Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 08:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg (og iøvrigt mange andre: http://www.marijuana.com/search.php?searchid=64630&pp=25&page=4,
http://www.marijuana.com/search.php?searchid=64633)
har flere gange oplevet panik anfald mens jeg var skæv.

Besluttede mig derfor for at undersøge sagen lidt, og søgte derfor efter noget litteratur om det. Specifikt vidste jeg på forhånd at panik/paniske reaktioner i hjernen håndteres af den lille hjernedel der hedder amygdala. For reference og mere om det kan I tjekke wikipedia og referencerne derpå: http://en.wikipedia.org/wiki/Amygdala.

Et par billeder.
Billede
Billede

Derfor søgte jeg altså efter nogle kombinationer af søgeordene cannabinoids og amygdala, for at undersøge b.la. mængden af CB1 og CB2 receptorer i amygdala, og dermed cannabinoiders virkning og rolle i amygdala.

Citat:
Recent evidence indicates that the basolateral amygdala (BLA) may be involved in behavioural effects induced by cannabinoids. High levels of CB1 cannabinoid receptors have been shown in this region, where they modulate excitatory and inhibitory synaptic transmission.(1)

Citat:
Indeed, the well known panic syndrome induced by exposure to high doses of cannabinoids (Abood and Martin, 1992), where even a neutral stimulus may exert a fear response, may well be one interesting behavioral consequence of these inappropriate associations in the amygdala. (2, 3)

1 http://tinyurl.com/3dbzjh

2 http://www.jneurosci.org/cgi/content/full/21/23/9506

3 http://tinyurl.com/3cxq8w

Altså HAR cannabinoider en rolle i amygdala, og det virker til at de både kan "modulate inhibitory and excitatory effects", og at forskellige (navnligt syntetiske) cannabinoider har forskellige virkninger. Siden Delta 9 THC også påvirker CB1 har den dermed også en virkning på panik, og i mange tilfælde kan THC altså fremkalde panik-reaktioner og direkte induktere en panisk psykose eller et "panic disorder" som kan tage årevis med terapi og medikation at slippe af med.

Hvis i ikke ved hvad et panik anfald er, eller hvor forfærdeligt det er, skulle i tage og kigge på symptomerne som er meget korrekt gengivede på wikipedia: (korrekt gengivede, siger jeg ud fra mine egne førstehånds oplevelser og hvad andre med lignende oplevelser siger) http://en.wikipedia.org/wiki/Panic_attack#Symptoms

Titlens navn er muligvis overdrevet, siden det nærmere kaldes Panic Disorder, men der er altså tale om en form for psykose (ufrivllig, vedvarende/tilbagevendede forandret sindstilstand der fortsætter efter rus), der påvirker dig på længere sigt end rusens varighed. Derudover valgte jeg også den eksakte titel for at provokere lidt, men det skal ikke misforstås.

Synes både i fortjener at vide det fordi ingen jo er immune overfor en farmakologisk dokumenteret effekt, men også fordi det generelt er interessant at det ikke er blevet nævnt før i medier og andet.

Jeg prøver ikke at kritisere eller tilsvine Cannabis; det er bestemt ikke i min interesse siden jeg selv ryger og har gjort det i mange år, men derfor vil jeg alligevel gerne kende sandheden. Implikationerne af hvad der er faktuelt dokumenteret er jo op til jer selv, men ihvertfald tror jeg personligt på at mindre THC og mere CBD er løsningen, siden CBD både virker antipsykotisk og mod angst/panik. Derfor har CBD måske nærmere end inhibiterende modulation på de synaptiske transmissionsmønstre i amygdala, hvor THC og/eller andre cannabinoider i Cannabis altså kan have excitatoriske virkninger og dermed fremkalde panik i brugeren af Cannabis (hvilket, forresten, også i Cannabis er dokumenteret som en bivirkning, og det der dokumenteres her er nok årsagen).

Udover det har jeg erfaret at koffein & nikotin også kan virke synergisk med denne angst/panik-fremkaldende effekt.

Be informed, then decide - Alexander Shulgin

Mvh. JW

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Med CBD, mener du da det stof der typisk er at finde i rigtig ond mørk hash, der giver en den onde sofa-stener? ...Og at chancen for at man undgår paniske syndromer, nedsættes ved at ryge indica-røg? Eller er jeg helt ude i hampen?

Titel:
Junior medlem

Petter skrev:
Med CBD, mener du da det stof der typisk er at finde i rigtig ond mørk hash, der giver en den onde sofa-stener? ...Og at chancen for at man undgår paniske syndromer, nedsættes ved at ryge indica-røg? Eller er jeg helt ude i hampen?

Nej, du er ikke helt ude i hampen. Indica røg har oftest højere CBD niveauer og lavere THC niveauer, og det er også derfor primært indica bruges af medicinske patienter.

