Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 16:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har netop læst 1. halvdel af den "nye" (2002) oversættelse. Som jeg ved første+anden gennemlæsning læser den, er den ikke som en traditionel filosofi bundet af doktriner, men snarere "blot" et værk egnet til selv at drage sine konklusioner.

Dog, netop som jeg skrev ovenstående, gik det op for mig (!), at det jo ikke er helt, eller bare delvist korrekt. Faktisk opstiller han jo doktriner for en god del ting, ganske som mange (alle) andre filosoffer. Jeg tror det er muligt, at det er fordi jeg er enig med vedkommende, at jeg (forhåbentlig ikke bevidst, for jeg læser gerne bøger og oplever anden kunst ganske fordomsfrit) har forherliget det "rigtige", og fortrængt det "forkerte" (nej, det her er ikke stedet at diskutere dé to begreber).

Jeg har egentlig ikke umiddelbart nogen idé om hvad jeg vil med det her indlæg. Feel free til at flytte det som I synes. Læste blot som sagt 1. halvdel af den - i øvrigt det eneste jeg har beskæftiget mig med manden, ud over jeg har gået i en Steiner skole (som nok også er derfor det først er nu jeg har læst bogen, fordi det oprørske unge helt har fornægtet det, i stedet for (ja..) som han selv skriver, at tage hans oplevelser og se om de kan bruges), så antroposofien er - ud over ordet - nyt for mig.

Meningen er ikke at I enten skal sige fuck Steiner eller hil hil hil, det er der rigeligt steder til i forvejen, jeg tror bare jeg søger et par emner/faldgruber som Steiner er sprunget lidt for let og elegant hen over. En bugtest om I vil. Jeg skulle netop til at skrive at jeg ikke "gad" høre fra visse personer (mere end én - ingen nævnt, ingen glemt), men det er naturligvis - og heldigvis - ikke op til mig, så hvad om vi blot holdt en besvarelse pr. bruger? (Ved godt det så ikke rigtig bliver en debat, det var måske også fjollet). Men bare så det ikke kører i samme rille igen og igen og igen.

Nu det allerede er så langt, indlægget, så hvorfor ikke fylde lidt mere på. Hvis du har læst ovenstående og har et svar, så bare svar, resten her er bare noget jeg måtte af med. Af samme grund er det en størrelse mindre end resten, og kræver derfor du lige Ctrl-+'er en gang.
Fra børnehave til 10. har jeg gået på en Steiner skole, og ikke rigtig tænkt over det, andet end en ekstremt indgroet - ikke frygt - mere afsky (der som jeg ser det nu, burde have været rettet mod andre personer end netop Steiner, der jo som sådan ikke kunne gøre ved lærerene var idioter), uden jeg overhovedet har skænket det en tanke om den var velbegrundet eller ej. Når jeg ser på det nu, er jeg ikke i tvivl om at det har været lærerenes uheldige indflydelse, og en ti-årig lang mobning, der på den måde har farvet mit syn på det. Det lyder i mine øren ret sandsynligt.
Som sagt, så jeg har ikke beskæftiget mig - faktisk kraftigt undgået - enhver kontakt med ikke bare Rudolf Steiner, men alt "alternativt" - måske bundet i en (forhåbentlig ubegrundet) frygt i endnu mere fornedrelse, for at skille sig ud fra... alle andre. I stedet har jeg meget kraftigt holdt fast i den klassisk naturvidenskabelige grundholdning, at mennesket blot er et dyr, og tænkning er hjernens processer alene, og vi dør og bliver ædt (jeg er sikker på - og håber! - nogen vil rette mit i andres øren snæversynede syn på naturvidenskaben her).
Hele det forgangne år - 06 - har for mig selv været præget næsten udelukkende af medgang - forstået på den måde at jeg er blevet bedre til at forstå mig selv, andre, og mærke mine egne behov og følelser - og reagere på dem (IMO - andet kan det jo aldrig blive), og har fået fortalt min mor om (alle!) mine psykedeliske eksperimenter (før vidste hun bare jeg røg tjald og svampe en gang i mellem. Tror LSD'en kom som lidt af et chok). Til min ubeskrivelige store glæde, bestod mine julegaver - ud over en forståelse; ikke "bare" en accept, men en forståelse af mit brug af psykedelika - af Stanislav Grof's "Kortlægning af det ubevidste gennem LSD-terapi" og Rudolf Steiners "Frihedens filosofi", begge personligheder jeg aldrig havde læst, eller beskæftiget mig nærmere med, ud over jeg vidste Grof havde skrevet et par bøger om (bl.a.) dét emne.
Det er baggrunden for at den blev læst - sideløbende med Grof's, som jeg i øvrigt også er meget glad for, og er overordnet set enig med.

