Jeg er selv skide bange for edderkopper, dog har angsten været værre før end den er nu, dengang kunne synet af selv den mindste edderbørge få mig til at svede og hyperventilere.
I dag er jeg stadig bange for de kræ, men med modifikationer, i det jeg sagtens kan være i stue med de mindre af slagsen og nu er nået så langt i min angst at jeg kan slå dem ihjel, hvis ikke lige min mand, som er en fremragende spider killer, er i nærheden.
Men jeg er stadig skide bange for de stor sorte af slagsen, de der løber rigtig stærkt og som kan nå op i nogle anselige størrelser. Jagt edderkopper tror jeg de kaldes i daglig tale. Jeg synes de er rigtig væmmelige.
Desværre har jeg overført min angst til mine unger, de er begge hundeangste for edderkopper

, så min mand ryster på hovedet af os alle tre når vi skrigende kommer ind til ham og siger der sidder en edderkop han skal slå i hjel.
Engang hørte jeg en psykolog fortælle om det at have en forbi, en angst der er mere udpræget end bare en almindelig angst.
Forbi er når angsten dominere i den grad at man ikke selv kan styre den, og man udføre handlinger, der har realition til forbien, sådan som at tjekke hvert hjørne af loftet inden man tør sove o.s.v. Det der sker når man står over for det man er fobisk over for, er at det fylder hele ens hjerne, hver en krog af hjernen er rettet mod det man er bange for, og billedet af for eksempel en edderkop, vokser og vokser, sådan at den lille edderkop tilsidst er et stort frådende uhyre der vil angribe, den film/dias show løber igennem ens hovede, og det er den der trigger vores forbi og angst.
Derfor kan man ikke tænke hverken logisk eller rationelt når forbien er i udbrud, og derfor forstår vi ikke folks velmenene forklaring om at de altså ikke er farlige de edderkopper vi har her i DK, og at de er mere bange for os end dem o.s.v. Det fatter vi ikke overhovedet, fordi angsten har sløret vores logiske forståelse.
Jeg tror også som en anden er inde på længere oppe, at det er en slags indkodet arvet angst. Noget levn tilbage til fordums tid, hvor det at skulle overleve i naturen, satte nogle faste regler. Regler der var livsnødvendige, og derfor blev indkodet i os, og overleveret til kommende generationer.
Måske er det Netop derfor, at der er så mange der er bange for netop edderkopper.
Man skal ikke gå så langt, for at se denne beskyttelse, man ser det også i dyreverden (man lære altså en del af at se Discovery Channel

) at feks. abeunger, ved instinktivt at de skal holde sig væk fra slanger, de er bange fra slanger, allerede fra fødslen, altså noget deres moder endnu ikke har kunnet nå at lære dem, men alligevel ved de, at slanger er farlige. Det ligger latent indkodet i dem.
Det samme er der med menneskebørn, i sær børn fra de egne af verden, hvor slanger og edderkopper er farlige, de ved også instinktivt at de skal holde dem væk fra disse.
Så jeg tror det er der vi skal finde kimen til vores forbier i større eller mindre grad.
DaEvilWitch :twisted: