Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 00:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Hvor klog er du
Afstemning sluttede 25 sep 2006 12:51
00-80 6%  6%  [ 3 ]
80-90 2%  2%  [ 1 ]
90-110 16%  16%  [ 8 ]
110-130 49%  49%  [ 25 ]
130-150 27%  27%  [ 14 ]
Afgivne stemmer : 51
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg synes også at du er meget dårlig til at få din pointe igennem.

Det er fair nok at prøve at stille spørgsmålstegn ved, at folk herinde er meget "autoritetstro" mht. stof-venlige undersøgelser, og at der er en meget dominerende pro-drug-holdning herinde.
Hvis det virkelig er dette du vil diskutere sagligt, så synes jeg, at det er en god idé.

Men at prøve at udstille det ved at få folk til at tage en IQ-test (som de fleste scorer langt over gennemsnittet i) giver simpelthen ingen mening.
Og din "jeg-har-set-lyset-nu-udvider-jeg-jeres-horisont"-holdning er kvalmende - den er værre end de syrehoveder herinde der udråber sig selv til profeter efter at have indtaget et kemikalie, eller de 2.g-gymnasie-elever, der tror de ved alt om hvordan man omgås stoffer, fordi de har læst uddrag af PIHKAL og erowid.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Når du ikke føler, du trænger igennem, karl johan, er det nok fordi, du er ret ringe til at formulere dig og desuden meget arrogant.
Du er da meget velkommen til at sætte spørgsmålstegn ved de oplysninger, du finder her på siden, men gør det dog på en ordenlig måde og læg bedrevidenheden fra dig. Ellers tvivler jeg på, der er mange, der gider bruge deres tid på at diskutere med dig herinde.
Det er da rigtigt, at der er mange, der mangler kritisk sans, når de bliver præsenteret for såkaldt fakta, men i mine øjne er du ikke meget bedre med den attitude, du ligger for dagen.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Karl Johanna, hvad med at du uddybede lidt mere omkring hvad det er du mener? Giv os nogle konkrete eksempler på teorier, som vi selv skulle have fremlagt udelukkende ud fra egne erfaringer.

Ud over det så siger du selv "teorier", hvad skulle det egentlige problem være i at fremlægge en teori, underbygget af egne erfaringer? Så længe man ikke udlægger det som værende videnskabelige facts..

Det er vel sådan megen viden/HR opstår, især på et board som dette, altså ud fra mange menneskers personlige oplevelser, selvfølgelig helst underbygget af et videnskabeligt bevis, som eksempelvis det ThirdEyeFlood henviser til.

Jeg forstår ikke hvad du vil med dette? Ja nogle brugere kan virke højrøvede/bedrevidende til tider, men det er jo lige meget hvilket forum du kommer ind på, hvor folk går op i ét specielt emne og i mange tilfælde ligger inde med en stor viden inde for et område, så vil du altid møde disse typer. Som såen kan jeg heller ikke se det problematiske i det, så længe at det bliver holdt på et udholdeligt neveau.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
ThirdEyeFlood skrev:
Sprague JE; Huang X; Kanthasamy A; Nichols DE. Attenuation of 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA) induced neurotoxicity with the serotonin precursors tryptophan and 5-hydroxytryptophan. Life Sciences, 1994, 55(15):1193-8.

Abstract: Treatment of rats with serotonin (5-HT) precursors tryptophan (TRP, 400 mg/kg) and 5-hydroxytryptophan (5-HTP, 50 mg/kg) was shown to attenuate MDMA (20 mg/kg) induced serotonergic neurotoxicity as measured by [3H]-paroxetine binding in the striatum, hippocampus, and frontal cortex of the rat brain. Hippocampal 5-HT and 5-HIAA levels were also indicative of the protective effects of TRP and 5-HTP. These results suggest that depletion of 5-HT stores is important for MDMA-induced neurotoxicity. The possible significance of this 5-HT depletion in MDMA-induced serotonergic terminal degeneration is also discussed.
:P

Jeg stoler stort set blindt på publikationer fra David E. Nichols, som sammen med Alexander + Ann Shulgin er et af mine idoler.

Er der nogen der kan skaffe den fulde artikel (PDF), så giver jeg et blowjob?

(Inden for HT-området! :P)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg vil også gerne have den fulde artikel, så hvis en venlig sjæl med PubMed adgang lige vil være behjælpelig, er jeg sikker på Dex nok kan overtales til et double up på BJ kontoen. :P

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Dextrose skrev:
Er der nogen der kan skaffe den fulde artikel (PDF), så giver jeg et blowjob?

