Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 19:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Hypnogogia
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: Vejle
Hej folkens.
Håber på at kunne få lidt hjælp fra en der ved noget om hypnogogia.

Her de sidste par måneder har det været sådan at efter præcis 2 dage efter hver e-tur begynder der små "stød" i hovedet på mig når jeg skulle til at sove, og hvis det var rigtigt slemt kunne det også være i dagtimerne + Der også har været en del marreridt. Meget ubehageligt.

Nu er det så blevet værrere.
Efter roskilde har jeg haft nogle meget slemme aftener, hvor det starter med nogle stød/trykken i hovedet (Det bliver ved i et par minutter, hvilket føles som meget lang tid) og mens det varer kan jeg ikke bevæge mig.

Efter et stykke tid stopper det pludseligt og jeg er gået over til Lucid Dreaming.
Det hele virker fuldstændigt virkeligt; Jeg befinder mig stadig på mit værelse og kan tænke og handle som jeg ellers kan normalt. Problemet er bare at det er en marreridts verden.
Ser uhyggelige folk/væsner rundt omkring i mit værelse, hører stemmer og ser alt muligt uhyggeligt, som giver mig gåsehud bare af at tænke på det.

Eks. Pludselige sidder der en lille grå dreng uden pupiller oven på min dyne, og han drejer så, lige så stille hovedet og kigger mig direkte i øjnene og begynder at række ud efter mig. Totalt poltergeist stil :/
Og det hele er bare SÅ virkeligt og SÅ tydeligt (Er tildels begyndt at kunne skelne fantasi fra virkelighed ved at tænke at det ikke kan passe det der sker, men det var meget svært i starten).

Væsnerne er ALTID fjendtlige og prøver at angribe mig, og hver gang de får et slag igennem, giver det nogle helt forfærdelige stød i hovedet.
Af en eller anden grund bliver jeg altid meget sur når jeg er bange, og det resulterer så i at jeg får nogle ret voldsomme kampe mod dem, men de kan bare ikke dø. Jeg kan højest forhindre dem i at slå mig.

Allerede inden roskilde havde jeg besluttet mig for at holde en lang pause med kix, har heller ikke taget noget siden roskilde og det er præcis 2 uger siden idag. Men det bliver bare ved nu. Oplever det ca. hver anden nat, dog nogle gange 2 dage i streg.

Er så småt begyndt at kunne håndtere det, men det ville alligevel være rart at slippe for det!!

Så er der nogen der har nogen gode råd udover at droppe stofferne?? For det har jeg jo gjort, og tager nok ikke noget før om et godt stykke tid, har taget så meget arbejde så muligt så jeg ikke har noget fritid overhovedet, og så kan jeg jo ikke ta noget.

Nogen der har et bud på hvor lang tid kan det blive ved??

Og er der nogen der har en forklaring på hvorfor det sker? Hvad sker der i hjernen??

Alle kommentarer er meget velkomne, er meget nysgerrig omkring dette emne.

Mvh Phant0m.

Medlem

Puh det lyder godt nok ubehageligt! Hvis jeg var dig, ville jeg helt sikkert gå til en psykiater, for at få råd, og evt. nogle piller imod din psykose, som det jo er.

En af mine venner har oplevet op til 3-4 dage efter et kexetrip, at han så store edderkopper overalt, der forfulgte ham. Det forsvandt dog heldigvis.

Dit tilfælde virker meget slemt, og jeg ville da også helt klart droppe stoffrene. Måske du skulle overveje, om du overhovedet skal begynde igen? Der er ingen grund til at fucke sit liv mere op. Og kan du holde en pause på ca.1 år (som min), hvorfor så begynde igen?

Men held og lykke med det, og lad dig ikke styre af "dem", prøv at være stærk, selvom det kan være pisse svært.

Men under alle omstændigheder, snak med en spykiater, for det her er sq alvorligt!

