Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 12:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Hvor synes du aldersgrænsen for køb og brug af cannabis skal/burde gå?
15 år 8%  8%  [ 9 ]
16 år 15%  15%  [ 18 ]
18 år 58%  58%  [ 68 ]
20 år 6%  6%  [ 7 ]
21 år 13%  13%  [ 15 ]
Afgivne stemmer : 117
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jeg må os tvivle, men han lyder godt nok sej

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
2Cool4School!!!

Titel:
Junior medlem

DeHades skrev:
Machavelli skrev:
fuck jeres aldersgrænse.
jeg er selv 14 år og ryger som en skårsten.
efter min tid på norvang og diverse ting har jeg været nødsaget til at ryge for ikk at gå helt ned.

jeg vil skide på aldersgrænse, folk må selv vælge.
nogen kan tåle det, nogen kan ikk.
nogen har behov for det, nogen har ikk.
det er altid forskelligt fra person til person.

cannabis har jeg nu røget i snart 2 år.
og jeg ved ikk hvor jeg havde været den dag idag hvis jeg ikk havde startet med at ryge.

Jeg er i tvivl om hvorvidt det indlæg skal tages seriøst...

jeg har bare min måde at udtrykke mig på.
det er latterligt det med en aldersgrænse.
jeg vil væde med at der selv er folk på 12 år der føler sig nødsaget til at ryge på grund af diverse problemer.

Titel:
Junior medlem

Portuz skrev:
jeg må os tvivle, men han lyder godt nok sej

tssh. det har ikk en skid med at være sej at gøre mester
vi ka ikk alle sammen leve som en blomme i ægget.
men tvivl så meget du vil for min situation har været sådan og det jo ikk ligefrem noget jeg har været stolt af. prøver bare at danne et billed af hvorfor man skal stikke den aldersgrænse skråt op i røven fordi der er nogen som mig der har været nødsaget til at ryge den fede for ikk at blive sindssyg.

Portuz skrev:
2Cool4School!!!

forstå mig ret. jeg skrev ikke det der for at føle mig anerkendt.
og hvorfor i alverden sku jeg gøre det over et forum.
vi diskuttere ting, jeg har min måde at udtrykke mig på,
i har jeres. Hvis jeg har lyst til at sige Fuck så siger jeg fuck
det har ikk en skid med at være sej at gøre.
Fuck jeres aldersgrænse pis. og hvis jeg skal gentage gør jeg det med glæde.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
@Machavelli:
Så du mener altså seriøst at enhver knejt på 12-14 år skulle kunne købe hash?
Rusmidler er ikke en vej ud af nogle problemer, men det skal du nok opdage på et tidspunkt. Hvis du har så massive problemer som du giver udtryk burde du snakke med en professionel, en psykolog eller psykiater, men disse kan kun hjælpe dig hvis du selv er indstillet på det. Vi er så heldige at vi lever i et land hvor det er muligt at få alskens hjælp, man skal bare spørge, så lad være med at bruge dit liv som en undskyldning for et misbrug. Du har selv et ansvar og det bør du tage alvorligt, for det er holdninger som dine der dæmoniserer rekreativ brug af cannabis i mange folks øjne.
Ud fra dit sprog fornemmer jeg at du ikke er typen der er interesseret i at snakke med psykologer og den slags, men de kan faktisk være rigtigt gode at have, så jeg vil i højeste grad anbefale dig at få en hurtigst muligt, så du kan få vendt dit liv til det bedre.
Det kan lade sig gøre, men det kræver at du selv gør noget. Hvis du ikke vil det må du jo fortsætte i dit nuværende spor og det tror jeg bestemt ikke ender godt.
Man bør ikke tage stoffer for at flygte fra virkeligheden, men for at opleve den mere intenst.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Machavelli:

