Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 21:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: P-p-på t-t-toppen af ddd-d-den store s-s-s-sssnotklat..
Hej alle..

Min bror blev skitzo for 10 år siden. Ikke af hash, men det gjorde han bare.. Min mor har derfor siddet sammen med mange andre mødre og hørt på deres noget så rørende tudehistorier, om hvordan deres sønner er blevet skitzoer af hash og så videre - og det argument bruger hun hele tiden mod mig når vi diskuterer hash..

Men bliver man ikke kun psykisk syg af hash hvis man ryger for meget og for hyppigt? Og hvis man i forvejen er en svækling, rent psykisk?

Når jeg nu skærer ned til et forbrug på 2-4 gram om måneden og er ret stærk psykisk, har jeg så stadig større chance for at blive skitzo når min bror er det? Det er ihvertfald hvad min mor påstår..

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Først vil jeg gerne sige, at det lyder ret irriterende at sige at man er en "psykisk svækling"..

Der er mange velfungerende individer, med "stærke psyker", der må sande at de pludselig får det dårligt psykisk efter et langt hashforbrug, bare kig dig omkring på denne side. Tror også sagtens at det kan forekomme ved få gange.

Men jeg ved ikke nok om skizofreni til at kunne svare præcist på dit spørgsmål..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det er nærmest umuligt, at sammenkæde hashrygning og psykiske sygdomme direkte, men man kan samtidig heller ikke afvise, at nogle folk bryder mentalt sammen, på den ene eller den anden måde, grundet hashrygning. Dog tror jeg ikke, at du skal frygte noget som helst, hvis du holder dit forbrug på et lavt niveau.
Psykiske sygdomme kan være genetisk betingede, altså man kan nedarve psykiske sygdomme fra forældre, bedsteforældre etc., ligesom man kan arve brystkræft osv. Indtager du psykedeliske stoffer, som hash vel går ind under, sætter du dig selv i risikozonen ved at ryge, da det kan betyde at hashen 'åbner' for sindsygdommen, som ellers måske ellers aldrig ville bryde ud.
Dog mener jeg ikke selv, at et moderat hashforbrug skulle være en hindring for een som dig, der selv føler sig mentalt sund og rask.

:joint:

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Det du bør bekymre dig for er vel om du har en latent psykose.

Du siger din bror har haft nogle problemer, er der andre i din familie der har samme typer problemer?

Psykiske sygdomme er som det meste andet arveligt. Dermed er det ikke sagt at bare fordi din bror er syg, skal du ikke ryge hash (Jeg har en trans og skitzofren i min familie og jeg ryger da stadig :P) men bare generelt passe på.

Lad være med at ryge hver dag, hvis du føler dig svag, en svækling, så snak med nogen om det.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Medlem
Brugeravatar

Chanders skrev:
Når jeg nu skærer ned til et forbrug på 2-4 gram om måneden og er ret stærk psykisk, har jeg så stadig større chance for at blive skitzo når min bror er det? Det er ihvertfald hvad min mor påstår..

Jeg tror du skal være enormt tilfreds med dit forbrug, du bliver ikke skizofren af at ryge det som du gør. Jeg hader denne hetz mod THC for psykiske sygdomme.

Jeg har selv haft en psykisk sygdom, ryger jeg oftere end 3 gange om ugen mister jeg motivationen til alt vigtigt i mit liv. Har jeg et forbrug jeg er tilfreds med(1 røg 1 gang om ugen) genkalder det hverken sygdommen eller gør min hverdag værre.

Chanders

Ryg sammen med en god ven hvis du kan komme til det

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Etherlungs skrev:
Jeg tror du skal være enormt tilfreds med dit forbrug, du bliver ikke skizofren af at ryge det som du gør. Jeg hader denne hetz mod THC for psykiske sygdomme.

Imponerende skråsikkerhed du udviser her. Jeg vil mene at du ikke har noget som helst grundlag for at afvise at han kan udvikle skizofreni ved at ryge et gram om ugen.

Junior medlem

Du skal være opmærksom på følgende i forbindelse med brug af stoffer.

