<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Alcoho|ic:
Ja så er stilen klar... Kom endelig med rettelser [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>
Det ser jo okay ud. Jeg har gennemgået den og skrevet nogle kommentarer og rettelser. Stavefejl angiver jeg med det korrekt stavede ord i en parentes efter det forkert stavede ord(men kør alligevel stavekontrol, selv jeg kan jo lave fejl [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] ).
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>
Ecstasy
Der er mange teorier om ecstasy, de fleste bygger på løgne og rygter, dog er nogle sande. Jeg vil prøve og gøre op med nogle af de myter som der er opstået, efter stoffet blev offentligt kendt herhjemme.
Efter dødsfaldene startede politikerne en storstilet kampagne som skulle skræmme de unge væk, fra at prøve stoffet.<HR></BLOCKQUOTE>
Måske skulle du her lige starte med at fortælle om at der har været nogle dødsfald, det er muligvis ikke ale der ved at der er nogle der er døde af at spise E-piller.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Denne gang skulle det være omvendt psykologi. Der blev lavet plakater og hjemmesider som havde sloganet; Hvem siger det ikke er cool at være sindssyg? Kampagnerne har eftersigende ikke virket, faktisk er tallet af unge som har prøvet ecstasy, steget markant over de senere år. Hvad grundlaget til dettte er, har man ikke fundet ud af endnu, og jeg har heller ikke selv noget kvalificeret gæt.
Her ville jeg gætte på at skræmmekampagnen i stedet har virket som en reklamekampagne.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>
Dog er jeg af den opfattelse, at der ikke er det store tabu om stoffet som før. Det er generelt blevet mere accepteret, ikke af samfundet men mere i de unges omgangskreds.
Dog først lidt baggrundsviden om ecstasy.<HR></BLOCKQUOTE>
Lidt underlig formulering, synes jeg. Mit forslag er simpelthen at du stryger"Dog først".
Ecstasy, kemisk forkortelse er MDMA, er snart 100 år gammelt. Det blev opfundet af et tysk medicinalfirma, som ledte efter det perfekte slankemiddel. Pga. dets euroforisende virkning, blev produktet aldrig sat i produktion. Først 50 år efter fik den amerikanske kemiker Alexander Shulgin fingrene i ”opskriften”. Han eksperimenterede en del med stoffet, senere sammen med forskellige psykologer, som mente stoffet kunne løsne op for ens følelser.
I starten af 80’erne fandt nogle personer ud af at der var potentiale og penge i stoffet. De begyndte at fremstille det i pilleform, og 10 år efter var det verdenskendt, og havde et nyt navn; ecstasy. Senere blev pillerne så ”brygget” sammen med flere forskellige stoffer, deriblandt amfetamin og såkaldte designer drugs, research chems. Der opstod også analoger til MDMA, bla. MDA, MDE, MDEA mm.<HR></BLOCKQUOTE>
"Opstod" er måske så meget sagt. De er jo ikke kommet ud af den blå luft, "syntetiseret" er nok et bedre ord, IMO.
Disse stoffet minder i deres grundstruktur meget om MDMA, dog med lidt svingende virkninger i længde og eurofoserende virkning.
Naturligvis er der en masse bivirkninger med brug af MDXX analogerne. De største bekymringer fra lægernes side er ikke de fysiske skader som ecstasy giver ved længere brug, mere det psygiske(psykiske). Ecstasy virker ved at udløse et stof i hjernen, kaldt serontin(serotonin). Dette stof giver os normalt vores små glæder i hverdagen, og gør nedturene værre. Ved længerevarende brug giver det kroniske skader, og du kan blive nødt til at tage antidepressiv medicin resten af livet. Der er også stor mulighed for at udvikle en psykose når dine serotinreceptorer(se stavemåde ovenfor) er/bliver tømt konstant.
De fysiske bivirkninger er leverskader, nyreskader mm.
Størstedelen af befolkningen har hørt rygter, sandheder, løgne mm. om hvad de forskellige ecstasy piller indeholder. I sommeren 2000, da flere unge døde efter at have indtaget ecstasy, kom der gang i snakken om det præcise indhold. Den dødelige pille som florerede (trekantet Mitsubishi) indeholdet stoffet PMA/PMMA. Dette stof skulle efter sigende give en ecstasy sigende virkning, dog er grænsen for at få en OD (overdosis) ved dette stof, utrolig lille.<HR></BLOCKQUOTE>
Afstanden mellem den dosis som giver den ønskede virkning og en overdosis kaldes "det terapeutiske vindue".
Citat:
Efter de episoder blev kampagnen mod brug af ecstasy lavet, og der kom nye rygter på banen. Denne gang handlede det om kokain, heroin og rottegift. Kampagnen fortalte vidt og bredt om hvorvidt der var blevet fundet de 3 overstående stoffer i pillerne.
Udskift ordet "hvorvidt" med "at", så er den sidste sætning i overensstemmelse med sandheden.
Citat:
Dog kan jeg, ifølge mine kilder, påpege at der aldrig er blevet testet en pille, indenfor Danmarks grænser.
Er der aldrig blevet testet en pille i danmark? hvor kommer sundhedsstyrelsens tal så fra? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Nok en idé at tilføje at de piller der aldrig er fundet, er dem med kokain, heroin og rottegift.
Citat:
Dog er der i USA blevet fundet flere piller med kokain og/eller heroin.
Jeg har personligt kun set ét eksempel på en pille med heroin, og den var stensikkert ikke masseproduceret, det var den alt for grim til. Tjek
denne post for mere info.
For nylig kom ecstasy op i medierne igen, igen med en ny, farlig pille, grøn folkevogn/VW. Omtalen startede ved en indlæggelse i Køge. Nogle unge havde gået i kramper efter at have spist de utrolig kraftige piller, og straks begyndte alle løgnene fra mediernes side. Der blev skrevet at pillen var 3-6 gange så stærk som normal, dog med forskelligt antal i flere aviser. Omtalen var ikke engang færdig da en ny VW ankom, den røde. Denne pille var dog ikke så kraftig, og der skete ingen uheld med den. Efter et godt stykke tid ankom testen fra retskemisk institut endelig, pillen indeholdte 134 mg MDMA. I gennemsnit er der 64 mg MDMA i en ecstasy pille, så hvis medierne havde fortalt rigtigt skulle pillen indeholde mellem 194, til 384 mg MDMA. Endnu engang havde medierne taget fejl, og givet befolkningen forkerte informationer.
Til sidst vil jeg sige at ecstasy er kommet for at blive, så i stedet for at fejlinformere og pege fingre, skulle staten hellere gå op at formindske skaderne ved brug af ecstsy, også kendt som HR(harmreduction). Jeg håber i hvert fald staten opdager spillet er tabt, de unge vil tage pillerne ligemeget hvad. <HR></BLOCKQUOTE>Det sidste her får dig nok til at lyde lidt pro-ecstasy i din lærers øjne. Bare du lige er opmærksom på det.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Kilder:
http://www.psychedelia.dk/ http://www.netstof.dk Rapport til Sundhedsstyrelsen om ecstasy 2002 :
http://www.sst.dk/publ/publ2003/ecstasy_DK_2002.pdf<HR></BLOCKQUOTE>
Det var det... Husk nu, jeg har ikke det endegyldige svar på hvordan du skal skrive din opgave, jeg har blot skrevet mine egne forslag. Tænk selv! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Held og lykke med det!