Jeg synes ikke du ska fucke vores aldersgrænse :P
Jeg tror da de fleste af os respekterer dine ytringer, men jeg tror tråden går mest ud på, hvad der ville være hensigtsmæssigt hvis det skulle lovliggøres, og det går ud på hvad der er fornuftigt, og hvad der er fornuftigt at signalere.
Det er ufornuftigt at signalere at det er okay for 14 årige at ryge. Jeg siger ikke at det IKKE er det, jeg siger bare at der er mange 14 årige der har bedst at at vente til de er 18. Men kan sagtens være du har fint af det som du har det, men der er jo altid enkelteksempler :)

Jeg respekterer ihvertfald din mening, og synes det er lidt ladt folk skal skrive 2cool og sådan noget... men jeg kan sagtens forstå dem, da man godt kan misfortolke dit indlæg så det lyder som om du gerne vil være sej.

HopIFjorden: Jeg har faktisk hørt fra mange at de ikke blev skæve første gang, og det har både været folk der røg cigaretter og ikke, så må man jo formode de har inhaleret. Det er lidt ligesom med kokain tror jeg, virkede ikke på mig de første par gange jeg prøvede, gjorde hash vidst egentlig heller ikke.

OT: Jeg har stemt 18. Røg første gang som 14-15 årig, og jeg tror egentlig jeg ville have haft godt at at vente et par år... men på den anden side kan man altid argumentere for de gode sider, så er lidt splittet :roll:

Titel:
Junior medlem

DeHades skrev:
@Machavelli:
Rusmidler er ikke en vej ud af nogle problemer, men det skal du nok opdage på et tidspunkt. Hvis du har så massive problemer som du giver udtryk burde du snakke med en professionel, en psykolog eller psykiater, men disse kan kun hjælpe dig hvis du selv er indstillet på det. Vi er så heldige at vi lever i et land hvor det er muligt at få alskens hjælp, man skal bare spørge, så lad være med at bruge dit liv som en undskyldning for et misbrug. Du har selv et ansvar og det bør du tage alvorligt, for det er holdninger som dine der dæmoniserer rekreativ brug af cannabis i mange folks øjne.
Ud fra dit sprog fornemmer jeg at du ikke er typen der er interesseret i at snakke med psykologer og den slags, men de kan faktisk være rigtigt gode at have, så jeg vil i højeste grad anbefale dig at få en hurtigst muligt, så du kan få vendt dit liv til det bedre.
Det kan lade sig gøre, men det kræver at du selv gør noget. Hvis du ikke vil det må du jo fortsætte i dit nuværende spor og det tror jeg bestemt ikke ender godt.
Man bør ikke tage stoffer for at flygte fra virkeligheden, men for at opleve den mere intenst.

Cannabis er et læge-middel i mine øjne,
hvis den person på de 12-14 år ikke ved hvad han eller hun skal gøre ved sig selv og er helt ude på dybt vand, er cannabis en mulighed.
selføjelig har det en forskellig effekt fra person til person.
og som jeg sagde før. Nogen kan tåle det, andre kan ikk.
Jeg kan kun tale udfra mine oplevelser.
Og tro mig jeg har set mennesker hvor jeg har tænkt:
Fuck man hvorfor ryger den person sig ikk en ordenlig pind.
Eksempel vis folk jeg har været på norvang med,
folk på min alder der er blevet proppet op med norvangs lorte medicin og kanyler og jeg ved ikke hvad, tro mig deres liv bliver aldrig ALDRIG det samme igen, de skær i sig selv konstant derinde og selvmords tanker og jeg ved ikk fucking hvad, havde man stukket en joint i kæften på dem havde det ikk været tilfældet! fordi at skade mig selv når jeg er skæv er nok det sidste jeg har lyst til når jeg er basked.

og med hensyn til det med psykolog: Nej, jeg skal aldrig i mit liv til nogen psykolog igen. Og fordi man ryger den fede i en ung alder betyder ikke altid at være fordi man vil flygte fra virkeligheden, måske er tingene bare så langt ude så du ikke ville kunne håndtere din sag uden at få lidt ro på nerverne.

