Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Narcan er den Engelsk/Americanske betegnelse for Naloxone.En kraftig modgift.
Det skulle være frit tilgængeligt på alle apoteker i verden.
DET ville være HR så det basker.
Det er iøvrigt blevet diskuteret.Jeg tror stadig dommeren er ude og votere.. 8)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Heroin bliver af gode grunde forbundet med seriøs virkelighedsflugt, og det er vel dét, som alle halvnarkomaner vil væk fra at blive forbundet med.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Lidt offtopic: Er heroin det kraftigste opiat, eller er det fentanyl?

Titel:
Flueknepper kongen

Gonzo skrev:

Gu er det ej. Det bliver ikke markedsført i DK og kan kun fås på hospitaler og i ambulancer. Det blev indtil for kort tid markedsført som Narcanti (Naloxon.HCl) men det gør det ikke mere. Dengang blev det også markedsført kun for hospitaler og ambulancer.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Levose skrev:
Gonzo skrev:

Gu er det ej. Det bliver ikke markedsført i DK og kan kun fås på hospitaler og i ambulancer. Det blev indtil for kort tid markedsført som Narcanti (Naloxon.HCl) men det gør det ikke mere. Dengang blev det også markedsført kun for hospitaler og ambulancer.

Chill. Jeg går ud fra at manden mener det BURDE være tilgængeligt på alle apoteker.
Flere steder i verden er der blevet kørt forsøg med uddeling af naloxon til narkomaner, vist nok med ret gode resultater. Ret interessant praktisk harm reduction-tiltag. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde nogen artikler om emnet.

Edit: Medline gav hurtigt en relevant artikel; lyder lovende:
1: J Addict Dis. 2006;25(3):89-96
Prescribing naloxone to actively injecting heroin users:a program to reduce heroin overdose deaths.Maxwell S, Bigg D, Stanczykiewicz K, Carlberg-Racich S.
Heroin overdose deaths have increased alarmingly in Chicago over the past decade. Naloxone, an opioid antagonist with no abuse potential, has been used to reverse opiate overdose in emergency medical settings for decades. We describe here a program to educate opiate users in the prevention of opiate overdose and its reversal with intramuscular naloxone. Participant education and naloxone prescription are accomplished within a large comprehensive harm reduction program network. Since institution of the program in January 2001, more than 3,500 10 ml (0.4 mg/ml) vials of naloxone have been prescribed and 319 reports of peer reversals received. The Medical Examiner of Cook County reported a steady increase in heroin overdose deaths since 1991, with a four-fold increase between 1996 and 2000. This trend reversed in 2001, with a 20% decrease in 2001 and 10% decreases in 2002 and 2003.
PMID: 16956873 [PubMed - in process]

Titel:
Flueknepper kongen

Prometheus skrev:
Levose skrev:
Gonzo skrev:

Chill. Jeg går ud fra at manden mener det BURDE være tilgængeligt på alle apoteker.
Flere steder i verden er der blevet kørt forsøg med uddeling af naloxon til narkomaner, vist nok med ret gode resultater. Ret interessant praktisk harm reduction-tiltag. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde nogen artikler om emnet.

Det eneste problem med Naranti (og Lanexat, benzo-modgiften) er at de er forholdsvis pebrede. Derfor smider man det ikke i grams.

Én ampul med 0,4 mg Naloxon koster ca. 600 at anskaffe; En med 4 mg koster ca. 800.

Det er pissedyrt, og det er såmænd så grunden.

Titel:
Medlem

Levose skrev:
Prometheus skrev:
Levose skrev:
Gonzo skrev:

Det eneste problem med Naranti (og Lanexat, benzo-modgiften) er at de er forholdsvis pebrede. Derfor smider man det ikke i grams.

Én ampul med 0,4 mg Naloxon koster ca. 600 at anskaffe; En med 4 mg koster ca. 800.

Tjaa, jeg synes nu ikke det er specielt dyrt. Det er jo ikke noget man bruger ret meget af (forhåbentlig da) .. Hvis Det var tilgængeligt for den almindelige dansker ville jeg da helt sikkert have sådan en liggende, bare for en sikkerheds skyld!

Titel:
Flueknepper kongen

troo_L_S skrev:
Levose skrev:
Prometheus skrev:
Levose skrev:
Gonzo skrev:

Tjaa, jeg synes nu ikke det er specielt dyrt. Det er jo ikke noget man bruger ret meget af (forhåbentlig da) .. Hvis Det var tilgængeligt for den almindelige dansker ville jeg da helt sikkert have sådan en liggende, bare for en sikkerheds skyld!

