Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 15:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Yo.... :D

Jeg har undret mig lidt over hvorfor at det er farligt at kombinere MDMA og lykkepiller (ikke fordi jeg har prøvet det eller tænkt mig at prøve). Altså, hvordan er det farligt? Hvad er det der sker i hjernen når man tager begge dele?

Nogen der kan komme med en forklaring (kort eller lang) eller et link til hvor jeg kan undersøge dette nærmere? :)

Best regards. :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er ikke farligt at kombinere, men samtidig indtagen af lykkepiller gør så du ingen effekt får ud af MDMA'en. Det er fordi lykkepiller (eller SSRI) blokerer de receptorer som MDMA normalt udøver sin virkning på. Det er ihvertfald en rimelig simpel måde at forklare det på.

Hvis du vil læse om receptorer og hvad det er mm kan du læse i den her tråd: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=10137

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Uden at vide det, kan der muligvis være fare for serotoninsyndrom.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency ... 007272.htm

MDMA virker ved at pumpe serotonin ud af dine neuroner igennem en "ventil" der normalt "suger" serotonin ind i neuronen, så det kan blive brugt igen.
SSRI(selective serotonin re-uptake inhibitor) gør at denne funktion ikke virker, hvilket vil bevirke til at koncentrationen af serotonin bliver højere end normalt i synapsespalten, hvilket vil føre til mere velvære. Men da SSRI sætter denn funktion ud af kræft, så kan MDMA'en heller ikke bruge denne funktion til at forøge koncentrationen af serotonin i din synapse.

mener bestemt det er sådan det hænger sammen! Nogen der lige vil be-/afkræfte?

ellers prøv http://www.netstof.dk/site/Drugs_in_the ... the_brain/

Titel:
Insane psychedelia user!

Nej det er ikke helt rigtigt... en SSRI blokerer for genoptaget af serotonin, der normalt bevirker at serotonin der bliver frigjort fra det præsynaptiske neuron ikke bliver genoptaget. MDMA indtræder normalt i det præsynaptiske neuron gennem de re-uptake receptorer som SSRI også virker på, men når de er blokeret kan MDMA ikke komme ind. Men det kommer helt an på koncentrationer, da det jo kun er en vis procentdel af re-uptake receptorerne der er blokeret.

Men den samlede effekt er at SSRI hæmmer virkningen af MDMA.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Hvis jeg har forstået jer ret, så er det farlige at man ikke mærker nogen positiv virkining af mdma, og at man derfor meget nemt kan tage for meget?

Titel:
Insane psychedelia user!

Tja, det kan man vel godt sige... det er jo kun serotonin der blokeres for og hvis den virkning man relaterer dét at tage ecstasy med, er den følelse man får når der frigives serotonin, så kan man godt komme til at tage for meget. For MDMA virker ikke kun på serotonin, men også på det område i hjernen der regulerer temperaturen samt dopamin der øger blodtrykket og trækker karene sammen. Den højere puls mand får er dog ikke farligt på nogen måde. Så vidt jeg ved stiger hvilepulsen med en 20-30 stykker, men det er ikke noget voldsomt så længe man er sund og rask. Jeg mener Shulgin sammenlignende det med at drikke et par kopper kaffe. Det farlige kan måske være temperaturreguleringen, hvor man spiser for mange tabletter og danser rundt og så pludselig bliver for dehydreret og kollapser.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene. Jeg har bare hørt noget om at der var en mega risiko ved det og hjernen ku gå helt amok pga. lykkepiller (eller noget i den retning). Så er jeg blevet det klogere :D

Titel:
Medlem

Geografisk sted: dk
jeg vil gerne bekræfte ovenstående. er selv på ssri for tiden og prøvede nogle efter sigende rigtig gode piller der skulle bestå næsten udelukkende af mdma.

nå, enden på det hele blev at jeg prøvede 4 af disse piller uden nogen form for effekt. én pille skulle ellers være ret kraftig (det skal siges at det er flere år siden jeg har prøvet mdma) men mærkede INTET.

konklusionen må være denne:

hvis du er kikseklapper og ønsker at komme ud af dit misbrug så begynd på en ssri kur. det er ihvertfald sikkert at du ikke vil få nogen effekt ud af dine piller. Ergo ssri og mdma sutter røv sammen :?

tox

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Psy's HR-Wikipedia skrev:
Tag ikke MDMA sammen med diverse antidepressiver.

* MAOI (monoamine oxidase inhibitors) - Nardil, Parnate, Marplan, solbær osv. Potentielt farligt, da det øger blodtryk og puls.

* SSRI (Zoloft, Sertralin - "lykkepiller"). Mindsker markant effekten af MDMA.

* Proteasehæmmere (Ritonavir). Potentielt livsfarlig.

Og glem nu også alt om at blande (Metha)Amfetamin og MDMA, medmindre du gerne vil have det berygtede serotoninsyndrom.

...Det skulle i hvert fald være de farligste ting at proppe i sig på MDMA.

