Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 maj 2025 23:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8700,where hope goes to die.
Jeg har nu efterhånden læst et par steder at folk har brugt svampe (LSD bl.a.),til en form for "behandling" for deres OCD. Jeg er dog selv MEGET tilbageholdende over for brug af psykedelika,da jeg på grund af min OCD,ikke ser mig selv som psykisk "stærk" eller stabil. Men jeg er stadig meget interesseret,i at høre om nogle af jer derude har haft succes med det? Eller det modsatte? Og hvordan har det hjulpet? Eller ikke hjulpet?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

DownerDaze skrev:
Jeg har nu efterhånden læst et par steder at folk har brugt svampe (LSD bl.a.),til en form for "behandling" for deres OCD. Jeg er dog selv MEGET tilbageholdende over for brug af psykedelika,da jeg på grund af min OCD,ikke ser mig selv som psykisk "stærk" eller stabil. Men jeg er stadig meget interesseret,i at høre om nogle af jer derude har haft succes med det? Eller det modsatte? Og hvordan har det hjulpet? Eller ikke hjulpet?

MAPS har en del om psilocybin og OCD. Jeg har tilladt mig lige at søge på sitet og så smide et link, så kan du selv læse lidt op på det. :)

http://www.google.com/search?sitesearch ... permail%2F

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det er hermed læst,men jeg kan stadig ikke forstå sammenhængen... :?: Har selv oplevet hvordan et meget mildt psykedelika som cannabis har forværret min sygdom... Ved selvfølgelig godt at det trykker på helt andre "knapper"...
Af samme grund ville jeg gerne høre om personlige erfaringer... Og hvordan at psilosybin så hurtigt kan "omvende" sygdommen? Det eneste jeg har oplevet,der "hjælper" på min OCD er diverse downere... Er af samme grund osse meget obs på ikke at udvikle et misbrug af disse! Så har ikke brug for HR-taler...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
DownerDaze skrev:
Det er hermed læst,men jeg kan stadig ikke forstå sammenhængen... :?: Har selv oplevet hvordan et meget mildt psykedelika som cannabis har forværret min sygdom... Ved selvfølgelig godt at det trykker på helt andre "knapper"...
Af samme grund ville jeg gerne høre om personlige erfaringer... Og hvordan at psilosybin så hurtigt kan "omvende" sygdommen? Det eneste jeg har oplevet,der "hjælper" på min OCD er diverse downere... Er af samme grund osse meget obs på ikke at udvikle et misbrug af disse! Så har ikke brug for HR-taler...

Diverse downere udskyder din sygdom, et stærkt psykedelika vil gøre dig i stand til at gennemskue dig selv, og derved også dine tvangstanker og tvangshandlinger. Spørgsmålet er bare, om du så vil være stærk nok til at acceptere det du bliver fortalt...

Senest rettet af Bergthora 21 aug 2007 18:56, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man mener, at der er et sammenhæng mellem OCD og serotonin. Psilocybin er et af de mange psykedelika, der går ind og arbejder med de serotinerge receptorer. Derfor mener mange forskere også, især udfra anekdoktale "beviser", at OCD-patienter kan have glæde af at prøve psilocybin, da de, under rusen, er i stand til at "smide" OCD-symptomerne midlertidig, og opleve verden og dem selv med meget få eller helt uden OCD-symptomer. Dette kan være en fordel i terapeutisk øjemed. Så OCD kan ikke bare fjernes fra den ene dag til den anden, men det kan bruges som terapeutisk værktøj i forbindelse med eks. kognitiv terapi, som mange OCD-patienter og psykologer/psykiatere arbejder med i dag.

Hvis du er interesseret i at bruge psilocybinholdige svampe i forbindelse med terapi, vil jeg råde dig til at læse grundigt op på stoffet, og herefter læse grundigt op på samtlige artikler herom fra MAPS.

Det med at downere "hjælper" er ikke helt sandt. De fleste OCD-patienter oplever, at OCD-symptomerne forsvinder, når man er på diverse depressanter, men dette skyldes kort og godt, at man undertrykker symptomerne, hvilket i nogle tilfælde kan være en større ulempe end en hjælp.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Til Kjær og Bergthora:Tak for svarene! :) Er godt klar over at downere ikke hjælper på OCD,derfor skrev jeg "hjælper" i gåseøjne.
Kunne ellers være fedt,hvis de gjorde! Dette skriver jeg fordi at min OCD p.t. ligger i den slemme del af skalaen. Derfor lyder det osse meget spændende med svampene! Det betyder dog overhovedet ikke at jeg vil "kaste mig ud i det". Jeg er lige præcis nervøs for,hvad jeg kunne komme til at se,altså et decideret badtrip... Der så kunne forværre min angst... Men er der nogen af jer der selv har OCD og erfaringer med svampe "behandling"?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har selv fået diagnosticeret OCD og har gjort stor nytte af psilocybinholdige svampe sammen med kognitiv terapi. At jeg så muligvis er blevet fejldiagnosticeret er en helt anden side af sagen, og jeg kan derfor ikke stå og sige, jeg har haft OCD, men jeg kan nævne, at jeg har haft mange lette til mellemsvære OCD-lignende symptomer, som psilocybinsvampe, MDMA og kognitiv terapi har hjulpet på. :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Min lillebror har OCD, han har dog ikke eksperimenteret med, hverken svampe eller andet, da han dog ikke er særlig gammel endnu. Fordi han lider af denne sygdom, har jeg da læst lidt om, hvad der kunne hjælpe ham, nu da jeg selv eksperimentere, dog af eksistentiel interesse.

Jeg har forstået på ham, og de læger der er tilknyttet ham, at det er standard at behandle OCD medicin, som går ind og arbejder med de serotinerge receptorer, og som kjær også påpeger, er det jo netop dette svampe gør.

Mht. din frygt for badtrip, vil jeg lige påpege overfor dig, at du nok ikke skal tage et psilocybin holdige svampe på eget initiativ, og mens du er på eget ansvar, eller sammen med et par venner. Det vil måske være behjælpeligt i et scenarie, hvor du får en psykiater med på ideen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tja... At få en psykiater med på ideén om at tage svampe lyder vidst mere end almindeligt optimistisk... He-he... :P
Jeg tror sgu osse bare at det bliver ved tanken... Synes endu ikke at jeg har noget info,der har substans nok til at jeg vil bevæge mig ud det...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]