Hvad så med Lanexat? ca. 3000 kr. for en dosis

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Heroin er chiller stoffet :D det er som skabt til indtagelse sammen med hash

Titel:
Dedikeret medlem

Opiater er vel forskellige fra person til person: Nogle mennesker får et kick ud af tramadol, andre foretrækker Oxycodon eller morfin.
Og Heroin virker sikkert ikke lige godt på alle.

Problemet med heroin er IMHO.

1: Det er det opiat der nedsætter vejrtrækningen mest.
2: Det virker i relativt kort tid.
3: Det er svært at vide hvad man får fat i på det sorte marked. F.kes var der en del der for nyligt døde i USA, af noget heroin, som de skumle meksikanske pushere puttede Fentanyl i... Derfor sværger jeg til pharmaceuticals.
Eventuelle heroin-afficionados kunne jo overveje at flytte til England hvor man kan få det på recept (Imod STÆRKE smerter)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Levose skrev:

Tja... eller også er staten bare ikke så interesseret i at redde narkomanliv. At give narkomaner Naloxon er at gøre det endnu mere sikkert at være heroin-misbruger, og det er ikke godt for deres skræmmekampange.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Levose>

Undskyld,hvad er det du ikke fatter?At jeg siger flere lande overvejer at begynde at gøre Naloxon tilgængeligt for junkies?
Det ville da være det eneste rigtige at gøre.

Jeg ved alt om at det ikke fås nede i brugsen,men det var ikke lige det min post handlede om. :roll:

Iøvrigt kan du ikke sammenligne en modgift mod Benzoer,og så Naloxone.Det er faktisk ret svært at slå sig ihjel med Benzoer (alene),men et skud H dræber hvis du er uheldig.

Titel: Og iøvrigt
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er Narcanti kun et af de navne Naloxon har fået.
Narcan er ganske kosher buddy.. :P

Titel:
Flueknepper kongen

Fanny skrev:
Levose skrev:

Tja... eller også er staten bare ikke så interesseret i at redde narkomanliv. At give narkomaner Naloxon er at gøre det endnu mere sikkert at være heroin-misbruger, og det er ikke godt for deres skræmmekampange.

Hilsen Fanny

Det er pissedyrt. Staten har ingen indflydelse på Naloxon's pris.

Desuden kan Naloxon medføre kramper, excitation, forvirrelse i almindelige tilfælde - og meget heftige withdrawals i misbrugere m.m. ved normale rednings-doser, så derfor mener jeg det burde holdes på hospitalerne, hvor man har mulighed for at give understøttende terapi, såsom vejrtrækningskonsolidation og krampestillende. Noget man ved gud ikke har ude på gaden.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Levose skrev:

Nej - men når af alle steder i verden sundhedssystemet i den amerikanske stat kan få råd til at udføre store forsøg med udlevering af stoffet til narkomaner, burde det sgu også kunne lade sig gøre i DK. Mere bananrepublik er vi vel ikke.

Levose skrev:
Desuden kan Naloxon medføre kramper, excitation, forvirrelse i almindelige tilfælde - og meget heftige withdrawals i misbrugere m.m. ved normale rednings-doser, så derfor mener jeg det burde holdes på hospitalerne, hvor man har mulighed for at give understøttende terapi, såsom vejrtrækningskonsolidation og krampestillende. Noget man ved gud ikke har ude på gaden.

Det er så vidt jeg ved ikke et stof som nogen har lyst til at tage med mindre der virkelig er brug for det. Og det er altså risikoen værd at risikere konfusion og heftige withdrawals - også på gadeplan hvor der ikke er understøttende terapi - hvis alternativet er død som følge af heroin OD. Så voldsomme er bivirkningerne altså heller ikke.

Titel:
Flueknepper kongen

Prometheus skrev:
Levose skrev:

Nej - men når af alle steder i verden sundhedssystemet i den amerikanske stat kan få råd til at udføre store forsøg med udlevering af stoffet til narkomaner, burde det sgu også kunne lade sig gøre i DK. Mere bananrepublik er vi vel ikke.

Levose skrev:

Det er så vidt jeg ved ikke et stof som nogen har lyst til at tage med mindre der virkelig er brug for det. Og det er altså risikoen værd at risikere konfusion og heftige withdrawals - også på gadeplan hvor der ikke er understøttende terapi - hvis alternativet er død som følge af heroin OD. Så voldsomme er bivirkningerne altså heller ikke.

Jeg synes stadig det bør begrænses til in-hospital treatment. På grund af ovenstående grunde. Og jo, det er satme hårde bivirkninger, selv for ikke-opiatmisbrugere. Selv for dem medfører det ubehag, ubestemmelig smerte.

