Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 23:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Deja vu
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Jeg har længe funderet over hvad dette begreb betyder/indebære.
Det er desværre længe siden jeg har oplevet et deja vu, men de seneste gange det er sket, har det været op til 4-6 sekunder ad gangen....hvor jeg har tænkt : wow, trippet, men samtidig møg irriterende at man jeg aldrig finder ud af hvor jeg har set det før. Det menes at størstedelen af deju-vu'er skal findes i de drømme man har haft, hvilket formentlig betyder at man kun har det i sin underbevidsthed og at hjernen ikke har beabejdet den pågældene situation endnu. Jeg kender næsten ingenting til det men synes det er meget interresant, er der nogen der har mere forstand på fænomenet evt. fra egne oplevelser så gør mig klogere..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Syntes ikke et deja vu er særligt mærkeligt. Som jeg har opfattet det er det en oplevelse hjernen genkender og sammenligner med en tidligere ligende situation, at deja-vu simpelt hen skyldes spredte ligheder mellem en nuværende og en tidligere svagt husket situation.

Men jeg er nok også bare en lyseslukker og ikke ekspert :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Så vidt jeg ved er det vist noget med at hjernen opfatter hvad der sker omkring en, men man er optaget af andre tanker, så når impulserne bliver behandlet i den bevidste del, er de allerede blevet behandlet ubevidst og ligger dermed i lagret, og så opstår følelsen af at man har set/oplevet det før.
Det var vist stadig kun en teori, jeg ved ikke om der er kommet nyt i sagen.
Ellers er Matrix-teorien stadig gyldig :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Déja vue er vildt mærkeligt.. med meget variende mellemrum, oplever jeg déja vue's så ofte at det til tider er ubehageligt..men det er ikke déja vue's som, ihvertfald mine venner, kender det. Det er som om jeg kan "forudsige" alt der sker, hvad der bliver sagt og gjort..andre har endda fanget mig i at mime præcis hvad de siger mens de siger det.
Det er kun et par uger siden jeg havde en 3-4 stykker..når det sker føles det som om temperaturen i min krop og hovede stiger voldsomt.

It's weeeird..

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Citat:
Déja vue er vildt mærkeligt.. med meget variende mellemrum, oplever jeg déja vue's så ofte at det til tider er ubehageligt..men det er ikke déja vue's som, ihvertfald mine venner, kender det. Det er som om jeg kan "forudsige" alt der sker, hvad der bliver sagt og gjort..andre har endda fanget mig i at mime præcis hvad de siger mens de siger det.
Det er kun et par uger siden jeg havde en 3-4 stykker..når det sker føles det som om temperaturen i min krop og hovede stiger voldsomt.

Er du sikker på at det er et dejavu du oplever? Prøv at se tråden om de paranormale.. Jeg får nemlig en nogenlunde tilsvarende oplevelse men er ret sikker på at det ikke er et dejavu.

Dette er hvad jeg opfatter som et dejavu..

http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=10 ... &id=8252_4

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
har tit oplevet et deja vu som umuligt ku ha været en lille glitch i hjernen..

har oplevet at jeg har ku forudsige ting mange sekunder før de skete og sådan en glitch ka man umulig ha i hjernen..

tit føles det somom jeg har drømt det hele og straks tænker nu sker der det og det og bagefter det, og så sker der så det jeg tænkte på..

Titel:
Medlem

DeHades skrev:
Så vidt jeg ved er det vist noget med at hjernen opfatter hvad der sker omkring en, men man er optaget af andre tanker, så når impulserne bliver behandlet i den bevidste del, er de allerede blevet behandlet ubevidst og ligger dermed i lagret, og så opstår følelsen af at man har set/oplevet det før.
Det var vist stadig kun en teori, jeg ved ikke om der er kommet nyt i sagen.
Ellers er Matrix-teorien stadig gyldig :wink:

Lyder logisk, for så er det derfor jeg oplever det rigtig meget på svampe. Der kan man jo sige at tankemylderet holder hjernen godt optaget. :idea:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
ConfusioN skrev:
har tit oplevet et deja vu som umuligt ku ha været en lille glitch i hjernen..

har oplevet at jeg har ku forudsige ting mange sekunder før de skete og sådan en glitch ka man umulig ha i hjernen..

tit føles det somom jeg har drømt det hele og straks tænker nu sker der det og det og bagefter det, og så sker der så det jeg tænkte på..

