Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 23:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 73 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg har snakket med journalisten bag "Klubværelset" på P1, som bl.a. lavede dette: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=16255
-Som i sikkert husker, er han til at stole på ogvil gerne sætte mere fokus på stofproblematikken. Han skrev denne pm til mig, som jeg har lovet at sætte ind her:

Citat:
Hej

Klubværelset på P1 laver en programserie hvor et lille panel af unge hver uge diskuterer et emne og kommer med en konkret anbefaling til relevante politikere om hvad de bør gøre ved konkrete samfundsmæssige anliggender. Panelet er sammensat af skarpe unge med forskelligt uddannelsesniveau, seksuel orientering, etnisk baggrund, geografisk placering, alder og køn (altså så alsidigt som vi lige kunne finde ud af at gøre det).
Et af programmerne handler om hvordan Danmark får en bedre stofkultur. Altså fra lovgivernes side. Og i den forbindelse skal der være en lille tale fra nogen der mener noget om pågældende emne. Og til programmet med samme emne som denne post, tænkte jeg at der nok findes en fornuftig, velargumenteret fortaler for fx, ja, en form for legalisering af stoffer eller hvad folk nu måtte mene, som havde lyst til at skrive og oplæse en kort tale på max 3 minutter til programmet i næste uge. Og det skal også være en som jeg kan komme til at snakke i tlf. med i morgen.

Udsendelserne bliver indledt sådan her:
"Der er så meget, de voksne bestemmer. Beslutninger, der egentlig ikke rigtigt kommer til at ramme dem selv, fordi de er for etablerede. Men som til gengæld rammer de unge, der interesserer sig for for eksempel fildeling, stoffer eller graffiti.

For at få balance i holdningerne har Klubværelset nedsat Ungdommens Tænketank. Den består af 6 forskellige unge mennesker, der over de næste 5 uger vil debattere et emne, som ”de voksne” har reguleret, men som mest af alt rammer de unge. Derfor skal de unge selvfølgelig høres og det bliver de nu.

Tænketanken får i hvert program præsenteret et overordnet spørgsmål og kan det overhovedet lade sig gøre at komme med en samstemmende løsning på problemet sender vi den af sted til den pågældende minister......der så kan indrettet sin politik efter ungdoms-lobbyen.

Ungdommens Tænketank er selvfølgelig sammensat af nogle af de mest intelligente unge mennesker – ikke så meget på politisk plan som på det rent ungdomsmæssige. Tænketanken består af:
1. Johan Espersen, 19 år, statskundskab-studerende og aktiv på sin liberale blog The Hairpin Bend – velkommen til dig.
2. Sally Kallash Bengtsen, 27 år, oprindeligt fra Iran, arbejder i Center for Fremtidsforskning – velkommen
3. Ditlev Wolfhagen, 35 år, PR-medarbejder og frivillig i den homoseksuelle Copenhagen Pride – velkommen
4. Christina Ciborowski, 31 år, medstifter af det Punk Royal og i dag selvstændig og iværksætter – velkommen
5. Rene Breum, 26 år, gulvlægger, operasanger i fritiden og tidligere kriminel – velkommen
6. Per Lunde Lauridsen, 27 år, ph.d. på Handelshøjskolen og medlem af KFS....kristeligt forbund for studerende - velkommen”

Emnerne er:

1. Hvordan får vi en bedre stofkultur?
2. Hvad skal man stille op mod den ulovlige fildeling?
3. Hvordan sikrer man ligestilling mellem homo,- og heteroseksuelle?
4. Hvordan skal retten til det offentlige rum reguleres? (f.eks. retten til gadefester, graffiti og larme) (dette emne blir vist skiftet ud)
5. Hvordan får man folk hurtigere igennem uddannelsessystemet på en human måde? Hvordan får man alle unge gennem uddannelsessystemet og ud på arbejds,- og ikke arbejdsløshedsmarkedet?

Kan I hjælpe?

