Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 23:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Min søde kæreste, som (af alle ting) er lidt af en te-freak, har netop informeret mig om, at anti-oxidanterne i ganske normal grøn te (ifølge nogle amerikanske forskere) er 100 gange så effektive som C-vitamin og 25 gange så effektive som E-vitamin.
Og hvad skal I så bruge det til? Jo, så har I simpelthen endnu en god grund til at tage en varm kop te efter en aften i byen på MDMA, alkohol eller andre stoffer, som udløser frie radikaler i jeres krop :-) I øvrigt slår det også koffeins opkvikkende virkning ned, så måske man også kunne forestille sig, at det var godt til at slå andre stimulanser ned, når man gerne vil sove.
Bonus-info: Hvid te, som laves af topskudene fra samme plante som grøn te, er oven i hatten 100 gange så effektiv som grøn te.

Og så et spørgsmål:

Jeg vil - som så mange andre studerende - gerne øge min koncentration, når jeg læser. Min erfaring med forsøg med koffein og efedrin viser selvfølgelig, at man ikke får noget foræret gratis, og jeg synes ikke bivirkningerne er indtagelsen værd. Men grøn te virker altså også positivt på koncentrationen, og i den anledning vil jer gerne høre, om nogle af jer ved, hvad de aktive stoffer i den henseende er, og hvilke receptorer de påvirker - for kunne det måske tænkes, at der rent faktisk var et koncentrationsmiddel, som ikke fik éns koncentrationsevne ned under nulpunktet efter et par timer?

P.s. Hvis nogle skulle få lyst til at gøre brug af grøn te (det har jeg i hvert fald), så husk ikke at bruge kogende vand. Vent til det er 70-90 grader, ellers ødelægger du teens egenskaber. Det gælder i øvrigt med alt te.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja det er ikke for ingenting man har brugt Grøn og Hvid Te i østen i lang lang tid. Det er bl.a. en af hypoteserne bag Japanernes længere levetid. Grøn Te. Ser lige om jeg kan få min kæreste (som også er en Grøn Te Freak) til at finde en kilde.

Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
TheBo skrev:
Jeg vil - som så mange andre studerende - gerne øge min koncentration, når jeg læser. Min erfaring med forsøg med koffein og efedrin viser selvfølgelig, at man ikke får noget foræret gratis, og jeg synes ikke bivirkningerne er indtagelsen værd. Men grøn te virker altså også positivt på koncentrationen, og i den anledning vil jer gerne høre, om nogle af jer ved, hvad de aktive stoffer i den henseende er, og hvilke receptorer de påvirker - for kunne det måske tænkes, at der rent faktisk var et koncentrationsmiddel, som ikke fik éns koncentrationsevne ned under nulpunktet efter et par timer?

Grøn te indeholder da også koffein?
Er selv ret vild med grøn te, kan anbefale en fra Søstrene Grene med ginseng og lime, den smager rigtigt godt og giver en masse god energi!

Titel:
Dedikeret medlem

Hvis grøn te indeholder koffein, så er det i hvert fald i nærmest ubetydeligt små mængder - så vidt jeg er orienteret.

Gaia skrev:
min kæreste (som også er en Grøn Te Freak)

Vi kan jo starte en klub.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Nej, faktisk er der et ganske betydeligt indhold af koffein i te.
I snit går der 80mg koffein på en alm kop kaffe, -og 20mg på en kop grøn te.
Sort te indeholder op til dobbelt så meget.

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Gaia skrev:
Ja det er ikke for ingenting man har brugt Grøn og Hvid Te i østen i lang lang tid. Det er bl.a. en af hypoteserne bag Japanernes længere levetid. Grøn Te. Ser lige om jeg kan få min kæreste (som også er en Grøn Te Freak) til at finde en kilde.

Biologiske systemer er så komplekse at det ville være MEGET sært at man kan tildele én enkelt faktor æren for et langt liv. Desuden vil jeg lige påpege at mht. mænds forventede levetid, så har Island faktisk en højere alder og Sverig er jævnbyrdig med Japan. Til gengæld bliver er de Japanske og "Hong kongske" kvinder faktisk andre nationaliteter overlegne.* Min pointe er? Tjaeh, jeg tror egentligt bare at jeg vil frem til at Ockhams ragekniv måske ikke lige holder stik i denne situation. Og argumentet om, at fordi at mennesker har tradition for at gøre noget betyder at det er godt er ret let at skyde i sænk, den må du længere ud på landet med.

