Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 02:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej folkens mig og min kæreste diskuterede lige lidt over hvad er doping enlig altså det at cykelrytterne bruger for at kunne holde mere ud? Amf er da det eneste stof jeg lige kunne tænke på eller er det noget helt andet? Ikke fordi jeg vil prøve det som det nu er, jeg er bare nygeri :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Det er fx EPO (et stof der øger mængden af ilt i blodet)

Men tvivler nu på amf bliver brugt som doping

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N
Så hut jeg visker, brugte nogle cykelrytterne amf i gamle dage... Når du sidder 9. dag i træk på amf, på vej op af de ondeste bjerge i Europa, så står kroppen desværre af cyklen, og lægger sig til at dø! :cry: Indtil flere tour-deltagere erfarede dette!(ret mig hvis det lyv.)

Men ellers vil jeg da mene at epo skulle være ret så udbredt. :wink:

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
EPO er en forkortelse for hormonet erythropoietin, der produceres i nyrerne, og som via blodbanen føres videre til knoglemarven, hvor det stimulerer knoglemarven til at producere røde, ilttransporterende blodlegemer. Produktionen af stoffet stimuleres, hvis iltkoncentrationen i den omgivende luft falder. Denne effekt kan man opnå enten oppe i bjergene eller i de såkaldte højdehuse. Hos normale mennesker er koncentrationen af røde blodceller 43-44%, og ifølge eksperter vil man end ikke på de højeste toppe i Pyrenæerne nå en procent, der er større end 47-48%. For at få koncentrationen højere end 50, kræver det for langt størstedelen af befolkningen 4-6 ugers ophold i mindst 4000 m højde eller brug af EPO. Kunstigt fremstillet EPO blev godkendt som lægemiddel i 1989 og kom på IOC's dopingliste året efter.

EPO's medicinske anvendelse
Som lægemiddel anvendes EPO til behandling af patienter med kroniske nyreskader, hvor der opstår blodmangel på grund af for lav produktion af naturligt EPO. Ved indtagelse af EPO kan man øge mængden af røde blodlegemer med dets indhold af hæmoglobin, som er ilttransportøren i de røde blodlegemer. Effekten kan holde sig i en til to uger.

EPOs anvendelse som doping
EPO anvendes i dopingsammenhæng på samme måde som på hospitalerne - nemlig til kunstigt at øge mængden af de røde blodlegemer i kroppen. Jo flere røde blodlegemer der er i blodet, jo mere ilt kan blodet føre ud til de arbejdende muskler, og jo bedre bliver præstationen. I dag benyttes EPO i de sammenhænge, hvor bloddoping tidligere blev anvendt. Rygterne om, at EPO blev brugt til at fremme præstationerne i udholdenhedsidrætsgrene startede i slutningen af 1987, hvor flere hollandske cykelryttere pludseligt og uforklarligt døde (se bivirkninger).

Det internationale skiforbund (FIS) var det første, internationale idrætsforbund, der satte EPO på dopinglisten. Det skete i 1988 og de første blodprøver ved VM i 1989 viste et forholdsvist lavt hæmoglobinindhold på 15 gram pr. 100 ml. blod. IOC fulgte op med forbud i 1990 trods mangel på analysemetoder til at påvise stoffet. Siden har det internationale cykelforbund UCI indført en sundhedstest for at beskytte rytternes helbred. Man har valgt at sætte mængden af de røde blodceller til max. 50% (hæmatokrit). Testene foretages før løbene starter, og ryttere med hæmatokritværdier på over 50 får ikke lov til at starte, før yderligere test har godtgjort, at værdien er nået under 50.

Bivirkninger:
Brug af EPO indebærer en alvorlig risiko for idrætsudøveren. Dannelsen af røde blodlegemer kan ikke styres præcist - blodet bliver for tykt, blodtrykket stiger voldsomt under fysisk udfoldelse, og der er akut risiko for sprængning af blodkar. I perioden 1987-1991 blev 18 uforklarlige dødsfald blandt hollandske og belgiske cykelryttere knyttet sammen med misbrug af EPO.