Titel:
Dedikeret medlem

Machavelli skrev:
DeHades skrev:
@Machavelli:

hvis den person på de 12-14 år ikke ved hvad han eller hun skal gøre ved sig selv og er helt ude på dybt vand, er cannabis en mulighed.
folk på min alder der er blevet proppet op med norvangs lorte medicin og kanyler og jeg ved ikke hvad, tro mig deres liv bliver aldrig ALDRIG det samme igen, de skær i sig selv konstant derinde og selvmords tanker og jeg ved ikk fucking hvad, havde man stukket en joint i kæften på dem havde det ikk været tilfældet! fordi at skade mig selv når jeg er skæv er nok det sidste jeg har lyst til når jeg er basked.

og med hensyn til det med psykolog: Nej, jeg skal aldrig i mit liv til nogen psykolog igen. Og fordi man ryger den fede i en ung alder betyder ikke altid at være fordi man vil flygte fra virkeligheden, måske er tingene bare så langt ude så du ikke ville kunne håndtere din sag uden at få lidt ro på nerverne.

Har du overhovedet læst teksten?? Fuck man hvorfor ryger den person sig ikke en ordentlig pind? Måske fordi at pind = midlertidig løsning på problemet. Midlertidig løsning = bedre tilstand I RUSEN. Bedre tilstand i rusen = opsøg det igen, opsøg igen = vane, vane kan fører til misbrug og misbrug er netop IKKE det cannabisrygere med et fornuftigt perspektiv ønsker.

Det var den korte måde at fortælle det på. Hvis man har et problem hjælper det ikke at udskyde det. Selv om rusen kan virke som om problemet er rejst langt bort og aldrig kommer igen, så er det der stadigvæk når du vågner op igen! Hvis folk vil ryge må de gøre det med måde, og ikke bruge det som en flugt fra virkeligheden...

:roll:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Machavelli: Har du så tænkt dig at ryge hele livet stort set hver dag da det hjælper så godt? det løser nemlig ikke problemerne som du selv siger, men det får det midlertidigt væk og når du ikke skal bruge psykologer på nogen måder, så er dit løsning vel rygning til du ikke kan inhalere mere?

Titel:
Junior medlem

Søren Putte skrev:
Machavelli skrev:
DeHades skrev:
@Machavelli:

Har du overhovedet læst teksten?? Fuck man hvorfor ryger den person sig ikke en ordentlig pind? Måske fordi at pind = midlertidig løsning på problemet. Midlertidig løsning = bedre tilstand I RUSEN. Bedre tilstand i rusen = opsøg det igen, opsøg igen = vane, vane kan fører til misbrug og misbrug er netop IKKE det cannabisrygere med et fornuftigt perspektiv ønsker.

Det var den korte måde at fortælle det på. Hvis man har et problem hjælper det ikke at udskyde det. Selv om rusen kan virke som om problemet er rejst langt bort og aldrig kommer igen, så er det der stadigvæk når du vågner op igen! Hvis folk vil ryge må de gøre det med måde, og ikke bruge det som en flugt fra virkeligheden...

:roll:

well. ved ikk om det bare er mig. Men min evne til at løse problemer er blevet forstærket ved brug af cannabis. Og det var ikke bare problemer der var "midlertidlig løst". Det er problemer der er kommet ud af mit hoved for evigt og som har givet mig rum til at tænke fremad.
Man blir selføjelig nød til at se problemet i øjnene, men der er mere behagelige måder at gøre det på. Forstår du hva jeg mener?

Titel:
Junior medlem

Portuz skrev:
Machavelli: Har du så tænkt dig at ryge hele livet stort set hver dag da det hjælper så godt? det løser nemlig ikke problemerne som du selv siger, men det får det midlertidigt væk og når du ikke skal bruge psykologer på nogen måder, så er dit løsning vel rygning til du ikke kan inhalere mere?

Nu kan jeg ikke spå fremtiden da jeg desværre ikke er et orakel :p.
Men tror sku nok aldrig jeg stopper helt med cannabis rygningen,
jeg kommer selføjelig til at have mine pauser indimellem men det tror jeg næppe sætter en stopper for min enorme glæde til cannabis, og jeg syns det synd at der er så mange der render rundt med de mest fucked up tanker dag ind og dag ud og ikke for lidt ro på nerverne til at ku tænke tingene ud stille og roligt, uden alt det stress og lignene pis.

Men ja når jeg bliver de 60-70 år sidder jeg formentlig nok med en phillie gar stoppet i kæften.
Men hvis jeg føler jeg har det bedst sådan, så er det bedste vel nok at det er sådan for mig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Det er fucked up at der er så mange der render med dårlige tanker hele tiden, men cannabis er absolut ikke en løsning. Der er intet kemikalie der virker på den slags hvis ikke det bliver brugt i forbindelse med en eller form for terapi der kan afdække grundene til at man har de tanker. Jeg kan ikke forstå hvorfor du er så hurtig til at afvise psykologer. Hvis du ikke kan lide din psykolog, så bed om en anden. Men som jeg har sagt før så kan en psykolog kun hjælpe dig hvis du selv er indstillet på at blive hjulpet og hjælpe dig selv. Den kurs du er inde på nu er uholdbar i længden, så hvorfor ikke gøre noget ved den nu hvor du har tiden til det? Min vurdering er at du er i er i en stor risiko for at udvikle nogle meget mere alvorlige misbrug, for der findes ting derude der får dig til at glemme meget bedre end cannabis, men dem håber jeg da aldrig du opdager.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Stemte 18.

Fordi der blive man myndig. Var tæt på at stemme 21.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
18 = myndig.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg mener grænsen bør sættes ved den samme som den eksisterende grænse for alkohol. Altså 16 år.

Hashens risikoprofil er omtrent den samme eller bedre end alkoholens, så det ville være ulogisk at sætte den højere.

Det er, IMO, nytteløst at sætte grænsen til 18 eller 21. Det kan udelukkende tjene til at dem, der er for unge, vil bruge hash fordi det er "sejt" og signalerer at man er ældre end man er.

Desuden har vi set nok til det ene nytteløse forbud efter det andet, og jeg mener ikke at en kunstig høj aldersgrænse på 18-21 ville give den mindste effekt.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: esbjerg
har stemt 16 fordi der er man cirka færdig med folkeskolen så der kan selv vælge om det påvirker ens uddanelse..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Machavelli skrev:

Når man observerer børn i den alder, altså før de 15, ryge dagligt er det generelt et udtryk for, at vedkommende har alvorlige sociale, familiære og/eller mentale problemer. Hash forårsager ikke denne unges nutidige eller fremtidige problemer, det er nærmere et spørgsmål om, at hashen bliver brugt til selvmedicinering. For at ryge sig væk fra den ufattelige mængde af shit, som personen på en daglig basis må leve med.

Selv om hash ikke har forårsaget alle problemerne, kan det være en medicin med bivirkninger, for hashen kommer nemt til at fastholde den unge i sine problemer. Hvis en ung fra f.eks. sit 13.-18. år coper med den daglige stress og nerverne ved at gå rundt i en konstant rus, så er det 5 år, hvor der typisk ikke sker den nødvendige udvikling for at blive et stærkt og velfungerende individ.

Man ved statistisk, at de unge rå-rygere for hele 82% går ud af folkeskolen uden kvalifikationer omkring 9. klasse. Unge under 15, der ryger igennem, bør ganske enkelt sætte samtlige alarmklokker igang med at ringe. Ikke pga. HASHEN, men fordi det er så ufattelig sikker en statististisk indikation af en ung med store problemer.

Man ved derfor også, at det ikke alene ville hjælpe at fjerne hashen fra den unge eller afvænne vedkommende. For de massive sociale problemer ville bestå og igen og igen skabe tilbagefald til hash(mis)bruget (selvmedicineringen).

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Jeg vil vælge 18 også selvom det ville have tvunget mig til at begår kriminalitet var vist mellem 16-17 da jeg røg de første gange. måske endda først 21, arg venter med at stemme skal lige tænke.

Titel:
Dedikeret medlem

18 eller 21, man begynder jo så smat at fatte noget i den alder.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]