Medlem

Geografisk sted: nordjylland
har lige et par spørgsmål.

er det kun noget der sker når du skal sove? eller sker det døgnet rundt?

har du brugt 5-HTP til HR? hvis ja hvordan og i hvillke mængder? bruger du det nu efter du er stopper med MDMA?

hvordan har du det med at snakke med en læge om det? til at starte med kan du fx prøve at stille samme spørgsmål inde på sundhed.dk hvis du ikke har det for godt med at snakke med myndighederne. bare husk at de rent proffesionelt har en holdning imod stoffer. derfor kan deres udtagelser godt virke skræmmende og nedladende - se bort fra det.

personligt har jeg også oplevet de synsforstyrrelser du beskrive. den ene gang var for lang tid siden og efter det forsvandt har jeg ikke mærket noget til den. den anden gang var for nylig og har heller ikk der siden set noget til det.

håber du for det bedre. kom evt på irc hvis du pludselig får brug for at snakke evt. pga. noirn(eller hvordan det staves)

Medlem

t3ch>
hvor lidt fik du i skriftlig formidling i skolen? prøv at tage lidt hensyn til hans lidt ustabile tilstand når du skriver til ham.

og så hænger midlertidige vrangsforestillinger ikke nødvendigvis sammen med psykose.

Psychedelia Sponsor

Først og fremmest vil jeg lige sige at jeg har det fint.. Det forekommer kun når jeg skal sove, og jeg er ved at blive så vandt til det at det ikke skræmmer mig så meget mere. Igår blev jeg faktisk også jagtet af en stor edderkop for at det ikke skal være løgn :/ Det var dog rimeligt uhyggeligt.

Det var også værrere sidste uge (hvor det næsten var hver dag) der var rigtigt bange og var nødt til at ringe til en ven for at tjekke om jeg var i den virkelige verden [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

Har fundet ud af en metode til at tjekke om det er virkelighed eller drøm, og det er om jeg kan tænde lyset. Hvis den ikke tænder når jeg trykker er det ikke virkelighed og hvis jeg så prøver at ta det som en oplevelse, istedetfor at blive bange går det væk efter et stykke tid.
Ellers hjælper det at lukke øjnene, så hører jeg "kun" stemmer og fodtrin.

Nej jeg har ikke brugt 5-htp, da jeg ikke lige har haft råd.. Men regner med at købe noget hjem når jeg får penge til den første.

Jeg tror jeg venter med at snakke med en læge om det, vil lige se om det ikke går væk.
Har lige haft bihulebetændelse + mellemørebetændelse og har derfor været på penicillin, kan måske være en uheldig kombination??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
lyder sq lidt som en Stephen King film
[img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

ka godt nikke genkendende til de der stød i hovedet, synes dog ik det er ubehagligt, nærmere er lille plus på en kedelig dag [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

har dem os' kun en gang imellem, tror det er noget med at serotoninen udstrømningen kommer til at flyde lidt ustabil og forårsager en midlertidig blokade eller noget (dog kun et gæt).

og det der ser eller drømmer ka på ingen måde skade dig fysisk, så det hele afhænger af hvordan du ser på det og din psyke... synes du sku se på det på en helt anden måde.. feks at du oplever noget de fleste mennesker ik gør og på den måde har et mere interresant liv (i øjeblikket). hvis det blir for meget vil jeg råde dig til at snakke med din læge og en psykiater [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

ellers så ka du jo altid komme ind på IRC og chatte lidt [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Håber du får det bedre [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Psychedelia Sponsor

@Confusion: Sikker på at det ikke er fysisk skadeligt?? Det mærkes ihverfald ikke specielt sundt at ligge med trykken/stød i hovedet i et par min, og ikke kunne bevæge sig.
Jeg er mere bekymret for min hjerne end for min psyke.

Og hvis det hele ikke havde været så forbandet mørk og uhyggeligt ville jeg også nyde det i fulde drag. Det er jo fedt at kunne bevæge sig rundt i drømmenes verden som det passer én, bare ikke når det er et stort marreridt [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

@Alle: Tak for interessen, rart at vide at man kan få hjælp herinde [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Cut

"Først og fremmest vil jeg lige sige at jeg har det fint.. Det forekommer kun når jeg skal sove"

Du har det fint? Du skriver længere oppe at det skræmmer dig, du bliver aggresiv, ikke ved hvilket verden du er i, etc.
Lyder bestemt ikke som du har det fint.