Selv indica kan dog aktivere panikangst, men det kan undgås ved at have en konstant tolerance opbygget til hash, og så selvfølgelig at passe på dose. Evt. kan det anbefales at skifte strain, og se hvilket strain der passer bedst til en selv.

Derudover vil jeg dog anbefale den rene urt fremfor hash, pollen, bubble hash, og andre ekstrakter, siden der er flere af de 60+ andre cannabinoider, hvoraf nogle muligvis har indvirkning på rusen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så du vil anbefale at man ryger sativa-røg (som jeg mente til at starte med, men var for skæv til at skrive;)), og holder det nede på et niveau hvor man ikke opbygger tolerance, og derved kan man minimere risikoen for psykoser og panik-anfald, så betydeligt at det ikke er noget man skal bekymre sig om?
..Går ud fra at du også selv mener sativa i 2. afsnit ? ;)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Petter skrev:
Så du vil anbefale at man ryger sativa-røg (som jeg mente til at starte med, men var for skæv til at skrive;)), og holder det nede på et niveau hvor man ikke opbygger tolerance, og derved kan man minimere risikoen for psykoser og panik-anfald, så betydeligt at det ikke er noget man skal bekymre sig om?

Nej, han anbefaler indica røg grundet højere indhold af CBD i forhold til THC.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Petter skrev:

Arh, forstår det hele efter at have læst indlægget igennem for 5. gang nu. Mange tak. Tager dumme-Petterhatten og skrider over i skammekrogen (med en kæmpe joint). :roll:

Titel:
Junior medlem

BisMann skrev:
Petter skrev:

Ja, gør jeg. Men andre ville anbefale sativa fordi indica som bekendt er en meget tungere røg, og nogle kan åbenbart ikke lide couchlock. Derfor vil jeg bare anbefale at man prøver sig frem, og ser hvilke strains der passer bedst til en selv.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

J-Walker skrev:
BisMann skrev:
Petter skrev:

Ja, gør jeg. Men andre ville anbefale sativa fordi indica som bekendt er en meget tungere røg, og nogle kan åbenbart ikke lide couchlock. Derfor vil jeg bare anbefale at man prøver sig frem, og ser hvilke strains der passer bedst til en selv.

Ja klart, vil også mene at det kommer an på hvad man skal bruge rusmidlet til, hvilken effekt man efterspørger. Må inderømme at jeg ikke rigtig har nok forståelse indenfor hjerneforskning, men normalt siger man at THC er dén (eller én af de) cannabinol'er der er mest psykoaktive, derfor giver det også god mening i mit hovede at det er dér, den største mulighed for 'bad trips'.
Men jeg mener i høj grad (ud fra praktiske erfaringer) at det igen er et spørgsmål om set og settings, i høj grad doseringer også.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er en interessant tråd :) Jeg tror, der er mange ting, der kan påvirke det endelige resultat.

In den (meget fantastiske) udsendelse In Pot We Trust, som omhandler medicinsk cannabis, er der faktisk én, der fint ryger sativa domineret skunk for at kontrollere sin Post Traumatic Stress Disorder (og det var IKKE bare lidt luksusproblemer han led af). Han kunne f.eks. godt lide at ryge sativa om morgenen og indica om aftenen, og gjorde det tydeligvis uden problemer. Han havde dog også en pæn tolerans mod cannabis.

Det jeg har observeret hos flere vanerygere er, at den sederende/bedøvende virkning, som man forbinder med CBD, synes at fortsætte selv ved rimelig voldsom tolerans. Derimod er den psykedeliske sativa virkning noget af det første, der lader til at forlade oplevelsen af rusen.

Set som en medicinsk urt, så er der intet odiøst i at kroppen skal vænne sig til virkningen før man får udbytte af medicinen. Det bruger man jo f.eks. også ved SSRI præparater, hvor man normalt siger at der tager 3 uger før medicinen virker optimalt. Og heri er indregnet, at kroppen tilpasser sig til den konstante tilsætning af et fremmed stof.

Jeg tror faktisk også, at hash har et punkt omkring de 3 ugers konstant rygning, hvor der begynder at ske noget lignende.

For den rekreationelle bruger er det idioti at forberede sig på en evt. panisk reaktion ved at opbygge tolerans. Det er meget mere konstruktivt at lære rusen at kende under private former og i en Setting, der er stille og rolig. Herunder et det også mere optimalt at lære at dosere korrekt: det kan godt tage lidt tid at lære (ganske som ved alkohol), og specielt når det er i kombination med alkohol.

Jeg kunne godt tro, at alkoholens nedbrydning af impulskontrollen kan øge risikoen for paniske anfald.

