Treasure skrev:
I princippet er det vel også helt overflødigt at opløse sin freebase i en organisk fase og så lade den diffundere over i en vandig fase efter protonering. Jeg tror det nemmeste ville være at tilsætte en vandig opløsning af HCl til al stoffet er opløst og derefter inddampe. Er der nogen der ved noget om der er nogen forskel på HCl og phosphat saltet af amfetamin ?
Ja, jeg tror også at den nemmeste måde ville være at opløse det i HCl(aq) og så inddampe.
Jeg har læst at amf.-HCl skulle være ganske svært at få til at udkrystallisere, da det er meget hygroskopisk. Men hvis det er af en tilstrækkelig renhedsgrad, så skulle det til gengæld være nemmere at holde vandfrit.
Det kan måske være, at meget af den "marcipan" amf. der er i omløb, er så tilstrækkeligt urent HCl-salt, så det ikke kan krystallisere?
The Merck Index®, Vol. 11 beskriver flg. om amf. fosfat.
Citat:
Derivative Type: Phosphate
CAS Registry Number: 139-10-6
Trademarks: Actemin (Lazar); Aktedron (Chinoin)
Molecular Formula: C9H13N.H3PO4
Molecular Weight: 233.20.
Percent Composition: C 46.35%, H 6.92%, N 6.01%, P 13.28%, O 27.44%
Literature References: Prepn: Goggin, US 2507468 (1950 to Clark & Clark).
Properties: Crystals bitter taste. Sinters at about 150°. Dec around 300°. Freely sol in water. Slightly sol in alcohol. Practically insol in benzene, chloroform, ether. The pH of a 10% soln is about 4.6.