Confusion> Sådan kan man selvfølgelig godt se på det, men er det så slemt som i dette tilfælde, ville jeg nok ikke føle mig heldig. Han er jo tydeligvis skræmt, og lyder ikke som han "har det fint",
derfor mener jeg han skal søge prof hjælp.

Det giver ham ikke fysisk skade nej, men psykisk skade er da mindst lige så slemt.

Phant0m> Hvorfor ikke søge læge nu? Seriøst.. har du noget at miste, ved at søge lægehjælp? I værste fald, driver dine "drømme" dig måske til vanvid, og du ender på Skt. Hans.

Det er langt bedre at løse problemerne som de kommer, fremfor at gå og prøve at forglemme det - trust me!

Men det er jo op til dig selv, blot et godt råd.

Medlem

DN>

Jeg fik 10 på HH, dog kan jeg ikke se hvilket relevans det har.

Ja, det er en del fejl med tast og komma, men helt ærligt, har ikke sovet særlig meget det sidste stykke tid, plus jeg har blæst igennem.

Så undskyld mig, at jeg ikke magter rette det igennem.

Hvad ville du egentlig fortælle med dette?
Det har da bestemt ingen relevans til Phant0m's problem.

Siger ikke midlertidige vrangforstiller = psykose. Men nu har han jo ikke kun haft dem 3-4 dage, eller for den sags skyld en uge.

Mener han bør tage det lidt seriøst, når hans hjerne fucker sådan rundt med ham. [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Psychedelia Sponsor

@t3ch: Tak for dine råd.. Jeg vil tage det op til overvejelse at gå til lægen.
Skal bare lige tænke det hele igennem..
Og ja, jeg har det godt nok. Tror på at jeg godt kan klare det, det skal nok bare lige ha lidt tid. Jeg har jo været syg ovs.
Tror det er derfor at det er blevet ved så lang tid + for lidt søvn.

@DN: Tak for din omtanke, men det er iorden den måde t3ch skriver på. No harm done t3ch [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Lyder godt Phant0m [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Synes da også du lige skal se det an, men hvis det fortsætter, vil jeg råde dig til lægehjælp. Måske du kan overvinde det, og ikke længere være skræmt af det, men vil du leve med det resten af dit liv?

Selvfølgelig behøves det ikke være så slemt, men vil bare have dig til grundigt at overveje hvad du gør, for man skal sq passe på sig selv [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Held og lykke!

Medlem

t3ch hvad jeg mener at du skal virke mere hensynsfuld og mere forsigtig. ved ikk med dig men jeg hadder arrogante/ignorante folk der lige skal kommentere min tilstand når jeg har noirn på.

eksempel: "når hans hjerne fucker sådan rundt med ham"

det virke på mig mere som om du vil gøre ham bange end egentlig bidrage. man kan godt råde fok til fx at gå til lægen på en ordentlig måde.

Pm mig hvis der er mere for det er off - topic

confusion>
big up!

phant0m>
godt at høre at du er i bedring. er grunden til at du ikke vil gå til lægen at du er bange for at få stillet diagnosen "psykose" eller kan du bare mærke at du er i kraftig bedring? husk på at diagnoserne godt kan være temmelig firkantet - fx dækker damp over nogle forskellige hjernesygdomme. det jeg mener er at du ihvertfald ikk skal være bange for at gå til lægen. men hvis ikke du føler det er nødvendigt er det self jo fint [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

ok nu læser jeg så lige at du godt kan håndtere t3ch sprog. grunden til jeg reagerede var at jeg netop selv har oplevet hvor ubehageligt det kan være når uden forstående bare synes det er sjovt eller ikk viser respekt når man har det dårligt(det var et hash badtrip)

men så bare glem det [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

EDIT: omformulering

[ 12 Juli 2003: Besked ændret af: DN ]

Medlem

DN> Synes bestemt ikke det er sjovt, tror bestemt heller ikke andre synes det, for så har de da et problem.