Jeg har personlig erfaring omkring disse ting i behandlingsmæssigt øjemed.

Hvis du (som førnævnt) er genetisk beslægtet med personer med alvorlige psykiske sygdomme. Skizofreni kan klassificeres som værende alvorligt,- uagtet diagnosen.

Jeg vil ikke give dig noia, men du kan roligt regne med at selvom du føler dig sund og rask (og altid har gjort det) kan selv alvorlige psykiske symptomer vise sig iløbet af få dage. Psykoser af kun en times varighed er set optræde ganske uforvarende hos raske individer. Det er en velkendt sag at brug af stoffer kan udløse disse.(især ved overdreven brug).

I forbindelse med din psyke er det et utrolig kompliceret og svært forudsigeligt emne du har bevæget dig ind på.
Sådan lidt "lommepsykologisk" eller "tommelfingerregelagtigt" har alle mennesker i teorien en "vægtskål" der kan tippe over. Det der får vægtskålen til at tippe er alle de sammensparede stresssituationer som du til dagligt er udsat for,- alle de ting der hører din fortid til. Det kan være traumatiske oplevelser, men også noget mindre dramatisk som f.eks. mobning- der kan sætte sig DYBE spor. De kan ligge og gemme sig i underbevisdstheden, får du dem ikke bearbejdet ordentligt vil de belaste vægtskålen i negativ retning. Din underbevidsthed er nemlig en temmelig sær størrelse, der faktisk arbejder i døgndrift,- det er en fejl at undervurdere den potentielle magt underbevidsthen rent faktisk har. Men du tænker bare ikke over det. Nu bliver det lidt snørklet...du tænker ikke over det fordi vi i den vestlige verden har den meget dominerende holdning at: kan jeg ikke se,smage,høre eller lugte det, -så findes det nok ikke!

Jeg tænker her bla. på oplevelser du kan have haft i forbindelse med din brors diagnose, det er sjældent de pårørende ikke bliver påvirket af en så alvorlig sag.

For dit vedkommende vil jeg råde dig til at udvise forsigtighed og tænke lidt over om du egentlig er "afbalanceret" nok til at bruge hash.

Jeg håber ikke du synes dette er en gang "pædagog pis", jeg skriver dette da jeg ikke vil skjule mine erfaringer om hvordan det statistisk og praktisk mht til dit spørgsmål forholder sig.

Det skal ikke forglemmes at det rent faktisk ofte går helt fint med brug af stoffer og at det ER de færreste der får alvorlige problemer.

Be careful.

Regards
S

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Chanders skrev:
Men bliver man ikke kun psykisk syg af hash hvis man ryger for meget og for hyppigt? Og hvis man i forvejen er en svækling, rent psykisk?

Jeg tror det mest ærlige at at sige "måske" eller "det ved vi ikke". Der florerer en del anekdoter a la "jeg røg hash én gang og så røg jeg på den lukkede". Der er dog grund til at betvivle sandhedsværdien af sådanne historier. Alligevel findes der trips på hash, der ender som "bad trips". Jeg har i hvert fald fra folk i miljøet hørt om tilfælde hvor ellers erfarne rygere pludselig har fået voldsomme angstanfald under en hash-rus (hvad jeg lige har bemærket hænger det ofte sammen med ekstra meget stress, sociale problemer, familiemedlemmers død osv., og så lader det til at den psykedeliske virkning af hashen trumfer den bedøvelse, som de egentlig var efter .... men det er min teori)

Generelt er der dog nok en sammenhæng mellem mængden man indtager og så de negative effekter. Der er jo folk, der praktisk talt forlader "baseline" i årevis. Hver eneste tanke de tænker sker under påvirkningen af et udefrakommende stof. Det kan helt sikkert have konsekvenser.

Dog lader alle lægerne og psykiaterne til at være rimelig enige om, at det er udsatte personer, der er mest i fare.

Chanders skrev:

Skizofreni er generelt arveligt, og som sådan ser din statistiske risiko ikke så godt ud som vi andres. Hash er generelt ikke godt til skizofrene - og det kan fremme den psykotiske tilstand hos personer, der endnu ikke er brudt ud med fuld styrke.