(Inden for HT-området! :P)

Jeg ska' satme' ikke ha' noget BJ af en stodder som dig - men jeg har alligevel skaffet PDF'en. Hvis I PM'er mig jeres email, sender jeg den gerne til de som kunne være interesserede.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Men en ting er hvertfald sikkert, de mensa folk er ikke for kvikke til webdesign. Havde lige brugt 40 min. på den IQ test og da jeg så skulle "sende" hoppe menu op og jeg endte på forsiden.

Totalt nederen

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Blev svampen tavs? :roll:

Titel:
Junior medlem

Ja Ja.. indrømmet dette indlæg er hverken sagligt, fornuftigt og måske mere barnligt end noget andet. Men jeg bliver bare så provokeret af omgangs tonen herinde, og i bliver tydeligvis også provokeret meget hvis bare man prikker lidt til jer.

Bare lige for at slå det helt fast: Jeg tror ikke jeg er klogere end jer, jeg tror heller ikke at der er en mission at udfører herinde, men jeg tror at der herinde ligesom alle andre steder er brug for at man tager sig selv mindre alvorligt.

for lige at vende det hele på hovedet - hvad er psychedelias mission?

Er der grobund for at anbefale 5-htp i forbindelse med indtagelse af MDMA fordi der i en rapport er lavet positive eksperimenter med rotter?

Er der grobund for at informere udelukkende fra subjektive oplevelser?

Hvilken rolle spiller psychedelia egenligt HR mæssigt? (spiller psy overhovedet en rolle)

Titel:
Insane psychedelia user!

karl johan skrev:
for lige at vende det hele på hovedet - hvad er psychedelias mission?

Jeg ser ikke, at der en mission. Det virker ikke som om det her board er en undergrundshær der forsøger at kulgrave regeringen og statens stofpolitik (selv om nogen nok vil være uenige :lol: ) og når målet er nået, er alt fest og glade dage. Det er vel fordi der er ret få steder på nettet hvor unge kan finde reel og ærlig information, bruger til bruger om stoffer og andre ting som ellers er tabu i medierne (eller i det mindste ofte bliver fremstillet fra den negative vinkel).

Citat:
Er der grobund for at anbefale 5-htp i forbindelse med indtagelse af MDMA fordi der i en rapport er lavet positive eksperimenter med rotter?

Tja, man baserer oplysninger på forsøg der konkluderer noget baseret på forsøg og eksperimenter. Det er svært at konkludere noget empirisk på baggrund af forsøg med rotter (sådan vil det altid være), men der er stor sandsynlighed for at virkningen er ens. Der er også mange herinde der subjektivt har oplevet at det virker. Så hvorfor ikke informere om at det virker, når det gør?

Citat:
Er der grobund for at informere udelukkende fra subjektive oplevelser?

Hvilken rolle spiller psychedelia egenligt HR mæssigt? (spiller psy overhovedet en rolle)

Det synes jeg da heller ikke udelukkende er det der foregår. Meget af informatione her på siden sker via henvisning til eksterne kilder, f.eks. forsøgsrapporter eller f.eks. videnskabelige artikler.

Jeg tror psychedelias morale (uden at jeg dog skal være fortaler for alle ;) ) er at uvidenhed gør langt mere skade end stoffer. Er man oplyst på en ikke-hysterisk, ikke-propaganda agtig måde, er man i stand til selv at træffe hvilke valg man vil, ud fra almen sund fornuft og logik. Der er mange der kommer galt af sted med stoffer enten fordi de blander, fordi de tager forkerte doser eller fordi de simpelthen ikke ved hvordan de virker. Jeg tror ikke det er muligt at forbyde nysgerrighed og fjerne menneskers passion om at eksperimentere og udforske, men man kan informere og oplyse, så de vigtigste forholdsregler er truffet.

Titel:
Junior medlem

Hvad så med langtids virkninger - skadevirkninger - påvirker 5-htp andre steder i hjernen, hvor det muligvis går galt?
Er det en ærlig og reel viden at viderbringe?

Jeg kan godt forstå meningen med at viderebringe dette stykke information, men jeg er bare usikker på hvilken virkning det har.
For skader det mere end det gavner ? - det kan I og jeg af gode grunde ikke svare på. (det er aldrig testet på mennesker)

Titel:
Insane psychedelia user!