Hermed siger jeg ikke at der ikke kan være nogle gavnlige effekter at the, Wikipedia har som altid en fin lille liste med disse, lige her. Husk dog på, at bare fordi at noget står på skrift, så er det ikke nødvendigvis sandt. Der findes dårligere forskere, dårlig forskning, fejlagtig tolkning af data eller forskeres udsagn osv, så vær kritiske og undersøg selv de bagvedliggende undersøgelser. Det ville være sært, hvis ikke at pubmed havde noget at give sig i lag med.

Mine 5 cent på området er: Jeg drikker selv meget the, men det er egentligt mest for ritualet. Det er så hyggeligt :) Jeg synes ikke, at det giver nogen form for mental boost; der synes jeg egentligt at en kort intens løbetur har et større udbytte.

Som en sidste sidebemærkning, hvis man er interesseret i teknologien bag livsforlængelse, så har Ray Kurzweil udgivet et par bøger om emnet. Jeg er godt nok ikke helt overbevist, men interessant læsning nonetheless.

*Leksikon.org

Titel:
Dedikeret medlem

flex skrev:

Så er det derfor, jeg overhovedet ikke kunne sove i nat...

Pis, nu troede jeg lige, jeg havde fundet et vidundermiddel her. Jeg vil holdes vågen og koncentreret uden bivirkninger!!!

Edit: Nu er det lige kommet mig for øre, at theaninen i grøn te modvirker koffein (som i te åbenbart hedder tein). Samtidig afgiver grøn te sin tein til kroppen meget hurtigere end kaffe og sort te, og det er derfor meget hurtigere ude af systemet. Så er det nok ikke så slemt igen.
Endnu en bonusinfo: Hvid te indeholder åbenbart slet ikke tein. Det må jeg prøve at få fat i og se, om det har samme effekter.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
flex skrev:

Det hedder vist thein, men ligger meget nært op ad koffein=)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
http://en.wikipedia.org/wiki/Theine

Iflg. Wikipedia er Thein og koffein præcis det samme :)

bubbles> mht til gennemsnitlig levealder, så glem ej beboerne på Okinawa, de har i lang tid haft den højeste levealder i hele Japan.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Tror jeg vil til at drikke mere te :)! - Nogle der kan anbefale en forhandler af grøn te i aalbrog ? :D

Senest rettet af Sufix 19 okt 2006 14:12, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Her i huset drikker vi dagligt grøn the af mærket chinese special gunpowder.

Billede Billede

Citat:
Man har længe ment (se ovenfor), at grøn te nedsætter risikoen for kræft og slidgigt samt sænker kolesteroltallet. Og ny forskning antyder, at grøn te nedsætter risikoen for kræft endnu mere end først antaget. Det lader til, at grøn te ligefrem kan stoppe udviklingen af kræftceller.
(Husk: Hvis du anvender grøn te til fremstillingen, skal vandet
være ca 80 grader, ellers ødelægges nogle af de aktive stoffer. D.v.s.
vandet skal lige stå i ca.1 min´s tid, efter det er taget af kog.)

Citat:
De vigtigste stoffer i grøn te (fra bogen "Grøn te for sundhed og vitalitet af Dr. Jörg Zittlau"):

Koffein (tidligere tein)
Alkaloider (koffeinlignende stoffer)
Theophyllin
Theobromin
Garvestoffer
Mikronæringsstoffer
Fluor
Mangan
Ateriske olier
Vitaminer
B1 (Thiamin)
B2 (Ribofalvin)
B5 (Pantothensyre)
C (Ascorbinsyre)
Niacin (Nikotinsyre)
Bioflavonoider
Epigallocatechingallat (EGCG)
Aminosyrer
Saponiner

Virkning:
Let stimulerende og forfriskende
Vanddrivende, udvider karrene, stimulerer hjertet
Beroliger og stabiliserer fordøjelsesregionen
Kariesforebyggende
Opbyggende virkning på bindevæv, brusk og knogler
Aktiverer enzymer
Udgør teens aroma, virker let stimulerende
Styrker nerveceller og muskler
Fremmer stofskiftet
Øger stofskiftet og har en rensende effekt
Stimulerer immunforsvaret og regulerer cellestofskiftet (udskiftningen af celler)
Virker antibiotisk, renser blodkar, stimulerer immunsystemet
Styrker hjerte og kredsløb
Opfanger koffeinens virkning
Regulerer fedtstofskiftet

http://www.kombuchasvampen.dk/groente.htm

Titel:
Medlem

sort te skal være lavet med kogende vand , det står på alle pakkerne.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
På min grøn the pakke står der også, at man skal bruge 100C varmt vandt. Og jeg mener da også at have set i tv engang, hvor de skulle servere traditionel kinesisk the, at de hældte spilkogende vand på den grønne the.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg erindrer at have hørt noget generelt om at the brygges ved ca. 80°C og kaffe brygges ved ca. 90-højst 95°C, så man undgår for mange bitterstoffer i ekstraktet. Om temperaturerne er optimale, ved jeg ikke, men personlig empirisk forskning, har antydet at det i hvert fald godt kan anvendes :wink:

