Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 00:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
http://www.stopcomputerlicens.dk

Citat:
Den 9 Maj 2006 fremlagde Kulturminister Brian Mikkelsen et oplæg til et nyt medieforlig. Du kan læse mere om fremlæggelsen af medieforliget hos bl.a. netavisen NewsPaq, samt på DR's egen hjemmeside.

I denne uge blev medieforliget så vedtaget i folketinget, som efter sommerferien antages at vedtage de nødvendige lovændringer. Dette kan du læse mere om hos bl.a. ComputerWorld som omtaler både selve medieforliget, opkrævningen af licens for computere, den generelle utilfredshed der er i erhvervslivet med licensopkrævning for computere, samt dette tiltag.

Kulturministerens egen beskrivelse af forliget er: "Det er et glimrende udspil, som alle burde være glade for". Vi er mange der mener, at Kulturministeren tager grundigt fejl på dette punkt. En af de største kritikpunkter, der kan rettes mod det nye medieforlig er, at alle mulige elektroniske enheder, som ikke er radio og TV apparater, bliver licenspligtige. Også selv om de ikke kan modtage almindelig radio eller TV.

Hvad bliver licenspligtigt?
Følgende definition kan læses i udspillet (her citeret fra DR's egen beskrivelse): Licenspligtige apparater defineres herefter som "alle apparater, som kan modtage og gengive billedprogrammer". Denne meget brede definition rammer i praksis enhver form for moderne elektronisk enhed som kan gengive lyd eller billede, og som er forbundet til internettet. Med andre ord: Der skal i praksis betales TV licens, hvis man ejer en computer, en mobiltelefon, en spillekonsol eller sågar et moderne køleskab med TFT skærm i lågen. Også selv om enheden ikke er udstyret med en TV modtager (en såkaldt TV Tuner eller en digital DTT modtager). Enhver slags computer eller mobil enhed med internetforbindelse vil blive licenspligtig.

Hvem bliver direkte ramt?
De, der vil blive hårdest ramt, er primært: unge mennesker, studerende, og folk der har valgt en livsstil uden fjernsyn.

Studerende vil f.eks. fremover skulle betale tusindvis af kroner til DR, selv om de ikke ejer et TV eller en TV modtager. Samtidigt mødes de med konstante krav om at droppe deres studiejobs og koncentrere sig om at gøre studierne færdige til tiden. Det er tvivlsomt om SU'en vil blive sat op med 2.000 kr. efter skat pr. år, så for mange studerende er dette en meget stor og tung ekstraudgift på budgettet.

Den nye ”internet generation” af mennesker der har valgt computere frem for TV, tvinges også til at betale. Denne gruppe af mennesker er primært ansatte i teknologibranchen samt unge IT entusiaster der foretrækker computerspil og interaktiv underholdning frem for TV. Hvis det i dag koster ca. 60 kr. om måneden at spille ”World of Warcraft” vil det fremover komme til at koste yderligere 170 kr. til DR – også selv om DR absolut intet gør for at imødekomme eller understøtte den kultur som disse mennesker repræsenterer.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Jeg synes de burde droppe internetlicensen (det kan man sagtens kalde den), og så smide noget adgangskontrol på deres DR DK TV, for det er vel det de mener vi skal betale for. Så er det op til den enkelte om vedkommende ønsker at bruge DR DK TV eller ej.

2000 kroner om året er i hvert fald fuldstændig ude af propertioner, og det får DR mig aldrig nogensinde til at betale. Prøv med 500 kroner, og se om ikke det kunne fremavle nogle flere licensbetalere.

Nej til internetbeskatning.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hvorfor kører de ikke bare den skide licens over skatten ligesom alle mulige andre ting, og spare alt det licens-bureaukrati de har kørende væk?

Titel:
Relativistisk båthorn

Licensen kommer ikke alle andre programmer end de 2 stats-kontrollerede til gode. De mange internet-radiostationer man ka' lytte til feks. De får ikke en krone. Er det ikke lidt unfair at kun de 2 stats-kontrollerede får del i midlerne?

Hvor tit sender dr og tv2 feks drum'n'bass? Så hver gang jeg besøger http://www.dnbradio.com/ så er det stats-radiofonien der scorer kassen. Hvordan hænger dét sammen med regeringen's påståede ønske om fri konkurrence?

Hvis regeringen ønsker en tv-propaganda kanal til at sprede deres løgne og manipulationer via, så burde de la' parti-medlemmerne selv betale for lortet. Det er mange år siden de 2 kanaler leverede public-service for _hele_ befolkningen. Det de bruges til nu er primært at sende programmer der ska' ens-rette befolkningen (feks alle de der platte serier der nærmest moraliserer enhver til døde. Hvor er feks programmerne der taler positivt om narko? Eller programmerne der ikke dæmoniserer rygning? De findes ikke. Så tv-sendefladen er ikke ligeligt fordelt til alle interessent-grupper, og mangler derfor ægte objektivitet (som man bør ku' forlange af en public-service ordning der ska' dække _hele_ befolkningen og ikke kun det politisk korrekte flertal))

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Tror nu også det er for at undgå folk bruger deres pc til at modtage almindeligt tv signal for at slippe for licens. Men som nævnt tidligere i tråden så skal det da bare over skatten. Ligesom tandlægerne også burde...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Fuck DR! De er nogle fucking weinere! At de ikke kan finde ud af at bygge et helt unødvendigt fansy "DR-Byen" som de så stolt kalder det, uden at overskride deres budget med flere millioner, skal det ikke gå ud over borgerne der allerede betaler kæmpe summer for deres skod kanal.

