Mecka skrev:
Jeg troede egentlig at hele HR-filosofien var baseret på at hjælpe folk i problemer, fremfor at ødelægge deres liv yderligere?
HR handler om at begrænse skadesomfanget når man tager stoffer. Nu taler jeg for mig selv, da der sikkert er flere forskellige holdninger til hvad HR og oplysning skal gå ud på. For mig handler det om at informere og forklare, for folk der formår at have et afbalanceret og fornuftigt forhold til rusmidler, og som er nysgerrige og vil eksperimentere. Men der kommer også et tidspunkt, hvor man må tage ansvar for sine egne handlinger, og så har jeg ikke medlidenhed med folk der har ristet deres hoved af med kiks og coke og amf, og ikke kan passe deres skolegang eller arbejde. Det handler om hvorvidt man
bruger stoffer eller
misbruger stoffer. Når man mister kontrollen og ikke længere kan styre sit stofforbrug går det over i et misbrug, og den rotterede har man selv sat sig i. Enhver tåbe ved det ikke er smart at tage kiks eller amf eller coke hver weekend og de fleste ved også hvilke effekter de forskellige stoffer har. At påstå man ikke kendte til "farerne" ved at tage sådanne stimulanser, ville være det samme som at sige at man ikke vidste rygning var skadeligt. De mennesker der ikke kan styre deres stofforbrug og lader konsekvenserne af det brede sig til hverdagslivet, har jeg ikke meget respekt for, og heller ingen medlidenhed.
Det lader da heller ikke til herinde, at folk har meget medlidenhed med folk der har taget kiks hver weekend og pludselig oplever "lyn" igennem kroppen.
Citat:
Jeg mener bestemt heller ikke at man bør indtage stoffer, lovlige eller ulovlige, i skoletiden. Men problemet ved disse tests er jo at man ikke nødvendigvis kun fanger dem der tager narkotika i skoletiden, men også dem der kun bruger narkotika i deres fritid. Drugwipes er jo en utroligt upålidelig måde at teste den slags på - og jeg ville fandme blive sur hvis jeg blev smidt ud af min skole fordi jeg havde givet hånd til en der havde sniffet coke.
Jeg kender ikke til de præcise omstændigheder for brugen af de såkaldte "drugwhipes", men så vidt jeg forstår er det kun noget der bruges hvis en lærer har mistanke om, at personen er påvirket i skoletiden eller for så vidt virker medtaget af stofforbruget i weekenden. Hvis ens stofforbrug er på et fornuftigt plan, vil det heller ikke give eftervirkninger i skoletiden og det mønster man normalt vil se efter, hvis man har mistanke om en persons stofmisbrug, vil hellere ikke være til at spotte. Selvfølgelig kan man f.eks. have taget et stof i weekenden og måske stadig være lidt udkørt mandag morgen, men hvis det ikke gentager sig hver mandag, og man udover det ikke ellers er påvirket i skoletiden, så kan jeg ikke se hvordan folk skulle få mistanke.
Citat:
Kan det virkelig passe at du aldrig nogensinde har ladet alkohol/fester/stoffer påvirke din skolegang en lille smule? Aldrig været udkørt mandag morgen?
Jeg har selvfølgelig været træt og udkørt en mandag morgen masser af gange. Det har alle vel prøvet. Og jeg har da også i perioder røget hash hver weekend - men aldrig på et plan, hvor jeg følte det direkte ødelagde min skolegang.
Jeg skal ikke kunne sige noget om hvilke intentioner folkene med deres "drugwhipes" har i sidste ende, men jeg håber da at det kun bliver brugt i situationer, hvor en elev i en periode har haft en underlig adfærd, og læreren derfor har haft mistanke om, at han har været påvirket i skoletiden.
Jeg går ikke ind for at folk skal overvåges og kontrolleres - der er jo f.eks. ikke tale om at alle elever skal aflevere en urinprøve hver måned, og hvis der bliver fundet stoffer i deres pis, bliver de smidt ud. Der er tale om folk der har et misbrug og som tilsyneladende ikke kan styre det. Fra skolens synspunkt ville jeg som lærer heller ikke være særlig interesseret i at undervise en elev der er påvirket af det ene eller det andet. Jeg tror også, at hvis der bliver taget for mange prøver og hvis de forskellige mistanker pludselige tager overhånd, bliver der reageret fra skolens eller forældrernes side.
Som sagt ser jeg det ikke som skolens opgave at "redde" de unge fra stofmisbrug eller andet, men at kunne gennemføre en ordentlig og effektiv undervising. Det kan man ikke hvis folk render rundt og er påvirkede mens de er i skole. I øvrigt, hvis der er tale om en elev, der ikke er myndig, vil jeg mene skolen bør tage kontakt til forældrerne og så lade dem tage stilling til hvad der skal ske, selvfølgelig ved samtidig at oplyse om hvilke konsekvenser evt. gentagne situationer vil have. Derfor ser jeg det som en fin løsning at man smider folk ud der hverken vil samarbejde eller indse, at de har et stofproblem. Så må man sende lorten videre til dem der har med det at gøre, f.eks. de sociale myndigheder.
Citat:
Du lyder som en ivrig fortaler for en aggressiv forbudspolitik i dette topic - med overvågning, kontrol og straf af værste slags.
Njø, det er jeg nu ikke, men jeg har ikke meget til overs for folk der ikke tager ansvar for deres handlinger og deres liv. Jeg synes da i det mindste man skulle være glad for at der er tilbud som afvænningsprogrammer og psykologhjælp. Og det er ikke kun noget jeg siger fordi der her er tale om illegale stoffer som kokain og amfetamin - jeg har det på samme måde med folk der f.eks. ikke kan kontrollere deres alkoholforbrug og lader det gå ud over andre dele af tilværelsen.