Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 13:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Hvis man fryder sig over den positive effekt som lave, daglige doser af alkohol har på blodkredsløbet når man tyller sin daglige bajer eller rødvin, er det måske et skår i glæden, at ens hjernevolumen formindskes støt i takt med at de vederkvægende dråber svaler svælget og runder livets hårde kanter:

Kilde: Medpagetoday
Citat:
BOSTON, May 3 -- Heavy drinking takes a toll on brain size, with a shrinking effect equivalent to about one to two years of brain aging for every higher level of alcohol consumption, investigators reported here.
Even light drinking had no beneficial effect on brain aging, unlike an often-reported cardiovascular benefit found from mild levels of alcohol, reported Carol Ann Paul, M.S., a senior instructor at Wellesley College in Wellesley, Mass.

The cross-sectional study of more than 1,800 patients was designed to determine whether the cardiovascular benefits associated with light-to-moderate alcohol consumption could also be seen in the brain, said Paul at the American Academy of Neurology meeting here.

Those who reported more than 14 alcoholic drinks per week had a significantly smaller brain volume compared with non-drinkers.

"Brain volume normally declines with age and that's often accompanied by cognitive impairment in the later stages," she said. "So brain volume is some sort of indicator of brain capacity."

She and her colleagues took advantage of MRI scans acquired from 1999 to 2002 from 1,839 non-demented participants in the Framingham Offspring Study, which itself is an offspring of the Framingham Heart Study.

They divided the participants into five categories on the basis of self-reported alcohol consumption frequency: abstainers, former drinkers, low drinkers (one to seven drinks per week), moderate drinkers (eight to 14 drinks per week), and heavy drinkers (more than 14 drinks per week).

The authors made pair-wise comparisons of mean total cranial volumes across the various groups, and created multivariate linear regression models to see whether there was an association between brain size and alcohol consumption. They controlled their analyses for age, gender, body mass index, height, educational level attained, and Framingham Stroke Risk Profile. They also looked at the longitudinal history of alcohol consumption from 1987 to 2001 to see whether there were associations with total cranial volume.

"I found that unlike what I had hypothesized, there was no beneficial effect of alcohol on brain volume," Paul said. "In addition, I found that there was a slightly more strong effect in women than in men, and on the preliminary longitudinal studies, it seemed that people who had been heavy drinkers throughout the 12-year period we looked at, had significantly decreased brain volume in comparison to the others."

Specifically, the authors found a reduction in brain volume of 0.25% for every additional category of alcohol consumption. In contrast, the average age-related decline in brain volume is 0.19% per year, she noted.

Gender modified the alcohol-brain volume relationship significantly (P=0.0029), with men having a slightly lower downward slope than women, meaning that brain volume decreased more in women than men across categories of alcohol consumption.

The authors also detected a significant negative correlation between alcohol consumption and brain volume among women in their 70's (P= 0.013), and in the longitudinal analysis, they found that heavy drinking was negatively associated with brain volume (P=0.005, -0.026).

"Each drink category is approximately equivalent to one-to-two years of aging," Paul said, adding that the effect was linear across the categories from low to high.

She suggested that although alcohol consumption in moderation has beneficial effects on the cardiovascular system, it may be found to be associated with deleterious effects on neurons and neural circuitry.

Neither funding sources nor author conflicts of interest were reported.
Complete AAN Coverage

Earn CME/CE credit for reading the news.
Primary source: American Academy of Neurology 2007 Annual Meeting
Source reference:
Paul CA et al. "The Effect of Alcohol Consumption on Total Brain Volume: The Framingham Heart Study." Abstract P05.030, presented May 2.

Senest rettet af Skinny Sweaty Man 18 maj 2007 17:06, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så er det bare ekstra lækkert ikke at drikke alkohol længere. ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
jeg overvejer også at stoppe helt..

man kan jo mærke på sig selv at man bliver ødelagt af det lort (specielt dagen efter, hvor ens krop skriger af smerte)

jeg kan endda finde meget mere velbehag i mindre skadelige ting :|

Titel:
Dedikeret medlem

jeg har ikke drukket i snart et år, udover et par enkle øl hist og her, men ike mere end 10 i alt.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg fortsætter med at drikke som et svin. Hellere undvære nogle hjerneceller end at undvære noget af det fedeste ved at være ung og vild. Ingen stoffer kan erstatte alkohol. :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg forstår ikke hvorfor den slags resultater ikke får større bevågenhed end de gør...

For nylig kom det med at ecstasy ikke, imodsætning til alkohol, giver permanent hjerneskade... og nu denne - men der kom(mer) stort set ingen reaktion i offentligheden :?

I min (weekend)omgangskreds er nok omkring 75% alko-folk, mens vi i de sidste 25% har hvad jeg betegner som et relativt fornuftigt forbrug (=kun i weekenderne og ikke hver weekend) - her kommer diskussionen alkohol vs. stoffer jævnligt; men denne type fakta preller totalt af på folk med hang til sprut... fordi alle ved jo at stoffer er farlige....

Er det mange års indoktrinering eller hvad er forklaringen? :roll:

Titel:
Dedikeret medlem

Har drukket meget her for en 1½ års tid siden (dagligt forbrug, med min. 1-2 morgenbajere). Efter jeg kvittede alkoholen kunne jeg mærke et kæmpe løft. Men det har bivirket mig i sådan en grad, at her igår morges efter druk, som endda ikke var overvældende (ingen rigtige tømmermænd) sad og små skælvede, især min kæbe rystede som en i bare fanden. Kan bedst sammenlignes med en amf efterkoger, bare uden fysisk ubehag.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

LSDrejø skrev:
Er det mange års indoktrinering eller hvad er forklaringen? :roll:

Forklaringen er menneskehedens stupiditet!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Minimal skrev:
Jeg fortsætter med at drikke som et svin. Hellere undvære nogle hjerneceller end at undvære noget af det fedeste ved at være ung og vild. Ingen stoffer kan erstatte alkohol. :wink:

Man bliver ikke voksen og erfaren, før man har været ung og vild.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det må være løgn. Alle ved at ingen er så begavede som et sprutsvin, især ikke under rusen.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jah well, ikke helt nyt info jo, der har været snak om det nogle gange. og hvis man tænker sig om kan man jo godt selv mærke det kan man ikke?

Men dejligt at få nogle flere "beviser" at vise til sine venner der ikke vil acceptere ens narkobrug :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]