Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 01:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

http://avisen.dk/ecstacy-giver-hjerneskader-ved-hoeje-rumtemperaturer-050807.aspx

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hmmm tror da ikke det kommer som nogen overraskelse for nogen her på siden? :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Mr.Ambient skrev:
Hmmm tror da ikke det kommer som nogen overraskelse for nogen her på siden? :)

Er det sandt? :P

Citat:
Den konklusion er Beatriz Goñi fra School of Pharmacy ved University of Navarra nået efter flere års forskning.

Det har garanteret været et par brandsjove år! :D

//blazR

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tjaaa, det er vel ikke noget nyt. :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Agrimush skrev:

Jfr. analysen på http://www.thedea.org/neurotoxicity.html er det ikke så specielt en nyhed, men det er nok samme forskning, de har skelet til (nu lader rotte-forskeren så til at være helt færdig?). Men det er 100% korrekt, at varme omgivelser - der kan give hedeslag - er en nødvendig komponent for at give hjerneskader.

Det drejer sig dybest set om en indlysende sandhed: at feber/ophedning/hyperthermia i sig selv kan give hjerneskader (og andre organskader). Når man indtager MDMA (og andre stimulanter som amfetamin) opheder det kroppen i sig selv, og får man så oveni et hedeslag, så går det helt galt.

Det skyldes med garanti ikke mindst at man bedøvet af MDMA'en, og derfor er man slet ikke opmærksom på sin krop. Men hedeslag - som man jo har set ved maratonløbere - kan i sig selv berøve hjernen evnen til at fatte, at noget er helt galt.

Desuden er MDMA og amfetamin jo doping, der kan presse utrænede mennesker til at danse hinsides deres normale fysiske form. Den slags døde Tour de France rytterne jo som fluer af, dengang de dopede sig med amf for at komme over Mont Ventoux.

Desuden må der vist være noget galt med artiklen på avisen.dk. Det er da i hvert fald ikke HYPOthermia, der giver skader. Hypothermia betyder "lav kropstemperatur" - altså under de 37. Hyperthermia er overophedning/feber.

Jeg har forsøgt på bedste vis - omend for nogen tid siden - at få disse ting med i vores wiki her på psy.

Titel:
Insane psychedelia user!

Undskyld, men jeg må lige indskyde at det hedder hypotermi/hypertermi på dansk, alt efter om der er tale om under- eller overophedning selvfølgelig. Jeg bemærkede godt fejlen i artiklen - det er simpelthen pinligt i betragtning af, at journalisten har en bachelorgrad indenfor molekylærbiologi. Hun fulgte nok ikke med i fysiologi-kurset :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak Phibes. Jeg er ikke stiv i de danske oversættelser af alle de engelske fagudtryk. Wikien skal nok blive rettet op ved lejlighed.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Dr. Phibes skrev:
Undskyld, men jeg må lige indskyde at det hedder hypotermi/hypertermi på dansk, alt efter om der er tale om under- eller overophedning selvfølgelig. Jeg bemærkede godt fejlen i artiklen - det er simpelthen pinligt i betragtning af, at journalisten har en bachelorgrad indenfor molekylærbiologi. Hun fulgte nok ikke med i fysiologi-kurset :roll:

Hun er sgu nok mere journalist, end (pseudo)scientist :cry:
...eller blot ukritisk...

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Og prøv at ligge mærke til de sjove kommentare fra hr. og fru jensen i bunden .... :lol:

Kirsten skriver:

Citat:
I lyder som om I alle har prøvet det, for hjerneceller har I da ikke for mange af!

Når man hører om unge mennesker der dør af det, er det nok et af de farligste stoffer overhovedet!

SELV cigaretter er ikke så farlige, jeg har røget siden jeg var 18 og nu er jeg 70, uden udsigt til snarlig afgang, så tænk Jer om når I går på diskotek!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg bliver helt indebrændt når jeg læser Kirstens indlæg; sig mig er hun dum???

MDMA: Folk er døde af det- konklusion : Verdens farligste stof

Cigaretter: Folk dør i tusind tal hvert år, lever som krøblinger, men JEG klarede den - konklusion : ufarligt.. ihvertfald bedre end Ecstassssi!!!!

Hun er for dum! smatso:D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Luca-main skrev:
Jeg bliver helt indebrændt når jeg læser Kirstens indlæg; sig mig er hun dum???

MDMA: Folk er døde af det- konklusion : Verdens farligste stof

Cigaretter: Folk dør i tusind tal hvert år, lever som krøblinger, men JEG klarede den - konklusion : ufarligt.. ihvertfald bedre end Ecstassssi!!!!

Hun er for dum! smatso:D

hvis man dør langsomt af det, er det ikke dødeligt... det da ikke så svært at forstå?!

også derfor jeg går ind for radioaktive sjovere i fødevare <3

Titel:
Dedikeret medlem

Kirsten skrev:
SELV cigaretter er ikke så farlige, jeg har røget siden jeg var 18 og nu er jeg 70, uden udsigt til snarlig afgang, så tænk Jer om når I går på diskotek!

er vel det samme som at sige:

Anonym skrev:
Jeg har taget stoffer jævnligt de sidste mange mange mange år, og jeg har ikke taget skade af det.

Ergo er stoffer bevist uskadelige!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I din lokale skov
Det er faktsik en rimlig nice debat der køre inde på den side der, og det er godt nok søndt at se hvor dumme og naive gamle folk er nu til dags (Hentyder til kirsten)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]