@NowhereNan
Først, tak for dit svar NowhereMan, rart du gad at bruge tid på det.
Havde dog ikke forventet at få svar på de enkelte delspørgsmål, men så tager vi den derfra.
NowhereMan skrev:
Hvis der er gode/dårlige beslutninger, hvordan tager man så en god eller dårlig beslutning?
- En god beslutning er en velovervejet beslutning.
Men hvor mange overvejelser skal man så tage med i sin beslutning? 42? Skal man tage myren der går ved sine føder og de mange milliarder menneskers handlinger med i sin beslutning? Hvordan kan man overskue alt det? Skal man selv sortere i hvilke parametre man vil have med i sin beslutning?
NowhereMan skrev:
I hvor stort et tidsrum skal man bedømme beslutningen over? Til al tid, eller i øjeblikket?
-Hvis du ikke har en tidsbegrænsning, lige så lang tid som du behøver for at få alle overvejelser med.
Men det er jo ikke muligt at få alle overvejelser med! Hvad hvis jeg kun har 2 sekunder til at svare, når jeg står i en samtale med en anden. Skal jeg så kun tage de første overvejelser der kommer til mig med i min beregning? Så kommer jeg jo uungåeligt til at lave fejl.
NowhereMan skrev:

Var ikke en defination på et øjeblik jeg ledte efter. Bare om jeg skulle afsætte en tidsgrænse til at tage beslutninger i. En timeout om du vil. Men det er selvfølgelig fuldstændigt absurd.
NowhereMan skrev:
Hvordan finder man ud af om beslutningen er god? Ved at sammenligne med noget dårligt! Så god kan ikke eksistere uden der er noget dårligt.
-Ved at måle den samlede lidelse / glæde en handling er skyld i hos andre, og sammenligne den med udfaldet fra en anden handling som kunne være gjort i stedet.
Men hvor meget vil du tage med i den samlede lidelse/glæde, der er jo et tidsspektre i det. Hvordan kan du forudsige hvordan en anden handling ville være blevet, du har jo ikke alle faktorer i verden at arbejde med? Bare satste på at det nok var blevet sådan og sådan hvis jeg havde gjort sådan og sådan. Absurd tankegang og man kan ikke bruge det at gætte hvordan tingene kunne være blevet, til nogen som helst.
NowhereMan skrev:
Så hvoffor kæmpe for noget der aldrig kun kan blive godt?
- Det kan det også.
Hvordan det? Godt kan ikke stå alene. Hvis der ikke var noget dårligt, hvordan kan der så være noget godt, når godt defineres ud fra at sammenligne med noget dårligt?
NowhereMan skrev:
Hvis der er godt er der også dårligt. Selv hvis man bare sammenligner gode/dårlige handlinger, vil en god handling uundgåeligt føre til en dårlig handling og omvendt. Skal man opsumere når verden er slut?
-Nej, hvad ville ideen være i det?
Præcis

