Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 00:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Er paranormale evner virkelige?
Jeg ved, de er virkelige (har personligt oplevet dem) 24%  24%  [ 13 ]
Jeg tror, de er virkelige/ved det ikke 37%  37%  [ 20 ]
Jeg tror ikke, de er virkelige/ved det ikke 22%  22%  [ 12 ]
Jeg ved, de ikke er virkelige 17%  17%  [ 9 ]
Afgivne stemmer : 54
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her
Jeg håber, at det er det rigtige forum, jeg poster tråden i.

Hvad mener i om det para-normale (telepati, telekinese, ESP, ud-af-kroppen oplevelser osv.)? Er det en omgang overtroisk fup eller reélt nok? Noget i har nogen erfaring med? Teorier om hvorfor og hvordan?

Nogle mener, at det kan tilskrives manipulation af chi/ki/prana/etc., - feks. indenfor (klassisk) yoga menes det, at man kan opnå flere forskellige siddhi'er (som jeg vil kalde en slags paranormale evner - se http://www.dlshq.org/download/kundalini.htm#_VPID_116) ved at kontrollere pranaen i nadierne (meget ligesom meridian baner) og rejsning af kundalini-kraften igennem chakraerne.

Andre mener, at det kan tilskrives illusion, "cold reading" og andre tryllekunster 'tricks'. - i.e fup.

Hvad mener du? Udbyb gerne dit svar med en post.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Er klart tilhænger af parapsykologien.

Hvis der er mere mellem himmel og jord så er det er ihvertfald med på min liste.

Kender mange der har haft oplevelser med det og har også selv prøvet det. Om jeg vil kalde det empati, telepati eller blot overanalyse ved jeg ikke. Men tror helt klart på at vores hjerner kan mere end vi lige går og tror og at de er under en udvikling som har meget at lære endnu.

Titel:
Dedikeret medlem

Interessant emne, håber jeg kan lære noget af folk der kan byde mere ind end jeg. Har stemt at jeg tror de er rigtige/ved ikke, eftersom jeg mener at ud af kroppen oplevelser er reele nok. Jeg dog ikke nok emnet til at udtale mig om andre paranormale evner.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Som jeg også har ytret i en anden tråd, mener jeg, at disse fænomener kan tilskrives den del af virkeligheden vi ikke kan sanse og derfor ikke fatter noget af. Nogen er måske født med evner der gør det muligt for dem at bevæge sig lidt i denne "verden", andre kan lære det.

Til gengæld mener jeg også, at der findes masser af fupmagere, der fucker det op for dem der måske virkelig kan noget.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Psykonautisme skrev:
Jeg håber, at det er det rigtige forum, jeg poster tråden i.

Hvad mener i om det para-normale (telepati, telekinese, ESP, ud-af-kroppen oplevelser osv.)? Er det en omgang overtroisk fup eller reélt nok? Noget i har nogen erfaring med? Teorier om hvorfor og hvordan?

Nogle mener, at det kan tilskrives manipulation af chi/ki/prana/etc., - feks. indenfor (klassisk) yoga menes det, at man kan opnå flere forskellige siddhi'er (som jeg vil kalde en slags paranormale evner - se http://www.dlshq.org/download/kundalini.htm#_VPID_116) ved at kontrollere pranaen i nadierne (meget ligesom meridian baner) og rejsning af kundalini-kraften igennem chakraerne.

Andre mener, at det kan tilskrives illusion, "cold reading" og andre tryllekunster 'tricks'. - i.e fup.

Hvad mener du? Udbyb gerne dit svar med en post.

Ja, du har postet i det rigtige forum :wink:

Men... hvis du vil have folk til at svare på dine spørgsmål, tror jeg at du er nødt til at forsøge at definere, PRÆCIS hvad du mener med "det para-normale (telepati, telekinese, ESP, ud-af-kroppen oplevelser osv.)".

Prøv f.ex. at beskrive, om det er fænomener der overholder fysikkens love, men "bare" ikke forstås af mennesker¨, da vores fornuft er begrænset, om det er fænomener der "bryder" fysikkens love, eller noget helt tredje.

Før man går i gang med at diskutere et begreb (f.ex. "det paranormale") er det ret vigtigt, at folk er enige om hvad begrebet betyder, så man ikke bruger tid/energi på at diskutere en masse pga. sproglige misforståelser.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ja de findes. tillad mig at citere mig selv:

"er verden andet end konstant handling? skaber ritualet ikke virkeligheden? vaelger den fri vilje ikke ritualet? er virkeligheden saa ikke valgfri?"

