Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Hej, jeg håber der er et par kaktusconnaisseurs der måske har en idé om følgende spørgsmål ud fra egne erfaringer eller hearsay - jeg har ikke kunnet finde noget på internettet.

1. Rusten rød-farvning af overfladen af kaktuskødet (kun kaktuskødet, ikke skindet) ved tørring - er dette faktisk begyndende forrådnelse?

Det kan siges at tørringen er foregået ca. 2 døgn på et varmeapparat skruet op næsten for fuld knald, men desværre uden mulighed for ventilation. Altså ikke helt ideelt. Ca. 10% af de ca. 0,3-0,5 cm skiver, der er lagt til tørring er nu lettere "rustne" på ovefladen.

Et stykke kaktus som var lidt rødligt på overfladen allerede inden tørring påbegyndtes er nu næsten helt okkerrødt samt at der er mugpletter på overfladen. Dette stykke stammer fra en ca. 10 år gammel 1,7m T. peruvianus, hvor stammen var blevet til træ i den nederste halvdel og derfor måtte en - desværre lidt rusten - sav tages i anvendelse. 3 ud af de 4 stykker, der blev savet, blev lidt "rustne" på overfladen. Jeg tilskrev derfor rødfarvningen til rust. Stykket, der nu er gået mug i, er det øverste, der måtte saves af. De andre stykker, der blev savet, er nu blevet plantet igen og ser sunde nok ud i betragtning af deres alder, selvom de er lidt rødlige i overfladen.

Men de andre "skiver", hvoraf 10% altså nu er rødlige i overfladen, har altså ikke været i kontakt med rustne save!

Any ideas?

2. Hvis det nu er begyndende mug, bør man så smide alle de rødlige stykker ud, eller kun dem (indtil videre kun det ene) med mugpletter - eller vil mugproblemerne løses ved de 7-8 timers kogning, der anbefales i den kaktuskogningstråd, der er gjort sticky her i "visionære planter"?

Indtil videre er det mugne stykke smidt ud og varmeapparatet slukket.

Om Shanti

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg ville aldrig bruge en rusten sav til at dele noget der efterfølgende skal i min mund.... Kunne du ikke bruge en renvasket brødkniv (med takker) i stedet?

Jeg tror tyndere skiver kan løse problemet med mug. På den måde speeder du tørretiden op.

Prøv at vende skiverne dagligt. Evt flyt dem fra varmeapperatet, eller skru ned. Varmen får eventuelle bakterie/svampe kulturer til at vokse hurtigere.

Titel:
Dedikeret medlem

Bull Lee skrev:
Jeg ville aldrig bruge en rusten sav til at dele noget der efterfølgende skal i min mund.... Kunne du ikke bruge en renvasket brødkniv (med takker) i stedet?

Det fremgik nok ikke klart af det jeg skrev, men kun en enkelt overflade har været i kontakt med en rusten sav. Det er også den der er gået mug i, og den der altså nu er smidt ud. Resten af skiverne er skåret ud dai et køkken med en meget skarp kniv. Skiverne kommer fra tre forskellige kaktus.

Bull Lee skrev:
Jeg tror tyndere skiver kan løse problemet med mug. På den måde speeder du tørretiden op.

Prøv at vende skiverne dagligt. Evt flyt dem fra varmeapperatet, eller skru ned. Varmen får eventuelle bakterie/svampe kulturer til at vokse hurtigere.

Det er klart at tynde skiver har mindst risiko for at udvikle mug. Men der er dog ikke nogen klar sammenhæng mellem tykkelse og "rust" farve - nogle af de tyndeste skiver (ca. 2-3 mm da de blev skåret ud) er også rustne. Det er derfor jeg spørger her - for måske er det rent faktisk _ikke_ et forstadie til mug?

Jeg er egentlig mest interesseret i at vide, om hvad den røde farve helt præcist skal forestille. Det er ikke så slemt hvis det skal smides ud - det var lige en ny tørremetode, der skulle afprøves, og det får vi så at se om jeg skulle have ladet være med! :-) Men tak for din tilbagemelding.

Jeg melder tilbage om hvad der sker, men vil altså gerne høre om der er nogen der kender til disse rødmende kaktus?!

Om Shanti

Titel:
Dedikeret medlem

Om Shanti skrev:
Jeg melder tilbage om hvad der sker, men vil altså gerne høre om der er nogen der kender til disse rødmende kaktus?!

Enden på historien er, indtil videre, at der ikke udviklede sig mug på flere stykker. Hele molevitten er nu knastør. På det bagepapir der blev brugt til underlag er der nu store rustne plamager - ligner lidt aftryk efter noget, der har være i ovnen.

Jeg melder selvfølgelig tilbage hvis det viser sig at være dødelige "rustpletter"! :D

Om Shanti

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Billede

hvis det nogenlunde ser sådan ud er det en svamp

Titel:
Dedikeret medlem

Kaktus Klausen skrev:
hvis det nogenlunde ser sådan ud er det en svamp

Det så ikke helt så ækelt ud, men stykkerne var jo også meget små - så der har ikke været helt så meget basis for at det kunne udvikle sig inden de tørrede helt. Farven var mindre mørk - mere rusten. Og det så ud som om det rustne stof blev transporteret i vandet fra kaktussen, altså det var som om det _flød_ ud, den vej vandet sivede og/eller fordampede. Som sagt var der også røde "aflejringer" på underlaget bagefter. Men det er ikke umuligt at fænomenet er beslægtet med det du har på billedet.

Spørgsmålet er så bare: bør jeg smide alle de stykker, der er røde/delvist røde ud, eller mon man kan stole på at intensiv kogning vil gøre det af med hvad der måtte være af indtørret svamp/mug? Anyone? Eller måske jeg bør spørge i alkymiforaet istedet.

Tak for hjælpen.

Om Shanti

Titel:
Dedikeret medlem

Hej

Jeg har flyttet de resterende, uopklarede elementer af mit spørgsmål til alkymistens hjørne, da det nok er mere passende at spørge om på disse kanter.

EDIT: dødt link til slettet tråd fjernet!

Om Shanti

Senest rettet af Schhhvamp 14 mar 2008 11:36, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

For lige at afslutte tråden... hvis der skulle sidde en enkelt interesseret kaktusgartner eller to derude.

Her er et par af de "rustne" stykker...

http://img121.imagevenue.com/img.php?image=96510_dried_123_849lo.jpg

Og en af de oversavne kaktus

http://img185.imagevenue.com/loc433/th_96865_cutting_123_433lo.jpg

Jeg spurgte mig for, bl.a. på entheogen.com (http://www.entheogen.com/forum/showthread.php?t=14295)
+ jeg søgte på nettet, specielt hos diverse forhandlere. Rigtig mange billeder af tørret kaktus til salg har den samme rustne farve. På entheogen.com var svaret også, at det er ret almindeligt, at det sker ved tørring, og at det ikke var farligt. Nogle mente det var en slags oxidation, andre at det (også) var en slags mug. Jeg tør altså ikke sige om det er en begyndende fase af den mug, som er på Kaktus Klausens kaktus - og som ikke gør een vanvittig lækkersulten.

Men jeg overlevede den ultimative test uden ubehag. Jeg vil dog sige, at jeg ikke igen vil forsøge at tørre kaktus uden ovn eller tørretumbler. Normalt er der jo slet ikke nogen grund til at tørre de her kaktus - men nogle gange vil man jo gerne gøre dem lidt mere transportable.

Slut! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]