Sikker på at du har kunne forudse dem. For jeg har tit haft følelsen af at jeg vidste præcis, hvad der ville ske, og følelsen af at jeg ville kunne sige det før det skete, men uden egentlig at kunne det.

Først bagefter har jeg forstået, at jeg egentlig ikke kunne forudse noget.

Hvis dette ikke er tilfældet vil jeg ligesom den kære Guardian mene, at det ikke har været et deja-vu, men derimod noget para-normalt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
ja er sikker, har dog os' oplevet det du siger.. men ka tydeligt mærke forskel på de 2 når det sker ;)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:39, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har jo ingen forstand på hjernen, men jeg har hørt at deja-vú oftest er forårsaget af giftstoffer, der forhindrer hjernen i at opfatte det man sanser i en brøkdel af et sekund, så man rent faktisk har sanset det før man opfatter det.

Jeg får tit deja-vú efter McD mad - no shit.

Titel:
Insane psychedelia user!

Var det ikke en ide at være lidt skeptisk overfor ting du har hørt og lave lidt basal research før du spreder myter? ;) Hvis du i ren alvor siger at MacDonalds = gift, så har jeg bare én ting at sige: :lol:

Jeg tror, det du muligvis har hørt om, er teorien om at nogle neuroner exciteres med en forskudt timing, hvilket gør at får hjernen til at tro at den oplever et stimulus for anden gang, selvom den faktisk kun oplever én ting, men forsinket fra den ene kilde. Der er adskillige variationer af teorien, men den skulle ikke være særligt holdbar.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
"har tit oplevet et deja vu som umuligt ku ha været en lille glitch i hjernen..

tit føles det somom jeg har drømt det hele og straks tænker nu sker der det og det og bagefter det, og så sker der så det jeg tænkte på.."
Skrev ConfusioN

Her er mit indlæg fra det paranormale, jeg er fuldstændig enig.

Jeg vil altid se ting bevist sådan vestlig vidensskab stil, men når jeg tænker ordentlig over det har jeg selv nogle oplevelser, som jeg har en videnskabelig forklaring på, men jeg er ikke sikker på at den holder.
Området det drejer sig om er dejá vú, jeg havde som barn/teenager mindst 3 oplevelser af dejá vú .
Den jeg husker tydeligst og som var decideret skræmmende var under en dobbelt lektion i hjemmekundskab,hvor dejá vú'et ramte det mig:
Jeg vidste alt hvad der skete i det meste af af timerne før det skete - meget freaky - det var både hvad der blev sagt, hvem der havde hældt godt med x-stra salt og peber i nabo gruppens mad og hvem der sladrede.
Jeg havde simpelt hen oplevet det før kom frem til at det logiske var at det var sket i under drøm, hvor hjernen afprøvede diverse mulige fremtids muligheder og det er faktisk den bedste forklaring, som jeg har fundet.
Men det var helt ned i bagateller ting som ikke kan udregnes udfra logik eller statistik. Det var heller ikke sådan, at jeg løbende fik "at vide" det næste som sker er det og det, nej jeg vidste hvad der ville ske nu, samtidig kunne jeg se hvad der ville ske i slutningen af timen, men krævede meget fokus og holde fast i hvad der ville ske nu, så jeg kiggede ikke særlig meget frem ad i tiden.
Jeg troede jeg var ved blive skør, fordi det var over så lang tid og så virkeligt at jeg havde været der før lidt ærgerligt jeg ville egentlig gerne have set længere mod fremtiden, men tror ikke jeg havde modet dertil, hvilket sikkert også var grunden til at jeg fokuserede meget på det næste som ville ske,. Samtidig bekræftigede evnen sig selv hver gang jeg havde ret.
Jeg kan ikke huske præcist hvornår men knips og jeg havde mistet mit syn.
Gad nok og vide hvad det var for noget?
Andre der har prøvet noget lignende?