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvad angår ud-af-kroppen oplevelser, har det direkte kontakt til et bestemt område i hjernen. En gruppe forskere har bevist, at ved stimulering af et bestemt område i hjernen fremkaldes disse oplevelser. Så intet overnaturligt i det.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Treasure skrev:
Hvad angår ud-af-kroppen oplevelser, har det direkte kontakt til et bestemt område i hjernen. En gruppe forskere har bevist, at ved stimulering af et bestemt område i hjernen fremkaldes disse oplevelser. Så intet overnaturligt i det.

Ehm, og???... Self. er ud af kroppen oplevelser naturlige, hvad skulle de ellers være. Hvad er overnaturligt?.....
Et bestemt område af din hjerne tager sig af din visuelle opfattelse af verden, det betyder vel ikke at verden ikke eksisterer uden for din hjerne eller at den er "overnaturlig".

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her
Zarathustra skrev:
Prøv f.ex. at beskrive, om det er fænomener der overholder fysikkens love, men "bare" ikke forstås af mennesker¨, da vores fornuft er begrænset, om det er fænomener der "bryder" fysikkens love, eller noget helt tredje.

Jeg tror selv, at de (paranormale evner) må følge en eller flere love. Dog behøver det ikke at være fysikkens love, som de er nu. Det ville ikke undre mig, hvis evnerne endte med at skulle forklares ud fra et østeligt perspektiv/opfattelse/love mht. energibaner m.m (http://www.yoga.dk/artikler/alle_numre_af_bindu/bindu_21/psykisk_energi).

Om det bryder eller bekræfter fysikkens love, ved jeg ikke rigtig (og jeg kan, i sagens natur, ikke komme med andet end et gæt). Men et eller andet sted synes jeg ikke, at det siger så meget eller er så vigtigt, hvorvidt de brydes eller ej. - Fysikkens love er jo ikke nødvendigvis 'evige', 'rigtige' og altid gældende. De er sat op som hjælp for os til at forklare den verden, vi umiddelbart kender. Skulle det ske, at et givent paranormalt fænomen modbeviste en lov, må loven 'bare' revideres, så den stemmer overens med det nye verdensbillede og erfaring. Jeg tror ikke på, at alle vores fysiske love er endegyldige, da vi ikke ved alt (og har endegyldig viden) om universet. Jo mere vi lærer om universet (f.eks. paranormale evner), jo tættere kan vi komme på 'endegyldige' love der beskriver det. En sådan revidereing af div. opfattelser og love har der været op igennem historien, og jeg regner da med, at den fortsætter.

ESP, telepati, intuition m.m er underlige størrelser, der er svære at bevise overfor andre. De kan også bare tilskrives 'tilfælde' og gæt af den, som ikke oplever. Telekinese derimod, mener jeg, er en mere håndfast størrelse, der nemmere ville kunne 'agere bevis'; Er der nogen, som har oplevet, at de (eller nogen andre) har kunnet få et objekt til at levitere og/eller bevæge sig uden at have fysisk (kropslig) kontakt med det? Videoer med eksempler (jeg ved ikke, hvor meget man skal sætte sin lid til deres autencitet) kan findes på http://www.psipog.net

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Åndsamøbe skrev:
Treasure skrev:

Ehm, og???... Self. er ud af kroppen oplevelser naturlige, hvad skulle de ellers være. Hvad er overnaturligt?.....
Et bestemt område af din hjerne tager sig af din visuelle opfattelse af verden, det betyder vel ikke at verden ikke eksisterer uden for din hjerne eller at den er "overnaturlig".

Det betyder det er en FUCKING ILLUSION i din hjerne.

Man har skam lavet videnskabelige forsøg med OoB oplevelser. Et forsøg gik ud på at man fik en række menesker, der påstod de havde evnen til at "gå" ud af kroppen under meditation, til at forsøge sig under kontrollerede forhold.

Man placerede personen i et lukket rum, over ham hang der en plade, hvor på der lå en seddel med en enkelt sætning skrevet i blok bogstaver.

Dem med "evnerne" skulle så stige ud af kroppen, op og læse sedlen, så når de kom ud af trance skulle de fortælle hvad der stod på den.