Så der er ingen garantier. Det eneste man næsten kan i alle livets forhold er at passe på, lytte efter kroppen og - også med hash - huske at Set og Setting er vigtig.

Jeg så engang en udsendelse om en skizofren person, og jeg fik det klare indtryk, at han - trods voldsom paranoia, CIA og mindcontrol - alligevel syntes at hans skizo-verden var interessant. Jeg vil gå så langt som at sige, at han virkede som om han decideret opsøgte psykosen. Jeg kan udmærket se, at hash er farligt for sådan en person. Hash er - på godt og ondt - et psykedelisk stof, og sommetider får man mere end bedøvelsen med i trippet.

Det er godt nok bare min personlige teori, men jeg tror hash er udmærket til moderat stress, moderat nedtrykthed, moderat træthed, moderat "støj i hjernen" og andre moderate tilstande. Men grundet den psykedeliske effekt kan hash + ekstremt stress + ekstrem træthed + ekstrem "støj i hjernen" være en mere risikabel kombo.

Titel: >Til Malk
Junior medlem

Det lader til vores indlæg korresponderer rimelig godt.

Jeg har lige nappet din "cannabismyter".

Ganske fremragende stykke arbejde.

Hvor det dog ærgrer mig inderligt at så få mennesker formår at nærme sig din objektivitet.

Regards
S

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Jeg er ikke uenig med S eller Malkavian.

Hvis du er meget kedelig af person og studerer jura eller matematik på højere niveau, så er der mindre sandsynlighed for du er disponeret.

Får du vilde idéer, og er kunstnerisk og filosofisk, og tænker anderledes end andre, så er der større sandsynlighed for du er disponeret.

Jeg tror de fleste skizofrene eller psykoselidende, kan peje på et eller andet tidligere i deres liv, hvor de tænker "Nu når jeg tænker tilbage, kan jeg egentlig godt se jeg ikke var helt som de andre" eller lignende.

De personer der ryger sig til en psykose tror jeg i langt de fleste tilfælde har et enormt forbrug af thc, og har haft det i længere tid, man må være på baseline engang imellem, ellers forsvinder den

Medlem
Brugeravatar

Tamara9k skrev:
Etherlungs skrev:

Imponerende skråsikkerhed du udviser her. Jeg vil mene at du ikke har noget som helst grundlag for at afvise at han kan udvikle skizofreni ved at ryge et gram om ugen.

Skal du quote mig for at gå off-topic ?

Imponerende misfortolkning af mit indlæg.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Jeg kan ikke se hvordan jeg misfortolker dit indlæg. Du siger da helt konkret til ham at han ikke bliver skizofren. Du kender ham måske irl?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tamara9k skrev:
Jeg kan ikke se hvordan jeg misfortolker dit indlæg. Du siger da helt konkret til ham at han ikke bliver skizofren. Du kender ham måske irl?

Ja det er forkert skrevet af mig i indlægget.

Det kan godt være det ser sådan ud i indlægget, men jeg lover ikke noget som helst.
Jeg regner med at enhver bruger her på forummet ikke tager hver eneste indlæg dødseriøst. Jeg er jo ingen doktor for helvede!; Mit indlæg var skrevet ud fra HR øjemed men samtidig med den realisme at Chandler ikke ville stoppe fuldstændig med at ryge.

Lad være med at svare i denne tråd mere med dine modargumenter Tamara9k :twisted: Hvis du er uenig med mig må du PM:

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Etherlungs skrev:
Tamara9k skrev:

Ja det er forkert skrevet af mig i indlægget.

Det kan godt være det ser sådan ud i indlægget, men jeg lover ikke noget som helst.
Jeg regner med at enhver bruger her på forummet ikke tager hver eneste indlæg dødseriøst. Jeg er jo ingen doktor for helvede!; Mit indlæg var skrevet ud fra HR øjemed men samtidig med den realisme at Chandler ikke ville stoppe fuldstændig med at ryge.