NowhereMan skrev:
Man kan så argumentere for at det er intentionen bag en handling der bestemmer om den er god eller dårlig.
- Ja, men det er det ikke, Hitler havde sikkert gode intentioner.
Måske, det er tro og irrellevant.
NowhereMan skrev:
Men hvordan kan vi være sikker på hvad intentionen bag en handling er?
- Det er sikkert i nogle tilfelde meget svært at vurdere.
Er det ikke det i alle tilfælde? Jeg har kun set ting klart få gange i mit liv og nu tvivler jeg på om jeg om det var virkelighed jeg så, eller bare en avanceret form for midlertidig metaprogrammering der gjorde at jeg mistede min usikkerhed, selvom det på tidspunktet føltes som den ypperste sandhed.
NowhereMan skrev:
Er det det første man tænker på lige når man skal tage stilling?
- I mange tilfelde er det nok.
Er det en opsumering af gode/dårlige argumenter som vægter om man er for eller imod?
- Det lyder logisk.
// Tro
NowhereMan skrev:
Mon ens ego kan snyde en til at tro at man ved intentionen bag en handling, men det rent faktisk er noget andet der ligger bag.
- Ja, men dybest set, ved man godt hvis det er ens ego der styrer intentionen, men man kan så fristes til kun at høre efter egoet.
Men dit ego varetager jo dine egne interresser, som bestemt ikke må glemmes. Du skal først og fremmest sørge for din egen lykke, men i din søgen, forsøge ikke at forhindre andre lykke. Hvis du så kan bidrage til at andre finder lykke, vil det kun styrke din egen.
Hvordan ved man dybest set om det er ens ego der styrer intentionen, hvis det er skjult ved man det jo ikke?
Ja, det kan føles som om man ved hvad der styrer intentionen, men det er på ingen måde sikkert, der kan være mange ting som man ikke har taget med i sine overvejelser.
NowhereMan skrev:
Kan der være andre væsener der kan påvirke en så man tror det var ens egen mening?
- Hvis du mener 'overnaturlige' væsner, så nej, det tror jeg ikke.
Hvis du mener andre mennesker, kan det sikkert ske.
Mente væsner der ikke genrelt opfattes som virkelige..
Det at tro at de ikke findes kan ikke bruges til noget, lige som det at tro de findes.
NowhereMan skrev:
Så vi kan ikke være sikre på at det vi tror vores intention er med en handling, rent faktisk hænger sådan sammen!
- Det er vidst ikke en helt rigtig sætning..
Men nej, det kan man nok ikke altid være helt sikker på.
Nej sorry, den sætning blev lidt fucked, vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere det.
NowhereMan skrev:
Hvis vi kan være sikre på vores intention med en handling (måske under egodød, men kan vi overhovedet være sikre der?), hvem siger så at det er intentionen der bedømmer om en handling er god?
- Det er det heller ikke. Men det er det eneste man har at gå efter.
Øhh.. Er det ikke selvmodsigende?
NowhereMan skrev:
Kan en god ren hjertet handling, ikke indirekte forsage en atomkrig? Jo! Retfærdigør den gode handling det eller skulle man have handlet forkert?
- Hvis du havde muglighed for at gøre det om, skulle du nok. Så ville det heller ikke længere være forkert.
Det er jo det samme som at sige at vi ikke kan forudsige hvad der sker med de valg vi tager.
Så et godt valg på et tidspunkt kan være et dårligt valg på et andet tidspunkt, efter hvad du skriver, hvorfor så vælgetil at starte med når du ikke kan være sikker til at starte med?
NowhereMan skrev:
Det giver ikke mening!
Handling lader ikke til at kunne deles op i godt og dårligt! Kun handling.
Kan vi så bare være ligeglade med hvad vi gør?
- Det mener jeg ikke. I mange tilfelde vil konsekvensen af en handling være nem at forudse, i hvert fald over en kortere periode. Det er dette du skal handle ud fra. Skal du undgå at køre fodgængere over i postbilen? - Selvfølgelig, selvom det jo kunne tænkes, omend ret usansynligt, at denne handlig ville kunne udløse en atomkrig.
Helt uening. Kan ikke se nogle tilfælde hvor konsekvensen af en handling er til at forudse. Måske over kort tid kan man nogenlunde beregne det, med nok faktorer, men hvad med om 2000 år? Eller er det måske ligegyldigt, da det er så langt væk fra nu.
NowhereMan skrev:
Skal vi bare gøre ingenting måske?
- Nej.
Hvorfor ikke? Der vil uungåeligt komme dårlige konsekvenser ud af hvilken som helst handling, lige som der også uundgåeligt vil ske gode konskvenser, men det er ikke til at forudse, hvordan kan man så handle?
NowhereMan skrev:
Men så vælger vi jo også at gøre noget, nemlig ingenting!
Hvad er der så tilbage?
Accept af verdenen som den er vel, men hvad skal vi så bruge tiden på?
- Nej, verden kan nemt forbedres, hvilket vi skal bruge tiden på.
Hvordan kan du forbedre noget når du ikke kender konsekvenserne af dine handlinger?
NowhereMan skrev:
Tage narko? Hjælper det noget? Er det ikke bare en flugt, lige som det at gå en tur eller drikke en kop kaffe?
- For nogle er det helt sikkert.
Lader lige denne stå da det er en hel diskusion for sig selv.
NowhereMan skrev:
Nogen forslag til at komme videre, hvad har jeg misset?
- Lad være med at tænke så meget, handel i stedet!

Lettere sagt end gjort, for når jeg ikke kan være sikre på nogle handlinger, hvad er så meningen med at udføre nogle?
Er det ikke bare en flugt fra at være?
NowhereMan skrev:
Sådan tages en god beslutning:
Sørg for at handlingen er velovervejet og bygger på så meget viden som muligt, sasmt intentionerne er gode. Hvis du er meget i tvivl, så spørg andre til råds. Så er der ikke andet at gøre, end at håbe på at det får gode konsekvenser.
Hvilken type viden skal jeg basere mine handlinger på? Hvor meget viden er nok for at tage en god beslutning? Og jeg er jo ikke sikker på mine intentioner, hvordan kan jeg sikre mig at de er gode?
Jeg er meget i tvivl, og nu spørger jeg andre, derfor dette topic. Har talt med flerer om det, men har endnu ikke mødt en eneste person der har svar på disse spørgsmål. De fleste handler i blinde lader det til, ud fra fantasier der muligvis ikke er rigtige. Men ingen har svar. Svarende kan nok alligevel ikke beskrives med ord. Så forventer heller ikke du svarer denne post, men du skal da være velkommen til at kommentere videre hvis du har lyst.
NowhereMan skrev:
Ved ikke om du havde forventet at få svar på dine spørgsmål, men det fik du nu alligevel.
Det havde jeg ikke forventet, men tak for din indsats.
NowhereMan skrev:
Og håber ikke at min handling, med at poste dette indlæg, får dårlige konsekvenser, men man ved jo aldrig, intentionen var i hvert fald god

Er du sikker?

Venlige hilsner spacey.