Mht. Harm Reduction og ufermenteret/grøn the, så er der konstateret større mængder af fluor end i fermenteret the.
Fluor er kraftigt mistænkt for bla. at "tilkalke" vores kære koglekirtel (som producerer bl.a. 5-MeO-DMT, serotonin og melatonin), under samme proces, som når fluor forstærker vores tænder.
Det er nok ikke den grønne the´s naturlige indhold af fluor, der truer vores helbred, men nok nærmere de helt unødvendige koncentrationer af fluor, som vi kan se i tandpasta og i mange landes drikkevand!

Jeg ville nok ikke holde op med at drikke grøn the - tværtimod :P
Men jeg sagde "Fuck Colgate" og gik over til fluor-fri tandpasta for små to år siden...og har ikke haft huller siden!
Vil I også gerne bruge fluor-fri tandpasta, men kan ikke tage jer sammen, så kig linket igennem:
http://www.kviksoelv-fri.dk/anvendelsen_af_fluor_i_tandpleje.htm
Der findes masser af lignende litteratur.

Undskyld for at jeg tangerer til off topic(selv synes jeg at det har stor relevans!), men TheBo, du bragte jo selv HR på banen :wink:

Titel:
Dedikeret medlem

Hvor køber man fluorfri tandpasta?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheBo skrev:
Hvor køber man fluorfri tandpasta?

Det kunne jeg også tænke mig at vide.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Alle urtehandlere og helsekostforhandlere med respekt for sig selv har det

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg må selv ty til det sorte marked for at få min "Forever Bright, sparkling aloe vera toothgel"
Men jeg har fundet produktet HER

Citat:
Den giver en god og sikker mundhygiejne, fordi Flour er erstattet af Propolis

På trods af, at jeg kan anbefale pastaen, så hader jeg falsk og inkonsistent markedsføring. Propolis er lavet af bier og virker antibakterielt. I traditionel tandpasta er der tilsat triclosan, som antibakterielt middel. Derfor er det jo omsonst, når der siges, at fluor er erstattet af propolis, når fluor spiller en helt anden rolle!
Årsagen til at de skriver således kan jo også være, at vi forbrugere er indoktrineret med at vores tandpasta SKAL indeholde fluor. Og når nu denne tandpasta ikke indeholder fluor, så er det godt, at det i det mindste er "erstattet" af noget andet - et reklamestunt for ikke at "miste" kunder!?

Nå, det er tid til tandbørstning og dyner :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Fuck, jeg har det ringe efter at have læst den artikel om Flour, Chem!
Jeg har fået mange af de behandlinger, som nævnes i den! :shock: Jeg har fået flourskylninger (masser af gange i folkeskolen), flourpensling, fyldninger (sikkert også med flour), og bruger Aquafresh tandpasta (med flour) hver dag!

Det jeg mangler fra artiklens ejermand, er en forklaring på, hvorfor vi skal udsættes for det, hvis det er så giftigt? Hvordan ville sundhedsstyrelsen tillade det - og tandlægerne, som altid minder én om, at det "er ligemeget hvilken tandpasta du bruger - bare der er flour i"!
Jeg har altid troet, at det var et gavnligt stof, og derfor har jeg lidt svært ved at tro på det. Det er simpelt hen for rystende til at være sandt.

Men Chem, hvis du siger du har så gode erfaringer med at skifte til flour-fri tandpasta, er der måske noget om det.
Jeg har faktisk nogle gange studset over den tekst, som står med småt på Colgate tandpasta:
SMÅ BØRNS BRUG AF FLOURTANDPASTA BØR KONTROLLERES. BRUG IKKE MERE END HVAD DER SVARER TIL BARNETS LILLEFINGERNEGL <- Ja, det står der altså. Det, som der advares imod, er altså flour.

Men 73 kroner for en tube tandpasta?? Nej, vel!

Så hellere en 'slave'-tandpasta fra Fakta; der er nogle gange tuber uden flour.

Andre, som kan bakke op om, at flour er farligt? Hvor alvorligt skal man tage det? Jeg gider sgu ikke børste tænder i noget, som kan øge risikoen for cancer, caries og baktus.

Måske skulle man svælge mere grøn te i sig!! :D

mvh Drumstick.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu har jeg også lige fået læst hele artiklen igennem, og det skræmmer mig i allerhøjeste grad!

Men det er jo typisk Danmark.

Er der ikke nogle, der ved, om man kan bestille masser af flour-fri tandpasta hjem til billigere priser end dem på det nævnte link? Eventuelt engros-salg?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]