Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 15:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Nedtrapning eller afholdenhed?
Afholdenhed 62%  62%  [ 64 ]
Nedtrapning 32%  32%  [ 33 ]
Andet (jeg forklarer nedenfor i tråden) 6%  6%  [ 6 ]
Afgivne stemmer : 103
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Baggrunden for spørgsmålet er egentlig simpelt: flere prøver at komme ud af et dagligt (mis)brug af hash, og valget står tit mellem at stoppe 100% eller trappe ud af det gradvist med mindre fed hver dag indtil man enten er helt ude af det eller har nået det ønskede niveau.

Begge strategier har deres fordele og ulemper.

Hvad er dit temperament til?

Titel:
Admin
Brugeravatar

Jeg tror det kommer meget an på ens personlighed. Nogle folk er meget sådan "enten eller" og skal enten ryge hver dag eller slet ikke ryge som du siger. Dengang jeg røg meget holdt jeg en lang pause for at stoppe med det og det virkede også. Idag ryger jeg bare som jeg nu har lyst og det er egentlig meget længe siden jeg har haft problemer med cannabis. Hvis jeg selv skulle holde helt op med at ryge ville jeg tage en kold tyrker og holde op fra den ene dag til den anden. Hvis jeg har et problem med et stof virker det bedst for mig at holde fuldstændigt op med det. Hvis jeg gerne vil holde helt op med det holder det ikke at jeg begynder igen engang i mellem for så synes jeg tit bare man ender hvor man egentlig gerne ville væk fra.

-Jimmy Carter

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Jeg foretrækker nedtrapning fremfor kold tyrker. nogle gange når man prøver at tage en kold tyrker, og man så ryger, så ender det ofte med man bare tænker "fuck it", og begynder at ryge hver dag. Men hvis jeg istedet tænker, i den her uge vil jeg ikke ryge lige så meget som sidst, så er jeg mindre tilbøjelig til at tænke "fuck det, jeg ryger bare igen".

Men tror også meget det kommer an på hvor stort ens misbrug er, nu har jeg aldrig selv prøvet at være ham der vågner op og ska have et bonghoved for at få hverdagen til at hænge sammen, ham der har brugt alle hans penge på hash efter de første 10 dage i måneden. Men hvis jeg var kommet så langt ud, tror jeg ikke jeg ville have så svært ved at gå op til lægen og få lidt at sove på, og så holde en fucking lang pause.

En af fordelene ved at trappe ned, når man ikke har et så stort forbrug at det er nødvendigt at få noget til abstinenserne hos lægen, er at kroppen stille og roligt vender sig af med thc'en - hvis man da sørger for at trappe så meget ned at man ikke ryger mere thc end det tager for thc'en at blive metaboliseret.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg er også en nedtrapningsmand. Jeg går i 3g på sprogligt gymnasium, og hash hver dag hænger ikke rigtig sammen med hverken min skole eller økonomi. Så når skolen begynder skærer jeg ned til weekenderne - hvor jeg så ryger mere eller mindre nonstop fra fredag eftermiddag til søndag aften. Efter en læseferie+sommerferie med røg hver dag, og masser af det, måtte jeg her i mandags begynde min lille nedtrapper. Det er gået strålende (i og med at jeg ikke har røget, eller været tæt på - selvom jeg kunne tage over til en ven 2 minutter herfra og suge lungerne ud) men jeg har da oplevet adskillige ubehagelige symptomer i den forbindelse:

Ingen appetit - kan kun spise når jeg virkelig er sulten.
Temperatursvingninger - det ene øjeblik har jeg det fint, det næste sveder jeg som et svin. Det er værst om natten hvor det er for koldt uden dynen, men for varmt med.
Humørsvingninger - kæresten har flere gange sagt "Så ryg dog for pokker, hvis du er i dårligt humør!"