Nu er 5-HTP en ret naturlig substans. I den almene biosyntese af serotonin foregår syntesen fra tryptophan til hydroliseringen på 5-position (som giver 5-HydroxyTryptophan eller 5-HTP) og over til en decarboxylering til 5-Hydroxytryptamin (eller 5-HT, kendt som serotonin). Et naturligt tilskud inde for de oplyste doser er ikke skadeligt (op til 300 mg dagligt). Der er blot tale om mere tilgængeligt substrat for de naturligt virkende enzymer der omdanner 5-HTP til serotonin. Det er faktisk mere givende at anvende 5-HTP frem for tryptofan, da det kun er en lille procentdel af tryptofan'en, der rent faktisk går hen og bliver til serotonin (vi snakker under 5%). Resten bliver brugt til peptidsyntese eller nedbrudt til aminosyrer som bliver brugt til dannelse af ATP.

Så du kan være helt rolig med, at 5-HTP ikke går ind og virker andre steder i hjernen. 5-HTP tilskud til deprimerede eller forebyggende mod depression er ligeså naturligt som L-Dopa tilskud til folk der mangler dopamin, f.eks. patienter med Parkinsons.

Titel:
Junior medlem

Jamen hvordan virker det helt præcist i forbindelse med MDMA ?
hvad sker der når man efter flere timers "ecstasy" rus indtager 5-htp?

Og!

Hvad man hvis man har indtaget andre stoffer? (en anden væsentlig faktor)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Treasure skrev:
Nu er 5-HTP en ret naturlig substans. I den almene biosyntese af serotonin foregår syntesen fra tryptophan til hydroliseringen på 5-position (som giver 5-HydroxyTryptophan eller 5-HTP) og over til en decarboxylering til 5-Hydroxytryptamin (eller 5-HT, kendt som serotonin). Et naturligt tilskud inde for de oplyste doser er ikke skadeligt (op til 300 mg dagligt). Der er blot tale om mere tilgængeligt substrat for de naturligt virkende enzymer der omdanner 5-HTP til serotonin. Det er faktisk mere givende at anvende 5-HTP frem for tryptofan, da det kun er en lille procentdel af tryptofan'en, der rent faktisk går hen og bliver til serotonin (vi snakker under 5%). Resten bliver brugt til peptidsyntese eller nedbrudt til aminosyrer som bliver brugt til dannelse af ATP.

Så du kan være helt rolig med, at 5-HTP ikke går ind og virker andre steder i hjernen. 5-HTP tilskud til deprimerede eller forebyggende mod depression er ligeså naturligt som L-Dopa tilskud til folk der mangler dopamin, f.eks. patienter med Parkinsons.

Nu er der noget der tyder på at 5-htp ikke bliver syntetiseret til 5-ht udelukkende i hjernen men også i hjertet? Dette gør at kun en vis relativ lille procentdel bliver til 5-ht i hjernen, dvs. Tryptofan er i den forbindelse at foretrække, atp er også et vigtigt element jeg mener som led i dannelse af DMT og 5-meo-DMT hvilket er mere hensigtsmæssigt med Tryptofan

Senest rettet af Astral 26 sep 2006 10:51, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
karl johan skrev:
Jamen hvordan virker det helt præcist i forbindelse med MDMA ?
hvad sker der når man efter flere timers "ecstasy" rus indtager 5-htp?

Og!

Hvad man hvis man har indtaget andre stoffer? (en anden væsentlig faktor)

Der er ikke så meget at være bekymret for. 5-HTP virker blot som en lettilgængelig serotonin-precursor for kroppen, så udtømte depoter hurtigt kan blive fyldt op igen. Det er ikke nogen eksotisk virkningsmekanisme overhovedet. Tryptophan er en aminosyre som alle har brug for, og som alle får via deres proteinindtag. 5-hydroxytroptophan er lidt forsimplet udtrykt blot en lettere optagelig form af denne.

Titel:
Insane psychedelia user!

Astral skrev:
Treasure skrev:

Nu er der noget der tyder på at 5-htp ikke bliver syntetiseret til 5-ht udelukkende i hjernen men også i hjertet? Dette gør at kun en vis relativ lille procentdel bliver til 5-ht i hjernen, dvs. Tryptofan er i den forbindelse at foretrække, atp er også et vigtigt element jeg mener som led i dannelse af DMT og 5-meo-DMT hvilket er mere hensigtsmæssigt med Tryptofan

Hvis du mærker 5-HTP med en radioaktiv isotop kan du følge omsættelsen i kroppen og måle hvor meget af den indgivne 5-HTP der rent faktisk bliver til serotonin. Nu findes der serotonin mange andre steder i kroppen end lige i hjernen, men det er forholdsvis store procenter der fra 5-HTP bliver til serotonin. Det med hjertet har jeg ikke hørt om før...