For den medicinske patient vil jeg nærmere mene, at tolerans er en absolut nødvendigvis. De har simpelthen voldsomt brug for IKKE at være psykedelisk sativa ramt hele dagen. Det ville ganske enkelt være en bivirkning, der endog kunne overskygge de positve virkninger.

(Fik jeg nævnt, at folk skulle skynde sig at finde "In Pot We Trust" på en bittorrent? Filmen er fantastisk.)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Malkavian skrev:
(Fik jeg nævnt, at folk skulle skynde sig at finde "In Pot We Trust" på en bittorrent? Filmen er fantastisk.)

Behøver du spørge ? Skal da se den.

Titel:
Wannerbe psykedyliker
Brugeravatar

Geografisk sted: The most psychedelic place ever
de fleste af mine ryger venner har røget i flere år uden panik andfald tror ik man skal være bange for hvad de kan ske men man kan tænke på om det er det hele værd men :D smoke the weed :D hyg jer hashomaner 8)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
heaven skrev:
de fleste af mine ryger venner har røget i flere år uden panik andfald tror ik man skal være bange for hvad de kan ske men man kan tænke på om det er det hele værd men :D smoke the weed :D hyg jer hashomaner 8)

Så fordi at dine venner ikke har oplevet panikanfald i løbet af de år de har røger så sker det simpelthen ikke?

Jeg røg fast i ca. 2 år og ligepludselig begyndte det bare at gå ned af bakke. Jeg har ikke tid til at være så uddybende lige nu. Men i dag, flere år efter at jeg stoppede, kan jeg knapt nok tage et par hvæs på en joint uden at få hjertebanken, koldsved, underlige/paranoide tanker, social angst osv. osv. :cry: Fuck hvor ville jeg gerne kunne ryge som i gamle dage!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Entheo skrev:
Jeg røg fast i ca. 2 år og ligepludselig begyndte det bare at gå ned af bakke. Jeg har ikke tid til at være så uddybende lige nu. Men i dag, flere år efter at jeg stoppede, kan jeg knapt nok tage et par hvæs på en joint uden at få hjertebanken, koldsved, underlige/paranoide tanker, social angst osv. osv. :cry: Fuck hvor ville jeg gerne kunne ryge som i gamle dage!

Jeg har det nøjagtigt som du beskriver! Jeg begyndte langsomt at få det dårligt når jeg røg og tilsidst var det så slemt med paranoia, at jeg ikke turde gå ud af min lejlighed, når jeg var skæv. Efter jeg stoppede helt tog det vel ca 4-5 måneder før jeg fik det bedre. Efter ikke at have røget i over 3 år besluttede jeg at prøve igen for at se om rusen havde ændret sig for mig, men det var ikke nogen success, jeg fik samme symptomer som du beskriver.

Jeg har i øvrigt også prøvet Spice Gold, men rusen var helt magen til cannabis og så varede den 8-10 timer :evil: resten af pakken blev selvsagt skyllet ud i toilettet. :)

Jeg savner også stadig den oprindelige rus, men jeg er ved at have affundet med mig aldrig at skulle opleve den igen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Entheo skrev:
heaven skrev:

Så fordi at dine venner ikke har oplevet panikanfald i løbet af de år de har røger så sker det simpelthen ikke?

Havde det fulstændig på samme måde, specielt med hensyn til paranoia og social angst, jeg følte alt var møntet på mig og kunne ikke sige noget uden at føle det blev sagt forkert.

Det er nu 3 måneder siden jeg sidst røg og har ikk tænkt at prøve igen før om lang tid, selvom jeg savner den gamle rus utrolig meget.

Titel:
Medlem

Har aldrig oplevet det i har.. Måske lidt paranoia men det er også det.

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
paa lukket psykisk afdeling juleaften sidste aar da jeg havde en psykose... Jeg spekulerer nu paa om det ku ha vaeret en psykose fremkommet af at jeg tidligere har roeget hash.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er meget, der kan siges om hash og psykoser og andre sygdomme. Bl.a. er denne Peter Ege artikel god: Enkelt er det jo ikke.

Nogle mennesker er givetvis mere disponerede for angstanfald end andre. Bl.a. ved man fra studier af psykisk syge mennesker, at folk med forskellige typer af angst simpelthen har en amygdala, der er fysisk større end deres ligevægtige modstykker.

Hash øger uden tvivl visse typer af følsomhed, bl.a. en øget følsomhed overfor sanselige stimuli - og det betyder naturligvis også at skræmmende stimuli kan virke ekstra skræmmende. Ligger man lige på grænsen, så kan man muligvis ikke styre det under rusen eller hvis man i en længere periode går rundt og er konstant beruset. Flere års tankevirksomhed, som er "biased" af en sensitivitetsøgende substans kan givetvis skabe en form for drift i det mentale billede. Man ville i hvert fald have udviklet sig anderldes i ædru tilstand.

