Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 20:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tias skrev:
Hm, sygt nok. Men hey, vi skylder da også vores ældre medborgere et K-Hole eller to :D

:lol:

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Lithium skrev:
Johndeere skrev:
Citat:
Ved for store mængder risikerer Ketamin blandt andet at lamme åndedrætsfunktionen

Er ketamin netop ikke helt unikt, idet det IKKE nedsætter åndredrætsfunktionen?

ikke hvis man blander eller tage ekstremt store doser. (det sidste er kun noget jeg tror)
og mange unge har det med at ville blande alko med hvad som helst stoffer

Noget der ved noget konkret? Har aldrig før hørt at ketamin skulle kunne lamme åndredrættet.

Det er klart hvis man blander det med f.eks. benzodiazepiner at man udsætter sig selv for den fare, men det er jo en anden sag....

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Johndeere skrev:
Lithium skrev:
Johndeere skrev:
Citat:
Ved for store mængder risikerer Ketamin blandt andet at lamme åndedrætsfunktionen

Er ketamin netop ikke helt unikt, idet det IKKE nedsætter åndredrætsfunktionen?

ikke hvis man blander eller tage ekstremt store doser. (det sidste er kun noget jeg tror)
og mange unge har det med at ville blande alko med hvad som helst stoffer

Noget der ved noget konkret? Har aldrig før hørt at ketamin skulle kunne lamme åndredrættet.

Det er klart hvis man blander det med f.eks. benzodiazepiner at man udsætter sig selv for den fare, men det er jo en anden sag....

Ketamin lammer ikke åndedrættet, hverken ved rekreativt forbrug eller til som narkose-alternativ.
Det er snarere lige omvendt - man har udført operationer hvor læger ikke engang har anset det som nødvendigt at bruge nogen form for iltningsudstyr som støtte.
Så vidt jeg ved er den eneste grund til at ketamin ikke bruges hyppigere til anæstsi, at folk efter operationer kunne huske brudstykker af møder med gud osv.

Titel:
Medlem

Johndeere skrev:

det var også bare noget jeg troede, fordi jeg havde hørt at de ved operationer brugte iltmasker, men måske fordi de giver dem nogle benzoer eller noget til at slappe af. nu bruger de jo også så små doser som muligt til narkose.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Lithium skrev:
nu bruger de jo også så små doser som muligt til narkose.

Alligevel skal der noget højere doser ketamin til for at lægge en person i dyb nok narkose til operation, end hvad det er realistisk at folk tager i rekreativt øjemed. Typisk angives ~ 8-10 mg/kg intramuskulært.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, jeg har nu en farmakologibog stående, hvor de taler om 1,5mg/kg kropsvægt i IV, og så suppleret med benzodiazepiner.

Grunden til, at det ikke bruges så ofte er, at patienter har klaget over mareridt under narkosen, og op til et halvt år efter. Om det så er et møde med Gud eller dem selv, der blev for meget skal jeg ikke kunne svare på men okay, tror sgu også det ville være pænt mystisk at vågne op efter et heftigt K-hole med snitsår i kroppen og læger omkring sig :D

Btw, så har jeg mailet til Rasmus Strøyer fra Politiken og brokket mig over hans mildest talt elendige artikel...

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
noname skrev:
Hmm, jeg har nu en farmakologibog stående, hvor de taler om 1,5mg/kg kropsvægt i IV, og så suppleret med benzodiazepiner.

Jep, dosen IV er meget lavere end IM. Man bruger IV administration til meget kortvarige indgreb- jeg mener ikke man kan vide sig sikker på at patienten "holder sig under" i mere end et kvarters tid.
...Og rigtig godt at du har indgivet noget velfortjent brok til den elendige journalist!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Wikipedia( og ja, jeg ved godt det ikke altid er nøjagtigt, men det er dog peer-reviewed) siger følgende om ketamin IV:

Intravenous injection skrev:
It is essentially identical in effect to intramuscular injection, but leads to a much quicker onset — usually within 10 to 15 seconds of dosing. Additionally, intravenous injection tends to lead to a more sudden and marked respiratory depression, especially if the solution is injected at too high of a potency (too fast). These factors make intravenous self-injection dangerous.