At de har en hjemmeside og netradio/tv gi'r jeg ikke en skid for. For det første er det elendigt, for det andet betaler folk sig fra hvis de vil se eller høre ordenligt tv/radio - og det er DR's ikke!

Nok bitcheri herfra, men hvis politikerne og DR tror at de bare kan hive ekstra skattekroner ind på den bekostning, skal jeg nok være en af forkæmperne for at det projekt falder til jorden.

:evil:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Personligt betaler jeg kun for Digitally Imported...

De spiller altid creme-musik og har ugentlige liveshows, det er sgu noget der holder!

Så kan DR gå hjem med deres radio-kanaler.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
JEL skrev:
Licensen kommer ikke alle andre programmer end de 2 stats-kontrollerede til gode. De mange internet-radiostationer man ka' lytte til feks. De får ikke en krone. Er det ikke lidt unfair at kun de 2 stats-kontrollerede får del i midlerne?

Hvor tit sender dr og tv2 feks drum'n'bass? Så hver gang jeg besøger http://www.dnbradio.com/ så er det stats-radiofonien der scorer kassen. Hvordan hænger dét sammen med regeringen's påståede ønske om fri konkurrence?

Hvis regeringen ønsker en tv-propaganda kanal til at sprede deres løgne og manipulationer via, så burde de la' parti-medlemmerne selv betale for lortet. Det er mange år siden de 2 kanaler leverede public-service for _hele_ befolkningen. Det de bruges til nu er primært at sende programmer der ska' ens-rette befolkningen (feks alle de der platte serier der nærmest moraliserer enhver til døde. Hvor er feks programmerne der taler positivt om narko? Eller programmerne der ikke dæmoniserer rygning? De findes ikke. Så tv-sendefladen er ikke ligeligt fordelt til alle interessent-grupper, og mangler derfor ægte objektivitet (som man bør ku' forlange af en public-service ordning der ska' dække _hele_ befolkningen og ikke kun det politisk korrekte flertal))

TV-2 modtager ikke licenspenge, men er (vist?) stadig statsejet. Stationen er dog under alle omstændigheder ikke forpligtet af licenslovgivningen, men til gengæld har den stadig public service-forpligtelser - fordi den er ejet af staten (det er den da stadig, ikke?).

Jeg betaler personligt ikke licens og har ikke gjort det, siden jeg flyttede hjemmefra og blev herre i eget hus.

Og jeg har heller ikke tænkt mig at gøre det.
Skulle det i praksis foregå således, at alle med en internetopkobling hos en privat udbyder skulle kunne opkræves licens?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Da det nye medie"forlig" desværre var en realitet, valgte jeg at betale, da jeg både har TV, radio og PC.
Jeg gider fandme ikke have de nikkedukker til licensopkrævere løbende i tide og utide, for at smide dem på porten igen(det er min ret!!!) og minde dem om deres manglende rettigheder.

Derfor valgte jeg at betale licensen...er du glad nu, Brian din båtnakke?

Edit// Jeg annullerede min opfordring til at foretage kriminelle handlinger :x

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Djohn Djohnson skrev:
TV-2 modtager ikke licenspenge, men er (vist?) stadig statsejet. Stationen er dog under alle omstændigheder ikke forpligtet af licenslovgivningen, men til gengæld har den stadig public service-forpligtelser - fordi den er ejet af staten (det er den da stadig, ikke?).

Djohn Djohnson > Google og Wikipedia er din ven! :wink:

Wikipedia skrev:
Et af Fogh-regeringens erklærede mål før dens tiltræden i 2001 var en privatisering af TV 2. Kulturminister Brian Mikkelsen erklærede, at det skulle ske inden 100 dage. Det løfte blev imidlertid ikke overholdt. Men man iværksatte en salgsproces, hvilket medførte at TV 2 i december 2003 omdannedes til et statsejet aktieselskab.

Efter klage fra lokal-tv-netværket TV Danmark pålagde EU-kommisionen i 2004 TV 2 at betale en bod på 628 mio. kr. til den danske stat, som stationen angiveligt havde modtaget i ulovlig statsstøtte i form af licens. Sagen blev til EF-domstolen af TV 2 og Kulturministeriet. Sagen forventes tidligst afgjort i 2006. Derfor meddelte regeringen i april 2005, at privatiseringen er sat i bero indtil videre.

Privatiseringsplanerne betød også, at TV 2 i 2004 for sidste gang modtog licens. Fremover vil stationen udelukkende være finansieret af reklamesalg samt i mindre grad salg af programmer mv. TV 2 er stadig underlagt en public service-forpligtelse. De regionale tv-stationer modtager fortsat licens.

Når nu Brian Mikkelsen er kulturminister kan jeg ikke se noget problem i at jeg blev statsminister! :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]