Som hovedregel siger man jo, at folk med psykotiske anlæg - altså folk med en allerede overaktiv dopaminfunktion, herunder også skizofrene - generelt har flere bivirkninger af hash: angstanfald og psykotiske episoder og andre udbrud.

Såvidt man ved forårsager hash ikke skizofreni, men det er et meget tydeligt vink med en vognstang, hvis man ryger hash og ofte oplever psykotiske episoder. Jeg siger "psykotiske episoder", fordi det ofte kan være forbigående og ikke være en indikation af en psykisk sygdom. Pointen er bare, at hash kan være en lakmusprøve og på den hårde måde afsløre, at ens hjerne måske er lettere over-aktiv på dopaminområder.

Når jeg tænker på, hvordan hash fungerer på min hjerne, så kan jeg bestemt godt forstå, hvordan en person med eksisterende tankemylder og et vist besvært mht. at sortere i stimuli, måske har dårligt af at ryge hash.

Jeg har en enkelt kammerat, der er på antipsykotika fordi han bliver über-stresset af eksterne stimuli (som der f.eks. er på et værtshus). Efter hans beskrivelser sagde jeg lidt jokende til ham, at han lød som om han var faldet i gryden med cannabis som barn, fordi hans beskrivelser lød nærmest som om han var konstant hash-påvirket. Hvortil han svarede, at det kunne der måske godt være noget om, for det at ryge cannabis er en rimelig "forpligtende" oplevelse for ham - altså ikke bare lige noget han gør for sjov én eller anden tilfældig aften. Det er noget, som han skal forberede sig godt på. (Så han ryger meget sjældent, som folk nok kan regne ud - og han har aldrig brugt cannabis regelmæssigt på noget tidspunkt i sit liv.)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nær vrå på landet
Entheo skrev:
heaven skrev:

tror bare han mener man skal ikke tænke så meget over det.
tror selv at over halvdelen af nedture angst eller ligne ulemper ved indtagelse af rusmidler bliver selv fremkaldt fordi man er for nervøs eller lægger for meget i de andres oplevelser, og hvis det ikke er det samme er man straks bange.
jeg tror bare man skal ta det som det kommer og ellers bare hygge sig og få det bedste ud af det trip du har valgt du vil igennem.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Som hovedregel siger man jo, at folk med psykotiske anlæg - altså folk med en allerede overaktiv dopaminfunktion, herunder også skizofrene - generelt har flere bivirkninger af hash: angstanfald og psykotiske episoder og andre udbrud.

Jeg ville nævne en ting, som jeg læste i en eller anden artikel. Her havde de undersøgt en masse skizofrene og deres cognitive evner - og det viste sig at de hashrygende skizofrene åbenbart havde bedre kognitive evner end deres ikke-rygende lidelsesfæller i visse tilfælde.

Det bør nok lige bemærkes, at forbedringen i kognitive funktioner ikke er i modstrid med at de oplever flere psykotiske episoder osv. Men der er måske et bytteforhold mellem de to? Desuden skal man nok være forsigtig med at konkludere alt for meget i dette tilfælde...

Se http://norml.org/index.cfm?Group_ID=7267

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
fushibask skrev:
tror bare han mener man skal ikke tænke så meget over det.
tror selv at over halvdelen af nedture angst eller ligne ulemper ved indtagelse af rusmidler bliver selv fremkaldt fordi man er for nervøs eller lægger for meget i de andres oplevelser, og hvis det ikke er det samme er man straks bange.
jeg tror bare man skal ta det som det kommer og ellers bare hygge sig og få det bedste ud af det trip du har valgt du vil igennem.

Altså den form for TILBAGEVENDENDE angst jeg snakker om, har bestemt ikke noget at gøre med, at man evt. tænker for meget over, om ens rus er normal. Endnu en gang har jeg ikke rigtig tid til at være så uddybende. Men jeg kan da sige så meget at den angst jeg oplever ikke bare er noget jeg "kan tage som den kommer". Eller jo, man har jo ikke rigtig noget valg vel? Men det forsvinder sgu ikke bare ved at jeg slapper af og "flyder med strømmen".

Jeg vil helt sikkert vende tilbage med noget mere uddybende i det her emne, da det virkelig er en af de ting jeg kæmper meget med i min hverdag. Altså angst og min generelle forståelse af omverden og min egen bevidsthed. Måske jeg burde oprette et separat emne..

Malkavian jeg vil virkelig gerne høre mere om din viden på dette område. Uanset om min "tilstand" skyldes mit tidligere hashforbrug eller hvad, så er jeg sikker på at du har nogle guldkorn, som jeg kan bruge i min videre udvikling af mig selv. :wink: Håber ikke dette lyder for "lad mig slikke din røv agtigt" :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]