Sjovt nok, påstod de alle, at de var kommet ud af kroppen, havde set sedlen, men et eller andet havde forhindret dem alle i at læse det.

Sjovt nok, så selv når der IKKE lå en seddel, påstod de at de havde set sedlen, men bare ikke kunne læse hvad der stod på den.

Sjovt nok, så selv når der lå en PIZZA istedet for en seddel, påstod de alle sammen at de havde set en seddel.

Det er selvfølgelig ikke et abselut bevis for at OoB er umuligt, men det dis krediterer det bestemt.

Der er lige så mange beviser for at jeg er skaberen af denne jord, som jeg skabte sidste torsdag, som der er beviser for jeres underlige påstande.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilfældig Fyr skrev:
Åndsamøbe skrev:
Treasure skrev:

Det betyder det er en FUCKING ILLUSION i din hjerne.

Man har skam lavet videnskabelige forsøg med OoB oplevelser. Et forsøg gik ud på at man fik en række menesker, der påstod de havde evnen til at "gå" ud af kroppen under meditation, til at forsøge sig under kontrollerede forhold.

Man placerede personen i et lukket rum, over ham hang der en plade, hvor på der lå en seddel med en enkelt sætning skrevet i blok bogstaver.

Dem med "evnerne" skulle så stige ud af kroppen, op og læse sedlen, så når de kom ud af trance skulle de fortælle hvad der stod på den.

Sjovt nok, påstod de alle, at de var kommet ud af kroppen, havde set sedlen, men et eller andet havde forhindret dem alle i at læse det.

Sjovt nok, så selv når der IKKE lå en seddel, påstod de at de havde set sedlen, men bare ikke kunne læse hvad der stod på den.

Sjovt nok, så selv når der lå en PIZZA istedet for en seddel, påstod de alle sammen at de havde set en seddel.

Det er selvfølgelig ikke et abselut bevis for at OoB er umuligt, men det dis krediterer det bestemt.

Der er lige så mange beviser for at jeg er skaberen af denne jord, som jeg skabte sidste torsdag, som der er beviser for jeres underlige påstande.

Du misforstod hvad Åndsamøbe skrev (Ret mig endelig hvis det er forkert kære Åndsamøbe). Han mente ikke at ud af kroppen oplevelser er reelle i den forstand at du/dig/din sjæl/whatever forlader kroppen. De er blot ligeså naturlige/reelle som din opfattelse af et bord, da det jo også kun er noget der sker oppe i dit hovede.

I en ud af kroppen oplevelse kan man IKKE flyve rundt og se den rigtige verden. Man kan kun se det der eksisterer i ens hoved.

Så i er skam enige. Det er en FUCKING ILLUSION i din hjerne, som du ville have sagt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psykonautisme skrev:
Zarathustra skrev:

Jeg tror selv, at de (paranormale evner) må følge en eller flere love. Dog behøver det ikke at være fysikkens love, som de er nu. Det ville ikke undre mig, hvis evnerne endte med at skulle forklares ud fra et østeligt perspektiv/opfattelse/love mht. energibaner m.m (http://www.yoga.dk/artikler/alle_numre_af_bindu/bindu_21/psykisk_energi).

Om det bryder eller bekræfter fysikkens love, ved jeg ikke rigtig (og jeg kan, i sagens natur, ikke komme med andet end et gæt). Men et eller andet sted synes jeg ikke, at det siger så meget eller er så vigtigt, hvorvidt de brydes eller ej. - Fysikkens love er jo ikke nødvendigvis 'evige', 'rigtige' og altid gældende. De er sat op som hjælp for os til at forklare den verden, vi umiddelbart kender. Skulle det ske, at et givent paranormalt fænomen modbeviste en lov, må loven 'bare' revideres, så den stemmer overens med det nye verdensbillede og erfaring. Jeg tror ikke på, at alle vores fysiske love er endegyldige, da vi ikke ved alt (og har endegyldig viden) om universet. Jo mere vi lærer om universet (f.eks. paranormale evner), jo tættere kan vi komme på 'endegyldige' love der beskriver det. En sådan revidereing af div. opfattelser og love har der været op igennem historien, og jeg regner da med, at den fortsætter.