VH
-Rasmus Poulsen

Som I allerede har erfaret, er han en af de få journalister, som er helt på vores side. Så hvem melder sig til at holde en lille 3 minutters tale for legalisering?
Jeg gjorde det gerne, men han vil godt have en "ny" :wink: .

Hilsen Fanny

Senest rettet af Fanny 07 dec 2006 09:59, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Ok, jeg prøver lige igen: Det er 3 minutters ucensureret massemedie tid der ligger her til den første og bedste som vil melde sig, og jeg tror også det vil være et nogenlunde godt panel der skal diskutere bagefter. Modstanderen (for der er jo også nogen der skal holde en tale imod legalisering) bliver nogen der hedder Unge Med Grænser. Navnet siger vel alt, men ellers kan I fryde jer over deres komplette mangel på forståelse for den verden som normale unge lever i her: http://www.umg.dk - de er helt fra den!

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Unge Med Grænser

Så der er chancer for at Kenan (fra den omdiskuterede DR1-udsendelse, "Svada - stoffer er da okay!?") dukker op?

Jeg siger bare held og lykke til den, der vil tage kampen op mod ham. :P

Anyway - lækkert at se! Jeg ser frem til den næste udsendelse. :)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Kjær skrev:

Jeg tror ikke det bliver til noget Kjær, da der ikke er nogen som har meldt sig. Jeg undrer mig lidt, da folk her inde har det med at klage og tude over lovgivningen. I ny og næ bliver der endda talt om at vi skal skrive læserbreve, udtale os til gode journalister, osv. Men det er åbenbart bare snak fra tågede bonghjerner.

Hvis man bor i Jylland, kan de tre minutters tale sikkert godt klares pr telefon.

Hilsen Fanny

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
Angst?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fanny skrev:
Kjær skrev:

Jeg tror ikke det bliver til noget Kjær, da der ikke er nogen som har meldt sig. Jeg undrer mig lidt, da folk her inde har det med at klage og tude over lovgivningen. I ny og næ bliver der endda talt om at vi skal skrive læserbreve, udtale os til gode journalister, osv. Men det er åbenbart bare snak fra tågede bonghjerner.

Hvis man bor i Jylland, kan de tre minutters tale sikkert godt klares pr telefon.

Hilsen Fanny

Det er sørgeligt, hvis det ikke bliver til noget. Nu må folk da lige komme ud af osteklokken? :P

Jeg er ikke glad for at deltage, da jeg er meget sikker på, at der er en hel del flere end mig, der har meget mere at bidrage med.

Titel:
Flueknepper kongen

Jeg er blevet tilbudt at deltage i det smuds før, og var skam glad for, jeg ikke gjorde det.

Det blev som ventet, moralprædiken.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Levose skrev:
Jeg er blevet tilbudt at deltage i det smuds før, og var skam glad for, jeg ikke gjorde det.

Det blev som ventet, moralprædiken.

Smuds? P1 Klubværelset har da allerede vist sig at være et særdeles godt program.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Denmark
Fanny skrev:
Kjær skrev:

Hilsen Fanny
der blir jo ikke rørt ved lovgivningen anygays , ikke engang hvis de sendte nye programmer hver uge i xx år :evil: :?: så det giver næsten mere mening at bare holde tuderiet på nettet

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har ikke rigtigt været online i et par dage, så jeg har ikke set tråden før nu. Jeg vil desværre ikke kunne være god nok en fortaler for legalisering, da jeg faktisk selv er i tvivl om folk kan administrere det, men jeg håber da, at der er en med styr på holdningerne, der vil stille op? Tro mig, jeg vil gerne overbevises!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kenny skrev:
Fanny skrev:
Kjær skrev:

Hilsen Fanny
der blir jo ikke rørt ved lovgivningen anygays , ikke engang hvis de sendte nye programmer hver uge i xx år :evil: :?: så det giver næsten mere mening at bare holde tuderiet på nettet

