærket til moderat stress, moderat nedtrykthed, moderat træthed, moderat "støj i hjernen" og andre moderate tilstande. Men grundet den psykedeliske effekt kan hash + ekstremt stress + ekstrem træthed + ekstrem "støj i hjernen" være en mere risikabel kombo.