Har oplevet disse symptomer før, og de forsvinder så snart kroppen vender sig til det er weekends-only. Det sker da at jeg ryger en hverdag, lissom at jeg også en gang i mellem tager i byen og drikker på en hverdag, men så længe det er undtagelsen og ikke reglen har jeg intet problem med det. Men jeg er klar over at jeg er psykisk afhængig (og sikkert også så fysisk afhængig som man kan blive af tjald, hvilket ikke er specielt meget, i forhold til alkohol og andre stoffer) af tjald - kan f.eks. ikke forestille mig en weekend uden. Jeg syntes bare at jeg fungerer fint med røg hver weekend - både i skolen, på arbejde og i den private sfære.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kom til at tænke på noget andet. Er der noget der har erfaringer med at tage ... hvad skal man sige ... terapeutiske doser af cannabis som f.eks. guldkakao for at tage abstinenserne? Med det mener jeg at drikke så lidt, at man ikke rigtig bliver høj af det, men alligevel nok til over en længere periode at mildne de værste symptomer. Plus, man får ikke det kick en hurtigt rus giver, så måske er det bedre for den psykologiske afhængighed?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Malkavian skrev:
Jeg kom til at tænke på noget andet. Er der noget der har erfaringer med at tage ... hvad skal man sige ... terapeutiske doser af cannabis som f.eks. guldkakao for at tage abstinenserne? Med det mener jeg at drikke så lidt, at man ikke rigtig bliver høj af det, men alligevel nok til over en længere periode at mildne de værste symptomer. Plus, man får ikke det kick en hurtigt rus giver, så måske er det bedre for den psykologiske afhængighed?

Hvis jeg ikke husker forkert, så har hamp (eller er det Piercer) engang anbefalet svage hash-/potkager som middel imod de værste abstinenser.

Mvh. Psyko[/quote]

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N
Nedtrapning har også virket for mig, feks. fra bong til joints, og videre til færrere joint. Jeg havde planlagt mit rygestop i flere måneder før jeg stoppede helt, ved at ha en rygestopdato, på dagen tog jeg så ti dage alene til bornholm, herligt sted hvis man har brug for at få tingene på afstand! :D
har røget hver dag i flere år og har nu holdt 2 måneder, men for satan jeg glæder mig til at ryge igen på et mere moderat niveau.

peace

ps. Den skulle være god nok, det med at drikke eller spise en mild dosis mod abstinenserne. :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Jeg har ikke selvdisciplin til en nedtrapning, så bliver nødt til at gøre det cold turkey. Jeg bruger som regel heroin eller morfin de første 2-3 dage i pausen for at tage toppen af de værste abstinenser. Opiater er dog blot et fattigt substitut når krop og sind bare gerne vil ryge joints.

Efter de første 3 dage oplever jeg at de positive ting ved afholdenhed fra Cannabis vender tilbage (drømmeklarhed, bedre koncentration og korttidshukommelse etc.) og rygetrangen forsvinder af sig selv. Har dog aldrig haft et cannabismisbrug der overskred 500-600mg om dagen.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har samme problem som Halifaxx... Kratom og Melatonin har været effektivt for mit vedkommende.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Samme som de to ovenstående.

Er igang med et rygestop nu her og de første par dage tog jeg et par hundred mg petidin.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halifaxxx skrev:
Jeg har ikke selvdisciplin til en nedtrapning, så bliver nødt til at gøre det cold turkey. Jeg bruger som regel heroin eller morfin de første 2-3 dage i pausen for at tage toppen af de værste abstinenser. Opiater er dog blot et fattigt substitut når krop og sind bare gerne vil ryge joints.

Frisk strategi :) men er det ikke lidt som at skyde spurve med kanoner? Det skal siges at jeg ikke kender heroin, men det virker lidt risikabelt i forhold til bare hashen. Oder was?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Malkavian skrev:
Halifaxxx skrev:

Frisk strategi :) men er det ikke lidt som at skyde spurve med kanoner? Det skal siges at jeg ikke kender heroin, men det virker lidt risikabelt i forhold til bare hashen. Oder was?

Nu er jeg jo ikke Halifaxxx, men det kommer jo helt an på hvordan man har det med opioder generelt. Man skal nok være forsigtig med at rekommandere konceptet til en person, der ikke har førstehånds erfaringer med heroin (eller det opiod det nu drejer sig om) eller som selv ved, at han/hun har problemer med at styre opioder.
Jeg er dog enig i, at det er en lidt...drastisk strategi...

-Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Afholdenhed er imo det bedste

Nedtrapning dur kun for mig hvis jeg virkelig tager mig sammen. Trapper normalt ned til kun at ryge i weekender

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Igloolik island
Afholdenhed fungerer også bedst for mig, jeg er dårlig til kun at ryge engang imellem, jeg falder hurtigt i igen og så er det hver dag og hele tiden...
jeg syntes dog mest det er trængen til at ryge der er svær at slippe, ikk så meget det med at være skæv..
så jeg plejer gerne at erstatte det med vandpibe og noget æbletobak, det fungerer fint for mig..

Junior medlem

Malkavian skrev:
Baggrunden for spørgsmålet er egentlig simpelt: flere prøver at komme ud af et dagligt (mis)brug af hash, og valget står tit mellem at stoppe 100% eller trappe ud af det gradvist med mindre fed hver dag indtil man enten er helt ude af det eller har nået det ønskede niveau.

Begge strategier har deres fordele og ulemper.

Hvad er dit temperament til?

Titel:
Junior medlem

Nu har jeg igen og igen hørt tale om hash abstinenser. Og nu hører jeg også, at der tales om, at opiater er ok overgangsmiddel. Det er en utrolig dårlig ide´. Ikke nok med, at politikerne får ret i, at hash fører til hårde stoffer. Men taler vi abst., synes jeg alle skal vide, at hvis man bliver afhængig af opiat (heroin), er nedturen et helvede, hvor man den 1ste dag har svede, kulde og humørsvingnings tendenser. Allerede 2den dagen kommer smerterne, som er så voldsomme, at du skriger, tuder og vil sælge dine kæreste, for at få fred i kroppen. Du kaster op og maven er total i oprør. Det var modargumentation mod opiater. Nu hash. Hvis man indtager hash for det sociale aspekt, bør man nok overveje, om tidspunktet er rigtigt. Hele seramonien er nok det der fastholder os i hashrygningen. Er det et rygeflip, der ikke helt vil slippe, kan du være sikker på, at talen om abst. mht. hash er VILDT overdrevet. Der kan komme nogle få dage med urolig søvn og lidt humørsvingninger. Men vil du ud af "rygeflippet", så bag dig nogle småkager med et mindre konsentrat hash i. Når du får lyst til at ryge en fed, så spis en småkage i stedet for. Så får du brudt et dårligt mønster- hvis det er det ønskede-. Allerførst skal seramonien brydes, og så skal dine egne holdninger tage over. INGEN OPIATER.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Juuline skrev:
Nu har jeg igen og igen hørt tale om hash abstinenser. Og nu hører jeg også, at der tales om, at opiater er ok overgangsmiddel. Det er en utrolig dårlig ide´.

Det var også lidt min indstilling, og jeg kan heller ikke forestille mig at nogen rent faktisk begynder at tage stærke opiater mod hash-abstinenser med mindre de allerede har et ret fortroligt forhold til opiaterne.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg må også indrømme jeg syntes det er svært bare at stoppe på en gang,men det er det eneste der virker for mig.
Her i sommer dyrkede jeg 200 gram fed skunk der ligger under sofaen i 2 kæmpe jars,det gør det altså ikke nemmere. :D
Men lidt Opiater lige i starten er måske en meget g ting...for nogle!

Men jeg skal til at tænke på at komme til Thailand,og jeg hader at have Hash abstinenser dernede.Og ja jeg ved gdt man kan få det der,men jeg vil helst holde mig helt væk fra undergrunden dernede,for ellers kommer jeg sq galt afsted en dag.
Jeg vil bare ned og have noget go Thai fjams.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Gonzo skrev:
Jeg vil bare ned og have noget go Thai fjams.

Er det ikke det eneste, der er farligere end alle stoffer i verden? ;)

Titel:
Flueknepper kongen

Benzodiazepiner i et par dage skulle vist også hjælpe på det værste ved lidt mild sedation, samt på appetitten.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]