Prøv at forestille dig en hardcore heroinjunkie hvor al opioid-funktionalitet blokeres. Det ville være et helvede.

Jvf.:
Citat:
Abrupt reversal of narcotic depression may result in nausea, vomiting, sweating, tachycardia, increased blood pressure, tremulousness, seizures and cardiac arrest In postoperative patients, larger than necessary dosage of naloxone hydrochloride may result in significant reversal of analgesia and in excitement

Hypotension, hypertension, ventricular tachycardia and fibrillation, and pulmonary edema have been associated with the use of naloxone hydrochloride postoperatively (see PRECAUTIONS and DOSAGE AND ADMINISTRATION: Usage in Adults - Postoperative Narcotic Depression).

http://www.rxlist.com/cgi/generic3/naloxone_ad.htm

Titel:
Insane psychedelia user!

Levose skrev:
Jeg synes stadig det bør begrænses til in-hospital treatment. På grund af ovenstående grunde. Og jo, det er satme hårde bivirkninger, selv for ikke-opiatmisbrugere. Selv for dem medfører det ubehag, ubestemmelig smerte.

Prøv at forestille dig en hardcore heroinjunkie hvor al opioid-funktionalitet blokeres. Det ville være et helvede.

Ja, det vil uden tvivl være et Helvede - men for en opiatoverdosis er det alfa og omega hvornår i forgiftningsforløbet modgiften indgives. 5 minutter fra eller til kan sagtens betyde forskellen på at patienten slipper uden mén, eller pådrager sig heftig hjerneskade som følge af hypoxi - eller kradser af. Og når man holder det op mod slutresultater som hjerneskade eller død, er selv ganske barske bivirkninger acceptable i min verden.
Det er jo ikke fordi folk vil tage det unødvendigt (i den sammenhæng er ubehagelige bivirkninger måske ligefrem et lille plus), og det er dumt at folk skal stå og vente på der kommer en ambulance som kan administrere modgiften, når folk i miljøet ganske godt ved hvad der er galt, og hvad der skal til. Det er altid noget at ambulancerne har megen erfaring med opiatoverdoser og kan give behandlingen on the fly, men efter min mening er det stadig ikke optimalt. Tidsfaktoren er så essentiel at det ville fungere meget bedre om brugerne selv havde adgang til stoffet. Det er dog blevet vurderet at responstiden for ambulancerne i de dele af DK hvor der er mange overdosistilfælde er så lav, at det ikke er nødvendigt at uddele sprøjter med naloxon til narkomaner, selv om det har været overvejet. Se artikel i Ugeskrift for Læger

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Levose>
Det er tydeligt du ikke ved ret meget om misbrug af Heroin.
Hvad Prometheus skriver er helt rigtigt.Ingen ville røre Naloxon,hvis ikke de havde brug for det.Junkies hader det stof,men i en slem situation er det STOFFET man skal bruge,og det ved de fleste junkies.
Iøvrigt har forsøg allerede fastslået af der ER noget at hente (læs liv at redde) hvis man giver junkies adgang til Naloxon.

Og det er i de første 5-10 min der skal handles (igen Prom, :D ) men det er der også tilsyneladende andre rundt om i verden der endelig har fattet.

Jeg har personligt siddet med 2,som ville ha været blevet reddet,hvis vi havde haft en ampul Naloxon dengang.Men desværre var der ingen ampul.
Det er sådanne situationer der lærer dig,at en ampul Naloxon er uvurderlig når det sker.

Vi har over 30 års erfaring i,hvordam det IKKE bør gøres (vente på ambulance,skadestue,etc etc) det koster for meget i liv.

Titel:
Dedikeret medlem

Word!

Naloxon er det nastyste stof, som ovenikøbet ikke kræver den helt store faglige viden at administrere. Og det koster jo peanuts i forhold til indlæggelse osv. Jesus chrsit, man kan jo købe et par stykker, bare for de penge det koster at sende en ambulance.

Men mon ikke man kan købe det på nettet?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

True...
Ingen junkie med respekt for sig selv,rører Naloxon hvis han kan slippe for det.
Men når han ligger og er ved at blive kvalt af respirationsdepression,så skal det bare ind i låret så hurtigt som muligt.

Alt det gylle med kramper etc etc er der værste vrøvl jeg længe har hørt.Jeg har selv fået Naltrexon (en længervarende udgave,og du skal fandme tage meget hvis du skal have de bivirkninger.)
Måske hvis du får en OD,men hvem helvede får en OD af Naloxon,eller Naltrexon?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]