Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 22:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Nu er der jo valg, og dermed en lille chance for måske at få folk i magt-eliten til at tænke lidt over hvad det er for et samfund, på længere sigt, de er med til at skabe med deres handlinger og love.

Den siddende regering har indført meget vidt-gående overvågnings-love (terror-lovene), der bli'r sat kamera'er op overalt (der ytres ihvertfald ønske om mulighed for øget overvågning, både af det private og offentlige rum), der er indført logging af internet- og sms-traffik, i sporten snakker man om at indføre 'blod-pas' for at overvåge doping, skibe udstyres med gps-sendere så de ka' overvåges mht fiske-kvoter, kriminelle (undtaget krigs-forbrydere af en eller anden mystisk grund) udstyres med ankel-sendere så man ka' overvåge hvor de er,

Dvs en masse mis-tillid til hinanden, som man forsøger at kompensere for igennem kontrol og overvågning.

Hvilket samfund fører det til om feks 20-50 år? Hvilken slags mennesker vil vokse ud af den mentalitet (altså dem der er børn nu, eller snart på vej)?

Vil nogen ku' stole på nogen i et samfund hvor kontrol er værktøjet man altid vælger først? Hvor man altså fra starten signalerer at mennesker er Utroværdige og Umulige at ha' tillid til.

Nogle der har gjort sig nogle tanker om dette, og har lyst til at sige noget uden at det bli'r parti-politisk valg-kamp i denne tråd? Altså problem-stillingen set fra et mere almen-gyldigt menneskeligt perspektiv. Hvad et samfund baseret på kontrol og mis-tillid vil gøre ved vores evne til at leve sammen som vel-fungerende sammen-hængene samfund.

Ka' et samfund overhovedet blive en succes i længere tid, hvis ingen i det har tillid til hinanden? Er 'nødvendigheden' for øget kontrol (indad-til mod egne borgere. Altså dansker mod dansker, borger mod borger) ikke et tegn på at noget er galt?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2100 KBH
Altså jeg vil sige jeg syntes at i Singapore hvor det HELT store Big brother system er, der kan du ikke køre overfor rødt uden at blive set, du kan ikke ryge på gaden uden at blive set.

Og jeg syntes i deres tilfælde det virker meget godt, og Pga overvågning over alt er det jo ikke sikkert at folk blir mistroiske over for hinanden.

Selvom jeg har set det virke dernede så kan jeg dog stadig ikke lide idéen om at vi skal være overvåget over alt!

Håber det gir mening eller må jeg ryge mig en Jay og prøve igen :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Et lille sidespørgsmål... logging af internet- og SMS-trafik?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Minimal skrev:
Et lille sidespørgsmål... logging af internet- og SMS-trafik?

Trafikken bliver gemt, så den kan bruges imod dig, så hut jeg visker 4 år.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Man har ikke hørt meget til det lovforslag? Og var det ikke maks i 1 år?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Minimal skrev:
Man har ikke hørt meget til det lovforslag? Og var det ikke maks i 1 år?

Jo det er vidst et år, har du ret i. Der står lidt mere om det her http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... a5df2c0a87

Nej, ikke ligefrem blevet blæst op i medierne.

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg ved ikke præcist _hvad_ der logges/gemmes, men de si'r ihvertfald at tingene gemmes 1 år.

Ip-adresser (muligvis også net-adresser (altså hvilke sider på en ip der kigges på)) og email-adresser og tlf-numre (både opkald og sms/mms) er nok gode bud på hvad der gemmes. Men det er jo svært at vide med sikkerhed når der er så meget hemmeligheds-kræmmeri forbundet med det.

Julleboy skrev:
Altså jeg vil sige jeg syntes at i Singapore hvor det HELT store Big brother system er, der kan du ikke køre overfor rødt uden at blive set, du kan ikke ryge på gaden uden at blive set.

Og jeg syntes i deres tilfælde det virker meget godt, og Pga overvågning over alt er det jo ikke sikkert at folk blir mistroiske over for hinanden.

Selvom jeg har set det virke dernede så kan jeg dog stadig ikke lide idéen om at vi skal være overvåget over alt!

Jeg kender ikke meget til singapore, men et samfund baseret på mis-tillid vil vel føre til at man får den generelle opfattelse at mennesker er Utroværdige og vil benytte enhver lejlighed til at snyde og bedrage? Og når vi i danmark bevæger os i retning af at overvågning og kontrol er nødvendigheder, er vi så ikke med til reelt at undergrave danskerne's tro-værdighed som folk?

En befolkning der ska' holdes under overvågning og kontrol, må jo være en befolkning man ikke ka' stole på.
Kontrollen og overvågningen er jo ikke nødvendig overfor folk man har tillid til. Så er det ikke en skadelig samfunds-nedbrydende tendens at mistilliden er stigende?

Og hvad med den politiske process? Vil folk der er overvågede i lige så høj grad turde stå for politiske retninger der er kontroversielle hos magt-haverne? Eller vil de istedet ende som i saddam's gamle irak; hvor ingen turde sige noget af frygt for om der var nogle fra regimet der hørte det.

