Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 15:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Nu har jeg læst mange trip rapporter og kigget meget i forummet osv..
Men der er nogle ting som jeg ikke helt forstår, håber i vil svare på det.

Jeg kan se at der er en del der tager 5-HTP og B6-Vitamin inden og efter et MDMA trip, hvorfor?

Jeg har så set at 5-HTP bliver omdannet til Serotonin og er effektivt som depressionsmedicin, og det leder mig så til næste spørgsmål.

Jeg har læst at DXM (Dextromethorphan) forhindrer genoptagelsen af serotonin, og at mange antidepressive stoffer fungerer på samme måde.
Så det kan jeg ikke helt for til at hænge sammen, er der nogen som kan hjælpe?

Mvh ny bruger
Tegningen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som du selv siger i dit andet spørgsmål, så bliver 5-htp omdannet til seronotin. Og det er serotonin du bruger ekstra flittigt når du er på mdma. Jeg ved enligt ikke hvad B6-vitamin påvirker, men det er jo altid sundt med nogle vitaminer :D

Jeg forstår ikke dit andet spørgsmål? Der er da ikke noget du skal have til at hænge sammen, det er jo fakta!

Mvh. Visias

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Tegningen skrev:
Nu har jeg læst mange trip rapporter og kigget meget i forummet osv..
Men der er nogle ting som jeg ikke helt forstår, håber i vil svare på det.

Jeg kan se at der er en del der tager 5-HTP og B6-Vitamin inden og efter et MDMA trip, hvorfor?

Jeg har så set at 5-HTP bliver omdannet til Serotonin og er effektivt som depressionsmedicin, og det leder mig så til næste spørgsmål.

Jeg har læst at DXM (Dextromethorphan) forhindrer genoptagelsen af serotonin, og at mange antidepressive stoffer fungerer på samme måde.
Så det kan jeg ikke helt for til at hænge sammen, er der nogen som kan hjælpe?

Mvh ny bruger
Tegningen

Når man tager MDMA udløses der en pokkers masse serotonin, 5-HTP'en tager man for at genopfylde depoterne, MDMA virker neurotoksisk hvis serotonin-depoterne er udtømte og der i stedet kan komme dopamin i receptorerne.
Ang. DXM så påvirker det også andet end serotonin, den primære rus-effekt kommer af påvirkning af NMDA-receptorerne.

Det blev lidt kort, men jeg er doven og træt :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
Jep som folk siger for at fylde depoter op, der er iøvrigt et topic om 5-htp og vitaminer her: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=17114

Titel:
Insane psychedelia user!

MDMA udløser serotonin fra det præsynaptiske neuron. 5-HTP indgår i syntesen af serotonin med pyridoxalphosphat (som er phosphat-derivatet af B6 (=pyridoxal)) som co-enzym. Antidepressiva og bl.a. DXM forhindrer genoptagelsen af serotonin til det præsynaptiske neuron, så netto-stimuleringen af det post-synaptiske neuron bliver større, i det koncentrationen af serotonin øges pga. hæmning af genoptagelse.

Læs evt. om stoffernes virkningsmekanismer

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Fatter intet af det du siger, Treasure.. Men det lyder fedt :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Princippet i det er ret enkelt... forestil dig du har tre vandtanke, med forbindelse til hinanden. Vandtank 1, 2 og 3. Vandtank 1 er fyldt op med vand, mens vandtank 2 og 3 er tomme. Hvis jeg åbner et hul i vandtank 1, vil vandet rinde over i vandtank 2. Fra vandtank 2 er der forbindelse til vandtank 3, så vandet der rinder over i vandtank 2 rinder videre over i vandtank 3.

Imidlertid kan vandet fra vandtank 2 føres tilbage til vandtank 1 vha. vandpumper. Hvis jeg nu åbner en masse sluser i vandtank 1, vil vandet fosse over i vandtank 2 og videre over i vandtank 3. Omvendt, hvis jeg stopper vandpumperne i vandtank 1 til, kan vandet ikke pumpes tilbage og forbliver i vandtank 2 og i stedet rinder over i vandtank 3.

Hvis vi vender analogien åbner MDMA en masse sluseporte i tank 1, så vandet fosser over i tank 2, og videre til tank 3. Omvendt gør stoffer som DXM og antidepressiva, at de stopper vandpumperne i tank 1 til, så vandet fra tank 2 ikke kan komme tilbage. Hvis tank 3 repræsenterer netto-stimuleringen, altså den samlede effekt, så vil der fosse mere vand over i tank 3 både hvis jeg åbner for alle sluseportene og hvis jeg forhindrer vandet i at blive pumpet tilbage til tank 1.

Men på et eller andet tidspunkt vil der ikke være mere vand tilbage i tank 1, så den skal genopfyldes. Hvis 5-HTP er "forstadiet" til vand, så vil jeg få genopfyldt tank 1 ved at indtage 5-HTP. Men 5-HTP omdannes ikke sådan spontant - den skal have lidt hjælp, hvilket den får fra vitamin B[sub]6[/sub], som er kædet sammen med et enzym. Uden vitamin B[sub]6[/sub] fungerer enzymet, der omdanner 5-HTP, ikke.

