Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 22:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Ja jeg ved godt at der er 2 andre tråde om det, hvor folk slår fast at vi her i Danmark rister smøgerne for at fjerne nikotinen. Men er der nogen der virkelig ved om det rent faktisk er det der sker?
Det kunne være interessant at høre hvad fagfolk siger om det. Jeg spurgte nemlig en gang en læge og rusmiddelsforsker om det og han mente at det var en skrøne. Man skulle tro der var nogen der har undersøgt det en gang. Center for rusmiddel forskning fx.
Og det kunne også være rigtig spændende at høre historien bag smøg ristning. Hvor i verden gør man det? Hvem fandt på det? osv..
Er der ikke en eller anden langhåret antropologi studerende der har undersøgt det en gang?

Anyways en stor grå sky af ildelugtende røg forlader cigaretten og kommer dermed ikke ned i lungerne ved rygning - altså må det være en sundere cigaret end før den blev ristet. Men nøjagtigt hvilke stoffer forsvinder? Og hvilke af de tilbageværende stoffer ændrer sig? Og hvordan? Spørgsmålene svæver i vinden. Lissom røg. Nu er de væk. Hvad var det vi snakkede om?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Nikotin, der er et alkaloid, koger ved 247 celcius.

En lighterflamme er varmere, ligeså en spritflamme. Derfor koger nikotinen indtil den går i sin gasform. Ligesom rapsolie der får for meget varme, det ryger også og forsvinder. Derfor har din professor ven lukket lort ud, fordi han faktisk ikke har vidst hvad han har snakket om.

Hvilke stoffer der forsvinder?

Hvis nu du finder en liste over alle de stoffer der findes i cigaretter, for derefter at tjekke deres kogepunkt, alle dem som har et kogepunkt under temperaturen på en lighter/sprit flamme vil begynde at koge, for derefter at blive kogt væk. Dem der har et højere kogepunkt end ligher/spritflammen bliver ikke kogt væk. Det er da standard logik og jeg er latterlig dum til kemi.

Cadmium, som jeg mener er i cigaretter, er et tungmetal med et kogepunkt på 767 celsius, det er kræftfremkaldende og fordamper ikke ved ristning. Det fordamper faktisk kun når man suger fra smøgen, da dennes glød bliver helt op til 900 celsius varm, altså når man suger, ellers ligger den på en 600 celsius.

Jeg tror ikke du skal regne med at nogle af stofferne ændrer sig til andre stoffer, det ville jo udløse en kemisk reaktion og dermed noget energi, energi er lig varme og ekstra varme vil vel andtænde selve plantematerialet. Det sidste her er bare et gæt.
Håber det hjalp dig lidt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Hvis du er i tvivl om der fordamper nikotin fra tobakken så rist grundigt på sølvpapir og tag en god lungefuld når det damper mest ;)

Der er mange lande hvor de kigger dumt på dig hvis du begynder at riste din smøg... Her i DK har vi tradition for at riste, og det giver da også en meget meget bedre smag, og folk der ikke ryger kan nå at indtage nok THC før de brækker sig af nikotinen

Titel:
Dedikeret medlem

Xp3rt skrev:
Hvis du er i tvivl om der fordamper nikotin fra tobakken så rist grundigt på sølvpapir og tag en god lungefuld når det damper mest ;)

Der er mange lande hvor de kigger dumt på dig hvis du begynder at riste din smøg... Her i DK har vi tradition for at riste, og det giver da også en meget meget bedre smag, og folk der ikke ryger kan nå at indtage nok THC før de brækker sig af nikotinen

Har jeg også oplevet med udlændinge på Roskilde festival, de synes man er lidt wack hvis man begynder på den slags.

En af mine venner havde en joint med fra Holland for et par uger siden. Den føltes ret stærk og kunne sku godt mærke forskellen i den uristede tobak betydeligt. Men det var egentlig ikke positivt. Jo, jeg havde det sjovt og følte mig mere skæv. Det var dog bare skæv på en langt mere stenet måde.

Er der nogle der kan følge mig i at rusen bliver mere stenet?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Ayers Rock skrev:
Xp3rt skrev:

Har jeg også oplevet med udlændinge på Roskilde festival, de synes man er lidt wack hvis man begynder på den slags.

En af mine venner havde en joint med fra Holland for et par uger siden. Den føltes ret stærk og kunne sku godt mærke forskellen i den uristede tobak betydeligt. Men det var egentlig ikke positivt. Jo, jeg havde det sjovt og følte mig mere skæv. Det var dog bare skæv på en langt mere stenet måde.

Er der nogle der kan følge mig i at rusen bliver mere stenet?

Der var en polak engang som direkte begyndte at skælde mig ud fordi jeg begyndte at riste smøgen(?) Det skulle jeg kraftedeme bare ikke gøre, det smagte af lort sagde han

Den eneste måde jeg nogensinde ryger uristede smøger i joints er spanskere med ½g rigtig sort nepal/afghan etc. varmet hurtigt op og mast sammen med den uristede tobak. Troede det var løgn da jeg smagte det første gang. Ikke den harske smag af niko, man kunne godt smage det, men havde en god effekt uden at være vammel. Skal laves i smalle cones med 1 smøg. Dunno why det ikke smager af kompost som normalt

Synes normalt at ikke godt ristet tobak i joints bare gør mig dårlig, tit ½-vejen igennem, min gane/læber begynder gerne at summe/klø og min mave føles som om den vender sig. Dengang røg jeg heller ikke smøger, og kunne få en virkelig dårlig oplevelse udaf det hvis smøgen ikke var ristet ordentligt.

Men med spanskere giver det en ekstra effekt imo ligesom hvis man ryger en smøg bagefter en joint.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Hva med tjære og kulilte? forsvinder det?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Hva med tjære og kulilte? forsvinder det?

Nej, det er forbrændingsprodukter der dannes ved rygning af plantedele generelt, som man ikke kommer udenom.

Medlem

Har hørt kulilten forsvinder i forbindelse med vand i fx vandpibe og bong, til dem som ryger bong med tobakmix

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Har hørt kulilten forsvinder i forbindelse med vand i fx vandpibe og bong, til dem som ryger bong med tobakmix

Det er ikke rigtigt. Man får mere CO ved at ryge vandpibe end ved normal rygning. Nu har jeg kun data for almindelig vandpibe, hvor kullet ovenpå sikkert har en del at sige, men det er sikkert og vidst at vandet ikke fjerner kulmonooxiden:

La Fauci et. al skrev:
Narghile (water pipe, hookah, shisha, goza, hubble bubble, argeela) is a traditional method of tobacco use. In recent years, its use has increased worldwide, especially among young people. Narghile smoking, compared to cigarette smoking, can result in more smoke exposure and greater levels of carbon monoxide (CO). We present an acutely confused adolescent patient who had CO poisoning after narghile tobacco smoking. She presented with syncope and a carboxyhemoglobin level of 24% and was treated with hyperbaric oxygen. Five additional cases of CO poisoning after narghile smoking were identified during a literature search, with carboxyhemoglobin levels of 20 to 30%. Each patient was treated with oxygen supplementation and did well clinically. In light of the increasing popularity of narghile smoking, young patients presenting with unexplained confusion or nonspecific neurologic symptoms should be asked specifically about this exposure, followed by carboxyhemoglobin measurement.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]