Hey Portuz

, du er sikkert en flink type (med-mindre du bekæmper folk's ret til at bruge narko efter eget ønske), men dine argumenter om irak-krigen er jeg altså nødt til at skyde hensynsløst på.
Portuz skrev:
DK er igang med en hjemtrækning om du vil det eller ej, det du gør nu er du ordkløver det, det er svært for mig at komme en et ordentligt grundlag fordi du er så negativt stillet overfor det hele.
Hvordan ka' _hjem_-trækning være det samme som at sende 50 soldater _ud_ til irak?
Det forstår jeg simpelthen ikke hvordan du ka' kalde en hjem-trækning. De ta'r jo ikke _hjem_, men _afsted_. Det er da ikke det samme?
Portuz skrev:
Man kan ikke "bare" finde et andet sted til en lejr, der findes også mange andre ting i den lejr(britisk) og flytter man den danske lejr, så skal der jo bare ligge nogle andre og blive skudt på og så simpelt kan det bare ikke stilles op. Det er jo heller ikke udelukkende danskerne som bestemmer hvor de skal ligge.
Du sagde følgende:
Portuz skrev:
Der udover er der jo stor forskel på hvor i lejren de kommer til at ligge mht angrebene fra luften, lejren er forholdsvis stor.
Det betyder vel at der er områder i lejren hvor de ka' ligge sikkert uden at blive beskudt?
Og så er det jeg spør' hvorfor de tidligere hold soldater ikke allerede havde lagt sig hen i dette sikre område.
Det nye hold 'observatører' har jo ingen våben med, såvidt jeg har forstået (hvordan ska' de egentlig forsvare sig selv?)
Portuz skrev:
Suttet pik på Bush? hvordan skal man opfatte det? undskyld, men det lyder lidt barnligt.
Det betyder bare at fogh er gået i seng med bush, dvs at han samarbejder (som den underkuede og mindre-værdige part (han er modtager mens bush er afsender))
Portuz skrev:
Måske begik de en fejl da de gik ind, men jeg ved at du ikke har været i landet
Hvor ved du det fra?
Portuz skrev:
Måske begik de en fejl da de gik ind, men jeg ved at du ikke har været i landet, så der er mange ting som du ikke ved noget om, som virkelig spiller en rolle. Ligemeget hvad, var det godt at "tage" deres leder af vejen, det land er så smadret så du slet ikke forstår det.
Det var ikke så smadret _før_ krigen begyndte i 2003. Uanset hvad man syntes om saddam, så var der ikke borger-krig i landet _før_ fogh, bush og blair startede deres angreb.
Portuz skrev:
landet har været i krig de sidste 30 år.
Nej det har ikke. Siden 1991 og frem til 2003 har der ikke været krig, men blokade (som ud-sultede de civile, og førte til korruption (olie-for-mad skandalen))
Portuz skrev:
Du kan sådan set ikke give skylden til 3 mennesker, der er jo mange som påvirker på mennesker til at give ordren til at "gå i krig" for dig er det bare nemt at have 3 personer at give skyld på.
Kære ven, det er de 3 der står med ansvaret for at gå i krig. Det er derfor de er stats-minister, premier-minister og præsident.
At ha' en sådan titel forpligter altså.
Hvis ikke lederen har ansvaret, hvem har så?
Man ka' ikke feje den slags af på embeds-mænd.
Portuz skrev:
At sidde i danmark og synes det hele er noget værre noget er virkelig nemt, hvis du selv var dernede ville din forståelse vokse betydeligt, men en god fart

for jo du har det godt hvor du er.
Min forståelse for hvad? Hvad er det jeg ville forstå hvis jeg tog til irak? At der er kaos? At der er borger-krig? At invasionen har skabt et kæmpe kaos og splittelse i irak? At invasionen har ført til at tusindvis af helt Uskyldige civile er blevet slået ihjel af krig og kaos?
Det jeg forstår er at de 3 ville af med saddam, og at de i deres hast-værk ikke tog hensyn til hverken sandhed (WMD'ere) eller den flok løver han havde i sit indelukke (de forskellige grupperinger af befolkningen, som nu slås) og som derfor slap ud da de afsatte saddam og efterfølgende åd halvdelen af landsbyen (borger-krigen der iøjeblikket koster Uskyldige livet hver eneste dag)
Og det jeg forstår er at nogen har ansvaret for at ha' sluppet disse løver fri. Også selvom det måske er sket Utilsigtet.
Hvis jeg gik ind i et cirkus og ved et Uheld kom til at vælte hegnet til en flok elefanter så de slap ud, så ville jeg ku' holdes ansvarlig for elefanterne's efterfølgende hærgen. Derfor ka' bush, fogh og blair også holdes ansvarlig for den efterfølgende borger-krig der kom fordi de angreb saddam.
Man ka' squ ikke starte en krig mod et helt land, og så efterfølgende pludselig ikke ha' noget ansvar for landet's de-route og kollaps.
_Dét_ er for barnligt, hvis noget er barnligt.