Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 22:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Farven: BLÅ.
Medlem

Geografisk sted: Rodnet
jamen, goddag.

jeg sad og havde en tanke. hvorfor har svampe farver?
Ehh. jaa. nu er det specielt den blåfarve jeg vil ind på her da den er velkendt for mange her inde.

psylisobin svampe, alle cubensis sorter ihvertfald får blå pletter hvis man rør ved dem, jeg går udfra at det er en kemisk reaktion der sker når cellevæggene sprænges og måske "psylisobinen" kommer i kontakt med o2? men er det psylisobinen der giver den farven blå.???

så lige en post tidligere med indigo rørhat, mener da den bliver vist også rimelig kraftig blå ved udskæring, men er det psyliosobin?

Kan huske at jeg snakkede med en røver på et tidspunkt han sagde at det var blåsyre, som hvad jeg ved skulle være rimelig giftigt? var det en slem røver?

btw, fandt et billede af en blå svamp. Ganske flot og spiselig, men bliver man lam? for den er blå? :O ehh.Billede

Titel:
Dedikeret medlem

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic. ... light=blue

Titel:
Medlem

Citat:
The blueing is due to the oxidization of indole based substances in the fungus. -

hvad menes med indole based?
en oversætter giver indole, ordet ladhed.?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Indol - kemisk.

SN bliver ikke blå når man rør ved dem.

Titel:
Medlem

De farver vi ser omkring os, er lysbølger der bliver reflekteret af molekyler. Et blad er grønt pga. såkaldte kloroplaster (fotosynteseapparatet) i bladene, som indeholder klorofyl der reflekterer det grønne spektrum fra sollyset. Det giver bladet farven grøn. Når det så bliver efterår, begynder mængden af klorofyl i bladene at falde, og det resulterer i et farveskift - gult, rødt eller brunt - alt efter bladets indholdsstoffer, idet at mængden af klorofyl er faldet nok.

Et andet eksempel er pigmentering (hudfarve). Det samme gælder svampe, havet, skyerne, hårfarve, træstammen, you name it.

Så vi kan faktisk sige, at alting ikke har en farve, men er i stand til at reflektere et bestemt spektrum af sollyset.

Så hvorfor bliver psilocybinsvampe blå? Nøgleordene er psilocybin, psilocin og oxidering - de molekyler der er i samspil, reflekterer den blå farve. Og man skal ikke være einstein for at gætte, at molekyler ikke SKAL være psilocybin/psilocin for at kunne reflektere en blå farve (du får ikke noget ud af at slikke på en blå bil). Det kan være et hvilket som helst andet stof, som svampen indeholder, hvilket svarer på dit spørgsmål.

Jeg håber det giver mening, det er tidligt på dagen :)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the astral planes
nogle SN bliver blå et par timer efter plukningen.

Titel:
Medlem

ja lyder rigtigt nok, vidste godt det med klorofyl og fotosyntese, men undret mig bare om, om det var et specefikt stof der udgjorde at de blev blå ved oxydering.. det er så åbenbart ikke.

Titel:
Stodder
Brugeravatar

Champost skrev:
Citat:
The blueing is due to the oxidization of indole based substances in the fungus. -

hvad menes med indole based?
en oversætter giver indole, ordet ladhed.?

Psilocybin indeholder en indol ring (det med rødt på billedet)
Billede
Når de skriver "indole based substances" mener de stoffer, som indeholder denne struktur, herunder psilocybin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]