De røde blodlegemer udgør normalt omkring 45% af blodet. Under udmarvende idrætspræstationer kan indholdet af røde blodlegemer stige til over 50%, fordi man sveder voldsomt. Hvis en idrætsudøver i forvejen har indtaget EPO, er der en lille grænse op til de risikable koncentrationer, og især om natten, hvor blodtrykket er lavere kan der opstå blodpropper, og det er også derfor, den internationale cykelunion har indført en hæmatokritgrænse på 50.

Dette er ifølge BodyHouse, som er et nørde site, på linje med Psychedelia, bare med brugen af præstationsfremmende stoffer mm.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Her er nogle supergode spørgsmål til den tænksomme Red Warszawa fan :D

Citat:
Læs teksten til ?EPO-sangen? af Red Warszawa, og besvar derefter følgende spørgsmål. Hvis der er noget, som du ikke er helt sikker på, kan du slå det op i Doping Leksikonet.

1. Red Warszawa hævder i ?EPO-sangen?, at EPO er ?væksthormoner fra en ko?. Er EPO det samme som væksthormon? Er der nogen af delene, der har noget med køer at gøre? Hvad er EPO egentlig, og hvordan virker det?

2. I ?EPO-sangen? påstår Red Warszawa, at ?Bjarne Riis har taget en sprøjte fyldt med hash?. Kan man overhovedet indtage hash på den måde? Regnes hash for at være et doping-middel, og virker det præstationsfremmende?

3. I fjerde vers hævdes det, at ?Kun impotensen skaber frygt?. Hvilke former for doping kan give problemer med potensen? Hvorfor har det den virkning ? hvad er det, der sker i kroppen?

4. Tredje vers slutter med følgende udsagn: ?Vil du vinde, må du snyde, så?n er det!? Har Red Warszawa ret i det? Begrund dit synspunkt.

5. Hvor mange steder i ?EPO-sangen? står der noget om doping, som faktisk er noget vrøvl? Find alle de steder, du kan. Husk i hver enkelt tilfælde at begrunde, hvorfor det er vrøvl.

6. De eneste sportsgrene, som i ?EPO-sangen? sættes i forbindelse med doping, er cykelsport og bodybuilding/fitness. Er der en speciel grund til, at netop disse to idrætsgrene nævnes? Nævn andre sportsgrene, som også har problemer med doping.

7. Find på et eller flere vers, der handler om andre sportsgrenes problemer med doping eller om doping generelt.
Hvis du laver et godt vers, er du velkommen til at maile det til Red Warszawa. Adressen er cis3930@vip.cybercity.dk.

http://undervisning.doping.dk/visArtikel.asp?artikelID=106

Citat:
Alle dem der cykler tar' sprøjter
Alle deres kærster er tøjter
og det er fordi

EPO, EPO
Det gør mellemtiden go'
junk dig her, junk dig der
Bare vi ka cykle mer'
Det er fedt med EPO
Det gør enkelstarten go'
Under træet er ampuller gemt til os

Alle folk der pumper sig stærke
Løfter tunge ting og så er det
At de alle tar'

EPO, EPO
Væksthormoner fra en ko
EPO, EPO
Du blir' aldrig nr. 2
annebolske stesolider
Det er biceps'ne der sidder
Bjarne Riis har ta'et en sprøjte fyldt med hash!

Narko er for folk der vil dyrke
Sport, det gir' umeneskelig styrke
Og det er fordi
EPO, EPO
Få udholdenhed for to
Kør Tour de France uden hænder
Lægen til det intet kender
Dopingen den gør os glade
Vi blir' aldrig mere flade
Vil du vinde må du snyde
Sårn' er det!