Det er jo kun dem der overvåger, og dermed får insider-viden, der har fordel af overvågningen. Det er samtidig konkurrence-forvridende. Og man ska' jo også huske det kun er mennesker der vil være overvågere, og dvs at man indimellem vil finde brådne kar der vil udnytte den viden de har, til feks at afpresse folk eller handle aktier ingen andre ved står overfor store fald eller stigninger, bare for at nævne 2 åbenlyse eksempler på hvor misbrug af overvågningen ka' finde sted.

Men det væsentlige mener jeg er at almen menneskelig tillid vil blive undergravet på sigt. Vi lærer vores børn at de bor i et samfund hvor man ikke ka' stole på nogen, og hvilke voksne kommer der ud af det? Måske nogen der tror alle andre er ude på at snyde og bedrage dem? (for det må de jo være hvis de ska' overvåges. Man overvåger jo kun dem man er i tvivl om har reelle hensigter. Så hvis vi alle ska' overvåges må man jo anta' at ingen af os har reelle hensigter, og er det godt for det fremtidige samfund?)

Titel:
Medlem

Tyv tror hver mand stjæler!
Så når staten tror vi alle er tyve er det udelukkende fordi statsapparaturet selv stjæler! I den forstand at hele svinestien(Christiansborg og regeringen) er bundkorrupt og fyldt med løgne, intriger, propaganda, lovfusk, bureaukrati osv.

Max overvågning af staten og dens ansatte. Især pansere og politikere

Titel:
Psychedelia Sponsor

JEL skrev:
Jeg ved ikke præcist _hvad_ der logges/gemmes, men de si'r ihvertfald at tingene gemmes 1 år.

Ip-adresser (muligvis også net-adresser (altså hvilke sider på en ip der kigges på)) og email-adresser og tlf-numre (både opkald og sms/mms) er nok gode bud på hvad der gemmes. Men det er jo svært at vide med sikkerhed når der er så meget hemmeligheds-kræmmeri forbundet med det.

Det er nu ikke mere hemmelighedskræmmeri end at du kan læse hele Logningsbekendtgørelsen på Retsinfo: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2445

Jeg har tilladt mig at kopiere det vigtigste ind:
Citat:
§ 4. En udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal registrere følgende oplysninger om fastnet- og mobiltelefoni samt SMS-, EMS- og MMS-kommunikation:
    1) opkaldende nummer (A-nummer) samt navn og adresse på abonnenten eller den registrerede bruger,
    2) opkaldte nummer (B-nummer) samt navn og adresse på abonnenten eller den registrerede bruger,
    3) ændring af opkaldte nummer (C-nummer) samt navn og adresse på abonnenten eller den registrerede bruger,
    4) kvittering for modtagelse af meddelelser,
    5) identiteten på det benyttede kommunikationsudstyr (IMSI- og IMEI-numre),
    6) den eller de celler en mobiltelefon er forbundet til ved kommunikationens start og afslutning, samt de tilhørende masters præcise geografiske eller fysiske placering på tidspunktet for kommunikationen,
    7) tidspunktet for kommunikationens start og afslutning og
    8 ) tidspunktet for første aktivering af anonyme tjenester (taletidskort).
§ 5. En udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal registrere følgende oplysninger om en internet-sessions initierende og afsluttende pakke:
    1) afsendende internetprotokol-adresse,
    2) modtagende internetprotokol-adresse,
    3) transportprotokol,
    4) afsendende portnummer,
    5) modtagende portnummer og
    6) tidspunktet for kommunikationens start og afslutning.

Det står altså ingen steder at de gemmer hvilke net-adresser man besøger, udelukkende hvilke IP-adresser. Det gør det lidt nemmere at skjule hvad man laver.
Som et eksempel kan vi tage psychedelia.dk. Den server som den side angiveligt er hostet på er linux14.wannafind.dk. På samme server er der også hostet andre sider, blandt andet http://toha.dk, http://www.tsa.dk/ og http://netau.dk/. Det betyder at man altså ikke kan se om du besøger Tønder Handelsskoles hjemmeside, eller om du snakker om dødsnarko på psychedelia.dk.
De kan dog se at du forbinder til en server med IP 80.196.101.243, at du forbinder til port 80 og at transportprotokollen er HTTP (oven på TCP).

Selv om jeg ikke øver organiseret kriminalitet, og garanteret ikke har noget at frygte, så kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke over hvad jeg skriver rundt omkring. De mange gange jeg har snakket om stoffer over SMS, om eksplosiver og produktion af dem, om nervegas, mord, vold og hærværk -- om alle de gange jeg har lavet søgninger på nettet der måske kan betegnes som "systemkritiske".
Hvad kan disse data bruges til i fremtiden?

