Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 17:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Cigaretter tilsættes farlige stoffer

Tobaksindustrien tilsætter over 200 forskellige stoffer til blandt andet cigaretter - stoffer, hvoraf mange er sundhedsskadelige. Det mener Kræftens Bekæmpelse nu at kunne dokumentere i en omfattende rapport.

- Der er en gruppe af de her stoffer, som henholdsvis øger afhængigheden og gør det lettere at komme til at ryge, fortæller projektleder Per Kim Nielsen fra Kræftens Bekæmpelse.

Afviser at skabe afhængighed
Han forklarer, at forskerne har fundet en del stoffer, der direkte skader lungevævet og en del stoffer, som er kræftfremkaldende.

- At vi får kræft af at ryge, det ved vi jo. Men der er nogen af de her tilsætningsstoffer, som øger kræftrisikoen. Og at vi skader lungerne og får rygerlunger af at ryge, det ved vi også godt. Men der er nogen af de her stoffer, der øger hastigheden, hvormed det foregår, siger Per Kim Nielsen.

Skandinavisk Tobakskompagni afviser pure, at man tilsætter stoffer, der har til formål at skabe afhængighed eller på anden måde volde skade, til tobaks-produkterne.

Der er mere om sagen i magasinet 21 Søndag på DR1 klokken 21:00.

Rapporten kan findes som pdf i denne artikel fra kræftens bekæmpelse.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

200 nye tilsætningsstoffer. Det er sgu mere end der lige kan stå på pakken!

Jeg vil overveje at ryge natural flavor fremover... :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Visias skrev:

Jeg har gjort det siden de blev almindeligt tilgængelige i DK. Der er ikke nogen grund til at overdrive, bare fordi man er gået i gang med destruere sine lunger...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Bull Lee skrev:
Visias skrev:

Jeg har gjort det siden de blev almindeligt tilgængelige i DK. Der er ikke nogen grund til at overdrive, bare fordi man er gået i gang med destruere sine lunger...

Hvordan kan i være sikrepå at jeres tobak ikke tilsættes stoffer?
Efter at have læst lige nærmere om sagen ved jeg sgu ikke om man overhovedet kan købe skre produkter i DK, kommer det hele ikke igennem skandinavisk tobaksemperium?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
Cubensis skrev:
Bull Lee skrev:
Visias skrev:

Efter at have læst lige nærmere om sagen ved jeg sgu ikke om man overhovedet kan købe skre produkter i DK, kommer det hele ikke igennem skandinavisk tobaksemperium?

mcbane :!:

eller

house of prince

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Wow ... House of Prince har sgu selv opgivet 249 tilsætningsstoffer til deres cigaretter. Og jeg troede kix var slemt...

I den lidt mere seriøse ende af skalaen, så viser det vist meget godt, at et fuldstændig ureguleret marked, hvor forbrugerne ikke har en levende chance for at vurdere produktindholdet, nemt kører af sporet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Cubensis skrev:

Det kan man vel heller ikke være sikker på, men ligesom jeg ikke har så mange andre valg, end at stole på, at den frugt jeg køber er økologisk når det står på den, så håber jeg også at mine cigaretter er tilsætningsfrie når det står på pakken.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]