Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 12:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Citat:
Hash farlige end hidtil antaget

15-06-07: 09:18 | af: olst

Mange betragter det som harmløst, men hash kan fremkalde både skizofreni, psykose og depression hos unge. Det viser en række store, udenlandske undersøgelser, som psykiater Merete Nordentoft har gennemgået.

Hun arbejder til daglig som overlæge på Bispebjerg Hospital med unge skizofrene og kan på baggrund af undersøgelserne fra blandt andet Sverige, New Zealand og Holland konkludere, at jo tidligere man begynder, og jo mere hash man ryger, desto større er risikoen for at blive psykisk syg. Det skriver Kristeligt Dagblad.

"Undersøgelserne viser, at hash kan fremkalde psykose og skizofreni hos mennesker, der ikke ville være blevet syge, hvis de ikke havde røget hash," siger hun og afviser dermed en udbredt forklaring om, at det store sammenfald mellem hashrygning og psykisk sygdom alene skyldes, at folk, der i forvejen er syge, bruger stoffer for at dulme symptomerne. Det kan langtfra forklare overlappet mellem hash og psykisk sygdom.

"Selv når man renser for alt, hvad der tyder på selvmedicinering, viser tallene, at otte til ti procent af alle skizofrene er blevet syge, fordi de har røget hash. Det bliver jo omkring tusind, måske endda 1500 mennesker, når man regner det sammen i forhold til, hvor mange skizofrene, der findes i Danmark," fortæller Merete Nordentoft.

"Og så er det altså et meget alvorligt problem."

læs resten her
http://hampdyrker.dk/cms/forum/viewthre ... ead_id=159

hvis der er nogle der har brug for lidt nyt i hverdagen så kan i besøge tv2

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7261560.html

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7222561.html

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7213341.html

Titel:
Insane psychedelia user!

Stoffer i medieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
kommer faktisk ikke bag på mig..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: somewhere between A and B
lyder alt sammen meget flot ...

men det får mig stadig ik til at stoppe :twisted:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Dr. Phibes skrev:
Stoffer i medieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Den skal nok blive flyttet.

OnT:
Citat:
"Undersøgelserne viser, at hash kan fremkalde psykose og skizofreni hos mennesker, der ikke ville være blevet syge, hvis de ikke havde røget hash,"

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan hun er kommet frem til konklusion, for det mener jeg ikke man kan påvise med nogen form for sikkerhed.
Medmindre man er i stand til at rejse mellem parallel-universer...
Jeg forbeholder mig retten til at forholde mig kritisk til den undersøgelse.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
fuck medierne og deres ynkelige forsøg på at manipulere folk, dem der rigtigt ved noget er dem der har prøvet det på deres egen krop 8)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
Det er så fucked up at skrive sådan noget.... Det kræver fanme en i forvejen lidt psykisk ustabil person efterfulgt af et MEGET heftigt hashmisbrug. Længerevarende. Det er så plat, det er jo noget man har vidst længe got dammit!

Focus on the motherfucking real issues!

mini

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dannemark
Mini-krøl skrev:
Det kræver fanme en i forvejen lidt psykisk ustabil person efterfulgt af et MEGET heftigt hashmisbrug.

Det gør det nemlig - hashen danner ikke selv en psykisk sygdom, den tillader blot at folk med anlæg til en sådan, får den. Og det er da bare endnu et argument for legaliseringen. I tilfældet af et kontroleret salg, vil folk med sådanne anlæg forhåbentligvis i de fleste tilfælde ikke have dette stof tilgængeligt.

Titel:
Insane psychedelia user!

Kan vi ikke godt holde diskussionen til ét sted? Jeg har postet et link til hele artiklen i den rigtige tråd.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg videregiver lige det her link, som Bøh fandt i anden sammenhæng:

Cannabis og psykose

Den er også af Merete Nordentoft.

Det skal siges, at hendes konklusioner i hvert fald mht. skizofreni står i kontrast til Peter Eges udtalelser i STOF nr. 7 (2006), hvor han påpeger, at der ikke i Vesten er forskel på forekomsten af skizofreni i perioderne før og efter hash blev udbredt. Altså: hvis hash FORÅRSAGEDE skizofreni, så burde der i dag være langt flere skizofrene pga. hashens "farlige virkninger" og udbredelse. Det er der bare ikke.

Det er også værd at nævne perspektivet fra anti-depressiver som SSRI. Disse stoffer har mange af de samme bivirkninger, som hash, f.eks. angst, paranoia og (modsat hashen) er de også kendt for at forøge selvmordsfrekvensen (især blandt de unge, hvilket jo er dybt ironisk, når man tænker på at folk er SÅ hidsige på hashen og dens faaaaaarlige virkninger på de unge). Mit gæt er også, at enhver udtalelse hun lige er kommet med også gælder for alkoholikere (der er langt flere ambulante indlæggelser på psykiatriske skadestuer pga. alkohol end hash).

Hash er naturligvis ikke 100% ufarligt, og der er vitterligt noget sådant som et misbrug af stoffer. Det ved alle, men politisk opstår problemerne, når man vil gøre misbrugernes adfærd og konsekvenser til en regel for hvordan vi generelt behandler spørgsmålet om hash.

Titel:
Medlem

jeg har svært ved at tro på det hun siger.. kan godt se at man måske nemmere kan komme i kontakt med ''de mørke'' sider af sindet hvis man ryger tit og man er psykisk nede i forvejen.. men ellers sys jeg det lyder lidt vildt.. Men fred være med hende og hendes forskning..
Det får hvertfald ikk mig til at ligge urten på hylden :D

Hil Ryger D

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg vil mene at der er en risiko ved alt, og bland andet alkohol har givet mig syntomer på psykisk ubehag. Men sålænge det ikke påvirker mig så vil jeg da blive ved med at ryge. Desuden ser jeg det som endnu et propaganda-trick :roll:

men lad os da tage den hurtigt: Er der nogle der har følt "psykoserne" som konsekvens af rygning?

Titel: er
Junior medlem

er

Senest rettet af dayofphoenix 16 sep 2007 10:57, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

dayofphoenix skrev:
Søren Putte skrev:
men lad os da tage den hurtigt: Er der nogle der har følt "psykoserne" som konsekvens af rygning?

Nej. I øvrigt åndsvag undersøgele, hash bliver aldrig stoppet det ved alle, lad det nu bare være sådan; brug tiden på noget fornuftigt.

Bare fordi noget ikke bliver stoppet betyder det da ikke at man ikke skal undersøge dets virkninger; stram op.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

jeg lider selv af skizofreni og deprassion og har røget tæt i lidt over et år jeg har ikke mærket nogle dårlige sider hvad dette angår faktisk vil jeg sige det har gjordt min dag lidt nemmere...vil ikke sige det ikke kan lade sig gøre men min erfaring er at når jeg er lidt nede over noget og jeg så ryger er det sq lidt nemmere at hive mig selv op :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]