Senest rettet af hehēlios 20 sep 2007 01:05, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
Var det ikke en ide at være lidt skeptisk overfor ting du har hørt og lave lidt basal research før du spreder myter? ;) Hvis du i ren alvor siger at MacDonalds = gift, så har jeg bare én ting at sige: :lol:

Jeg tror, det du muligvis har hørt om, er teorien om at nogle neuroner exciteres med en forskudt timing, hvilket gør at får hjernen til at tro at den oplever et stimulus for anden gang, selvom den faktisk kun oplever én ting, men forsinket fra den ene kilde. Der er adskillige variationer af teorien, men den skulle ikke være særligt holdbar.

Jeg observerede tingen med McD maden, før jeg hørte om denne teori. Jeg ved ikke det store om deres mad. Som jeg også selv siger ved jeg ikke så meget på dette punkt. Bare rolig, jeg spiller ikke klog *bukker underdanigt* :D

Titel:
Junior medlem

Jeg får deja vu 1-10 gange om året, halvdelen af gangene aner jeg ikke hvor de kommer fra, men den anden halvdel af gangene kommer jeg efter noget tids brainstorming, efter ting der minder om, i tanke om det.

Jeg havde faktisk et her for noget tid siden i USA hvor vi kørte gennem nogle gader, pludselig kommer den der følelse af 'Jeg har været her før'. På højre side af er der lyskrydset et stort hegn, på de andre sider nogle bygninger, det er ret random men alligevel ved jeg at jeg har set det før. Jeg tænker, tænker, prøver at finde ud af hvor den underlige tanke kommer fra - så finder jeg den endelig. Det minder mig om et sted i et computer spil jeg engang spillede som 9-10 årig. :)

Det som nogle andre her siger, med at ens hjerne fucker up og sender det samme signal 2 gange lyder også meget sandsynligt i mine øre.
Det er ligesom om det ikke er hvad der sker man har oplevet før, men følelsen af det, følelsen af hvordan det er at være i den situtation på nøjagtigt det samme tidspunkt - ved ikke hvordan faen man skal forklare det.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Er der nogen af jer der har oplevet længerevarende deja-vu? Det er svært for mig at forklare, men det føles som om man hele tiden har oplevet det der sker før (og ikke bare en enkelt ting). Denne følelse varer så flere minutter.

Jeg har prøvet det på LSD, og under noget jeg mistænker for at være en mindre amfetamin-psykose. Det var ret ubehageligt begge gange.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
Er der nogen af jer der har oplevet længerevarende deja-vu? Det er svært for mig at forklare, men det føles som om man hele tiden har oplevet det der sker før (og ikke bare en enkelt ting). Denne følelse varer så flere minutter.

Når jeg oplever deja vues er det som regel på præcis denne måde. Flere minutter hvor man bare "VED" at man har oplevet det før, eller ihvertfald kan "forudsige" hvad folk vil sige osv.. også den damn heat in the head..

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Ok det lyder meget vildt.

Når jeg oplever "normalt" deja-vu er det bare et enkelt øjeblik jeg føler at jeg har oplevet før.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I den psykedeliske suppe^^
ofte når jeg får deja vu er det som et glimt i hovedet hvor jeg husker at det jeg laver eller det sted jeg er, er noget som jeg har drømt lang tid forinden. Ofte har det været steder jeg aldrig har været før og som jeg umuligt kunne have vidst hvordan så ud... men alligevel har jeg et klart billede i hovedet om at have været der før. det kan næsten være en spirituel følelse jeg får når jeg får deja-vu... på en gang fascinerende og lidt skræmmende. for hvor kommer synerne fra?

(måske har Doctoren været på Mc'en inden... det husker jeg dog ikke :D )

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Mine dejavu's er giver altid en ubehagelig følelse af at det hele vil gå galt.

Mine forældre oplevede en gang at min far sagde til min mor på en sommerdag: "Lige om lidt kommer der en dame med en paraply, og giver ham manden en flad", og ifølge mine forældre skete det 10-20 sekunder efter.

Det er dog første og eneste gang min far har oplevet noget lignende :)

Jeg oplevede dog selv engang et dejavu, på en cykeltur med en af mine venner, at noget var på færde. Jeg råbte han skulle stoppe fordi der ville komme en bil, hvorefter en bil få sekunder efter kom blæsende over hajtænder uden at have set noget.
Jeg skal dog ikke kunne sige om min hjerne har opfanget motorlyde, og så har givet mig fornemmelsen af at noget var galt, men det reddede ihvertfald min vens helbred :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]