Hvis jeg kunne, ville jeg forbinde til Relakks.com. En svensk service der tilbyder et VPN (PPTP) for 5-6€ om måneden, afhængigt af hvor meget man betaler for ad gangen. Forbind til det, og vupti, du er usynlig. Hele forbindelsen til serverne i Sverige er krypteret, så ingen kan se hvad du laver, og du kan ikke spores tilbage til andet end at du har haft forbindelse til en bestemt IP i Sverige -- resten er der ikke nogle der kan se.
Hvis man ikke har mulighed for PPTP, så skriv endelig til Relakks og hør om de nogensinde kommer til at tilbyde IPSec igen -- IPSec er lidt nemmere at få til at køre på klient-siden.
Det kan godt ske at ovenstående lyder som en reklame for Relakks, men det er det nok også. De er ikke altid lige stabile, men det kører hurtigt og det virker!

Hvis nogle af jer er mere interesserede, er her nogle relevante artikler:
http://www.version2.dk/artikel/4141 - "Enhedslistens Line Barfod afkræver nu justitsminister Lene Espersen (K) garantier for, at logningsbekendtgørelsen ikke bliver en glidebane for indgreb mod borgernes privatliv."
http://enhedslisten.dk/node/8390 - Enhedslisten opfordrede til at CCe alt sim mail til justitsministeren for at give hende en idé om hvilke mængder data det drejer sig om
http://enhedslisten.dk/node/8391 - Artikel hos EL omkring logning og overvågning
http://www.prosa.dk/News/index.php3?story_id=2965 - Forbundet af IT-professionelle udtaler sig om logningsbekendtgørelsen
http://politiken.dk/indland/article381640.ece - Artikel fra Politiken omkring Prosa og logningsbekendtgørelsen
http://www.computerworld.dk/art/41998 - Lene Espersen svarer på spørgsmål fra Computerworlds læsere

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Det er falsk tryghed er det. Der burde være klagemulighed overfor tiltag der er helt ude i hampen, der er ret mange projekter for tiden der suger penge ud af kasserne uden egentligt at få noget fornuftigt tilbage

Jeg synes der burde være et nævn man kan klage hos, Skattebetalerklagenævnet måske. Jeg synes på en eller anden måde ikke de kan være bekendt at bruge xx antal mio. på projekter. Det kan godt være at der er xx procent der har stemt nogle fjolser ind, men skal de så bare have frit slag de næste fire år?

Hvorfor al denne overvågning når dem overvågningen skal fange nemt kan undgå den?

Hvorfor ikke bare logge alle telefonopkald med indhold? Har i noget at skjule? :roll: :roll:

Det er jo den perfekte måde at fælde terrorister, bortset fra at de bare kan lade være med at tale i telefon ik'? Kan man se en sammenhæng? Jeg kan.......... og jeg er jo en af de, i deres øjne hash-misbrugere der ikke kan en skid og smadrer samfundet. Hvis jeg kan se det, hvorfor kan de så ikke?

Titel:
Medlem

Xpert du har selv givet svaret.. Det er falsk tryghed. Det giver dem god samvittighed, "for nu har DE da i det mindste gjort noget"+det er nemt at forsvare politisk overfor størstedelen af de velfærdshungrende danskere som affinder sig med alt. Politikerne springer over hvor gæret er lavest.

Edit: mmmhh.. lavt gær :shock: 8)

Titel:
Relativistisk båthorn

runek skrev:
Det er nu ikke mere hemmelighedskræmmeri end at du kan læse hele Logningsbekendtgørelsen på Retsinfo

Det gi'r jeg intet for. Der er en grund til at efterretnings-virksomhed foregår hemmeligt, og det er netop fordi vi ikke må vide hvordan de overvåger os.

Problemet er hvordan den generelle overvågning og kontrol får os til at se på hinanden. Altså om vi begynder at få den opfattelse at alle mennesker er nogle farlige bedragere fordi der tilsyneladende er så stort et behov for at overvåge og kontrollere masserne. Og hvad et sådan eventuelt menneske-syn på sigt vil betyde for sammenhænget af samfundet danmark (ka' et samfund, hvor man opfatter hinanden som Utroværdige man er nødt til at overvåge, virkelig fungere godt? Og ka' vi undgå at betragte hinanden som Utroværdige, når vi åbenbart ikke er modne nok til at vise hinanden tillid gennem _ikke_ at ha' massiv overvågning? Hvis 'du' ikke viser 'mig' tillid, hvorfor sku' 'jeg' så vise 'dig' tillid, er det ikke den logiske og meget Uheldige konsekvens af regeringen's terror-fanatisme? Eller smelter vi bare sammen med ideen og accepterer tilsidst at der sidder kamera'er og overvåger alle rum i vores hjem, døgnet rundt og også når vi har sex eller sidder på toilettet? Opgi'r vi til sidst vores individualitet fordi der ikke lades rum tilbage til vores egen private selvstændighed? Kommer vi alle med tiden til at leve i et 'glas-hus', fuldt udstillet og uden nogen form for privat-liv, nummereret og katalogiseret i 1 centralt FN cpr-register over alle verden's mennesker? Ender vi med at ind-operere id-chips i alle?)

Har vi overhovedet nogen privat-sfære om 20-50 år? (altså områder hvor vi _ikke_ er under en eller anden form for overvågning)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]