Prøver heller ikke spille smart eller arogant.

Var bare ret uenig i Confusoin's påstand, om at man bare kan gøre det til en sjov ting i end hverdag.

Lød måske hårdt i dine øre, men var bestemt ikke ment sådan.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Phant0m:
@Confusion: Sikker på at det ikke er fysisk skadeligt?? Det mærkes ihverfald ikke specielt sundt at ligge med trykken/stød i hovedet i et par min, og ikke kunne bevæge sig.
Jeg er mere bekymret for min hjerne end for min psyke.
<HR></BLOCKQUOTE>

jeg mente nu mere dine drømme her [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
drømme skader ik fysisk og selvom det føles sådan er det kun en drøm...

drømmer os' selv tit ubehaglige drømme hvor jeg vågner og har det somom der er nogen der vil trække mig ud af min krop, men minder bare mig selv på at der er ingen fysisk smerte/skade ka ske og det er min krop og ik deres [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

men som sagt hvis der blir slemt så kontakt din læge [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Psychedelia Sponsor

Hey alle.
Igen vil jeg lige takke for svarende.. Det er dejligt med noget respons [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Igår var der heldigvis ikke noget, og det er som om jeg har fået det bedre, efter at jeg har fået det skrevet ned..
Det er godt at komme ud med det, har ikke lige haft nogen at snakke med om det, her på det sidste.
Men nu må vi lige se hvordan det går i aften, der har jo været et par dage hvor der ikke har været noget, så det kan jo let være at det kommer igen.

Mvh Fantomet.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Puha det lyder som en slem omgang det der :/

Jeg har nu ikke helt selv været igennem det samme, men noget lignende har jeg da... Det med at man tror at man er i en anden verden er utrolig skræmmende. Den metode med lyder må jeg lige huske næste gang jeg har det sådan [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg vil gerne høre lidt om dit forbrug/misbrug af stoffer... Hvor tit, hvor meget og over hvor lang tid....

Men jeg kan sige dig din tilstand blir bedre, husk det!

Held og lykke herfra [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Psychedelia Sponsor

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Alco|idle:
Jeg vil gerne høre lidt om dit forbrug/misbrug af stoffer... Hvor tit, hvor meget og over hvor lang tid....
<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg startede med hash for et år siden og så har det ellers bare kørt derudaf med forskellige stoffer, dog mest e.

Har ikke holdt nogle pauser endnu, eller en gang var der vidst 3 uger hvor jeg ikke tog noget. Har dog ikke været vær weekend, plejer at gøre det hver anden weekend, men nogle gange sker der self en smutter.

Men har taget alt for mange kix efter at læseferien startede, indtil efter eksamnerne (1-4 gange i ugen).
Og doserne har også altid været høje, startede med 3 piller første gang jeg prøvede ecstasy, og det er så steget lidt her på det sidste, men kvaliteten af de seneste piller har jo heller ikke været for god. Men dog max 10 på en aften.
Så jeg har jo sådan set selv været skyld i det, men det må være den måde jeg kan lære det på.

[ 13 Juli 2003: Besked ændret af: Phant0m ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

men du ka os' komme ind på IRC og snakke lidt med os der inde, jeg er næsten altid der inde [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Mht til at skrive det ned, så er det et rigtig god idé.

Har du nogen at snakke med om det, så prøv at snakke med dem. Ellers gør som her, skriv det i debatten.

En anden ting der også kan virke, er at skrive fx. dagbog, hvor du skriver alle dine problemer til dig selv, og fortæller dig selv hvordan du har det. Det hjælper rigtig meget at komme ud med det, selvom det faktisk bare er til sig selv.

Man slapper bedre af, og får tænkt tingene bedre igennem [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Men er glad for du har det bedre [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]