Og velkommen til.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2100 KBH
Hmm hvorfor ville man mon spise lykke piller på E..

Jeg ville sku ikke kunne klare at være mere lykkelig end jeg blir af E :O

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er tiltænkt personer der i forvejen får SSRI og vil prøve MDMA...

I øvrigt er lykkepiller et ret misvisende navn. Der er intet ved SSRI der giver lykke

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Får man ikke også serotonin syndromet af SSRI / lykkepiller?

Og ved serotonin syndromet sker der det at man ikke producere mere / den rigtige mængde serotonin?

Titel:
Insane psychedelia user!

Serotonin syndrom er en betegnelse for dét der sker, når der enten bliver produceret for meget serotonin eller de serotonerge receptorer bliver overstimuleret. Den video der kører i Blæst forummet med katten er et godt bud på hvordan et voldsomt serotonin syndrom ser ud.

Der sker f.eks. hvis du indtager en MAO hæmmer sammen med en SSRI. Med SSRI øger du mængden af serotonin i synapsen og med en MAO hæmmer du for nedbrydningen af serotonin. Det kan have en ret fatal udgang.

Senest rettet af erusaerT 08 maj 2007 11:09, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Tror jeg har set et serotonin-syndrom upclose. Jeg er ikke sikker, men spasmer, opkast og forvirring, er det ikke tegn på serotonin-syndrom?

Det skete for en ven, vi havde spist nogle meget gode kiks, hvor vi forinden havde preloaded 400mg 5-htp. Han endte på hospitalet, men havde det ganske udmærket dagen efter. Han var lidt kvæstet dog, men alt var fint. Lægerne havde sagt at hvis hans lever var stået af, så var han død.
Vil bare lige godt have et svar, fordi så "kender" man jo syndromet til en anden gang og ved man skal ringe 112.
Jeg ringede også 112 da det skete, fik paranoia på totalt. Det værste ved historien var at han sad og kværnede tabs weekenden efter.

Men er det ikke meget normalt at stå af hvis leveren står af?

Titel:
Insane psychedelia user!

Jo, hvis leveren står af så er der ikke så langt igennem. Det samme med nyrerne. Leveren og nyrerne renser blodet for alle former for giftstoffer og omdanner dem til noget uskadeligt - så hvis de enten begge nyrer eller leveren holder op med at virke, så lever man ikke længe.

Opkast sker jo hos mange der æder kiks, og er et meget generelt symptom på intoxikation, uden at det behøver have noget at gøre med serotonin syndrom eller noget andet farligt. Forvirring kan jo være et symptom på det samme - det vigtigste vil jeg mene er de fysiske symptomer der opstår i forbindelse med serotonin syndrom. F.eks. disse spasmer du skrev han havde haft.

Citat:
"The symptoms of the serotonin syndrome are: euphoria, drowsiness, sustained rapid eye movement, overreaction of the reflexes, rapid muscle contraction and relaxation in the ankle causing abnormal movements of the foot, clumsiness, restlessness, feeling drunk and dizzy, muscle contraction and relaxation in the jaw, sweating, intoxication, muscle twitching, rigidity, high body temperature, mental status changes were frequent (including confusion and hypomania - a "happy drunk" state), shivering, diarrhea, loss of consciousness and death"

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Undskyld, men er jeg blevet fuldstændig idiot efter de få gange psychadelic drugs? Kan slet ikke finde det Blæst forum der, og mener da jeg har set det før :S

Men ellers, rart at blive lidt klogere :)

EDIT: Ligemeget, har fundet det... :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Treasure skrev:

Opkast sker jo hos mange der æder kiks, og er et meget generelt symptom på intoxikation, uden at det behøver have noget at gøre med serotonin syndrom eller noget andet farligt. [/i]

Ja jeg kaster altid op når jeg spiser kiks. uanset om jeg spiser 2-eller 8 piller i løbet af aftenen så kaster jeg altid op. ikke fordi de gernere mig. Men jeg gør det altid.

Junior medlem

Du kaster op på mdma på grund af du tager mdma på tom mave, hvilket også giver dig en voldspmmere effect når du rammer klimax, og der ud over er det uforsvarligt, omtrent lige så dint som at Danse rundt på et drug, som gør du Ikke kan holde dig selv Ned kølet.. Op last effecten fea mdma er skadekgt for hjertet, tænk dig on når du tager stoffer, of lad være med at blamed skidtet, det er der for folk od'er.., du sætter dig Ho heller Ikke Ind I en Bil og kører lige Ind I en Mur med 200 km I times... Oh ja at blande Lykke piller er indvegr af at være intoxikatet, det resultere, i at leveren står af og stopper med at Rense blodet er det.. Husk og læs brugsanvisningen, når du tager medicin din hjerne ikke behøver :lol: ecstasy bivirkning evigheds depretipn, så ikke for de svagt sinede

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Velkommen til siden Vithoria
Næste gang, så læs lige datoen på indlæggene du svarer på. Der blev sidst skrevet her i tråden i 2007 - det er 9 år siden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]