Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 18:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg har efterhånden oplevet en del tobaks misbrugere samt folk der aldrig kunne finde på at ryge sige at hvis man ryger lidt tobak så er det lige så skadeligt som at ryge store mængder dagligt.

Jeg har tit fået denne i hovedet i forbindelse med når jeg en sjælden gang snupper en smøg (har røget fast før i 1 års tid men er stoppet for et godt stykke tid siden).

De siger simpelthen at hvis man feks ryger et par smøger om ugen, eller feks er fest ryger og ryger igennem i weekenden så er dette lige så skadeligt på alle punkter som hvis man ryger 20 om dagen. Dette kan da umuligt passe? Jeg har indtil videre ikke valgt at kommentere det andet end et "okay" da jeg ikke har noget at støtte det at det er løgn op med.

Nogen der har hørt om lign før? For det kan da umuligt være rigtigt?

Mvh Farmand

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg har hørt det samme op til flere gange, men ved ikke rigtig om hvorvidt det passer. Hvis det passer, hvordan fanden kan det være?

Det sjoveste ved det er, at det var min idrætslære i gymnasiet der fortalte mig dette udsagn.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Det er der flere der påstår, men derfor behøver det jo ikke være sandt

Jeg har svært ved at se at ex. 30mg tjære kan skade ligeså meget som 300mg. Jo mere du ryger jo mere skader det dine lunger

Vrøvl siger jeg. Skræmmekampagne der skal få folk til at lade være med at ryge små mængder smøger overhovedet

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Det eneste jeg kan komme på er, at når man ryger dagligt så vender kroppen sig til stofferne og de vil derfor muligvis ikke være ligeså skadelige i forhold til hos en utilvænnet festryger.. Ved ikke lige om det giver mening?

Ikke at jeg tror på udsagnet!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Entheo skrev:
Det eneste jeg kan komme på er, at når man ryger dagligt så vender kroppen sig til stofferne og de vil derfor muligvis ikke være ligeså skadelige i forhold til hos en utilvænnet festryger.. Ved ikke lige om det giver mening?

Det er også den begrundelse jeg har hørt. Det er vist også årsagen til at passiv rygning skulle være så skadeligt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Entheo skrev:

Ikke at jeg tror på udsagnet!

Du får jo stadig mere af alt det usunde ned i lungerne når du rygere en pakke om dagen end som du gør hvis du ryger 5 smøger til en fest.

Jeg fatter ikke de der så kaldte skræmme kampagner.

Det er pisse farligt at ryge smøger, men HEY, lad os bare blive ved med at sælge det, for danskerne er jo dumme nok til at købe lortet alligevel og vi tjener sku kassen på det pis !!

Titel:
Dedikeret medlem

Det er noget pis at fyre af.

Jeg mener at kunne stå inde for (og det er det garanteret mange rygere og x-rygere) at det tydeligt kan mærkes på det ene og det andet hvor meget man ryger....

nok sagt...

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Flak skrev:
Entheo skrev:

Det er også den begrundelse jeg har hørt. Det er vist også årsagen til at passiv rygning skulle være så skadeligt.

Nej. Årsagen til at passiv rygning er mere skadeligt end alm rygning målt i samme mægde røgindtag er at røgen bliver filtreret gennem tobakken og igennem filteret ved alm rygning hvor de passive rygere får den rene røg der stiger op fra den tændte smøg.

Sådan bliver det iværtfald nogen lunde beskrevet i afsnittet om tobak i "Brug og misbrug -Vi er alle på stoffer" af Jørgen Lumbye

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Jeg har også hørt det der, med at små mængder røg er lige så skadeligt som store mængder, men har dog også læst præcis at det ikke passer, i en eller anden bog.

Men passiv røg skulle vist være mere skadeligt, fordi røgen som dannes når man ikke suger i smøgen brænder ved en lavere temperatur, og det skulle give en mere usund røg. Og så snart man suger i smøgen kommer der mere ilt til gløden og den mildere(men varmere?) røg kommer ned i lungerne.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det giver ingen mening, og jeg tror ærligt talt at det er noget værre pis.

Mht. passiv rygning, så er der da vist stadig ingen konkrete undersøgelser, der 100% slår fast at det er skadeligt? Så ihvertfald et tv program, hvor mange amerikanske eksperter udtalte at der indtil nu ikke var nogen undersøgelser der underbyggede denne teori tilstrækkeligt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Hvorfor ryge tobak :?:

Fordi man er sej og får hoste, så kan man nemlig lave en grønharker og lave langspyt. (gummitarzan) Fedt. Host host :cry:
Har røget 20 år, er stoppet for 7 år siden og har stadigvæk morgenhoste.
Lægen siger det er en permanent skade :cry:

I skulle hellere spare jeres lunger, fordi pensionsalderen er vel omkring 80 år i 2050. :lol:
(man skal jo også kunne ryge den fede) :wink:

Hilsen Flimmer

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Der var en artikel om det for et stykke tid siden i metro Express tror jeg det var , nå men forskerne i den artikel talte ihvert fald for at man tager ligemeget skade af ryge lidt og ryge meget . . :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

flimmer skrev:
Hvorfor ryge tobak :?:

Som tidligere ryger må du vide at det er fordi det er skide rart :)

Mener at have læst et sted at hvis man stopper med at ryge inden man er 21 eller sådan noget, så burde der ikke være varige men. Don't ask me why :P

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
I kan læse de forskellige undersøgerlser som er lavet. Mange af dem er frit tilgængelige enten igennem open access, eller gennem forerningers hjemmesider.

http://www.cancer.dk
http://www.pubmed.org
http://www.google.com

god læselyst :)

Titel:
Medlem

Lungerne irriteres af røg, om det er en cigaret eller en joint. Dette kan udløse forskellige bivirknigner (hoste, forkølelse, astma, kræft...), og jo mere røg, jo værre. Men man kan dog diskutere om f.eks. cannabis er mere eller mindre skadeligt at ryge end tobak.

Jeg synes også de medicinske egenskaber ved cigaretter, eller mere præcist nikotin, er værd at nævne. Eksempelvis har det vist sig, at ikke-rygere har en meget større chance for at få alzheimer's end rygere. Omvendt er det med risiko for kræft, ironisk nok.

Derudover bliver der også forsket i om rygning/nikotin kan modvirke parkinson's, epilepsi og ADHD (en form for DAMP).

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Lilleso skrev:
Som tidligere ryger må du vide at det er fordi det er skide rart :)

Oh yes. Hvorfor tror du ellers det tog så mange år :wink:

Lysten kommer ind imellem, men den er er væk pået par sek.
Røg dog en cigar nytårs aften. Folk sagde jeg blev helt hvid i hovedet.
Jeg havde det heller ikke så godt dagen efter.(skulle nok ikke have indhaleret :roll: )

Hilsen Flimmer

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]