Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 21:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Jeg har blandet ca 150 ml DH2O+50g NaOH + ca 120 ml GBL og efter at opløsningen har stået lang tid skiller den. Det nederste lag er en anelse grumset og det øverste lag helt klart. Er der for meget NaOH opløsning i eller skal der mere i?

Kan det tænkes at reaktionen ikke kan færdiggøres hvis NaOH og GBL er blevet blandet for hurtigt sammen?

Skal opløsningen opvarmes for at reaktionen kan løbe færdig?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja, NaOH skal tilføres under GBL+H2O-opkog, så vidt jeg husker. Der skal i al fald 100% bruges varme.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det står bare ikke nævnt i GHB Synthesis FAQ på erowid, at der skal bruges varme. De to reaktioner er jo også exoterme, så mon ikke det leverer den varme der skal bruges?

Sidst jeg var i køkkenet, varmede jeg ikke opløsningen op og der blev resultatet fint. Mener du nu at jeg skal putte mere NaoH i?

Og hvordan redder jeg bedst en GHB opløsning der er blevet for basisk, hvis man er løbet tør for GBL og har i mente:
Citat:
"If an acid is used to neutralize a too basic a solution (instead of adding more lactone), crystals of the sodium salt of the acid can precipitate in the solution, and the taste is severely impaired."

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
En person jeg kendte engang, plejede at opløse NaOH'en i dH[sub]2[/sub]O'en, men brugte nok omtrent den dobbelte mængde vand.

50 gr. i 150 ml. vand er en meget mættet og stærkt alkalisk opløsning.
(Det er 50 gr. i 300 ml. sådan set også)
Brug altid beskyttelsesbriller når du arbejder med stærke syrer eller baser.

Efter det er opløst, burde væsken være meget varm, og tilsættelse af GBL i måske 20-25 ml. portioner burde kunne få den til at koge.

Hvis den første tilførsel af GBL ikke giver en umiddelbar reaktion, så tilfør varme til det koger.

Fortsæt derefter med at tilsætte GBL'en i små portioner.

Det sidste du har lyst til, det er 120 ml. GBL der reagerer voldsomt med NaOH, og sprøjter stærkt alkalisk væske ud over dit køkken.

Bemærk dog at 120 ml. GBL og 50 gr. NaOH slet ikke er ækvimolære mængder.
Til 120 ml. GBL skal der bruges 120 ml. x 0.525 gr. NaOH = 63 gr., hvilket vil give et teoretisk udbytte på 198 gr. NaGHB.

Så vidt jeg husker plejede personen også at sørge for at have cirka 5% GBL i overskud, til at neutralisere væsken, hvis den ikke var blevet neutral.
(Det hænder ofte at lidt af GBL'en i reaktionen bliver dampdestilleret ud under tilførslen)

Hvis han var helt på skideren brugte han 32% eddikesyre (5-20 ml. portioner) til at neutralisere den færdige opløsning med.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
I tilfælde af at opløsningen ikke bliver klar efter kogning, så er syntesen vel slået fejl?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
flex skrev:
I tilfælde af at opløsningen ikke bliver klar efter kogning, så er syntesen vel slået fejl?

At kalde det en syntese, er nok lige at strække den. Jeg ville kalde det en hydrolyse.

Da ringåbning af laktonen er en meget simpel proces, kan der reelt ikke gå noget galt, medmindre man har brugt forkerte chems.

Er lortet blevet grumset, så er det sandsynligvis kridtudfældning!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Ja, det lyder meget rigtigt, men jeg har gjort hvad jeg har gjort de sidste 100 gange, derfor undrede det mig en smule..
Jeg prøver at hydrolysere noget mere.. !

P.s. Jeg skriver lige til erowid, det er da for dårligt at de kalder det en syntese hvis det bare er en simpel hydrolyse.. Svindlere.. :)

P.p.s - Til folk der evt. følger tråden "gbl-rysteture", nej, det er ikke til mig selv!!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Endnu et par spørgsmål til keminørderne:

Når man blander NaOH og dH[sub]2[/sub]O afgiver opløsningen i starten af skrap lugt som kradser i næsen. Hvad er det for noget?

Da GHB ikke er en normal syre/base opløsning er det så muligt at havde en opløsning af ureageret GBL og NaOH, som alligevel er pH neutral?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tamara9k skrev:
Endnu et par spørgsmål til keminørderne:

Når man blander NaOH og dH[sub]2[/sub]O afgiver opløsningen i starten af skrap lugt som kradser i næsen. Hvad er det for noget?

Da GHB ikke er en normal syre/base opløsning er det så muligt at havde en opløsning af ureageret GBL og NaOH, som alligevel er pH neutral?

Det der kradser i næsen er simpelthen NaOH i opløsning som på en eller anden måde får forvildet sig med op sammen med vanddamp, i hvad jeg vil gætte på bittesmå dråber(vistnok kendt som aerosoler).

Hvis du har NaOH i opløsningen, er den helt sikkert ikke pH-neutral, men stærkt basisk. Deerimod kan jeg se i dit oprindelige indlæg at du bruger for lidt NaOH i forhold til GBL, så du ender med en GHB-opløsning der indeholder en masse ureageret GBL, da det simpelthen ikke har noget at reagere med. Det rette forhold er 0,52 gram NaOH til en mL GBL, som Dex siger.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Tamara9k skrev:

Nej, så vil opløsningen reagere basisk. Sagen er at GBL er et pH-neutralt stof, men det kan alligevel forbruge base.
Formel for forsæbning af en ester: NaOH + R-O-C=O-R' => R-OH + Na-COO-R'. GBL er så en cyklisk ester, men reaktionen forløber på samme måde.
Altså, hvis der er ureageret base tilbage i opløsningen, vil den altid reagere basisk. Hvis man bruger et overskud af lakton, ender reaktionen altid med at være neutral, og hvis man bruger et overskud af base ender opløsningen med at være basisk, hvilket man så kan titrere tilbage igen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene, det var rart at få bekræftet at jeg ikke har indtaget NaOH opløsning. Min GHB opløsning har en pH på 7.5, men den smager stadigvæk ret modbydeligt og jeg var derfor blevet lidt nervøs for om NaGHB saltet virkelig skulle smage sådan.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]