Øh, og undskyld, men ved du overhovedet hvad du snakker om?

Citat:
atp er også et vigtigt element jeg mener som led i dannelse af DMT og 5-meo-DMT hvilket er mere hensigtsmæssigt med Tryptofan

ATP er et molekyle der som regel bliver brugt til syntetiseringen af peptider og opbygningen af glycogen depoter samt aktivering af muskelfibre. Jeg kan vitterligt ikke se hvorfor ATP skulle spille en vigtig rolle i den enzymatiske omdannelse af 5-HT til DMT og 5-MeO-DMT. Tryptophan går ud og bliver til mange ting, og man kan godt blive forgiftet, hvis du indtager for store doser. Med 5-HTP er du mere på den sikre side... og det med ATP tror jeg ikke du skal bekymre dig om.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
jeg synes den test var rimeligt ensformigt. Og så er jeg kraftigt i tvivl om de regner tidfaktoren ind, jeg gad i hvert fald ikke bruge 40 min så efter ca 10 havde jeg en score på 117, lyder til at mig og confusion er lige kloge... Og lige et lille bitch mere, hvorfor er afstemningen alledrede afsluttet?

Titel:
Junior medlem

Ang. farligheden ved brug af 5-htp tænkte jeg på dengang det blev taget af hylderne som kost tilskud fordi en eller anden kemiker (en kvinde vist nok) tilførte tryptophan en bakterie streng som omdannede det til L-tryptophan som resulterede i mange forgiftninger.

Hvorfor i alverden skulle det så ikke være muligt at ved brug af andre rusmidler at der opstår komplikationer netop ved brug af 5-htp ?

at 5-htp eller for den sags skyld andre bio-kemiske stoffer i kroppen eksistere betyder ikke nødvendigvis at hvis man tilføjer flere af denne art, så vil kroppen reagere positivt på dette, eller for at det er sundt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Hmm... jeg har også hørt nogle historier med tryptofan (det var vist i USA), men det har ikke noget at gøre med at det er L-tryptofan. Alle aminosyrer i kroppen er på L-form og angiver chiraliteten om det stereogene center i molekylet. Det er blot et spørgsmål om isomeri (ét stereocenter giver mulighed for to enantiomere). Samme L/D-nomenklatur bliver også brugt inde for klassifikation af kulhydrater, men der har det ikke nogen direkte sammenhæng med optisk drejning, som betegnelsen for aminosyrer har.

Citat:
at 5-htp eller for den sags skyld andre bio-kemiske stoffer i kroppen eksistere betyder ikke nødvendigvis at hvis man tilføjer flere af denne art, så vil kroppen reagere positivt på dette, eller for at det er sundt.

Nej, det er rigtigt. Overdrevet indtag af alle former for tilskud mm. er ikke sundt. Selv for stort indtag af vitaminer kan være skadeligt. Men nu er det jo heller ikke argumentet "kroppen danner det selv, derfor er det godt" der bliver brugt når man anbefaler 5-HTP brug som HR. Der henviser man som regel til videnskabelige artikler der dokumenterer dets fysiologiske virkninger og virkningsmekanismer.´

Forresten... jeg fandt lige hvad det var med den sag omkring tryptofan:

Citat:
In 1989, a life-threatening condition called eosinophilia-myalgia syndrome (EMS) occurred in many people using L-tryptophan and some died from the condition. All of these people had taken L-tryptophan distributed by a company in Japan. This L-tryptophan was found to contain trace levels of impure ingredients. Since that time, the FDA has limited the availability of L-tryptophan in the U.S. However, the increased use of the Internet has made many dietary supplements available from non-U.S. sources.

Der kan skam også opstå komplikationer med 5-HTP ved brug af visse rusmidler. Indtager man en MAOI som typisk er sagen når man tager Ayahuasca er det ikke særlig hensigtsmæssigt at tage 5-HTP, da MAOI'en som navnet siger (Mono-Amino-Oxidase Inhibitor) blokerer for det enzym der skal nedbryde bl.a. serotonin. Og så kan komme ud for det man kalder serotonin syndrom, som er en ret ubehagelig tilstand. Men ud over det enkeltstående tilfælde er brugen af 5-HTP ganske uskadelig i de fleste henseender. Man skal bare ikke tage det mens man tager SSRI og man skal ikke tage det sammen med en MAOI. Ellers kan man sådan set tage det ad hoc, naturligvis inde for de anbefalede doser.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Jeg er ret klog... klogere end gennemsnittet, det er bare ikke så tit det kommer til udtryk og det pisser mig af, da jeg altid gerne vil være den bedste til alt!!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]