Lad være med at svare i denne tråd mere med dine modargumenter Tamara9k :twisted: Hvis du er uenig med mig må du PM:

Når han er nu ikke må, så gør jeg.

Du skriver ordret:

Citat:

Hvordan skal man tage det hvis man ikke skal tage det seriøst?

Var det en joke?

Citat:
du bliver ikke skizofren af at ryge det som du gør

...

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: På vej tilbage til jorden
Jeg vil sige risikoen er der!..og vidst en del højere fordi en så tæt på dig som din bror er skizofren..

Det er en risiko at tage, men du skal bare vide at hvis det i værste tilfælde går galt, ja så går det galt - så kan jeg forsikre dig om du ville ønske du aldrig havde røget...

Af rene logiske årsager må man gå ud fra at risikoen er endnu højere hvis du ryger meget en hvis du ryger lidt..der er ingen der kan fortælle netop DIG hvor meget du vil kunne tåle, og om det overhovedet vil ske for dig og derfor kan man heller ikke rigtig afgøre hvad meget og lidt er..

eneste måde du kan finde ud af det på er ved at prøve dig frem - hvis du tør at risikere dit mentale helbred for at ryge joints - ikke noget jeg ville opfordre dig til ihvertfald - tværtimod..
jeg er glad for de mange joinst jeg har røget, men jeg slap også nogenlunde uskadt, og jeg har ingen sindslidende i min familie..ikke dokumenteret ihvertfald :lol:

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
ZlazkeDågge skrev:
Hvis du er meget kedelig af person og studerer jura eller matematik på højere niveau, så er der mindre sandsynlighed for du er disponeret.

Får du vilde idéer, og er kunstnerisk og filosofisk, og tænker anderledes end andre, så er der større sandsynlighed for du er disponeret.

Jeg tror de fleste skizofrene eller psykoselidende, kan peje på et eller andet tidligere i deres liv, hvor de tænker "Nu når jeg tænker tilbage, kan jeg egentlig godt se jeg ikke var helt som de andre" eller lignende.

Så du mener altså, at kreative, kunstneriske folk som filosoferer over livet er tætter på en psykose, end folk der tænker logisk og "rationelt"?
Jeg er MEGET uenig med dig!

Jeg er overbevist om at logisk tænkende individer som aldrig har haft en eneste konspirationstanke er lige så meget i stand til at "knække" over, hvis personen har anlæg for det.
I din fremstilling, sygeliggører du kreativt tænkende individer i forhold til dem, der ikke skænker eksistensen nogen tanke.

Hilsen Fanny

Junior medlem

Ja det statement stod jeg også helt af på.

>Der er ingen sammenhæng overhovedet med hvad folk laver og deres personlighed og en overhængende fare for skizofreni.

(...) "hvis du studerer jura eller matematik på højere niveau" etc.

Sikke da noget vrøvl mand!

Eksempelvis filmen "A beautiful mind" (m. Russel Crowe) er da en dejlig (og underholdende) måde at demonstrere at den slags koblinger er "ude i hampen". Filmen bygger på en ganske sand historie.

Hvis du skulle sige noget velovervejet kunne det måske være en påstand om at akademikere på et højt niveau, der lever en verdensfjern tilværelse i total abstraktion kunne have en forhøjet risiko for at tippe over. Men det er stadig en gang vrøvl.

S

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ja det er jo altsammen godt nok, men hvor sikre er i nu på det? er i mere sikre end jeg er? og film kan ikke bruges som et argument :)

Jeg siger jo ikke at en matematiknørd ikke kan gå psykisk ned, men jeg påstår at der er en større sansynlighed for at han ikke gør det - hvor stor har jeg ikke udtalt mig om

Titel:
Tidligere holdmedlem

Jeg er UDPRÆGET logisk tænkende,arbejdermed programmering og elsker matematik, og er generelt ikke særligt flyvsk eller hippieagtig.

Det har sq ikke på nogen måde fredet mig for psykiske sygdomme(psykose der viste sig som paranoia), og jeg er ret sikker på at den tommelfingerregel generelt ikke holder

Titel:
Medlem
Brugeravatar

/me løber skrigende væk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]