Titel:
Junior medlem

Nu forstår jeg det :)

Takker..

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Så vidt jeg har læst mig til, så er B6 vitamin ikke en god ide at indtage sammen med 5-HTP for at genopbygge hjernens serotoninniveau.

5-HTPen bliver herved omdannet til serotonin uden for CNS, og derfor får hjernen ikke en pind ud af det, hvorimod den dannede serotonin påvirker alle 5-HT-receptorerne udenfor CNS, feks i blodkar, med et stigende blodtryk til følge.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja, det er nok mest hensigtsmæssigt at indtage B[sub]6[/sub] om aftenen, og 5-HTP om morgenen eller måske omvendt. Ihvertfald forskyde indtagelsen af de to, så der ikke er høje koncentrationer af B[sub]6[/sub] i blodet ved indtagelse af 5-HTP.

Titel:
Junior medlem

Er disse lige så gode som andre producenter ?

Billede

Innehåll per tablett: 100 mg 5-Hydroxy L-Tryptophan 99 %

Pris: 279,- SEK er det normalt.. og eller kan de fås i dk..?

Citat:
Obs! 5-HTP bör ej kombineras med antidepressiv medicin eller sömnmedel.

Er der så ikke en risiko ved at kombinere det med MDMA !? ved godt at det det normalt for mange..? men "Brainer" bare!!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

55F skrev:

Billede

Citat:

Er der så ikke en risiko ved at kombinere det med MDMA !? ved godt at det det normalt for mange..? men "Brainer" bare!!

Så vidt jeg ved er 5-HTP receptpligtig medicin i DK..

Titel:
Flueknepper kongen

BisMann skrev:
55F skrev:

Billede

Citat:

Så vidt jeg ved er 5-HTP receptpligtig medicin i DK..

5-HTP er ikke registreret som et lægemiddel i Danmark.

Men jeg mener ikke det er tilladt at markedsføre som kosttilskud eller farmaceutikum.

Heldigvis er det fri amin, tryptophan, også forbudt at sælge. Det er ikke et sikkert kosttilskud.

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Levose skrev:
Heldigvis er det fri amin, tryptophan, også forbudt at sælge. Det er ikke et sikkert kosttilskud.

tryptofan kan købes på recept i dk.
hvorfor mener du at det ikke er et sikkert tilskud?

Titel:
Flueknepper kongen

TATP skrev:
Levose skrev:

tryptofan kan købes på recept i dk.
hvorfor mener du at det ikke er et sikkert tilskud?

Det er blevet påvist at ved indtagelse af for meget ren tryptophan kan opstå en livsfarlig forstyrrelse af histaminomsættelsen med nerveskade og mulig død til følge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophil ... a_syndrome

Citat:
Recent research from FDA has shown that the association of EMS with the a specific brand of tryptophan supplement may be false (Smith & Garrett, 2005). Many brands of tryptophan supplements are now known to be associated with this medical condition, which may be caused by tryptophan interference with toxic histamine metabolism. It is suggested that histamine then accumulates and causes the EMS syndrome.

Hele abstracten er på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Levose skrev:

Mener du dermed også at 5-HTP er risikabel at indtage?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Out in the perimeter with no stars
Malkavian skrev:
Levose skrev:

Ja tak, kunne jeg egentligt også godt tænke mig at vide.

Titel:
Insane psychedelia user!

I artiklerne står der beskrevet at toxiciteten opstår pga. ophobning af indoloyl og format-metabolitter. Kun ved nedbrydningen af tryptofan dannes format (HCOO[sup]-[/sup]). 5-HTP nedbrydes ikke direkte, men omdannes først til serotonin, som sidenhen bliver nedbrudt til 5-HIAA, der bliver udskilt direkte. Omdannelsen af 5-HIAA danner ingen format-metabolitter, men dog indoloyl-metabolitter.

Nedbrydningsprodukter af histamin er heller ikke indoloyl-metabolitter, men derimod metabolitter med en imidazol grundstruktur. Samme imidazolring er også i 5-HIAA, så hvis der er tale om allosterisk hæmning af enzymerne i histamin katabolismen pga. imidazol metabolitter, ville det være en oplagt årsag, og således ville 5-HTP i princippet give samme symptomer. Men jeg tror der rent praktisk er en forskel, da 5-HTP doserne ikke er vanvittigt høje.

Det kunne dog være dejligt, hvis der stod noget om, hvor meget tryptofan de mennesker egentlig har indtaget. Mig bekendt er dødsfald kun sket i tilfælde af overdreven indtag. Der kan også tale om en sjælden gen-deffekt der får enzymerne i enten histamin eller tryptofan katabolismen til at opføre sig anderledes.

Titel:
Flueknepper kongen

Malkavian skrev:
Levose skrev:

Nej.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Efter mange års narkomisbrug, må jeg indrømme, at det eneste der er lige så effektivt som diverse aminosyrer/lægemidler/etc. er endorfiner.

Løb et par kilometer, lav noget hjemmearbejde du bliver stolt over, etc.
Og jeg vil umiddelbart ikke tøve med at anbefale det kombineret med resten! :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]