Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har set flere kilder, som angiver man skal undgå Ecstasy hvis man har dårlige nyrer...

Jeg er med på at nyrerne renser blodet; men nogen der ved om det er den enste årsag eller der er noget dybere i det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
LSDrejø skrev:
Jeg har set flere kilder, som angiver man skal undgå Ecstasy hvis man har dårlige nyrer...

Jeg er med på at nyrerne renser blodet; men nogen der ved om det er den enste årsag eller der er noget dybere i det?

Jeg kunne formode at det har den betydning, at der kan komme en for stor ophobning af MDMA i ens system, dvs = større chance for en OD(selvom det jo bekendt er svært at tage en desideret OD på MDMA), da nyren ikke er på toppen, og ikke kan udskille alt det den ellers skulle. Men ellers kunne grunden vel være, at det kunne lede til et nyresvigt? Don´t flame me, kun en teori. Vent indtil dem der har en større indsigt i sådanne ting kommer på banen.

Mvh Fluffy

Titel:
MDMA får pulsen til at stige ved at blodkarrene trækker sig sammen og får derfor blodtilførslen til vitale organer til at mindskes. En person med dårlige nyrer og/eller lever udsætter sig derfor for yderligere risiko for akut nyre/leversvigt ved at indtage MDMA. Og man lever ikke særlig længe med hverken nyre eller leversvigt - bare se på gennemsnitslevealderen på de nefrologiske og hepatoligiske afdelinger.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
nu vi er på det emne, hvad sker der i tilfælde af nyresvigt og hvordan blir man behandlet for det?

Titel:
Når nyrene ikke fungerer optimalt til at rense blodet for giftstoffer sker en ophobning og så går det stærkt. Nu er jeg jo ikke læge, men går det helt galt ender man i dialyse, dvs. ender i en maskine som kan rense blodet for en.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Grunden til jeg spørger er at jeg har en veninde som har prøvet ecstasy 2 gange... begge gange en lille dosis og begge gange er hun blevet fysisk dårlig og nærmest panisk... Senere har jeg lært hende bedre at kende og det er så kommet frem at hun havde dårlige nyrer - tænkte at der måske kunne være en sammenhæng? (hun har ikke de samme problemer med amf og cola nemlig)

Titel:
Tror ikke der er nogen direkte sammenhæng mellem dårlig nyrer og ubefindende med MDMA. Jeg tror årsagerne hos din veninde er et andet sted.

Amf og coke er dog ikke særlig sundt, hvis man har dårlig nyre.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Pharm skrev:
Tror ikke der er nogen direkte sammenhæng mellem dårlig nyrer og ubefindende med MDMA. Jeg tror årsagerne hos din veninde er et andet sted.

Amf og coke er dog ikke særlig sundt, hvis man har dårlig nyre.

Okay, kunne jo godt være... Men efter jeg er blevet opmærksom på det med hendes nyrer gør jeg også hvad jeg kan for at tale hende fra den slags - godt nok var det sjovt at feste med hende; men sikkerheden kommer jo først :?

Titel:
Jeg tror hun vil have nemmere vil at få bivirkninger af sine dårligere nyrere med coke og amf end med MDMA.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hun har ikke problemer med hverken cola eller amf; men bliver totalt færdig med alkohol tilgengæld - men det siger jo sig selv...

Hun har prøvet ecstasy 2 gange... første gang blev hun fysisk dårlig og blev totalt angst... anden gang kastede hun op og fik det generelt dårligt - ikke den lykkelige tilstand jeg selv kender (og elsker).

Men nogen mennesker kan åbenbart ikke tåle det :(

Titel:
Admin
Brugeravatar

Uanset om det er farligt for hende eller ej, så burde hun da imo holde op med at tage det. Der er jo heller ingen grund til at gøre det hvis man får det dårligt af det.

-Jimmy Carter

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hun er stoppet, men jeg er bare nysgerrig efter årsagen til det virker forskelligt på folk... altså fra ekstrem eurofori på mig til fysik ubehag hos hende - og vi snakker små doser...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]