Okay, ro på folkens, sæt jer ned!
Hvis i kigger på mine posts herinde, er jeg sikker på at vi er enige om, at ingen advarer så meget imod at blande opiater med benzoer, som mig: Det lysende eksempel for HR: Eleusis!

Men nu er der tale om en SSRI, Citalopram, som ifølge literaturen er et af de SSRI præperater der hæmmer CYP2D6 enzymet MINDST.
Men hæmmer det 2D6 så virkningen af (I dette tilfælde) oxycodon bliver STÆRKERE: Altså "This can result in increased concentrations of drugs metabolized via the same pathway" eller SVAGERE: "In addition, impairment of CYP2D6 metabolism by citalopram may reduce the conversion of the opiates codeine and hydrocodone to their active forms"
Doh! Når jeg læser det igen står der jo at det forstærker NOGEN opiater (methadone, morphine, and oxycodone) SAMTIDIG med at det formindsker virkningen af andre... (codeine and hydrocodone)
Det giver jo mening, har jeg forstået det rigtigt?
Og nej selvfølgelig: Opiater og benzoer, eller alkohol skal ikke blandes!
Hvilket minder mig om at Palladon (Depot-hydromorphone) blev trukket tilbage af de amerikanske sundhedsmyndigheder... De fandt ud af, at hvis man indtog alkohol samtidig med at man tidligere havde taget Palladon, udløste det HELE dosen på en gang