Hvis du er kommet herned, er du en meget tålmodig læser. Tak. Det betyder mere end du tror (hvilket jeg jo ikke aner en bjælde om, og det lyder i øvrigt ekstremt plat, men det var det nærmeste mit hjerte jeg lige kunne udtrykke).
Til sidst skal jeg beklage evt. manglende afsnit og alt alt for mange indskudte sætninger.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Det kunne da godt være man sku læse den, om ikke andet så for at se verden på en lidt anden måde :)

Tak for "reviewet" :)

(vi burde vaktisk have en review del, med reviews af tekster, bøger, film og musik :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Winta skrev:
Det kunne da godt være man sku læse den, om ikke andet så for at se verden på en lidt anden måde :)

Tak for "reviewet" :)

(vi burde vaktisk have en review del, med reviews af tekster, bøger, film og musik :D

Tror faktisk der er en et sted... So many posts, so little search engines. :P

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
simpzon skrev:
I stedet har jeg meget kraftigt holdt fast i den klassisk naturvidenskabelige grundholdning, at mennesket blot er et dyr, og tænkning er hjernens processer alene, og vi dør og bliver ædt (jeg er sikker på - og håber! - nogen vil rette mit i andres øren snæversynede syn på naturvidenskaben her).

Det tror jeg Grof vil gøre, når du læser hans bog... :wink:

Medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
simpzon skrev:
I stedet har jeg meget kraftigt holdt fast i den klassisk naturvidenskabelige grundholdning, at mennesket blot er et dyr, og tænkning er hjernens processer alene, og vi dør og bliver ædt (jeg er sikker på - og håber! - nogen vil rette mit i andres øren snæversynede syn på naturvidenskaben her).

Ja, de har et lidt forskelligt syn på det :) Som jeg har fattet det, er det meget meget meget basalt, hvorvidt der er en åndelig verden eller ej (eller i sig selv, eller blot i mennesket) (og nu får jeg sikkert på puklen for at forsimple alting...)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Drupe skrev:
simpzon skrev:

Du kan også se dette foredrag med B. Alan Wallace "Toward the First Revolution in the Mind Sciences"på GoogleVideo - udmærkede argumenter for, at bevidsthed ikke er et epifænomen v. materien. Taget fra MAPS' nyhedsbrev.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hey Simpzon.
Synes faktisk det er meget spændende det du skriver(og fik læst det hele :lol: ). Nu ved jeg heller ikke lige om det her er relevant, men nu fik jeg også lige lyst til at skrive.
Jeg har selv gået på Steiner Skole i ti år før at jeg gik ud. Og har en storebror der har gået tolv år på Steiner. Vi har to helt forskellige syn på Steiner.
Jeg vil starte med min personlige erfaring fra den skole jeg gik på.
Jeg tror på at det har været lærerigt for mig at gå på Steiner skole, ikke på den måde at det er sådan jeg vil leve eller sådan at jeg passede ind i den skole. Mere at den har givet mig plads til at være kreativ på min egen måde og at alt ikke var så ensformigt, det sætter jeg pris på.Men det var kun 6-8 klasse. Så synes jeg skolen blev meget indskrænkende for mig. Jeg er ihvertfald noget frem til at det frisind som jeg som barn troede der var på den skole jeg gik på, nærmest er det modsatte en stærk konservatisme, som er bange for fornyelse.Jeg var ikke som de andre på den skole. Så synes ikke jeg havde det ret nemt angående elever og lærere. Og når man så gik ud efter 10. og ikke gik de 12 år, som skolen gerne ville have. Så har min gamle lærer undtagen en eller to, valgt nærmest ikke at snakke til mig når de ser mig. Ene alene på grund af at de er mugne over at jeg ikke synes skolen var tilfredsstillende.
Derimod min storebror har været tilfreds med alle sine 12 år på Steiner skole, men hvis man passer ind i deres verden er man også meget kærkommen, men gør man ikke så er de nogle evil bastards.
Vil lige sige til sidst at dette er min egen erfaring fra en steiner skole i Jylland. Og at mange andre skoler i Danmark bruger Rudolf Steiners filosofi på en meget mere hensigtsfuld måde.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hmm... lyder intresant tror jeg vil prøve at læse den en dag jeg for taget mig sammen :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]