For mig at se er det her ikke et spørgsmål om legalisering. Det er en mulighed for folk som os at lufte vores interesse og holdninger på dette område. Kort sagt at åbne lidt mere op for dette tabubelagte emne.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
tror ikke min baggrund er tilstrækelig til at blive lukket ind og er ikke sikker på jeg har viden nok til at det ville være noget med sådan en gennemslagskraft at familien danmark tænker over det længe

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg synes, det er et fint nok projekt, men tre minutter?! Giv mig 45, så kan vi se på det, men jeg vil på ingen måde fremføre så provokerende holdninger inden for så kort et tidsrum - det er ren kamikaze!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheBo skrev:
Jeg synes, det er et fint nok projekt, men tre minutter?! Giv mig 45, så kan vi se på det, men jeg vil på ingen måde fremføre så provokerende holdninger inden for så kort et tidsrum - det er ren kamikaze!

På en måde ja, og på en anden måde nej. Meningen er jo, at taleren skal fremføre en kort men gennemslående tale om legalisering af stoffer. Herefter vil der blive diskuteret i et, efter hvad Fanny skriver, nogenlunde godt panel. Og come on? Det er kun Unge Med Grænser vi er oppe imod. Så de lyttere, der bare har en snert rationel tankegang vil da hurtigt kunne se, hvor forkert Unge Med Grænser griber det hele an. :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man skal satme være gammel for at kalde mig ung med mine 34, men er det ikke et problem, så gør jeg det gerne, hvis det kan klares telefonisk (Århus residerende). Men ung ... nope ;)

---
@shinsou: og lige en kommentar til det du sagde - (tyvstjæler fra http://leap.cc/ )

Legalisering er ikke løsningen på samfundets narkoproblemer, men på samfundets problemer med vold og kriminalitet, og den barriere mod konstruktive løsningsforslag og kvalitetskontrol, som kriminaliseringen udgør.

Jeg tror heller ikke personligt, at alle mennesker altid kan styre deres forbrug - se på alkoholikerne. De har ikke styr over deres forbrug, men hvis man forbød alkohol på linie med andre ulovlige rusmidler ville problemet såmænd være endnu større.

Min egen personlige mening er også (i dette hypotetiske eksempel), at jeg hellere så 200% flere stofafhængige i et åbent og fornuftigt samfund, hvor misbrugerne blev tilbudt hjælp og vejledning, end de 100% narkomaner i vores nuværende samfund. De 100 narkomaner i dag betaler ALT for høj pris i form af dårlige stoffer og en af samfundet påduttet og farlig livsstil som kriminel og/eller narkoluder.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Man skal satme være gammel for at kalde mig ung med mine 34, men er det ikke et problem, så gør jeg det gerne, hvis det kan klares telefonisk (Århus residerende). Men ung ... nope ;)

Med "ung" menes der en person på max 35 år, så bare rolig, du kan sagtens nå det :lol: .
Jeg synes det er alle tiders hvis du gør det! Ring til Journalisten
og få en snak med ham om det. Jeg er sikker på at det kan gøres telefonisk.

Hilsen Fanny

Senest rettet af Fanny 07 dec 2006 10:00, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lækkert, Malkavian!

Jeg havde selv gået og tænkt lidt over det i dag, hvis der overhovedet ikke var andre, der meldte sig. Men jeg ved ikke, hvor god en taler, jeg ville være, hvis jeg blev præsenteret som 18-årig, arbejdsløs stofbruger. ;)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
synes det er super fedt hvis du gør det malkavian. personligt er jeg så for frygtelig dårlig til at tale langsomt nok og desuden skal jeg SLET ikke lægge navn til noget med narko... familien osv. men tak for at nogen tager emnet op. :D

Titel:
Dedikeret medlem

syntes osse at malkavian virker som et ret godt valg :)!

håber du gennemfører det !

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

SiCriS skrev:
syntes osse at malkavian virker som et ret godt valg :)!

håber du gennemfører det !

:yeah:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 73 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]