ESP, telepati, intuition m.m er underlige størrelser, der er svære at bevise overfor andre. De kan også bare tilskrives 'tilfælde' og gæt af den, som ikke oplever. Telekinese derimod, mener jeg, er en mere håndfast størrelse, der nemmere ville kunne 'agere bevis'; Er der nogen, som har oplevet, at de (eller nogen andre) har kunnet få et objekt til at levitere og/eller bevæge sig uden at have fysisk (kropslig) kontakt med det? Videoer med eksempler (jeg ved ikke, hvor meget man skal sætte sin lid til deres autencitet) kan findes på http://www.psipog.net

Jeg kan ikke andet end at give dig ret min gode ven. Da fysikkens love LANGT FRA er endegyldige og ikke kan beskrive alle fænomener kan man ikke bruge dem til at beskrive det paranormale. Man må derfor finde andre "love" til dette, som du også selv siger.

Jeg mener derfor at disse fænomener sagtens kan være virkelige, men da jeg ikke har sat mig nok ind i tingene, vil jeg ikke kunne forklare om hvilke "love"/"regler", der kan beskrive dem.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

i er sjove.

hele vores virkelighed er en illusion som vores hjerne skaber, saaa hvordan nogle oplevelser kan vaere mere gyldige end andre er beyond me.

verden er helt flydende, og vi kan selv bestemme vilken vej stroemmen skal vende.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

det her radioprogram siger det hele: mms://wms.dr.dk/storage/p1/oldreal/eksi ... 041030.wma

Titel:
Insane psychedelia user!

Seth -> Det er nemt nok at være påståelig, men kan du bevise, at virkeligheden er en illusion skabt af hjernen?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Treasure skrev:
Seth -> Det er nemt nok at være påståelig, men kan du bevise, at virkeligheden er en illusion skabt af hjernen?

Den diskussion hører til i tråden om "solipsisme" (også dette forum).

Hvis I vil diskutere, om omverdenen eksisterer uafhængigt af jeres bevidstheder, så gør det derovre.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

men zara, de paranormale faenomener er jo ubrydeligt bundet sammen med det neurologiske faenomen vi kalder virkelighed! saa hvis man vil diskutere dem maa man ogsaa diskutere virkelighedens natur!

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvordan ved du at de hænger "ubrydeligt sammen" med det neurologiske fænomen vi kalder virkelighed? Som sagt, det er let nok at være påståelig, men hvordan vil du nogensinde bevise det?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

seth skrev:
men zara, de paranormale faenomener er jo ubrydeligt bundet sammen med det neurologiske faenomen vi kalder virkelighed! saa hvis man vil diskutere dem maa man ogsaa diskutere virkelighedens natur!

Denne kritik skal forstås konstruktivt. Seth. Du irriterer mig meget, da du hele tiden skriver, som har du svaret på alt. Du har fundet svaret, så vi uvidende fæ forstår ingenting. Hvis du virkelig var oplyst ville du næppe sidde på dette forum! Ved at agere så "oplyst" som du gør, gør du dig selv til det stik modsatte.

Ingen sure miner, blot min mening :D

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg har svaret tror de eksisterer men ved ikke med sikkerhed.
Det er jo et emne der kommer mere og mere op i medierne, og syntes det springer frem med folk som mener de besidder disse evner.

Men anyway har selv haft nogle vibrationer eller følelser som jeg ikke havde helt kontrol over. De gik ud på følgende; Jeg sidder og ryger en go pind sammen med et par af mine venner pludseligt ud af det blå får jeg en tanke om at jeg snart skal i biografen og se Pirats of the caribbian, inden filmen stopper med at blive vist i biografen. Hvorefter en af mine venner 2 sekunder efter begynder at snakke om filmen osv uden jeg har sagt en lyd blot tanker. Et andet eksempel er dette:
Jeg har ikke set en af mine venner et stykke tid, står og tænker på personen i metroen (masse tanker) pludseligt ringer min telefon og det er min ven i røret jeg ikke har snakket med i flere måneder som åbenbart også har tænkt på mig i samme øjeblik taget telefonen og ringet.

Disse oplevelser har jeg haft mange af. Hvilken kategori jeg vil placere dem under ved jeg ikke helt. Det kunne jo være tilfældighed, men syntes jeg har oplevet dem mange gange..

Hvis jeg skulle prøve at beskrive telepati, intuition whatever, vil jeg også tro at det har noget med det østelige perspektiv. Altså en slags energi der åbenbart på en eller anden måde er forbundet mellem mennsker. Tror denne energi er stærkest mellem folk der har stærke følelser for hinanden altså eks. familie, kæreste nære venner.

Just my point of view.. :idea:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]