Vil du have musklerne større?
Så er der kun én ting at gøre!
Og det er at ta'
EPO, EPO
Vi tar' den aldrig mer' med ro
Mere narko, ta et tryk
Kun EPO testen skaber frygt
Alle lægerne de trygler
Og de henter fler' kanyler
Sir' du til mig jeg er en doper sir' jeg

LØØØØØØØØØØØGNHAAAAAAAAAAAAALS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
bubbles skrev:
Så hut jeg visker, brugte nogle cykelrytterne amf i gamle dage... Når du sidder 9. dag i træk på amf, på vej op af de ondeste bjerge i Europa, så står kroppen desværre af cyklen, og lægger sig til at dø! :cry: Indtil flere tour-deltagere erfarede dette!(ret mig hvis det lyv.)

Men ellers vil jeg da mene at epo skulle være ret så udbredt. :wink:

Amfetamin var tidligere meget udbredt i cykelsporten. Det mest kendte eksempel er Tom Simpson som i 1967 ( mener jeg. I hvert fald lige deromkring) slog sig selv ihjel på en dosis af i hvert fald whiskey (eller cognac) og amfetamin.
Generelt er cykelsport, i hvert fald de store etapeløb, noget af det mest ekstreme, der findes indenfor professionel sport, og doping har alle dage været en del af det.
I dag er EPO brugt, men også bloddoping, som man i 70'erne og 80'erne benyttede i stor stil, er ved igen at finde tilbage. Og det involverer jo ikke andet end ens eget blod.

Generelt at sige, hvad der er doping, synes jeg er lidt svært. Ret beset kan man sige, at alle medicinske metoder til at forbedre ens præstation er doping - såvel lovlige som ulovlige metoder.

Wiki har en kort skitsering af begrebet doping i sport:

http://en.wikipedia.org/wiki/Doping_%28sport%29

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Alle stoffer der virker præstationsfremmende i en given sportsgren, kan vel kaldes doping.
Om det f.eks. er meth til langdistanceløberen, ketamin til pælesidderen, coke til Maradona, eller diazepam til skakspilleren er vel underordnet - de virker alle præstationsfremmende indenfor hver deres del af sporten.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
CannaChem skrev:
ketamin til pælesidderen

:lol: :arrow: :?:

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
CannaChem skrev:
ketamin til pælesidderen

hvordan skulle det lige hjælpe om man må spørge :)

CannaChem skrev:
diazepam til skakspilleren

arh så det derfor en paranoid alkoholiker jeg kender klare sig så godt i skak :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
sekstoi skrev:
CannaChem skrev:
ketamin til pælesidderen

hvordan skulle det lige hjælpe om man må spørge :)

Well, det er jo smertestillende, så får man nok ikke så ondt i røven.
Og svjv så har man da heller ikke videre meget lyst til at bevæge sig på ketamin, så man er nok fint tilfreds med at blive siddende på sin pæl. Hvis man ikke vælter ned egentlig, hmm?!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
det var det med at vælte ned jeg tænkte på :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Ja, ok det med pælesidning på keta, er måske ikke det bedste valg - jeg gad nødig udføre eksperimentet. Heroin, måske? :lol:
Det var jo blot eksempler ;)
Men sålænge det er indenfor konkurrencesport, er det i hvert fald forbudt i langt de fleste tilfælde ;)

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
CannaChem skrev:
Men sålænge det er indenfor konkurrencesport, er det i hvert fald forbudt i langt de fleste tilfælde ;)

Yep. F.eks. tæller beta-blokkere som propranolol som doping i sportsgrene som billard, golf og skydning - sportsgrene hvor gængs fysisk præstation ikke er vigtigt, men hvor en rolig hånd giver en vigtig fordel.
Man kan læse en masse om doping på dansk her: Doping i Danmark - en Hvidbog 1999. Inklusive definitioner på doping og dopingens historie.
Hehe, en dansker spillede for resten en stor rolle i at vinde idrætsverdenens fokus på doping: Knud Enemark Jensen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]