Sudden and marked respiratory depression? Dangerous? Lyder som om at det er en ret dum idé at injicere det i årene.

Titel:
Insane psychedelia user!

Tias skrev:
Wikipedia( og ja, jeg ved godt det ikke altid er nøjagtigt, men det er dog peer-reviewed) siger følgende om ketamin IV:

It is essentially identical in effect to intramuscular injection, but leads to a much quicker onset — usually within 10 to 15 seconds of dosing. Additionally, intravenous injection tends to lead to a more sudden and marked respiratory depression, especially if the solution is injected at too high of a potency (too fast). These factors make intravenous self-injection dangerous.

Sudden and marked respiratory depression? Dangerous? Lyder som om at det er en ret dum idé at injicere det i årene.

Ja, det er en ret dum idé at forsøge at injicere det intravenøst på sig selv. Jeg har talt med nogen stykker som har prøvet det, og det skulle være noget af en udfordring at få nålen ud før stoffet inkapaciterer. Overhængende risiko for respirationsdepression har jeg kun hørt om ad den administrationsvej.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bonus info:
Den nogenlunde kendte psykonaut og forfatter D. M. Turner døde under påvirkningen af Ketamin ved at drukne i et badekar, angiveligt pga. injektion.

Jeg har ikke fundet nogen hårde og faste kilder på at ketaminen var IV'et, men det er dog interessant.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Tias skrev:

Jeg har heller ikke sagt noget om, at det er en god ide for den rekreative bruger. Det er ambulancefolk og læger jeg taler om...

Titel:
Medlem

noname skrev:
Btw, så har jeg mailet til Rasmus Strøyer fra Politiken og brokket mig over hans mildest talt elendige artikel...

må vi ikke se mailen :D?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Undskyld, har lige et rimelig OT-question.

Hvis man bliver så lammet i kroppen, hvad så med toilettet? Er det sådan, at man gør det før, eller bliver den funktion bare slået fra?

Bær over med mig :roll:

Titel:
Medlem

Jaspar skrev:
Undskyld, har lige et rimelig OT-question.

Hvis man bliver så lammet i kroppen, hvad så med toilettet? Er det sådan, at man gør det før, eller bliver den funktion bare slået fra?

Bær over med mig :roll:

hvis du mener skide, så gør det før ligemeget hva du tripper helst, synes jeg.
hvis du er 100% lam for neden, kan du ikke skide, så skal man ha stomi.
hvis du mener brække dig, er det derfor jeg synes det er godt ikke at trippe keta alene, så en kan hjælpe en lidt ud på badeværelset.
men du burde godt kunne skide på ketamin, med mindre du er meget bedøvet, som nok heller ikke er så fedt :P

Titel:
Dedikeret medlem

Den vante fornemmelse for de basale kropssignelser, som at man skal tisse eller skide, forsvinder for mit vedkommende under påvirkning af ketamin. Ikke at jeg ikke kan mærke hvis jeg skal tisse, det er bare på en underlig måde, eftersom jeg i rusen er ganske "langt væk", og derfor går det langsomt med at tolke presset fra blæren og i det hele taget gøre sig overvejelser om at finde toilettet er en længerevarende og kompleks procedure. Men sådan er det jo med hesten, og det er måske også noget af det fascinerende.

Titel:
Dedikeret medlem

Lithium skrev:

Lithium skrev:
...med mindre du er meget bedøvet, som nok heller ikke er så fedt :P

Der tager du grueligt fejl, min ven!

Titel:
Medlem

Johndeere skrev:
Lithium skrev:

Lithium skrev:

tarmperistaltik kan være stoppet hvis man er lam

Titel:
Dedikeret medlem

Lithium skrev:
Johndeere skrev:
Lithium skrev:

Lithium skrev:

tarmperistaltik kan være stoppet hvis man er lam

Did I ever say that it couldn´t?

Titel:
Medlem

Johndeere skrev:
Lithium skrev:

Lithium skrev:

Titel:
Dedikeret medlem

Lithium, hvis du ikke kan følge med i samtalen, bliver jeg nødt til at placere dig ved børnebordet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]